Channiiiej schreef:Ik heb een Canon EOS 500D en ben aan het twijfelen om een Premium 10X Macro-Effect Camera Lens Filter te gaan aanschaffen. Dat is een voorzetlens om macro opnamen te maken. Dit aangezien een echte macro-lens op dit moment nog te duur is voor mij.
Heeft iemand ervaring met deze voorzet lens? Of is bijvoorbeeld een Marumi Closeup +4 Filter beter?
Ik begrijp niet zo goed met welke lens je de opname dichterbij kunt maken, want 10x en +4 lijkt me allebei weer iets andersWie kan mij helpen?
Ik zou niet voor een voorzetlens gaan, dan is je kwaliteit namelijk maximaal de kwaliteit van je voorzetlens (bij die goedkope dingen is laatsgenoemde kwaliteit meestal niet om over naar huis te schrijven

Slimmer is het om eens te kijken voor een setje tussenringen (bij voorkeur natuurlijk zo goedkoop mogelijk, via e-bay

Enige nadeel (maar dat geldt ook voor voorzetlenzen): hoe dichterbij je kan, hoe kleiner je bereik wordt. Kan je normaal gesproken bijvoorbeeld met een 70-200mm vanaf 1.5m tot oneindig scherpstellen, dan wordt dat met een lading tussenringen van 0.60m tot 1.10m, of een nog krapper bereik. Het kan dus soms handig zijn om zelf te verplaatsen tov je object ipv te proberen het met verstellen van het objectief op te lossen.