[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:51

Zie 'm geen licht herberekenen, daarvoor is de belichting veel te stabiel. Zie 'm idd wel stotteren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:57

Ja, ik heb dus geen flauw idee wat ie doet :+ Maar het stoort wel :Y)
Camera heeft dit bij mijn weten overigens niet als je de camera vasthoudt en zelf filmt zeg maar, dan is het mij toch nog nooit opgevallen. Dus het moet er ergens iets mee te maken hebben dat hij stilstaat en dan dingen aanpast ofzo .. misschien als er een stofje voorbij vliegt of iets dergelijks? Ik weet het echt niet :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 02:38

stabilisatie? ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 06:30

tantjeuh schreef:
EngeltjeS schreef:
Yasmine, ja hier bij de MediaMarkt hebben ze hem nog vol op :) voor een leuk prijsje (319 euro!)

Met kitlens bij?? Daar vragen ze op marktplaats tweedehands zelfs nog 375€ voor :'), zou dus een zéér leuke prijs zijn!

Ik heb toch maar een 1100 gekocht :+ nieuwer model, en had nu een heel leuk prijsje.
(Camera, lens, geheugenkaartje, tas, schoonmaak set. en volgens mij vergeet ik iets?) Voor 530 euro :)

Ga lekker spelen dit weekend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:08

HLPhoto schreef:
stabilisatie? ;)

Zou kunnen :j
Zou je dat ook ergens kunnen uitzetten? }:0
Stabiliseren is prachtig, maar niet op die manier :')

@ EngeltjeS : veel plezier ermee!
Ik ga lekker werken dit weekend ^) :+

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:04

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:04

Afbeelding
Met trots, dit is echt fantastisch zeg :D
Dit is nog maar het begin, realiseer ik me nu, maar ben zo blij met deze foto! :D

(hij is verkleind, en kwaliteit is iets achteruitgegaan)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:37

kathe_blanco schreef:
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/fuj ... uct_images

heeft iemand ervaring met deze camera ik zit er over na te denken deze te vragen voor me verjaardag :)

ik heb vorige week een fuji S3200 besteld.

Welke trouwens klaar lag volgens collega dus volgende week ophalen! :D

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:39

Ik heb de Nikon d5000. En het bevalt me helemaal! :D

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:55

Is het goed als ik hier even binnen kom vallen? :) Ik ben van plan me sowieso te laten adviseren bij een winkel maar ik denk dat jullie me hier ook wel kunnen helpen. Ik heb een paar dagen geleden 500 euro gekregen ( :D ) en ik heb besloten dat ik eindelijk eens een spiegelreflexcamera wil kopen, ik wil er al ruim 4 jaar een kopen maar sparen is nooit m'n beste punt geweest, dus nu wil ik het doen voordat ik het geld uitgeef aan iets anders.

Ik heb dus ongeveer 450-500 euro te besteden en ik wil het liefst gewoon een leuke instapcamera waarmee ik veel kan experimenteren en mooie scherpe foto's kan maken. Ik hoef niets professioneels, ik vind fotografie gewoon heel erg leuk. Jaren geleden had ik mijn zinnen gezet op de Canon EOS 450D, maar nu zijn er ook een 500D en een 550D ... De 550D is sowieso boven m'n budget, maar is de 500D aan te raden tegenover de 450D en het extra geld echt waard? Of zijn er nog camera's van andere merken die jullie zouden aanraden voor mij?
Ik ga sowieso even het topic doorlezen, er zijn vast (veel) soortgelijke vragen gesteld. :j

En nog iets: ik heb thuis een analoge Canon EOS 300 en 5000, en daar zitten ook nog Canon lenzen bij (geen extreem goede, volgens mij een 28-80 mm, er staat ook nog 0.38m/1.3ft op, maar geen idee wat dat betekent). Mijn vader zei dat die lenzen ook op een DSLR passen, kan dat en is dat een betere keuze dan een kitlens erbij kopen?

Alvast bedankt! :)

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:01

Ik kan je echt de 500D aanraden :D, heb hem nu sinds dinsdagavond en kan niet meer zonder, waar ik heen ga, gaat mijn camera mee :')

Afbeelding
1 van de paarden die ik nu op de foto heb staan :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:02

@Maripossa, heb je een reden om de 1000D en de 1100D meteen uit te sluiten? Zijn ook prima body's en dan hou je wat meer geld over voor lenzen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:08

Ook ik wil je inderdaad aanraden zeker ook even de 1100D te overwegen! Daarmee houd je net wat meer geld over voor eventueel een wat beter objectief, een mooie tas, etc :D

VWB de analoge lenzen, als dit EF-lenzen zijn (en dat is bij de 28-80 het geval :j) dan passen ze ook op de digitale spiegelreflexen. De 28-80 vind ik eigenlijk geen vervanger voor de kitlens. Hoewel het destijds in feite ook een kitlens was, mis je op een digitale spiegelreflexcamera met cropfactor (zoals bij de 500D etc het geval is) een groot stuk groothoekbereik. Maar je hebt het over "lenzen", dus wat voor objectieven heeft je vader nog meer? Indien daar bijvoorbeeld een telelens bij zit (bijvoorbeeld de 80-210) dan scheelt dat in aankoop en zou je eerst daar eens lekker mee kunnen gaan prutsen alvorens je besluit evt een andere telelens te willen aanschaffen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:11

Ik zou in jouw geval ook voor een 1000 of 1100D gaan met één of twee leuke lenzen bij :)

Als die analoge lenzen van Canon FD (staat normaal gezien op de lens) zijn, passen ze (voor zover ik weet, want zo heb ik er ook nog 5 liggen) niet op een digitale Canon. Iig niet zonder tussenstukje. Ik weet niet of analoge EF-lenzen automatisch kunnen scherpstellen op een digitale reflex (Nouks? :D ), maar als dat niet zo is, betekent dat dat je zelf moet gaan scherpstellen en dat moet je wel goed onder de knie krijgen.

Die 0.38m is overigens de minimale afstand die tussen het object dat je fotografeert en je camera moet zitten. Als je dichterbij gaat dan die afstand, kan je niet scherpstellen. Maar normaal gezien staat het diafragma ook op je lens, met een F-getal (bv. F4 of F2.8). Zie je dat nergens staan? Hoe kleiner dat getal, hoe lichtgevoeliger je lens (en dus hoe beter vaak, want dat betekent dat je dan met minder licht toekomt om een foto te maken).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:24

Analoge EF-objectieven werken probleemloos op een digitale SLR, met een paar uitzonderingen (er zijn iets wat hele oude objectieven die alleen met open diafragma werken of een Err01 opleveren bij iedere nieuwe foto, softwareproblemen).

FD-objectieven passen NIET op EF-camera's, ook niet met een eenvoudige adapter. Om FD-objectieven met een adapter te kunnen gebruiken moet er een lensje in die adapter zitten, en bij de meeste adapters is dat lensje van matige kwaliteit (behalve die van Canon indertijd, maar die zijn zeldzaam/duur).
Zit dat lensje niet in je adapter, dan kan je niet op oneindig scherpstellen. Enige mogelijkheid om een FD-objectief zonder beperkingen op een EF-camera te gebruiken, daarvoor moet je net zo gek zijn als ik:
- oud EF-objectief slopen, je hebt de vatting nodig;
- FD-objectief een stukje uit elkaar halen, de vatting moet er in ieder geval af;
- meten of het zonder vatting net past of niet, zo niet, dan moet je een stukje van de rand van je objectief afslijpen;
- vatting monteren (schroefjes en/of lijm);
- heel hard hopen dat je spiegel de achterkant van het objectief niet raakt bij scherpstellen op oneindig (bij sommige groothoeken is dit een probleem).

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:36

Wat veel reacties al, bedankt voor de duidelijke antwoorden en uitleg. :D

Ik ga even wat opzoeken over de 1000D en de 1100D, maar ik dacht dat die ongeveer vergelijkbaar waren met de 450D destijds? Dat lijkt me dan prima. :) Ik wil ook nog even bij de mediamarkt kijken, ik las een paar pagina's terug dat ze daar de 450D voor 319 euro hadden dus misschien ook wel de moeite waard om te overwegen. En ik denk dat ik maar afzie van die oudere lenzen, maar dat ik misschien wel meteen een betere lens erbij koop dan de kitlens. Jullie hebben me in elk geval al een stuk verder geholpen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:39

De 1000D was de iets uitgeklede versie van de 450D. De 1100D is de opvolger van de 1000D.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:42

Nouks schreef:
De 1000D was de iets uitgeklede versie van de 450D. De 1100D is de opvolger van de 1000D.

400D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:51

Oh verrek :')
Bedoel ik natuurlijk :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:52

Nouks schreef:
Oh verrek :')
Nee dank je, liever niet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:14

Zeg Kevin, ik ben bezig met een ebook (aanschafgids digitale camera), heb jij eventueel zin om te proeflezen? :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:31

Tuurlijk! Bel je ff :)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:43

Ik heb een Canon EOS 500D en ben aan het twijfelen om een Premium 10X Macro-Effect Camera Lens Filter te gaan aanschaffen. Dat is een voorzetlens om macro opnamen te maken. Dit aangezien een echte macro-lens op dit moment nog te duur is voor mij.

Heeft iemand ervaring met deze voorzet lens? Of is bijvoorbeeld een Marumi Closeup +4 Filter beter?
Ik begrijp niet zo goed met welke lens je de opname dichterbij kunt maken, want 10x en +4 lijkt me allebei weer iets anders :P Wie kan mij helpen?

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:29

Heeft iemand ervaring met de Sony Cybershot DSC-HX100V? En kan je bij deze camera de sluitertijd en diafragma instellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:04

Ervaring met de camera heb ik niet, maar dat laatste valt prima te googelen (ja, dat kan) :)