[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:27

80-200 is nog van analoge Canon EOS camera's

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:53

Hoi allemaal, ik ben me momenteel aan het oriënteren op een systeemcamera en kwam uit bij de Sony A6300 met name vanwege de snelheid, ik fotografeer vooral dieren (formaat hamster tot konijn). Iemand ervaring met deze camera en/of Sony in het algemeen (ik heb altijd met Olympus dslr gefotografeerd) en welke lenzen zouden daar het mooist bij passen? Zoek in de eerste instantie een beetje allround lens, later mogelijk ook macro en evt. een zoomlens. Ik fotografeer dus vooral dieren van relatief dichtbij en landschappen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:20

Hoi, daar ben ik nogmaals. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb een Olympus systeemcamera met een 75-300 mm en heb een 45mm te leen.
Nu ben ik aan t kijken voor een nieuwe lens of nieuwe lenzen.

Ik twijfel nu wat ik zal doen, gaan voor een zoomlens (12-60 of 35-100 ofzo), of zal ik het over een andere boeg gooien en alleen gaan voor primelenzen?
Ik ben bang dat ik met prime misschien wat te kort kan komen, maar aan de andere kant schijn je wel kritischer te gaan kijken ?
Ik dacht dan eventueel een 19/25 mm en een 45mm. Dan heb ik voor wild evengoed mijn 75-300 en ik heb op mijn andere camera nog een groothoeklens. Is dit een goede optie, of is t een gek idee? :Y)

Wie kan me helpen :D

Edit; ik fotografeer landschap, mensen, begin wat huisdieren/paarden te fotograferen en voor op vakantie.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:33

Hi meiden,

Op het moment bezit ik een canon 70d met 50mm lens. Erg leuk voor portret, maar ik wil eigenlijk ook een lens aanschaffen voor actie fotografie. Met name rijfoto’s. Welke lens zouden jullie mij aanraden? Ik had zelf al wat research gedaan en kwam uit op de canon 70-200mmm f/4 of f/2.8 of de budgetten canon 55-250mm. Ook de tamron 70/200mm f/2.8 zag ik nog voorbij komen. Misschien kunnen jullie wat delen over jullie ervaringen met deze lenzen :)

Bedankt!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:02

Ik zie de canon 55-250 hier een aantal keer genoemd staan :) Een hele fijne lens voor paardenfotografie, ik heb er echt plezier van gehad :j Mijne staat nu te koop ivm overgang op een tamron 70-200 2.8.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:07

@jets

Ah top, ik ga dit topic nog even doorspitten! Zag de zoekfunctie niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:00

Ik vind de 55-250 een hele fijne lens voor z'n prijs. Hij geeft wel behoorlijk wat (donker) vignet vanaf 150, maar dat is simpel op te lossen door lenscorrecties in Lightroom in te schakelen. Ik heb geen ervaring met de 70-200, maar weet wel dat die van Tamron 2 versies heeft en dat de goedkope niet goed is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:24

jolinebonnie schreef:
Hi meiden,

Op het moment bezit ik een canon 70d met 50mm lens. Erg leuk voor portret, maar ik wil eigenlijk ook een lens aanschaffen voor actie fotografie. Met name rijfoto’s. Welke lens zouden jullie mij aanraden? Ik had zelf al wat research gedaan en kwam uit op de canon 70-200mmm f/4 of f/2.8 of de budgetten canon 55-250mm. Ook de tamron 70/200mm f/2.8 zag ik nog voorbij komen. Misschien kunnen jullie wat delen over jullie ervaringen met deze lenzen :)

Bedankt!

Een 55-250 is best een leuke lens maar zal door heel veel mensen op termijn vervangen worden door een van de 70 200 versies van Canon. Als je budget het toelaat zou ik die stap dus overslaan en de beste Canon 70-200 kopen die je je kunt veroorloven. F4 of F2.8 met of zonder IS afhankelijk van wat je wensen precies zijn. Heb zelf alleen de F4 met IS gehad en heb nu een F 2.8 zonder. Dacht dat ik de IS niet zou missen maar valt me eigenlijk tegen. Zijn echter beide fijne lensen maar ook van de f4 non-is heb ik hele goede dingen gezien en gehoord.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:16

Alwiene schreef:
jolinebonnie schreef:
Hi meiden,

Bedankt!

Een 55-250 is best een leuke lens maar zal door heel veel mensen op termijn vervangen worden door een van de 70 200 versies van Canon. Als je budget het toelaat zou ik die stap dus overslaan en de beste Canon 70-200 kopen die je je kunt veroorloven. F4 of F2.8 met of zonder IS afhankelijk van wat je wensen precies zijn. Heb zelf alleen de F4 met IS gehad en heb nu een F 2.8 zonder. Dacht dat ik de IS niet zou missen maar valt me eigenlijk tegen. Zijn echter beide fijne lensen maar ook van de f4 non-is heb ik hele goede dingen gezien en gehoord.

En aangezien een occasion 70 - 200 f4.0 zonder IS al bij zo'n 500 euro begint, moet je je in bepaalde gevallen afvragen hoe zinvol de 55-250 is.

Wel een dingetje: die 55-250 is een compacte, lichte lens; dat kun je van de L-series niet zeggen......

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:05

Top, bedankt voor jullie reacties!
Ik neig dan eerder naar de 70-200mm f4, aangezien ik zelf ook al twijfelde of ik na een relatief korte tijd met de 55-250 alsnog de overstap zou willen maken. F2.8 wordt me echt nog wel een beetje te duur helaas.. Raden jullie voor rijfoto’s wel of heen IS aan? Of is het sowieso beter met IS te kopen gelet op de toekomst?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:16

jolinebonnie schreef:
Top, bedankt voor jullie reacties!
Ik neig dan eerder naar de 70-200mm f4, aangezien ik zelf ook al twijfelde of ik na een relatief korte tijd met de 55-250 alsnog de overstap zou willen maken. F2.8 wordt me echt nog wel een beetje te duur helaas.. Raden jullie voor rijfoto’s wel of heen IS aan? Of is het sowieso beter met IS te kopen gelet op de toekomst?

Als het erop zit, kun je het gebruiken.
In principe kun je voor rijfoto's wel zonder, op voorwaarde dat je een redelijk vaste hand hebt maar wanneer je wilt fotograferen onder omstandigheden waarin vrijwel iedereen afhaakt, kan IS je grote vriend zijn.

Probeer maar eens of je uit de hand nog scherp kunt fotograferen met 1/15 sluitertijd.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:23

Hoi allemaal!

Ik heb een Nikon 5200 camera met een Tamron 17-50MM lens. Nu heb ik het idee dat ik met deze lens toch niet helemaal meer de foto's kan maken zoals ik wil ik zit er dus overna te denken om een extra lens te kopen. Loop met deze lens er vaak tegen aan dat ik niet ver genoeg kan inzoemen maar ook dat de foto's vaak niet scherp zijn. Hebben jullie misschien aanraders?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:04

Wanneer het budget niet heel groot en en zoom gewenst, dan is er maar 1 lens die in mij opkomt: de Nikkor 55-200. Die is qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

Wanneer het budget groot, groter, grootst is dan is de 70-200 f4 of f2.8 fantastisch. Maar daar hangt dan ook wel een fantastisch prijskaartje aan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:19

savieralover schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb een Nikon 5200 camera met een Tamron 17-50MM lens. Nu heb ik het idee dat ik met deze lens toch niet helemaal meer de foto's kan maken zoals ik wil ik zit er dus overna te denken om een extra lens te kopen. Loop met deze lens er vaak tegen aan dat ik niet ver genoeg kan inzoemen maar ook dat de foto's vaak niet scherp zijn. Hebben jullie misschien aanraders?

Qua zoom kan goed kloppen natuurlijk. Heb je een voorbeeldfoto qua onscherpte? De goedkopere Tamron lensen staan niet bekend als top maar het zou natuurlijk ook heel goed 'user error' kunnen zijn en als dat laatste het geval is zal je dat met een lens met meer zoom alleen maar meer gaan merken.
Lens erbij: goed plan vanwege de mm omdat je aangeeft zoom te missen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:37

Alwiene schreef:
savieralover schreef:
Hoi allemaal!

Qua zoom kan goed kloppen natuurlijk. Heb je een voorbeeldfoto qua onscherpte? De goedkopere Tamron lensen staan niet bekend als top maar het zou natuurlijk ook heel goed 'user error' kunnen zijn en als dat laatste het geval is zal je dat met een lens met meer zoom alleen maar meer gaan merken.

Als het gaat om de Tamron 17-50 f2.8 dan zou deze qua scherpte wel goed moeten zijn. De AF is soms wel een ding bij deze lens, maar qua glas is het een goed scherp objectief. Alleen inderdaad een beetje vlees noch vis. Het is geen groothoek en mist zoom.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:46

maaikemuis schreef:
Alwiene schreef:

Als het gaat om de Tamron 17-50 f2.8 dan zou deze qua scherpte wel goed moeten zijn. De AF is soms wel een ding bij deze lens, maar qua glas is het een goed scherp objectief. Alleen inderdaad een beetje vlees noch vis. Het is geen groothoek en mist zoom.

User error kan ook goed kloppen hoor ben geen geweldige fotograaf en doe het voornamelijk hobbymatig. Merk vooral dat ik met beweegfoto's veel onscherpheid er in heb zitten maar toch ook dat ik qua zoom vaak niet helemaal lekker uit kom. Voor de rest een fijne lens hoor en blijf hem ook zeker gebruiken maar wat meer zoom zou fijn zijn :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:51

Fenrir schreef:
Hoi allemaal, ik ben me momenteel aan het oriënteren op een systeemcamera en kwam uit bij de Sony A6300 met name vanwege de snelheid, ik fotografeer vooral dieren (formaat hamster tot konijn). Iemand ervaring met deze camera en/of Sony in het algemeen (ik heb altijd met Olympus dslr gefotografeerd) en welke lenzen zouden daar het mooist bij passen? Zoek in de eerste instantie een beetje allround lens, later mogelijk ook macro en evt. een zoomlens. Ik fotografeer dus vooral dieren van relatief dichtbij en landschappen.

Toevallig nog iemand hier ervaring met de Sony lenzen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:51

@Savieralover, op welke stand fotografeer je? Onscherpte in bewegingsfoto's klinkt als een te lange sluitertijd. Als het vooral voorkomt bij bewegingsfoto's naar je toe kan het ook een te trage AF zijn, verkeerde type AF stand, wederom een te trage sluitertijd etc. etc.

Zonder voorbeeld met EXIF valt er weinig over te zeggen. Maar 1 ding weet ik wel, de beste investering die je als fotograaf meestal kan doen (of het nu hobby is of niet) is die in jezelf :D

@Maaikemuis, ik ken de specifieke lens niet dus fijn dat je deze info kon toevoegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:46

Alwiene schreef:
@Savieralover, op welke stand fotografeer je? Onscherpte in bewegingsfoto's klinkt als een te lange sluitertijd. Als het vooral voorkomt bij bewegingsfoto's naar je toe kan het ook een te trage AF zijn, verkeerde type AF stand, wederom een te trage sluitertijd etc. etc.

Zonder voorbeeld met EXIF valt er weinig over te zeggen. Maar 1 ding weet ik wel, de beste investering die je als fotograaf meestal kan doen (of het nu hobby is of niet) is die in jezelf :D

@Maaikemuis, ik ken de specifieke lens niet dus fijn dat je deze info kon toevoegen.

Het is wel waar dat de fotograaf de kwaliteit van de foto bepaalt, maar wel op voorwaarde dat het materiaal minimaal van dezelfde kwaliteit is. Een topfotograaf haalt uit een simpel Tamronnetje ook niet hetzelfde resultaat als uit een L-serie.......

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:45

Ik heb een tweedehands 55-250 besteld online. Met een jaar garantie.
Ben benieuwd hoe de lens bevalt.

Bedankt voor het advies hier.
Ik blijf meelezen. Veel te interessant.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:47

Dat ben ik méér dan volkomen met je eens Ikke!!! Maar van mijn eigen ervaring én wat ik de laatste jaren in deze topics op Bokt heb gezien is dat men vooral eerst in goed (lees: Duur) materiaal wil investeren. Vaak zonder een idee te hebben wat ze nodig hebben, wat bij de wensen past etc. Maar de basis van de fotografie niet eens echt begrijpen. Net zoals ik gruwel van mensen met een spiegelreflex met een toeter om de nek maar wel op de automatische stand (heiligschennis vind ik dat echt, hihi).

Ik zal zéér zeker niet beweren dat je met een instapcamera hetzelfde kan als met een high-end exemplaar met een bijpassende lens. Maar wel dat ik denk dat er voor een heel groot deel van de mensen die vragen stellen in dit soort topics (waaronder ikzelf!) nog veel winst te behalen valt in jezelf verbeteren in plaats van (alleen) je apparatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:02

Ik denk dat het niet per se gaat om wat je ermee kan, maar meer om wat het voor je doet als je de kennis niet hebt. Als je op vol automatisch schiet in elke situatie is het gewoon de moeite niet om een high-end camera + lens te kopen, want uiteindelijk zal de foto die eruit komt niet denderend veel verschillen dan als je er eentje uit een instapmodel trekt met dezelfde instellingen.

Ik heb altijd instapmodellen gehad, zelfs nu nog, puur en alleen omdat ik vind dat hier nog veel meer te winnen valt en ik nu nog niet zie waarom extra functies een verschil gaan maken in mijn foto's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:59

Alwiene schreef:
Dat ben ik méér dan volkomen met je eens Ikke!!! Maar van mijn eigen ervaring én wat ik de laatste jaren in deze topics op Bokt heb gezien is dat men vooral eerst in goed (lees: Duur) materiaal wil investeren. Vaak zonder een idee te hebben wat ze nodig hebben, wat bij de wensen past etc. Maar de basis van de fotografie niet eens echt begrijpen. Net zoals ik gruwel van mensen met een spiegelreflex met een toeter om de nek maar wel op de automatische stand (heiligschennis vind ik dat echt, hihi).

Ik zal zéér zeker niet beweren dat je met een instapcamera hetzelfde kan als met een high-end exemplaar met een bijpassende lens. Maar wel dat ik denk dat er voor een heel groot deel van de mensen die vragen stellen in dit soort topics (waaronder ikzelf!) nog veel winst te behalen valt in jezelf verbeteren in plaats van (alleen) je apparatuur.

Oh, dan schend ik de heiligen toch wel met enige regelmaat, simpelweg omdat het in sommige gevallen erg praktisch is om de camera het werk te laten doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:22

Ik kom weer even binnen vallen. Heb nu een Canon 55-250mm lens en eigenlijk heel tevreden, vind de kwaliteit ook echt heel netjes, zeker voor de prijs!

Afbeelding

Alleen mis ik echt een groot gat. Dus wil gaan sparen voor een 70-200mm F/2.8. Uiteindelijk voor die van Canon zelf, maar is het een redelijke optie om eerst voor een tamron te gaan en daarna voor de Canon? Of is dat zonde van het geld en beter gewoon meteen doorsparen voor de Canon? Op zich voldoet de 55-250 voor nu goed genoeg (fotografeer gewoon voor de hobby en ook nog niet zo super lang) en kan ik hiermee ook nog meer dan genoeg mee leren. Dus het is niet zo dat ik m "nodig" heb. Wil nu ook vooral wat meer met nabewerking gaan doen en daar meer uit gaan halen.

Ik heb overigens een Canon 100D. Denk beste eerst glas beter en daarna body toch?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:26

ikke schreef:
Alwiene schreef:

Oh, dan schend ik de heiligen toch wel met enige regelmaat, simpelweg omdat het in sommige gevallen erg praktisch is om de camera het werk te laten doen.

Afgezien van het feit dat het bij jou dan nog wel een bewuste keuze is en geen gebrek aan kennis over de verdere mogelijkheden van de camera.. ik ben wel heel benieuwd in welke situaties het handig is om de VOLLEDIGE automaat te gebruiken. Waarom zou je alle, maar dan ook alle controle uit handen willen geven?