[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:28

Channiiiej schreef:
Ik heb een Canon EOS 500D en ben aan het twijfelen om een Premium 10X Macro-Effect Camera Lens Filter te gaan aanschaffen. Dat is een voorzetlens om macro opnamen te maken. Dit aangezien een echte macro-lens op dit moment nog te duur is voor mij.

Heeft iemand ervaring met deze voorzet lens? Of is bijvoorbeeld een Marumi Closeup +4 Filter beter?
Ik begrijp niet zo goed met welke lens je de opname dichterbij kunt maken, want 10x en +4 lijkt me allebei weer iets anders :P Wie kan mij helpen?

Ik zou niet voor een voorzetlens gaan, dan is je kwaliteit namelijk maximaal de kwaliteit van je voorzetlens (bij die goedkope dingen is laatsgenoemde kwaliteit meestal niet om over naar huis te schrijven := )

Slimmer is het om eens te kijken voor een setje tussenringen (bij voorkeur natuurlijk zo goedkoop mogelijk, via e-bay ;) ). Je verliest hiermee meestal je AF en vaak ook je automatische meting, maar het grote voordeel is dat de optische kwaliteit letterlijk onaangetast blijft. Dichterbij scherpstellen doe je in principe namelijk door enkele elementen van je objectief verder van de camera te houden (de pijp met lenzen in je objectief schuift naar voren in de buitenste koker als je zo dichtbij mogelijk scherpstelt, en naar je camera toe als je ver weg/oneindig scherpstelt). Verplaats je simpelweg het hele objectief een stukje naar voren vanaf de camera (zonder er glas tussen te plaatsen), dan kan je dus niet meer oneindig scherpstellen, maar wel veel dichterbij.

Enige nadeel (maar dat geldt ook voor voorzetlenzen): hoe dichterbij je kan, hoe kleiner je bereik wordt. Kan je normaal gesproken bijvoorbeeld met een 70-200mm vanaf 1.5m tot oneindig scherpstellen, dan wordt dat met een lading tussenringen van 0.60m tot 1.10m, of een nog krapper bereik. Het kan dus soms handig zijn om zelf te verplaatsen tov je object ipv te proberen het met verstellen van het objectief op te lossen.

Sani

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:46

Ik heb mijn camera. :):) ( Fujifilm S3200 )
Hij is mooooi! <3

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:04

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:38

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:24

Ik kom dit topic ook weer eens binnenvallen.
Heb nog niet gezocht, dus ben op dit moment even helemaal niet op de hoogte, maar wil graag eerst hier een bericht plaatsen, daarna ga ik rondneuzen op i'net.

Ik ben al een aantal jaren (vanaf 2007 dacht ik) in het bezit van een Canon 400D. Bevalt goed, inmiddels heb ik er hele fijne lenzen bij (o.a. de 70-200 F2.8). Ik houd van foto's maken, doe soms fotoshoots.
Op het moment heb ik eigenlijk in gedachten een nieuwe camera te kopen. Mijn lenzen houd ik dus gewoon.
Graag wil ik een iets betere versie, het liefste ook met mogelijkheid tot filmen, maar het gaat me vooral om goede foto's maken.
Wat voor camera (natuurlijk Canon) raden jullie mij aan? Eigenlijk zit ik qua prijs te denken aan ongeveer €500,-, maar als ik echt meer geld moet neertellen wil ik er zeker over nadenken. En ik kan altijd wachten op een goede aanbieding :P

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:49

Eerste vraag die in me opkomt: Waarom wil je per se een nieuwe camera?

Niet om je van het idee af te praten, meer omdat ik eigenlijk wil weten wat je met de 400D tekort komt voor ik een antwoord geef ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:49

Wie kan mij wat informatie geven over de Nikon d7000 :D

Ook vergeleken met de d3100. Is hij het verschil kwa geld waard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:04

Ik wil toch even vragen wat jullie mij aanraden, ik heb al heel het topic doorgelezen over de verschillende modellen waar ik uit twijfel.

Ik heb nu al een aantal jaar een Canon Powershot S5-IS, maar ik wil nu toch graag wat verder(doe nu alles handmatig instellen ook dus dat ben ik gewend!).

Waar ik de camera voor wil gaan gebruiken is voornamelijk paardenfotografie en ik vind het heel belangrijk dat hij goede scherpe foto's kan maken ook in draf en galop. Ook wil ik gewoon mooie portretfoto's kunnen maken. Soms zal ik ook wel mensen/andere dieren/bloemen etc fotograferen.
Ook zou het leuk zijn als de camera ook in de binnenbak kan fotograferen en je een beetje fatsoenlijke foto's krijgt, dus niet met een hoge iso heel veel ruis, dat heb ik namelijk nu. Maar ik begreep uit dit topic dat het ook te maken heeft met de lichtsterkte van je objectief.

De modellen waar ik uit twijfel(allen met 18-55 mm objectief)
Canon EOS 1000D, €415
Canon EOS 500D, €522
Canon EOS 550D, €736
Nikon D3100, €712 Maar die is ook met 55-200 mm objectief(naast de 18-55)!

Ik moet zelf zeggen dat ik de canon EOS 550D wel duur vind, aangezien ik dan nog geen andere objectieven hebt naast de 18-55 mm. Zelf neig ik op dit moment het meest naar de Nikon D3100, maar kan ik met die 2 objectieven die erbij zitten ook al meteen doen wat ik wil of heb ik daar andere objectieven voor nodig?
En heb je voor de Nikon D3100 per sé objectieven nodig met zo'n motertje(weet niet hoe ik het moet zeggen)?
En hoe zit het met de ruis bij een hogere ISO met deze modellen?
En als ik een van deze camera's koop, welk(e) objectieven raden jullie er mij nog bij aan?

Alvast heel erg bedankt! Ik heb dus ook al gezocht met de zoekfunctie!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:22

Desiree, als je vooral paardenfotografie wilt doen, raad ik je aan om naast de 18-55 (neem overigens de 18-55 mét IS (image stabilizer), die is een stuk beter dan de 18-55 zonder IS) ook een zoomlens er bij te kopen. Met de 18-55 kan je niet heel ver inzoomen en dat is bij portretten niet al te handig. Kijk eens of je een pakketje vindt met een Canon body + 18-55 IS + 55-250 (die heeft overigens ook IS). Het zal je wat meer kosten, maar dan kan je bv. voor de 1000D gaan als body, die is ook wat goedkoper dan 500D of 550D. En de 1000D is een prima toestel om mee te beginnen :)

Wb binnenbakken is hier al veel geschreven. Ga er maar niet vanuit dat dat lukt, ook met een dure body en goede, lichtsterke lens van €2000 is dat nog moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:26

Oke bedankt Yasmine!

Is het het waard om voor iets meer dan 100 euro de 500D te kopen in plaats van de 1000D?
Ik wil inderdaad meteen wel goede lenzen erbij want anders komen die er toch later bij. Dan ga ik eens op zoek naar zo'n pakketje :).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:48

Heb je de 1100D ook al in overweging genomen? Die kun je natuurlijk ook in combinatie nemen met die 18-55mm IS Mk2 en 55-250mm IS. 1100D is weer stuk goedkoper dan 500D/550D, maar wel beter dan de 1000D.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:07

@ Desiree, ik zou lekker van het geld wat je hebt een goede lens kopen en op je 400D zetten ;) kijk dan bv voor de Canon 70-300 IS USM of de Canon 70-200 L F4 non IS, de IS ga je niet missen bij bewegende objecten..Investeren in goed glas is mijn inziens een betere keuze dan een nieuwe body als de 400D gewoon nog prima zijn werk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:27

Ik zou je net als Bagheera_206 willen aanraden ook zeker eens naar de 1100D te kijken! :j
Overigens heb ik het idee dat je vooral naar de Nikon neigt ivm de twee objectieven? De Canon-camera's worden ook allemaal verkocht als kit met twee objectieven als je dat wil. Dat is doorgaans goedkoper dan de objectieven er los bij kopen, dus zeker als je veel paarden wil fotograferen zou ik je aanraden direct een body met zowel een 18-55 als een telelens te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:34

Ja het was inderdaad vanwege de 2 objectieven. We hadden bij de makro gekeken omdat je daar garantie bij kunt kopen voor een langere tijd op (bijna) alles. Maar zoiets is vast ergens anders ook wel mogelijk.

Dus nu zit ik toch wel erg hard aan gewoon een Canon te denken en ik ben daar ook op aan het zoeken. De 1100D ga ik ook eens even naar kijken! Bedankt voor de tip allebei!

@judithh, ik heb nu de Canon Powershot S5-IS, ik denk dat je _Pansy_ bedoeld. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:40

Desiree_1993 schreef:
En heb je voor de Nikon D3100 per sé objectieven nodig met zo'n motertje(weet niet hoe ik het moet zeggen)?

Niet perse nodig, ook zonder ingebouwde autofocus past een objectief erop, je moet dan alleen wel handmatig scherpstellen. Ik heb om die reden de D90 genomen (want ik kan een aantal objectieven lenen zonder autofocus en de objectieven zonder autofocus zijn goedkoper in aanschaf, een 50 mm bijvoorbeeld), die was trouwens met een 18-105mm VR lens een tientje duurder dan de D3100 met 2 objectieven.
Vond de informatie over die autofocus heel vaag, in een camera winkel zeiden ze dat het niks uitmaakte, heb uiteindelijk contact opgenomen met Nikon erover.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 01:24

Hallo,

Een vraagje van mijn kant.
Lees hier bovenstaand dat de D3100 dus geen AF motor in de body heeft, heeft de D5100 dit wel?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 02:15

Nee, pas vanaf D90/D7000.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:01

Ik bedoelde inderdaad -Pansy- :o :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:08

judithh schreef:

Dam heb je niet goed gelezem geloof ik;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:12

Idd, Pansy heeft al een 70-200 :D

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:13

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:18

Hun site is op t eerste oog een beetje gek.. Waarom https?

Kijk ook ff op pricewatch.tweakers.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:19

@Lijntjuhhh: misschien kun je even met de zoekfunctie onder aan deze pagina zoeken naar "d5000". Er is al veel over gezegd :)

De webwinkel ken ik niet, maar krijgt nette reviews op Kieskeurig: http://www.kieskeurig.nl/DigiMAXX/winke ... 7003445FB/

Edit, @Kevin: Even de Pricewatch gekeken en Digimaxx lijkt het goedkoopst, hoewel deze niet voorkomt in de Pricewatch. Daarna Redcoon (407 ex verzenden) en Cameranu (429, geen verzendkosten).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:33

HLPhoto schreef:
judithh schreef:

Dam heb je niet goed gelezem geloof ik;)

Dat blijkt :o :D

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:02

Welke zouden jullie aanraden om mee te starten als beginner? De Nikon D3100 of dan eerder toch de D5000? En welke lens pak je daar het beste bij? Want het lijkt mij dat je met de body alleen niet veel bent? Ik las al verschillende meningen en zag dat er minieme verschillen zijn tussen de D3100 en de D5000. Prijsverschil is wel groot, zeker als je er de lenzen bij neemt.

Edit : als ik het topic meermaals doorlees, zie ik ook veel mensen met een Canon. Is Canon beter dan Nikon? Eenvoudiger voor een beginner? Ik weet namelijk echt niet welke. Voor 600 (max.) wil ik graag een goede camera waar ik héél wat mee kan! Maar die niet super ingewikkeld is (beginner). Een aanrader iemand?