[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:40

Sammyoo schreef:
Deze lens heb ik al even op mijn verlanglijstje staan, en nu staat hij op mp voor een prijsje 'bijna te mooi om waar te zijn'. https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... =mympBuyer
Het account op marktplaats is pas drie weken oud, maar er is wel een aankoopbon bij. Wat zouden jullie doen?

Wat zijn jullie ervaringen met het kopen van tweedehands objectieven? Iemand misschien wel eens ervaringen gehoord van dit bedrijf? http://private-fotografie.nl/
Ik vind het een beetje knullig dat de website niet beveiligd is. Welke occasion aanbieders vinden jullie goed?

Ik zou langsgaan en uitgebreid testen. Als je er een goed gevoel bij hebt, kopen. :)

De website ken ik niet.

Neverland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:42

Inderdaad, gewoon langsgaan.

1.000 voor een tweedehands 70-200 vind ik duur. Ik heb het voor 700 gekocht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:17

Ik ben toch een beetje bang dat het een oplichter is. Waarom staat er alleen 'verzenden' bij levering >;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:02

Toch de stoute schoenen aangedaan en een berichtje gestuurd. Ik had me voor niks zorgen gemaakt en nu heb ik dus voor een mooi prijsje een lens gekocht die bovenaan mijn verlanglijstje stond.

Vanmorgen de eerste plaatjes ermee geschoten, ben helemaal blij!
AfbeeldingDSC_0816 (4)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:46

Ik neem aan dat je het zelf bent gaan ophalen?

Ik heb een vriend die een keer is opgelicht met een camera. Doei 700€. :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:03

Zo, dan baal je zeg...

Ben de lens zelf op gaan halen en heb hem uit kunnen proberen. Bonnetjes, garantie en alles erbij!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:40

Als jullie zouden gaan voor een 70-200 f2.8 voor een Nikon D3200 welke versie van de twee nikon lenzen zouden jullie aanraden? De nieuwere versie van 2016 heeft wel een heel kostenplaatje maar de 2099 versie maken ze niet meer... :/ Of iemand die ervaring heeft met een sigma of Tamron van hetzelfde type?
Ik vond de Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 namelijk ook wel aantrekkelijk (vooral qua prijs dan)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:55

Ik zit te twijfelen tussen drie verschillende objectieven. Misschien zijn er een paar bokkers met goed advies?
Momenteel heb ik een sony a6550, asp-c camera. Hier komt waarschijnlijk volgend jaar of het jaar erop een Sony A7III full frame camera bij.
Ik heb nu een 16-70mm zeiss lens erbij, en ik zoek een lens met wat meer zoombereik voor erbij.

Mijn opties:
* Sony NEX 55-210mm f/4.5-6.3 voor € 285
* Sony NEX 18-200mm f/3.5-6.3 voor € 649
* Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 voor € 869 (full-frame objectief, dus bereik van 36-360mm op ASP-C)

De eerste lens is lekker goedkoop, en in principe heb ik niet meer nodig dan dat.
De tweede is natuurlijk ideaal vanwege het grotere bereik richting de groothoek-kant, en scheelt slepen met meerdere lenzen op wandelingen bv.
Maar het voordeel van de derde lens is dat ik hem later ook op mijn full-frame camera kan gebruiken. En 360mm met de huidige camera is wel lekker veel zoom.. Maar er hangt dan wel weer behoorlijk wat gewicht aan de camera.

Wat zou jullie voorkeur hebben?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:54

Ik heb een Canon eos 700D met daarbij een hele oude kitlens, Sigma 70-200 f2.8 en Canon 50mm 1.8.
Ondanks dat ik niet heel veel meer fotografeer lijkt het me toch fijn om de kitlens te gaan vervangen voor iets beters. Wandel wel graag in de natuur maar de 70-200 is dan weer zo zwaar en groot om makkelijk mee te nemen en de 50mm beperkt zich natuurlijk in het vaste brandpunt.

Nou zit ik zelf te kijken naar de Sigma 17-50 2.8 en de 17-70 f2.8-4.
Omdat de laatste ook een "macro" functie heeft en wat meer bereik denk ik dat mijn voorkeur daarnaartoe gaat. Ik heb al gezocht hier naar vind vooral ervaringen met de 17-50, ben benieuwd of de 17-70 ook gewoon aan te raden is?
Of zijn er andere objectieven die ik over het hoofd zie?

Ik zal sowieso voor occasions rondkijken want de nieuwprijzen liggen voor een simpele af en toe hobby wat te hoog. Rond de €200 zou wel te doen zijn.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:33

Ik vind de kwaliteit van de 17-50 echt slecht. Ik had hem hier ook liggen maar was blij toen ik van hem af was! Hij was ook heel vaak niet scherp bij mij. Dacht eerst dat het aan de body lag maar als ik een andere lens gebruikte had ik dit niet. Een andere rond die prijs weet ik niet...

Misschien dat de lens ook niet 100% oke was maar dit is mijn ervaring. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:17

Air schreef:
Ik heb een Canon eos 700D met daarbij een hele oude kitlens, Sigma 70-200 f2.8 en Canon 50mm 1.8.
Ondanks dat ik niet heel veel meer fotografeer lijkt het me toch fijn om de kitlens te gaan vervangen voor iets beters. Wandel wel graag in de natuur maar de 70-200 is dan weer zo zwaar en groot om makkelijk mee te nemen en de 50mm beperkt zich natuurlijk in het vaste brandpunt.

Nou zit ik zelf te kijken naar de Sigma 17-50 2.8 en de 17-70 f2.8-4.
Omdat de laatste ook een "macro" functie heeft en wat meer bereik denk ik dat mijn voorkeur daarnaartoe gaat. Ik heb al gezocht hier naar vind vooral ervaringen met de 17-50, ben benieuwd of de 17-70 ook gewoon aan te raden is?
Of zijn er andere objectieven die ik over het hoofd zie?

Ik zal sowieso voor occasions rondkijken want de nieuwprijzen liggen voor een simpele af en toe hobby wat te hoog. Rond de €200 zou wel te doen zijn.

De 17-70 is volgens mij iets beter dan de 17-50, mits je oplet de nieuwste versie te nemen. Voor beide lenzen geldt dat ze vaak problemen hebben met de af kalibratie, let hier op bij aankoop. Zeker tweedehands wordt dit vaak niet meer onder garantie gerepareerd. Daarnaast vertonen de hoeken bij beide lenzen onscherpte wanneer ze wijd open worden gebruikt, zijn de lenzen op 17mm niet heel mooi en de macrofunctie is iets waar je geen verwachtingen van moet hebben.

Is het dan slecht? Nee, hij zal beter presteren dan de kitlens die je nu hebt en je budget is niet heel ruim. Deze lens is dan ook een redelijk geprijsde opvolger daarvan (Mits je de laatste versie koopt).

Edit; je zou ook nog kunnen kijken naar de Tamron 17-50 non-vr (dat is een oudje). Deze schijnt best aardig te zijn. Let op, zijn opvolger met VR is zeer teleurstellend.

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:45

Ik val even binnen hier met een vraagje. Vinden jullie 140mm te weinig zoom voor het fotograferen van paarden?

Ik fotografeer nu iets meer dan 4 jaar met een Sony A55, maar deze is ondertussen behoorlijk aan vervanging toe (had hem 4j geleden al tweedehands gekocht). Er werd mij een fujifilm aangeraden (systeemcamera) maar de enige (betaalbare) lichtsterke zoomlens voor deze camera is de 50-140mm f2.8...

Ik heb altijd met een 55-200 f4-5.6 gefotografeerd maar ik wil eigenlijk wel graag een lichtsterkere lens als ik voor een nieuwe camera ga. Maar twijfel dus of dit wel 'genoeg' zoom is of dat ik beter voor een hele andere camera kan gaan of misschien toch een spiegelreflex.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:56

De beste zoom ben je zelf :D ik zou eerder voor kwaliteit kiezen

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:06

Fris schreef:
Ik val even binnen hier met een vraagje. Vinden jullie 140mm te weinig zoom voor het fotograferen van paarden?

Ik fotografeer nu iets meer dan 4 jaar met een Sony A55, maar deze is ondertussen behoorlijk aan vervanging toe (had hem 4j geleden al tweedehands gekocht). Er werd mij een fujifilm aangeraden (systeemcamera) maar de enige (betaalbare) lichtsterke zoomlens voor deze camera is de 50-140mm f2.8...

Ik heb altijd met een 55-200 f4-5.6 gefotografeerd maar ik wil eigenlijk wel graag een lichtsterkere lens als ik voor een nieuwe camera ga. Maar twijfel dus of dit wel 'genoeg' zoom is of dat ik beter voor een hele andere camera kan gaan of misschien toch een spiegelreflex.

Ik zou dat wel aandurven met 140mm!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:01

Wie van jullie kan me helpen?
Ik ga komend jaar 4 maanden weg. En omdat het gewicht van mijn bagage een nogal grote rol speelt wil ik niet te veel camera spul mee nemen.
Qua body ben ik er uit. Ik neem mijn 5D M2 mee, want die is 16 gram lichter, en bovendien vind ik full-frame sowieso fijner voor landschappen.
Qua lenzen heb ik een 17-40mm L 4.0 en een 70-200mm L IS 2.8. Beiden mee nemen is veel te zwaar. Op kortere reizen vind ik het geen probleem om enkel de groothoek mee te nemen, want dat is voor landschappen prima, maar ik verwacht ook op hele toffe locaties te komen met bijvoorbeeld papegaaiduikers. En dus weet ik dat ik er spijt van ga krijgen als ik enkel een groothoek heb. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een redelijk all-round lens, niet zo zwaar als mijn telelens, maar wel van een degelijke kwaliteit.
Ik heb mijn oog laten vallen op de 24-105mm L 4.0. Genoeg groot hoek, en toch wel een beetje tele. Ik zou dan zelfs kunnen overwegen om mijn 2x extender ook mee te nemen. (die is 265g)
En nu komen mijn 3 vragen.
Zou ik voor de goedkopere 1e versie gaan (occasion) of voor de nieuwe versie tijdens de cashback actie (die toch wel weer ruim 100 g zwaarder is)?
Of, als ik toch een extender mee heb... Is dan de 24-70 misschien niet beter (waarbij de eerste versie het lichtste is van alle 4 de lenzen en de nieuwere versie het zwaarste van de 4 lenzen)?
Of is er een andere optie die ik over het hoofd zie?

Geld is voor mij niet per se de limiterende factor. Is wel mooi meegenomen als hij goedkoper is, maar het gaat bij mij vooral om de afweging gewicht/kwaliteit. Het gewicht verschil tussen deze vier lenzen is op zich te overzien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:25

Laatst bijgewerkt door ikke op 22-11-18 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:26

Ik krijg een hele rare site wanneer ik die eerste link open... Welk model is dat? Kan ik even gaan zoeken...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:27

De 24-105 is volgens mij niet te gebruiken met een extender.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:29

JewEmm schreef:
Ik krijg een hele rare site wanneer ik die eerste link open... Welk model is dat? Kan ik even gaan zoeken...

Hhmm, raar. Wat dingen geprobeerd, maar werkt niet.
Google even op cameratools en ga naar occasions. Ze hebben een L-serie 100 - 400mm.

De andere links is wat je echt wil, maar hangt een prijskaartje aan.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:32

Met een echte tele ga ik toch de groothoek weer missen... En 1.5 kilo voor een lens gaat helaas te zwaar zijn. Grammen tellen flink aan als je een berg op moet fietsen :P Maar op zich is de 28-300 wel ideaal qua bereik!

Goed punt, dat hij niet compatibel is. Had ik niet over na gedacht!

Ik heb gelukkig nog een tijdje om er over na te denken! Dus alle tips zijn zeker welkom!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:49

Heeft er iemand ervaring met de Tamron 150-600 G1 of de Sigma 150-600 C? G2 en Sigma S vallen helaas buiten mijn budget.

Mijn lens nu gaat tot 270 en dat is voor wilde dieren en vogels aan de korte kant, vandaar dat mijn oog op deze twee gevallen is. Scherpte, goede IS en snelle AF zijn mijn belangrijkste criteria, maar de betere waterbestendigheid van de Tamron vind ik ook wel fijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:20

JewEmm schreef:
Met een echte tele ga ik toch de groothoek weer missen... En 1.5 kilo voor een lens gaat helaas te zwaar zijn. Grammen tellen flink aan als je een berg op moet fietsen :P Maar op zich is de 28-300 wel ideaal qua bereik!

Goed punt, dat hij niet compatibel is. Had ik niet over na gedacht!

Ik heb gelukkig nog een tijdje om er over na te denken! Dus alle tips zijn zeker welkom!

Ondanks dat ik met Nikon door de bergen heen loop, heb je misschien toch iets aan de combi die ik standaard mee heb op reis. Ik loop rond met een 16-35 f4 en een 70-200 f4. Beide lenzen hebben veel minder gewicht dan hun grote broertjes en ik kan er zonder problemen 3 weken mee op trektocht en bergen beklimmen. Feitelijk mis ik zelden het bereik tussen de 35mm en de 70mm.

Guinevere schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Tamron 150-600 G1 of de Sigma 150-600 C? G2 en Sigma S vallen helaas buiten mijn budget.

Mijn lens nu gaat tot 270 en dat is voor wilde dieren en vogels aan de korte kant, vandaar dat mijn oog op deze twee gevallen is. Scherpte, goede IS en snelle AF zijn mijn belangrijkste criteria, maar de betere waterbestendigheid van de Tamron vind ik ook wel fijn.

De Sigma heeft mijn voorkeur, hij is aan de tele-kant optisch net even mooier dan de Tamron in mijn ogen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:45

En wat denk je van een Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM voor mij?
De 16-35 is qua gewicht heel gelijk aan mij 17-40. Dus dan is het zoeken naar een alternatief voor Tele.
De lichtere 70-200 is mogelijk, maar misschien deze ook? Enig idee hoe die qua kwaliteit is?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:55

De kwaliteit van canonobjectieven heb ik zelf geen enkele ervaring mee, maar voor mij zou het invariabele f-getal een nadeel zijn. Ik hou ervan om een constante f4 te hebben over de gehele focale lengte, dat geeft net even wat fijnere bokeh en meer licht wanneer je dit nodig hebt. Maar dat is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke afweging.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:56

maaikemuis, dank je, die heeft ook mijn voorkeur, maar ik wilde het toch even vragen ... het is toch best een smak geld voor een "speeltje." :o