[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:52

Oke, nou omdat de nikon (tot nu toe) het meest bij me in de smaak valt. Maar ik heb me er nog niet helemaal in verdiept hoor. Daarom vraag ik het ook Lachen Canon vind ik ook goeie camera's hoor, heb nu ook een canon maar dat is een canon powershot

Ik weet nu eigenlijk nog niet presies wat ik wil gaan fotograveren eigenlijk vind ik bijna alles leuk om te doen.

Maar ik ga eerst de basisopleiding doen op de FVS in amsterdam , en dan ga ik kijken welke richting ik opwil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:56

Als je eigenlijk alles leuk vindt om te doen, zou ik je aanbevelen in eerste instantie in ieder geval een camera met een standaardzoomlens (zeg maar bereik van ergens tussen de 20 en de 70 milimeter ofzo) en een telezoomlens (70+ mm) aan te schaffen. Kun je dan in eerste instantie alle kanten mee uit. Blijk je één van beide nauwelijks te gebruiken, kun je die altijd nog weer verkopen en er iets voor terug kopen waar je meer wat aan hebt...

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:03

Ja presies, naja ik zal ook wel vragen bij de opleiding wat het meest geschikt is voor mij en dan een camera kopen Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 01:48

Zowel Nikon en Canon zijn erg goede spiegelreflexcamera's. Alleen krijg je bij Canon nu eenmaal wat meer waar voor je geld. Koop in ieder geval geen Nikon D40 of D40x, want daar kunnen niet alle Nikon objectieven op.
Ik denk dat voor de FVS opleiding je het beste over een groothoek vanaf 18mm tot tele 300mm kunt hebben. Daarmee kun je de meeste opdrachten aan. Daar kan later nog een echte groothoek bij moeten komen bv 10-22mm. Er bestaan aanbiedingen waarbij je zowel het kitobjectief 18-55 als een telezoom 70-300 of een 55-200mm kunt kopen. Dit is vaak veel voordeliger dan alle onderdelen los kopen. Bij foto Konijnenberg is een aanbieding van een Canon 400D met een 18-55 en een 55-200 Met extra handgreep(ligt ie lekkerder in de hand en bevat 2 accu's) voor € 939,00. Heb je ook nog wat geld voor geheugenkaarten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:00

ik ben er toch ook niet uit... Blooswou voor de Canon EOS 350D gaan, maar zit nu ook weer te twijfelen tussen de Nikon D50.... heb hem al even mogen testen, en in principe fijne camera...... en het hangt natuurlijk ook erg af van welke lens je erop hebt.....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:44

Wat voor camera raden jullie mij aan?
Ik wil graag een camera met veel zoom, weinig ruis.
Heb zelf al op het internet rond gekeken, maar kom op zo'n 8 tal camera's uit. O.a Kodak Z712 IS, Canon SX100IS of S5IS, Panasonic DMC F28 of FZ50 en dan de Olympus SP550UZ
Op het moment weet ik het eventjes niet meer Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:14

Ik heb nu de Panasonic DMC-FZ4, die ga ik verkopen, maar verder superfijne camera!!

veel zoom, erg mooie foto's, super camera voor de tussenstap van een gewone na een eventuele spiegelreflex Lachen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:06

Ik ben opzoek naar een goede camera voor een betaalbare prijs, maar ik zie door de bomen het bos het niet meer....
Er zijn er zoveel!!

Canon, Casio, Nikon noem maar op en allemaal beloven ze de beste te zijn...

Wat wil ik van mijn camera:
-Mooie scherpe foto's
-Het liefst ook met beeldstabilisator.
-Minimale sluitertijd.
-Beetje gebruiksvriendelijk.
-Prijs t/m €200,-

De camera waar ik erg in geintresseerd ben is de Casio EX-Z1050, daar las ik goede dingen over en voldoet eigenlijk aan al mijn
Citaat:
pluspunten
reageert snel. Heeft handige voorgeprogrammeerde instellingen die ook zeer snel te activeren zijn. Voelt intuitief goed aan. Alles zit op een logische plaats. Goed lcd scherm. Ben uiterst tevreden over de onverwachtse actiefoto's. Kan een moment zeer goed en snel vastleggen. Goede batterij

Citaat:
pluspunten
- gebruiksvriendelijk
- compact
- scherp en groot LCD-scherm
- mooie foto's, ook bij weinig licht

Dus dan denk ik... ziet er goed uit, goede kritieken, en dan lees ik ook opeens dit!
Citaat:
wat moet ik hiervan zeggen. We hebben deze camera nu een maand en hij is waardeloos. Blijft hangen, slechte foto's. Weigert in het donker. Beeld ziet er bewegend uit. Een regelrecht drama.

En dan twijfel ik weer of ik deze camera wel moet nemen...
Wie weet een goede camera die aan mijn eisen voldoet of heeft zelf ervaring met de Casio EX-Z1050?

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:09

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:46

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:56

Hé ja dat is wel een verschil! Haha!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:08

Wat is eigenlijk het verschil tussen een powershot of geen powershot?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:48

zijn er al spiegelreflexen waar je mee kan fotografen met het lcd scherm (daar dus de zoeker opzien) als ik te lang door evf kijk dan krijg ik hoofdpijn, en wat is de kleine spiegelreflex? (zeer kleine handen). wat vinden jullie de fijnste spiegelreflex? ik fotografeer wedstrijden en het meeste portret foto's.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:21

Ik heb nu met de Nikon D50 en de Canon EOS 350D foto's gemaakt, en moet zeggen dat ik die toch best fijn vond... je kunt ze niet vergelijken met z'n klein simpel cameraatje, zijn wel wat zwaarder, maar in gebruik verder erg fijn Ja en ook nog niet eens zo supergroot...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Hanneke84 schreef:
Heb zelf al op het internet rond gekeken, maar kom op zo'n 8 tal camera's uit. O.a Kodak Z712 IS, Canon SX100IS of S5IS, Panasonic DMC F28 of FZ50 en dan de Olympus SP550UZ

FZ50 kan ik je heel erg aanraden Haha!
is een super camera! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:56

MissToseland schreef:
Hanneke84 schreef:

FZ50 kan ik je heel erg aanraden Haha!
is een super camera! Ja

Ik wacht om die reden even de reviews van de panasonic fz 18 af

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:49

Citaat:
En dan twijfel ik weer of ik deze camera wel moet nemen...
Wie weet een goede camera die aan mijn eisen voldoet of heeft zelf ervaring met de Casio EX-Z1050?

tja ik heb verder niet zoveel verstand van fotografie/de verschillende camera's..
maar ik wou even zeggen dat de persoon achter de camera ook erg veel uitmaakt..
en dat je denk ik beter niet af kunt gaan op 1 negatief ( of positief natuurlijk) advies..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:06

Runningkawa ik denk dat ik ook ga wachten op de FZ18 Ja
Wanneer gaat deze eigenlijk op de markt komen, begin September toch?
Zit ook nog steeds aan de Canon G9 of de S5IS te denken, maar de FZ18 heeft toch ook wel mijn voorkeur gekregen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:36

Ik ben opzoek naar de betere compact camera, maar zoals vele andere, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Belangrijke kenmerken voor mij:
• Hoge beeldkwaliteit: scherp en ruisloos.
• Groot formaat foto. Ik wil mooi op posterformaat kunnen afdrukken
• Optische zoom van in ieder geval 4×
• Beeldstabilisator
• Creatieve mogelijkheden. Handmatig kunnen instellen of zeer uiteenlopende mogelijkheden van: ISO-waarde, sluitertijd, diafragma, witbalans, scherpstellen
• Bestandsformaat RAW zou leuk zijn
• Snelheid nemen foto, zsm uiteraard
• Mogelijkheid tot aansluiten externe flitser is altijd handig

Prijsklasse: max.€ 600,-

Nu vind ik het vooral lastig de beeldkwaliteit van de verschillende camera's te bepalen. Er staat altijd bij hoeveel megapixel het is, maar nooit de beeldsensor. Nu heb ik er vrij weinig verstand van, dus zou het getal mij ook weinig zeggen, maar de meeste kritiek die ik tot nu toe in reviews gelezen heb, is meestal de veel te kleine sensor ten opzichte van het aantal megapixels.

Het merk maakt me niet zo heel veel uit, mits het maar een goed merk is. Ik moest toch ergens beginnen en Canon spreekt mij wel aan en ben ik dus de camera's van canon gaan bekijken.
De Canon PowerShot G9, S5 IS en A650 IS kwamen daarbij voor mij naar voren.

Ik zie niet veel verschillen, behalve dat de aantallen megapixels en optische zoom verschillen.
Van de A650 IS kan ik nauwelijk iets vinden, van de G9 en de S5 IS heb ik voorbeeld foto's bekeken. Nu boeit de optische zoom me niet heel erg, als deze iig maar boven de 4x ligt, dus dacht ik dat de G9 misschien meer zou zijn wat ik zoek. Nu bekeek ik echter de previews en vind ik eigelijk dat de S5 IS net even mooiere foto's maakt met iets minder ruis. Waarom lijkt die G9 als je dan naar de specs en prijs krijgt dan beter als de optische zoom je niet boeit?

Nouja, ik weet iig niet meer wat ik moet kiezen en of ik ook de opties van andere merken moet gaan bekijken. Ik ben nu al een dag bezig met het bekijken van die Canon dingen!

Edit: naar aanleiding van de post boven mij ook maar ff de Panasonic FZ 18 bekijken Tong uitsteken

------------------
Btw, http://www.dpreview.com/gallery/ is een site waar ook wat voorbeelden van foto's op staan.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:19

Er is slechts 1 compactcamera die ook een grotere beeldsensor heeft en dat is de Sony DSC R1. De prijs daarvan ligt rond de 900 euro. Alle andere compactcamera's hebben een kleine beeldsensor. De beste compactcamera's, die ook wel prosumers worden genoemd, zijn de Panasonic DMC-FZ50 en van Canon de nieuwe G9 en van Fuji de Finepix S9600. Allemaal zitten ze in dezelfde prijscatagorie nl. rond de 500 euro. De Panasonic heeft de voorwaarden om de beste van deze 3 te zijn, doordat die in samenwerking met Leica is ontwikkeld. Dezelfde camera die 495 euro kost wordt door Leica op de markt gezet voor 799 euro. Dat is de Leica V-lux 1. Die is dus volkomen gelijk aan de Panasonic.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:25

Kokomo dankjewel voor je stukje!
Geeft mij ook weer een beetje duidelijkheid Lachen
Wat voor voordelen geeft het de Panasonic dan die in samenwerking met Leica gemaakt is? Komt dat uit in de lens?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:03

NinaElisa schreef:
tja ik heb verder niet zoveel verstand van fotografie/de verschillende camera's..
maar ik wou even zeggen dat de persoon achter de camera ook erg veel uitmaakt..
en dat je denk ik beter niet af kunt gaan op 1 negatief ( of positief natuurlijk) advies..

Klopt.... heel veel mensen denken we kopen even een hele dure camera, en vervolgens kunnen we zulke plaatjes maken als al die fotografen...

maar daar komen ze snel genoeg achter.... 't valt nog niet mee. Knipoog
Kijk als je bagger plaatjes schiet (om het even cru te zeggen, dan zal dat met een dure camera niet veel anders worden... wel iets, maargoed je moet er toch ook wel een beetje 'inzicht' voor hebben.

ach en gewoon voor de leuk thuis, moet je het natuurlijk zelf weten toch Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:25

Kokomo schreef:
Er is slechts 1 compactcamera die ook een grotere beeldsensor heeft en dat is de Sony DSC R1. De prijs daarvan ligt rond de 900 euro. Alle andere compactcamera's hebben een kleine beeldsensor. De beste compactcamera's, die ook wel prosumers worden genoemd, zijn de Panasonic DMC-FZ50 en van Canon de nieuwe G9 en van Fuji de Finepix S9600. Allemaal zitten ze in dezelfde prijscatagorie nl. rond de 500 euro. De Panasonic heeft de voorwaarden om de beste van deze 3 te zijn, doordat die in samenwerking met Leica is ontwikkeld. Dezelfde camera die 495 euro kost wordt door Leica op de markt gezet voor 799 euro. Dat is de Leica V-lux 1. Die is dus volkomen gelijk aan de Panasonic.

Thnx! Erg duidelijk!
Voor dit antwoord heb ik al heel wat op internet lopen zoeken Haha!

Maar ik zat dus toch in de goede richting met m'n Canon G9.
Door de kritiek die ik gelezen had was ik echter bang dat de 12 megapixels van G9 dus eigelijk teveel van het goede zou zijn en juist de beeldkwaliteit naar beneden zou halen door de kleine beeldsensor waar alle pixels ingepropt worden. Dat is iig wat ik van de kritiek heb begrepen.

De Panasonic DMC-FZ50 is 10 megapixels, zou die lagere aantal megapixels dan eigelijk juist de beeldkwaliteit ten goede doen? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik ga die camera iig even nader bekijken, want ziet er goed uit Lachen

En zelfde vraag als Hanneke84. Wat is er dan beter aan de Panasonic DMC-FZ50 ten opzichte van de andere 2?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:31

Ik heb de Panasonic DMC-FZ4 en die heeft iets van 4.0 of 5.0 mp,
maar ben best tevreden over de kwaliteit van de foto's hoor!

mooi scherpte diepte erin, het is dat ik er nu op uitgekeken ben, maar verder is het een erg fijne camera!
succes met je keuze Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:28

Knoffer schreef:
En zelfde vraag als Hanneke84. Wat is er dan beter aan de Panasonic DMC-FZ50 ten opzichte van de andere 2?

Het belangrijkste onderdeel van een camera is het objectief. Nu is Leitz een merk die als een van de allerbeste bekend staat. En daar is dus ook dat objectief van de FZ50 van en hetzelfde objectief als op de Leica V-lux 1 zit. En Leica zet er echt geen slecht objectief op als de naam Leica erop staat. Het aantal pixels heb je wel gelijk in dat dat er niet veel meer toe doet. Het wordt er niet slechter van, maar je zult geen verschil meer zien tussen 10 Mp of 12 Mp. De sensor van de FZ50 is 7,2x5,3mm. Doordat de sensor zo klein is moet het objectief van meer dan goede kwaliteit zijn wil je scherpe foto's krijgen die ook scherp zijn als je ze op 20x30cm vergroot.

Als een objectief en zeker een zoomobjectief een oplossend vermogen (zo noemen ze de scherpte) heeft van 100 lijnenparen per mm is dat een heel goed objectief. Een paar is 2 dus om die 100 lijnenparen te laten zien moet je 200 pixels hebben op 1 mm.
7,2 x 200 pixels is 1440 pixels. 5,3x200 is 1060 pixels. Dus eigenlijk is een sensor van 1440x1060=1.526.400 oftewel 1,5 Mp al genoeg om de scherpte van het objectief te laten zien. Nu denk ik dat dit objectief niet over de scherpte van 100 lijnenparen per mm zit. Vrijwel alle zoomobjectieven zitten daar ruim beneden. Dus heeft veel pixels niet zo heel veel zin om een betere foto te maken. Maar het is ook maar net wat de software van de camera er verder mee doet. En dat zit bij de FZ50 ook wel goed.