Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jolinebonnie schreef:Hi meiden,
Op het moment bezit ik een canon 70d met 50mm lens. Erg leuk voor portret, maar ik wil eigenlijk ook een lens aanschaffen voor actie fotografie. Met name rijfoto’s. Welke lens zouden jullie mij aanraden? Ik had zelf al wat research gedaan en kwam uit op de canon 70-200mmm f/4 of f/2.8 of de budgetten canon 55-250mm. Ook de tamron 70/200mm f/2.8 zag ik nog voorbij komen. Misschien kunnen jullie wat delen over jullie ervaringen met deze lenzen![]()
Bedankt!
Alwiene schreef:jolinebonnie schreef:Hi meiden,
Op het moment bezit ik een canon 70d met 50mm lens. Erg leuk voor portret, maar ik wil eigenlijk ook een lens aanschaffen voor actie fotografie. Met name rijfoto’s. Welke lens zouden jullie mij aanraden? Ik had zelf al wat research gedaan en kwam uit op de canon 70-200mmm f/4 of f/2.8 of de budgetten canon 55-250mm. Ook de tamron 70/200mm f/2.8 zag ik nog voorbij komen. Misschien kunnen jullie wat delen over jullie ervaringen met deze lenzen![]()
Bedankt!
Een 55-250 is best een leuke lens maar zal door heel veel mensen op termijn vervangen worden door een van de 70 200 versies van Canon. Als je budget het toelaat zou ik die stap dus overslaan en de beste Canon 70-200 kopen die je je kunt veroorloven. F4 of F2.8 met of zonder IS afhankelijk van wat je wensen precies zijn. Heb zelf alleen de F4 met IS gehad en heb nu een F 2.8 zonder. Dacht dat ik de IS niet zou missen maar valt me eigenlijk tegen. Zijn echter beide fijne lensen maar ook van de f4 non-is heb ik hele goede dingen gezien en gehoord.
jolinebonnie schreef:Top, bedankt voor jullie reacties!
Ik neig dan eerder naar de 70-200mm f4, aangezien ik zelf ook al twijfelde of ik na een relatief korte tijd met de 55-250 alsnog de overstap zou willen maken. F2.8 wordt me echt nog wel een beetje te duur helaas.. Raden jullie voor rijfoto’s wel of heen IS aan? Of is het sowieso beter met IS te kopen gelet op de toekomst?
savieralover schreef:Hoi allemaal!
Ik heb een Nikon 5200 camera met een Tamron 17-50MM lens. Nu heb ik het idee dat ik met deze lens toch niet helemaal meer de foto's kan maken zoals ik wil ik zit er dus overna te denken om een extra lens te kopen. Loop met deze lens er vaak tegen aan dat ik niet ver genoeg kan inzoemen maar ook dat de foto's vaak niet scherp zijn. Hebben jullie misschien aanraders?
Alwiene schreef:savieralover schreef:Hoi allemaal!
Ik heb een Nikon 5200 camera met een Tamron 17-50MM lens. Nu heb ik het idee dat ik met deze lens toch niet helemaal meer de foto's kan maken zoals ik wil ik zit er dus overna te denken om een extra lens te kopen. Loop met deze lens er vaak tegen aan dat ik niet ver genoeg kan inzoemen maar ook dat de foto's vaak niet scherp zijn. Hebben jullie misschien aanraders?
Qua zoom kan goed kloppen natuurlijk. Heb je een voorbeeldfoto qua onscherpte? De goedkopere Tamron lensen staan niet bekend als top maar het zou natuurlijk ook heel goed 'user error' kunnen zijn en als dat laatste het geval is zal je dat met een lens met meer zoom alleen maar meer gaan merken.
Lens erbij: goed plan vanwege de mm omdat je aangeeft zoom te missen.
maaikemuis schreef:Alwiene schreef:
Qua zoom kan goed kloppen natuurlijk. Heb je een voorbeeldfoto qua onscherpte? De goedkopere Tamron lensen staan niet bekend als top maar het zou natuurlijk ook heel goed 'user error' kunnen zijn en als dat laatste het geval is zal je dat met een lens met meer zoom alleen maar meer gaan merken.
Lens erbij: goed plan vanwege de mm omdat je aangeeft zoom te missen.
Als het gaat om de Tamron 17-50 f2.8 dan zou deze qua scherpte wel goed moeten zijn. De AF is soms wel een ding bij deze lens, maar qua glas is het een goed scherp objectief. Alleen inderdaad een beetje vlees noch vis. Het is geen groothoek en mist zoom.
Fenrir schreef:Hoi allemaal, ik ben me momenteel aan het oriënteren op een systeemcamera en kwam uit bij de Sony A6300 met name vanwege de snelheid, ik fotografeer vooral dieren (formaat hamster tot konijn). Iemand ervaring met deze camera en/of Sony in het algemeen (ik heb altijd met Olympus dslr gefotografeerd) en welke lenzen zouden daar het mooist bij passen? Zoek in de eerste instantie een beetje allround lens, later mogelijk ook macro en evt. een zoomlens. Ik fotografeer dus vooral dieren van relatief dichtbij en landschappen.
Alwiene schreef:@Savieralover, op welke stand fotografeer je? Onscherpte in bewegingsfoto's klinkt als een te lange sluitertijd. Als het vooral voorkomt bij bewegingsfoto's naar je toe kan het ook een te trage AF zijn, verkeerde type AF stand, wederom een te trage sluitertijd etc. etc.
Zonder voorbeeld met EXIF valt er weinig over te zeggen. Maar 1 ding weet ik wel, de beste investering die je als fotograaf meestal kan doen (of het nu hobby is of niet) is die in jezelf
@Maaikemuis, ik ken de specifieke lens niet dus fijn dat je deze info kon toevoegen.
Alwiene schreef:Dat ben ik méér dan volkomen met je eens Ikke!!! Maar van mijn eigen ervaring én wat ik de laatste jaren in deze topics op Bokt heb gezien is dat men vooral eerst in goed (lees: Duur) materiaal wil investeren. Vaak zonder een idee te hebben wat ze nodig hebben, wat bij de wensen past etc. Maar de basis van de fotografie niet eens echt begrijpen. Net zoals ik gruwel van mensen met een spiegelreflex met een toeter om de nek maar wel op de automatische stand (heiligschennis vind ik dat echt, hihi).
Ik zal zéér zeker niet beweren dat je met een instapcamera hetzelfde kan als met een high-end exemplaar met een bijpassende lens. Maar wel dat ik denk dat er voor een heel groot deel van de mensen die vragen stellen in dit soort topics (waaronder ikzelf!) nog veel winst te behalen valt in jezelf verbeteren in plaats van (alleen) je apparatuur.
ikke schreef:Alwiene schreef:Dat ben ik méér dan volkomen met je eens Ikke!!! Maar van mijn eigen ervaring én wat ik de laatste jaren in deze topics op Bokt heb gezien is dat men vooral eerst in goed (lees: Duur) materiaal wil investeren. Vaak zonder een idee te hebben wat ze nodig hebben, wat bij de wensen past etc. Maar de basis van de fotografie niet eens echt begrijpen. Net zoals ik gruwel van mensen met een spiegelreflex met een toeter om de nek maar wel op de automatische stand (heiligschennis vind ik dat echt, hihi).
Ik zal zéér zeker niet beweren dat je met een instapcamera hetzelfde kan als met een high-end exemplaar met een bijpassende lens. Maar wel dat ik denk dat er voor een heel groot deel van de mensen die vragen stellen in dit soort topics (waaronder ikzelf!) nog veel winst te behalen valt in jezelf verbeteren in plaats van (alleen) je apparatuur.
Oh, dan schend ik de heiligen toch wel met enige regelmaat, simpelweg omdat het in sommige gevallen erg praktisch is om de camera het werk te laten doen.