[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:39

@Maaike: Je hebt een hartstikke leuk budget om mee te beginnen. Probeer wel voldoende geld over te houden voor wat mooie objectieven. Als ik zo kijk naar je wensen (natuur, landschappen, dieren, etc) wil je vooral een breed bereik afdekken, dus bijvoorbeeld van 18 tot 200 of 250 of zelfs 300. Dan kun je alle kanten op en zowel wijdse vergezichten fotograferen als inzoomen op paarden die een galopje wagen op het strand of in de wei.

Ik neig ernaar je de 550D aan te raden met de 18-55 IS II en de 55-250 IS. Je houdt dan nog wat geld over voor een fijne tas, geheugenkaartjes, een extra accu, enzovoort. Ook blijf je dan netjes binnen je budget wat misschien een volgende aanschaf (mocht je op den duur "iets" gaan missen in je basisset) wat makkelijker kan maken.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-is.html

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:41

Nouks schreef:
Charlottje, gefeliciteerd met je aanschaf! Welke twee andere objectieven krijg je er nog bij? :D

En staat dat echt in de handleiding? Ik doe dat echt nooit.... Althans, niet omdat dat beter zou zijn. Als ik de objectieven al van de body haal voor ze in m'n tas te stoppen is dat vanuit praktisch oogpunt.

Dankje :) Heb nog de 50mm F/1.8 en de 75-300mm F/4-5.6 USM III. Niet de beste lens (75-300) maar mocht het allemaal gaan bevallen komt de 70-200mm F/4.0 L USM er denk bij :)

Dat staat er echt in, vroeg me bij het lezen al af of iedereen dat doet :) De batterij had te maken met dat die kon gaan lekken.

Helemaal niet gerelateerd aan het topic, maar wat voor tas gebruiken jullie? Ik zit te twijfelen tussen de canon 1, 10 en 100EG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:55

Ik heb een Billingham 445, een Domke F3 en een LowePro Vertex 200AW.

Vooral Domke vind ik een erg prettig merk voor als je nog geen megalading apparatuur (bij je) hebt. Een rugzak vind ik zelf niet prettig, omdat je daar niet uit kunt werken. De LowePro 200AW heb ik dan ook alleen voor als ik veel kilometers moet maken met veel kilo's in m'n tas. Verder gebruik ik eigenlijk standaard de Billingham: daar past alles in en ik vind het een erg fijne tas, maar minder geschikt als je echt kilometers moet maken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:13

Ik heb een Lowepro Exchange Messenger: http://www.digicamshop.be/product-galle ... epro/43892
Kost niet te veel en je kan de vakken vanbinnen zelf indelen omdat de tussenschotten verplaatsbaar zijn. Op dit moment heb ik er een 500D body met 28-75 lens op en als losse lenzen passen mijn 50mm 1.8, 18-55 IS en 55-250 IS er nog net bij. Alleen net niet genoeg plaats voor mijn flits.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:23

Nouks schreef:
@Maaike: Je hebt een hartstikke leuk budget om mee te beginnen. Probeer wel voldoende geld over te houden voor wat mooie objectieven. Als ik zo kijk naar je wensen (natuur, landschappen, dieren, etc) wil je vooral een breed bereik afdekken, dus bijvoorbeeld van 18 tot 200 of 250 of zelfs 300. Dan kun je alle kanten op en zowel wijdse vergezichten fotograferen als inzoomen op paarden die een galopje wagen op het strand of in de wei.

Ik neig ernaar je de 550D aan te raden met de 18-55 IS II en de 55-250 IS. Je houdt dan nog wat geld over voor een fijne tas, geheugenkaartjes, een extra accu, enzovoort. Ook blijf je dan netjes binnen je budget wat misschien een volgende aanschaf (mocht je op den duur "iets" gaan missen in je basisset) wat makkelijker kan maken.

550 is inderdaad ook een optie alleen die kost hier 875 euro incl. de 2 objectieven
Momenteel is bij de mediamarkt de 500 D met 18-55 en 75-300 in de aanbieding voor 499 euro
Dat scheelt 375 euro, is dat verschil het waard of wordt dan de 500 weer aantrekkelijk?
Kunnen jullie aangeven wat belangrijke verschillen zijn?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:26

Volgens mij zitten in die set met de 500D de optisch mindere lenzen. Ik ga met Nouks mee voor de 550D met 18-55mm IS II en 55-250mm IS.

Verder is de 550D een verbeterd model tov de 500D. Vooral het lichtmeet-systeem schijnt veel beter te zijn. Kan hogere ISO's aan en iets hogere framerate filmen. Ik heb zelf nooit met de 500D gefotografeerd, maar ben tot op heden nog steeds erg tevreden met mijn 550D! :D Oh ja, het schermpje van de 550D is ook vele groter/scherper dan die van de 500D.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 08-06-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:32

Die tassen zijn nog aardig aan de prijs :') Maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht :)

Net een foto van mijn minicavia gemaakt die NOOIT stil wil zitten

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:51

:D Ik heb ook een dure tassensmaak hoor, haha :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:54

Charlottje schreef:
Nouks schreef:
Charlottje, gefeliciteerd met je aanschaf! Welke twee andere objectieven krijg je er nog bij? :D

En staat dat echt in de handleiding? Ik doe dat echt nooit.... Althans, niet omdat dat beter zou zijn. Als ik de objectieven al van de body haal voor ze in m'n tas te stoppen is dat vanuit praktisch oogpunt.

Dankje :) Heb nog de 50mm F/1.8 en de 75-300mm F/4-5.6 USM III. Niet de beste lens (75-300) maar mocht het allemaal gaan bevallen komt de 70-200mm F/4.0 L USM er denk bij :)

Dat staat er echt in, vroeg me bij het lezen al af of iedereen dat doet :) De batterij had te maken met dat die kon gaan lekken.

Helemaal niet gerelateerd aan het topic, maar wat voor tas gebruiken jullie? Ik zit te twijfelen tussen de canon 1, 10 en 100EG

Gefeliciteerd met je camera, fijne body! ik heb hem ook :D
Ook ik haal nooit de accu eruit en mijn lens zit er gewoon standaard op in mijn tas..

Als tas heb ik een slingshot, ik vind hem superhandig..is een rugtas maar die kun je in 1 zwaai op je buik draaien en dan open ritsen en kun je bij je spullen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:58

Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou handig is met tassen... :( (Eigenlijk off-topic? O:) ) Ik heb meestal alleen mijn standaardzoom erop zitten en telezoom en flitser mee en stop dat vaak gewoon los in mijn dagrugzakje. Ik heb klein LP tasje waar alleen mijn body met standaardzoom in past zonder batterygrip etc. En heb ook een grote LP tas waar alles in past, maar das zo een enorm lomp ding! :?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:04

Ik heb ook zo'n slingshot (geloof ik). Deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -mica.html
Vind het een ideaal ding, past een camera met 2 lenzen in (een erop en een ernaast), en nog allemaal andere spullen, niemand herkent 'm als cameratas tot nu toe. Heb 'm vooral gekocht als 'starttas' en voor op vakantie. Als ik mijn apparatuur uit ga breiden zal ik een grotere tas moeten kopen. Of het los erbij in van die beschermende hoesjes.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:18

Nouks schreef:

Hoi, ik kom me ook even melden in het topic O:)
Ben ook op zoek naar een camera en zit ongeveer in dezelfde situatie als Maaike. Heb al veel pagina's in het topic gelezen en rondgezocht en de Nikon D5000 met 18-55vr en 70-300vr leek me wel een leuke set. Echter klinkt de set die Nouks hierboven aankaart ook interessant :) Heb deze 2 camera's net even naast elkaar gezet en nu zit ik weer te twijfelen :+
Raden jullie het ene aan boven de ander of gaat het tussen deze 2 setjes puur om je eigen voorkeur?
Ik neig erg naar Nikon o.a. omdat ik meer mensen in m'n omgeving met een Nikon ken wat natuurlijk handig is, maar ben sowieso wel van plan om eerst aan te gaan voelen en te bekijken ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:20

DieL_Zor, ga gewoon eens naar een camerawinkel en houd daar eens de Nikon en de Canon in je handen. Dan merk je vanzelf met welke camera jij je het beste voelt en waar jij het beste mee om kan. Je moet niet in functie van je omgeving een camera kiezen, maar je moet degene kiezen waar jij je het makkelijkste bij voelt.

Ik heb zelf een 500D met de 2 lenzen die Nouks aanhaalt en ben er zelf heel erg tevreden over.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:21

Beide sets zijn denk erg aan elkaar gewaagd. Het zal in dit geval vooral zijn wat jouw persoonlijke voorkeur heeft en het is altijd fijn om lenzen van familie/vrienden te kunnen lenen dan de enige te zijn en nooit wat te kunnen lenen, maar dat laatste zou niet doorslaggevend moeten zijn.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:28

Fleurtje100 schreef:
Ik heb ook zo'n slingshot (geloof ik). Deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -mica.html
Vind het een ideaal ding, past een camera met 2 lenzen in (een erop en een ernaast), en nog allemaal andere spullen, niemand herkent 'm als cameratas tot nu toe. Heb 'm vooral gekocht als 'starttas' en voor op vakantie. Als ik mijn apparatuur uit ga breiden zal ik een grotere tas moeten kopen. Of het los erbij in van die beschermende hoesjes.

Nee, dat is geen slingshot..een slingshot is echt een rugtas maar die zit ook om je middel vast waardoor je niet het gewicht op je schouders hebt maar op je heupen..deze heb ik..

http://www.fotokonijnenberg.nl/search.html?searchfield=Lowepro%20Slingshot%20302%20AW%20Zwart

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:39

Mij lijkt deze erg handig:
Afbeelding

Onderste compartiment past 1 body met lens + 3 losse lenzen en het bovenste compartiment kan je gewoon andere spullen opbergen. Alleen vind ik hem behoorlijk duur hier (€120) en ik heb het geld op dit moment voor andere dingen nodig.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:37

diel zor ik ga waarschijnlijk voor de canon omdat de lenzen dan goedkoper zijn als bij de nikon, echter als jij lenzen kunt gebruiken van kennissen is dat natuurlijk weer interessant.
Ben even verder gaan zoeken op die 550 en zag dezelfde combi volgens mij bij de mediamarkt voor 739 euro of zijn dat andere lenzen? http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 28813.html

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:55

Dat is inderdaad die combi, maar het is de voorloper van de 18-55mm. Wel een met beeldstabilisatie, maar er is onlangs een versie2 uitgebracht. Ik heb ruim een jaar geleden bijna een godsvermogen uitgegeven aan de 550D + 18-135mm. Was toen natuurlijk nog veel te nieuw en die lens ligt nu vooral heel veel stof te happen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:57

Hmmm, het verschil is hier de 18-55IS versie 1 (MM) en versie 2 (Konijn). Versie 2 is hoogstwaarschijnlijk beter, maar voor dat prijsverschil vind ik de set van de MM erg interessant. Hoewel er dan niks mis moet zijn met je apparatuur, want garantie claimen bij de MM is een ontzettende uitdaging.

Voor een merk kiezen "want goedkopere objectieven" vind ik eigenlijk een domme reden om voor een merk te kiezen. Voor beide merken zijn budgetopties van Sigma en Tamron beschikbaar (en die kosten het zelfde voor Canon als voor Nikon) en als je straks een camera hebt die je eigenlijk maar ingewikkeld vindt, "maaaarrr ik kan wel goedkopere objectieven kopen voor deze camera", dan leg je wat mij betreft de prioriteiten verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:58

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:03

voor de garantie kun je toch neem ik aan wel rechtstreeks bij canon terecht of niet anders ga ik inderdaad niet bij mm kopen?

Had gehoord dat de lenzen van tamron en sigma ook minder zijn dan die van het eigen merk, dus vandaar dat ik me daardoor liet leiden.

Is qua gebruikersgemak de canon of de nikon makkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:06

Op garantie maak je in eerste instantie aanspraak bij het verkooppunt. Zij verzorgen dan een nieuw exemplaar of reparatie. En dat is waar 't nog wel eens mis gaat bij de MM.

Welk merk je makkelijker vindt is heel sterk afhankelijk van je eigen voorkeur.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:10

hoe weet je wat je makkelijker vind dan voor je koopt, want bij ons bij de foto zaak mocht ik ze wel in handen houden maar aanzetten en kijken kon niet. Ken wel iemand met de canon, maar de nikon weet ik niemand.

Zou mijn camera niet afgeven bij mediamarkt voor reparatie oid, ga even bij canon navragen of ik bij hun rechtstreeks terecht kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:11

Naar een andere winkel :j Er zijn genoeg zaken waar je wél even met de camera mag en kan spelen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:12

ok ga andere winkel in de omgeving zoeken.