[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:21

Zelfs mijn Powershot SX120 IS voldoet aan jouw eisen, en die kost maar 120 euro :+

Heb over de genoemde Panasonic erg goede dingen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:26

Zit ook nog steeds te dubben wat ik moet doen .. Want een andere camera komt er sowieso, of het is mijn Powershot hersteld (wat ik betwijfel :+ ) of een nieuwe .. Ik heb nu nog een Panasonic Lumix en dat is een leuk ding, maar ik krijg het op mijn systeem ervan :o Je kan er niks handmatig mee instellen en als je dat éénmaal gewend bent ... :+ Camera is leuk als je gaat wandelen ofzo voor landschapskiekjes en dergelijke, maar bij de paarden enzo werkt hij nooit mee }:0

Dus ik ben ook wat aan het rondkijken voor als mijn Powershot niet terugkomt .. Ik twijfel nog steeds over de opvolger, vanwege het feit dat ik die camera en de bediening ken, en alles qua batterijen enzo gewoon kan blijven gebruiken. Of toch een andere richting uit en eens iets anders proberen (al dan niet van Canon). Ben me aan het afvragen of de Powershot toch niet te gevoelig is voor de manier van gebruiken. Het is niet dat ik ermee gooi of dergelijke, maar sta er wel constant mee tussen de paarden en hij verdwijnt al eens snel in mijn zakken enzo (ipv mooi afgekuist telkens in het tasje :+ ). Misschien dat die camera dat niet verdraagt omwille van de lens (12x zoom is toch een andere lens dan een 3x zoom lijkt mij). Ik weet het niet ..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:08

Yasmine schreef:
Tantjeuh, wij hebben een Canon G9 (een oude versie van die G12 dus) en ik vind het een heel tof ding in gebruik! Ik weet niet hoe duur hij nu is, maar ik vond hem toch behoorlijk duur toendertijd. Maar hij heeft al je eisen, kan handmatig worden ingesteld en ik vind de kwaliteit van de foto's persoonlijk erg goed. En hij is ook vrij plat, de lens gaat helemaal in de body en dat vind ik persoonlijk handiger dan die brede superzooms (of hoe je dat ook noemt). Als je wilt, PB ik je een paar paar foto's, maar dat is dus wel uit een toestel dat in 2007 of 2008 is gekocht.

Die G9 vind ik nergens meer te koop. Jammer wel, want mij maakt het geen hol uit of het een 'verouderd' model is tov de G12, en door de 'veroudering' zou hij wel wat goedkoper kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar de foto's!

@ Nouks: volledig gelijk heb je. Weinig van die goedkope camera's hebben een deftig diafragma én zijn handmatig in te stellen. Maar nu ben ik hélemaal in de war, waar zit het grote verschil dat de prijs verklaard B-)?

Mijn lens (55-200mm, nieuw 185€) is trouwens net verkocht voor 150€ :Y). Geen slechte prijs, om tweedehands te zijn!

maaike2800

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:44

net terug van de winkel en inmiddels trotse bezitter van een nikon D90.
Hier lekker mogen uitproberen en hele goede uitleg gekregen, hoop dat ik de juiste keus heb gemaakt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:35

Ik vind de G11 en de G12 beide erg goed, 1 van de weinige compacts die ik nog wel leuk vind om mee te schieten :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:20

NathalietjeB schreef:
ik doelde eigenlijk op de nieuwe eos 60D ik lees heel veel forums dat hij niet zo heel goed is.
ook vraag ik me af hoe sterk de body is aangezien die van plastic is. en of zo een draaibaar schermpje wel heel handig is

Op welke forums lees je dat? Niet omdat ik hem zelf heb, maar de 60D is echt een prima body! En de plastic behuizing...ga hem eens vast houden en je zult merken dat je nagenoeg geen verschil voelt en dat het eem robuuste body is..het scherm vind ik persoonlijk juist heeeel handig, juist met boven je hoofd fotograferen of laag, voor zelfportretten ook reuze handig :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

Er is idd een hoop geklaag over die "plastic" body, maar ik vind het onzin. "Plastic" staat minder stoer, maar hij komt op mij echt niks minder stevig over dan een 50D of 5D.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:27

ja dat is ook wel waar ik had dat op een camera forum gelezen dat ging over de 60D maar idd het is zelf aanvoelen maar ben altijd bang dat iets snel stuk gaat omdat t toch een nieuwe versie is.
en t viel me op dat de body qua gewicht eigenlijk niet veel verschilt met andere body's

ik ga nog even verder de winkels af morgen en van t weekend en nog veel meer info inwinnen ik lees een hoop over alle camera's die er zijn...

maar wat me eigen opvalt is ook de AF-punten bij canon is die vaak 9 maar ik heb ook een nikon gezien die had er iets van 30 ofzo die had er behoorlijk veel.
wat is de meerwaarde van meerdere AF-punten?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:33

dat je op meer plekken in de zoeker kan scherpstellen, wat wel praktisch is. Stel je probeert bijvoorbeeld het hoofd van een paard te fotograferen die van rechts naar links loopt, dan kan je door het focuspunt op z'n oog te kiezen zorgen dat je op het oog focust zonder telkens te moeten focussen en dan je compositie te veranderen (want je wil dat oog ws. niet in het midden van de foto hebben).

in dezelfde prijsklasse schelen Canon en Nikon meestal niet veel, de D7000 en EOS 7D bijvoorbeeld concurreren min of meer met elkaar (qua uitrusting; D7000 zit net boven de 60D, maar net onder de 7D, de D300s is eigenlijk verouderd), en hebben ook een vergelijkbaar focussysteem.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:35

HLPhoto schreef:
Ik vind de G11 en de G12 beide erg goed, 1 van de weinige compacts die ik nog wel leuk vind om mee te schieten :)

Is die G12 al geen redelijke 'tank' om een compactje te zijn? Ik wil vermijden dat ik met hetzelfde gezeul als een spiegelreflex zit...

Wat is het belangrijkste verschil tussen bv LX5 en G12? G12 zoomt net ietsje meer, maar de LX5 heef dan weer een lichtsterkere lens. Waar zit die 80€ verschil?

De LX3 is blijkbaar ook nog te verkrijgen. Kost maar 250€, f/2-2.8 leica lens, ISO=80, 3xzoom, sluitertijd 1/2000. Wat dus wil zeggen: een lichtsterkere lens, met een kleine toegeving op xzoom en sluitertijd (maar wel een verschil van 150€). Maar ik zie net dat deze ook wel zonder extern draaiwieltje voor instellingen is, dat is wel jammer natuurlijk...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:42

Kijk ook even naar het sensorformaat. Kleinere sensor = vrijwel altijd meer ruis.

Goeie om eens rustig door te bladeren zijn denk ik de tests op www.dpreview.com

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:07

Na veel lezen, ben ik er uit :D
Vanavond heb ik de Canon 450D. Vond de aanbieding van de MediaMarkt erg aantrekkelijk (550D met 2 rete goeie lenzen) voor maar 769 euro. Maar dat is me veels te duur.
De 450D is vele malen goedkoper, misschien minder goed, maar voor mij goed genoeg om mee te beginnen.
Misschien dat ik nog een lensje er bij koop, moet ik maar even kijken.
Ik wil iedereen bedanken voor de informatieve berichten, want zonder jullie had ik geen keuze kunnen maken.

Bedankt!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:11

EngeltjeS, waar haal jij dan een 450D nieuw vandaan? Want dat is toch een oud model, of zijn er nog winkels die hem nieuw aanbieden?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:14

Yasmine, ja hier bij de MediaMarkt hebben ze hem nog vol op :) voor een leuk prijsje (319 euro!)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:23

EngeltjeS schreef:
Yasmine, ja hier bij de MediaMarkt hebben ze hem nog vol op :) voor een leuk prijsje (319 euro!)

Met kitlens bij?? Daar vragen ze op marktplaats tweedehands zelfs nog 375€ voor :'), zou dus een zéér leuke prijs zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:29

HLPhoto schreef:

Heb je met andere compacts ook ervaring?
Waarom bv. wel de G12 en niet de Powershot SX200/210/... ?

Op het eerste zicht kan je bij de G12 wel in RAW schieten, maakt dat het verschil misschien?
Ook heeft hij een pak minder zoom (5x t.o.v. 12x), stoort dit niet?
Hij ziet er in ieder geval wel een stuk steviger uit .. groter/logger ook volgens mij .. maar dat is misschien maar een idee ;)

*gaat even via internet vergelijken*

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:34

Dat logge valt wel mee. Ik vind het net aangenaam dat hij groter is dan zo'n minicompactje, dan heb je tenminste iets in je handen. En ik krijg hem makkelijk in mijn broekzak op vakantie.

En die zoom... Hoe meer je inzoomt, hoe waziger/minder scherp je beeld vaak is bij compactjes. Ik zou alleszins nooit een foto trekken op 12x ingezoomd met zo'n goedkoop ding. Ik heb ook een Canon compact van iets van een 100 euro en zo ver ingezoomd trekken mijn foto's gewoon nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:39

Ik heb (had :+ ) de SX200 dus ik ben gewend aan 12x zoom ... Kan nu niet zeggen dat ik die heel vaak gebruik, maar het idee om niet zover meer te geraken .. snap je? Alhoewel het natuurlijk wel waar is, dat de foto's dan een stuk minder zijn ... Alhoewel ik geen technische hoogstandjes verwacht .. Heb gewoon graag alles binnen bereik zeg maar, ookal sta ik eens wat verder :+

Denk dat ik er eens op ga letten hoeveel ik inzoom als ik met mijn pony in de piste ben .. ik zoom vaak wel iets, maar nooit volledig .. Kan je dit op de EXIF van je foto's terugvinden? Ja zeker? *gaat even kijken*

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:45

[***] schreef:
HLPhoto schreef:

Heb je met andere compacts ook ervaring?
Waarom bv. wel de G12 en niet de Powershot SX200/210/... ?

Op het eerste zicht kan je bij de G12 wel in RAW schieten, maakt dat het verschil misschien?
Ook heeft hij een pak minder zoom (5x t.o.v. 12x), stoort dit niet?
Hij ziet er in ieder geval wel een stuk steviger uit .. groter/logger ook volgens mij .. maar dat is misschien maar een idee ;)

*gaat even via internet vergelijken*

Powershot SX210 is vooral minder lichtsterk (f/3.1-5.9) en heeft een sensor van 1/2.3'' (tov 1/1.7 bij de G12, tov zelfs 1/1/63" bij LX3, LX5 en XZ1). Denk dat dat de belangrijkste mindere punten zijn, die voor de kwaliteit van foto's wel erg belangrijk kunnen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:50

Weet jij meer over die sensor? Want daar snap ik dus werkelijk niks van :o
Ook over het verschil ccd (SX200/210) en cmos (SX220) sensor? Heb al dingen opgezocht maar ik kom er gewoon niet uit :o

Ivm het zoomen, moet ik dan naar de 35mm brandpuntsafstand kijken? (bij Panasonic)
Want dat is het enige getal dat ik zie veranderen :+ (naast diafragma etc.) Alhoewel de gewone brandpuntsafstand ook wel wijzigt zie ik nu ..
Maar doorgaans zit dat op 25mm - 4 mm (dus 35mm brandpuntsafstand - brandpuntsafstand), wat ik mij kan herinneren als niet ingezoomd als ik in de piste bezig ben .. Kan dat kloppen? Hier en daar heb ik eens volledig ingezoomd maar met de Panasonic trekken die foto's inderdaad op niet veel :+ (heb ik met de Canon nooit gemerkt, maar misschien omdat je daar zelf alles kon instellen?).

De 35mm .. komt overeen met wat je bij de specificaties vindt:
Zoom groothoek (mm) 25
Zoom tele (mm) 300

Dus het staat het meeste op 25, wat dus wil zeggen dat er niet ingezoomd is.
Dus misschien dat ik het met 5x zoom ook wel red :j (als ik echt ga wandelen en landschappen wil enzo en misschien wat verder wil inzoomen kan ik nog altijd de Panasonic meenemen ;) ).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:26

[***] schreef:
Weet jij meer over die sensor? Want daar snap ik dus werkelijk niks van :o
Ook over het verschil ccd (SX200/210) en cmos (SX220) sensor? Heb al dingen opgezocht maar ik kom er gewoon niet uit :o .

Nee :D. Enige wat ik (uit lezen van andere fora) heb kunnen opmaken, is dat beide zowel voor als nadelen hebben. CCD geeft betere kwaliteit, maar is duurder en verbruikt meer, CMOS is minder van kwaliteit, minder lichtsterk, goedkoper maar ondertussen door technologische snufjes hebben ze die lichtsterkte en problemen met ruis weten overbruggen met een betere ruisreductie (betere prestaties op hoge ISO). Ze zijn ook sneller en verbruiken minder energie. Maw: vroeger was CMOS minder goed, ondertussen is de technologie zo aan het ontwikkelen dat het even goed kan presteren én goedkoper is, waardoor meer en meer camera's die CMOS gaan gebruiken

Sensor, het enige wat ik ervan onthouden heb: hoe kleiner de sensor, hoe meer scherptediepte. Hoe groter de sensor, hoe meer licht er kan worden opgevangen. Grote sensor = beter

Tot zover mijn beperkte kennis :D. Correct me if i'm wrong..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:32

Ok, bedankt :)
Als iemand dat kan bevestigen of tegenspreken is het mij al wat duidelijker :Y)

Edit; wow, die prijs van de G12 is wel niet niks }:0 Had ik nog niet door :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:31

Ik heb naar 3 winkels een mail gestuurd met de vraag wat ze mij zouden aanraden, beetje mijn eisen gezet en erbij gezegd dat ik nogal eens in stofferige omstandigheden fotografeer (bij paarden heb je nogal snel wat stof of vuil).

2 van de 3 winkels zeggen dat ik alleen kan werken met zo'n camera die tegen vallen etc. kan, maar dit lijkt me toch straf .. Dan moet je met je DSLR ook niet tussen de paarden gaan lopen :+ De andere winkel had een aantal modellen:
- Samsung WB650
- Sony DSC-HX5
- Panasonic Lumix DMC-TZ18

Heb toen gevraagd of er een reden was dat er geen Canon bij zat, maar dit had ze blijkbaar over het hoofd gezien. Van de Canon raden ze de SX220/230 aan. Heb dan mijn probleem met de 200 even kort uitgelegd maar zij denken ook dat ik een maandagochtend-model heb, want in principe zouden die daar gewoon moeten tegen kunnen. Puur naar stevigheid etc. gekeken heeft de G12 weinig voordelen op de SX220/230, ondanks dat hij er een stuk zwaarder uitziet (en is). Uiteraard is deze technisch wel een stuk beter, maar daar is de prijs ook naar ;)

Omdat ik al een 200 heb en bij een 220 de batterijen enzo gewoon kan blijven gebruiken, blijf ik daar toch steeds op steken ... Ik ga nog eens aan die andere winkels vragen waarom een Canon 220 niet zou kunnen .. eens zien wat zij daarop zeggen ...

Edit; ik geef op .. Nu krijg ik ineens wel bericht (andere persoon van de winkel) dat elke camera kan blokkeren van 1 korrel zand ... Naja.
Sowieso zijn dan camera's à la de SX200-220 uitgesloten, omwille van de grote uitschuifbare lens .. Maar of er iets is wat wel het proberen waard is ... Ik weet het niet meer :\ Vraag me af hoe anderen dat doen die met paardenfotografie bezig zijn .. altijd van op een kilometer afstand en nooit eens een paard aanraken (want dan worden je handen vuil) enzo?

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:11

Ik heb jaren een Panasonic DMC FZ8 gehad (ook zo'n uitgebreidere compact, heb geen idee wat inmiddels de opvolger zou zijn), heb hem echt een paar jaar elke dag mee naar de boerderij gesleept, ook wel op stal laten liggen, omgehad met grondwerk en eigenlijk nooit problemen qua stof gehad.
Maar of dat domweg geluk is geweest kan ik moeilijk zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:17

Ik heb momenteel de TZ7, die doet het nog :+ Maar daar erger ik me groen & geel aan qua foto's en ook qua filmen. Filmt leuk hoor, daar niet van, vooral de bestandsgrootte is erg interessant, maar ik zet dus altijd mijn camera ergens op, druk op filmen en ga dan dingen met mijn pony doen. En blijkbaar vindt deze camera het nodig om regelmatig belichting ofzo opnieuw te berekenen, ik weet niet wat die doet maar als de omgeving verandert past hij aan ofzo denk ik. Op zich geen probleem, maar het geeft wel schokjes in je beeld en die zijn erg vervelend ... Bv. in dit filmpje te zien: http://www.youtube.com/watch?v=hKDjBY-NY1g (en het is geen toeval, dacht ik eerst nog maar hij doet het systematisch in alles wat ik tot nu toe gefilmd heb :+ ). Dit had de Canon niet .. En verder was de Canon gewoon veel interessanter voor foto's, als je éénmaal zelf instellingen doet valt het vies tegen als je alles aan je camera moet overlaten :Y)