[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:20

Wat betreft reactietijd + je per-se een spiegelreflex willen: Ik denk idd dat een spiegelreflex de juiste keuze is, al stelt het wel wat eisen aan je welwillendheid om te leren (feit dat je al met ISO/sluitertijd bezig was getuigt denk ik wel van willen proberen & leren). Een SLT van Sony beantwoordt sterk aan je verzoek om veel beelden per seconde te maken, maar verwacht dat ie verder nog niet voldoende op kan tegen een goede SLR met wat je allemaal wil.

Het "hoe" was meer bedoeld om te halen welk moment je probeert vast te leggen & moet het dier juist naar je toe rennen of sta je er haaks op. In dezelfde lijn stelt nl. direct hoge eisen aan je apparatuur en kennis, dus zou die wens voorlopig even laten varen. Haaks kan uiteraard perfect.

Wat betreft timing: Dat is een kwestie van oefenen, een camera waarbij je niet een seconde vantevoren in moet schatten wanneer het goede moment is helpt daarbij :D

Als ik zo lees wat je allemaal verwacht denk ik dat de actuele basismodellen van Canon en Nikon beide sterk in de buurt komen van wat je wil. Daarmee bedoel ik dan de 1100D en de D3100: Beide beschikken over beproefde techniek, beide staan bekend als betrouwbaar en prettig om mee te werken, beide kunnen filmen. Daarbij filmt de Canon iets beter (zij het op 720p), maar vind ik de Nikon een wat prettiger ruispatroon hebben bij moeilijk licht. Houd er wel rekening mee dat autofocus tijdens filmen op een spiegelreflex nagenoeg onbruikbaar is, als je het mooi wil hebben moet je met de hand scherpstellen.

Wat betreft objectieven: Begin eens gewoon met de kitlens, houd wat geld in je zak (je moet ook nog geheugen en een tasje kopen denk ik?), en duik daarna in het objectieventopic als je weet wat je mist.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:28

HLPhoto schreef:
Wat betreft reactietijd + je per-se een spiegelreflex willen: Ik denk idd dat een spiegelreflex de juiste keuze is, al stelt het wel wat eisen aan je welwillendheid om te leren (feit dat je al met ISO/sluitertijd bezig was getuigt denk ik wel van willen proberen & leren). Een SLT van Sony beantwoordt sterk aan je verzoek om veel beelden per seconde te maken, maar verwacht dat ie verder nog niet voldoende op kan tegen een goede SLR met wat je allemaal wil.

Het "hoe" was meer bedoeld om te halen welk moment je probeert vast te leggen & moet het dier juist naar je toe rennen of sta je er haaks op. In dezelfde lijn stelt nl. direct hoge eisen aan je apparatuur en kennis, dus zou die wens voorlopig even laten varen. Haaks kan uiteraard perfect.

Wat betreft timing: Dat is een kwestie van oefenen, een camera waarbij je niet een seconde vantevoren in moet schatten wanneer het goede moment is helpt daarbij :D

Als ik zo lees wat je allemaal verwacht denk ik dat de actuele basismodellen van Canon en Nikon beide sterk in de buurt komen van wat je wil. Daarmee bedoel ik dan de 1100D en de D3100: Beide beschikken over beproefde techniek, beide staan bekend als betrouwbaar en prettig om mee te werken, beide kunnen filmen. Daarbij filmt de Canon iets beter (zij het op 720p), maar vind ik de Nikon een wat prettiger ruispatroon hebben bij moeilijk licht. Houd er wel rekening mee dat autofocus tijdens filmen op een spiegelreflex nagenoeg onbruikbaar is, als je het mooi wil hebben moet je met de hand scherpstellen.

Wat betreft objectieven: Begin eens gewoon met de kitlens, houd wat geld in je zak (je moet ook nog geheugen en een tasje kopen denk ik?), en duik daarna in het objectieventopic als je weet wat je mist.

Dankje wel! :D Ik ben wel iemand die graag (bij) wil leren en er ook de tijd er voorneemt, ik vind het altijd leuk om dingen uit te proberen en er lekker mee te spelen. Ik heb inderdaad de Nikon D3100 gezien met de standaard kitlens (18 -55 mm) erbij voor 419,- euro.
Ik denk inderdaad dat ik dan voor die ga, maar kijk nog even verder en sowieso even kijken bij media markt & dixons hoe die aan voelt. :)

Ik zal je laten weten als ik een camera heb gekocht en dan natuurlijk foto's laten zien. :)

Heeft iemand voorbeeldfoto's van de Nikon D3100?
Zag er al een paar bij het begin van dit topic, maar heeft iemand er meer van bewegende dingen? :o
Laatst bijgewerkt door xJikke op 29-05-11 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:33

Voorbeeldfoto's heb je weinig aan, zie je vooral de kwaliteit van de fotograaf aan af ;)

Verder: Kijk ook even hier en hier voor actuele prijzen bij allerlei winkels.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:36

Ja dat is waar. Dankje wel! :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:13

Achja en weet je wat het is, de eerste week maakte ik echt lelijke foto's met mijn Nikon D90. Maar sinds ik de gebruiksaanwijzing helemaal heb doorgelezen gaat het een stuk beter. En ik had echt 0,0 ervaring met fotografie, maar had het budget ervoor en had het idee dat ik met een compact redelijk snel tegen beperkingen aan zou lopen, en ik wilde vooral een camera die snel was. Nu heb ik echt het idee dat ik nog jaren vooruit kan met nieuwe dingen leren. Ik ben langzaam aan het prutsen met dingen zelf instellen en dingen uit proberen. En naast het maken van foto's vind ik het nabewerken met photoshop en lightroom ook leuk (had ik vooraf niet verwacht). Als ik snel en makkelijk een mooi resultaat wil hebben gebruik ik de automatische stand voor macro, sport of portret fotografie. Heb de camera pas een maand en heb echt al hele mooie foto's van insecten, bloemen, kikkers en de hond gemaakt met behulp van die standen en vind dit voor in het begin echt ideaal omdat je ondanks dat je nog niet zoveel weet toch al best leuke foto's kan maken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:27

Heeft iemand voorbeelfotos voormij van de Canon 1000d (en een nikon in dezelfde prijsklasse) in combi met een 18-55 lens met slecht weer (dus bewolkt)

Alvast heel erg bedankt! Hoeft geen spetterende foto te zijn.
Portret van een dier is al prima :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:22

@_Elin:
HLPhoto schreef:
Voorbeeldfoto's heb je weinig aan, zie je vooral de kwaliteit van de fotograaf aan af ;)

Echt waar. Verder: www.pixel-peeper.com

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:50

ik ben zelf ook beetje opzoek naar een spiegelreflex camera dit omdat ik heel graag wil groeien in het maken van foto's..

heb zelf al jaren de Funi finepix S6500 een hele fijne camera waarin je ook eigenlijk je iso en diafragma enz in kan stellen maar ik heb t idee dat ik eigenlijk niet echt verder kom met deze camera en dat ik zo een beetje alles eruit geprobeert heb t halen wat eruit t halen valt.
ik fotografeer toch graag ook bij slecht weer en in wat donkerdere ruimtes zoals binnenbakken etc.
ook hou ik van macro fotografie en veel sport fotografie denk aan springen crossen dressuur en andere bewegende beelden ook hou ik me momenteel beetje bezig met portret fotografie en vind dat eigenlijk ook wel enorm leuk.

nou was ik dus eigenlijk opzoek naar een camera die donkere ruimtes ook wat beter aan zou kunnen hoe de camera in de hand ligt is aan je eigen smaak.
filmen wil ik niet want daarvoor heb ik gewoon me video camera...uit t jaar kruik maar hij maakt gewoon geweldige opnames...:D..

nou ben ik dus ook wel beetje benieuwd naar welke lens ik zou moeten nemen als ik ook macro wil fotograveren. en portret .
en welke camera fijner is om mee t werken..
qua body's schijnt t ook best te varieren en dat is gewoon puur kijken wat je t fijnst in je hand vind en of je knopjes etc fijn werken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:54

NathalietjeB schreef:
ik fotografeer toch graag ook bij slecht weer en in wat donkerdere ruimtes zoals binnenbakken etc.
My advice: Vergeet het vetgedrukte gewoon even. Als het enigszins kan is het leuk, maar ga er gewoon niet vanuit + buiten is altijd mooier.

Verder: Volg bovenstaand advies eens op, begin met een standaardsetje en ga gewoon oefenen en leren. Meld je zodra je iets mist even in het objectieventopic ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:57

Sani schreef:
Mag ik vragen wat jullie mening is over deze camera?
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/fuj ... t_overview

ik moet zeggen dat ik met mijn fuji finepix nog steeds ontzettend blij ben ik kan er echt hele mooie foto's uitkrijgen maar ik wil toch een tikkeltje meer...en daarom ben ik zelf opzoek naar een leuke spiegelreflex

had btw nog 1 vraag...welke camera's hebben eigenlijk een gewone accu? ipv batterijen en wat werkt fijner batterijen of accu?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:05

Voor zover ik weet hebben alle spiegelreflexen een eigen accu en werkt er geen één met AA of AAA-batterijen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:06

Een accu is in aanschaf duurder (tenminste, als je er meer dan 1 wil), maar heeft ook meer vermogen dan een batterij (of 4 batterijen, zo je wil).

Er zijn bijna geen spiegelreflexen op batterijen, maar er zijn er wel degelijk, heb er 1 gehad nl. ;) Moesten ook nog 2 typen batterijen in.
Verder: google ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:10

ok...en hoe zit dat eigenlijk met beeld stabilisators...
ik hou ervan dat je dat zelf aan en uit kan zetten op de camera..maar nu heb ik dus gezien en gelezen dat op sommige het op de lens zit en sommige enkel in de body..
wat is handiger? enkel op de lens? of de stabilisator in de body?
en maakt het zoveel verschil als dat je t beeld zelf stabiliseert/scherpstelt?
gaan accu's een beetje lang mee? of is t altijd handig om een 2de accu erbij te kopen?

sorry voor de vele vragen ben gewoon benieuwd naar wat men ervan vind.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:11

Ik sla even over, grootste gedeelte van je vraag is nl. echt al wel een paar x beantwoord.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:30

Ik wilde nog even bedanken hier voor alle hulp bij het uitzoeken van een geschikte camera.
Bij de Media Markt ga ik de opvolger van de Fujifilm S2950 aanschaffen, namelijk de S3300. Deze camera heeft op enkele punten net iets betere specs en ik mag hem voor dezelfde prijs nemen als de S2950.
(uiteraard is personeelskorting ook erg handig. O:) )
Maar ik vond het fijn dat jullie zo goed hielpen en mij niet geheel hopeloos vonden. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:22

Zal ik maar even dan? :D

NathalietjeB schreef:
ok...en hoe zit dat eigenlijk met beeld stabilisators...
ik hou ervan dat je dat zelf aan en uit kan zetten op de camera..maar nu heb ik dus gezien en gelezen dat op sommige het op de lens zit en sommige enkel in de body..
wat is handiger? enkel op de lens? of de stabilisator in de body?

Absoluut in de lens. In de body wordt namelijk je zoekerbeeld niet gestabiliseerd en ziet je beeld er dus als je door de lens kijkt erg onrustig uit. Als je door een gestabiliseerd objectief kijkt, kun je echt zien dat je beeld gestabiliseerd wordt.

Citaat:
en maakt het zoveel verschil als dat je t beeld zelf stabiliseert/scherpstelt?

Best wel ja. Je kunt (beetje afh. v. de lens) een sluitertijd gebruiken die 3 tot 4 keer langer is dan zonder stabilisator. Als je ongestabiliseerd bijvoorbeeld op 1/100 al last krijgt van camera shake, krijg je dat bij een gestabiliseerd objectief pas bij 1/10 oid.

Citaat:
gaan accu's een beetje lang mee? of is t altijd handig om een 2de accu erbij te kopen?

sorry voor de vele vragen ben gewoon benieuwd naar wat men ervan vind.

Een tweede accu is altijd handig, maar de accu's gaan lang mee hoor. Op één accu kun je meestal wel 500 foto's of meer maken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:30

dankje wel voor de info :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:41

Nouks schreef:
Zal ik maar even dan? :D
Haha, okee :D Vul ik je een klein beetje aan, goed? ;)
Nouks schreef:
Absoluut in de lens. In de body wordt namelijk je zoekerbeeld niet gestabiliseerd en ziet je beeld er dus als je door de lens kijkt erg onrustig uit. Als je door een gestabiliseerd objectief kijkt, kun je echt zien dat je beeld gestabiliseerd wordt.
Tenzij je een Sony SLT hebt ipv een SLR. Dan is het beeld door de zoeker ook gestabiliseerd, gezien dat van de sensor vandaan komt. Heeft echt weer andere nadelen (meer ruis).

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:55

ik vind m'n camera nu al leuk :))
heb de canon eos 1000d gekocht afgelopen maandag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:11

Gefeliciteerd, Naomi :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:59

Proficiat Naomi! :D

Ik heb net nog een leuke mail van de winkel gehad :+
Ik heb gemaild dat ik door omstandigheden (ben erg ziek geweest) nog niet ben kunnen langskomen met het toestel (waarvan de garantie dus verlopen was) .. Heb dus een mail gedaan of het nog wel zin had langs te komen, of dat het sowieso geen kans had (dan ga ik mijn tijd er ook niet insteken) ... Krijg ik een 'vriendelijke' mail terug dat ze niks voor mij kunnen doen zolang dat toestel niet in hun winkel is (!!!!!!!!!) .. De uitroeptekens er letterlijk bij. Ook bedankt denk ik dan ... Ze kunnen dus zo niet zeggen of Canon er toch nog iets aan wil doen of niet (zijzelf kunnen dat volgens mij niet, vorige keer durfde ze er ook niet aan beginnen, maar dat had er natuurlijk ook wel mee te maken dat er nog garantie op was). Dus ja, dan vrijdag toch maar gaan zeker? Waarschijnlijk mijn tijd verspillen, maarja ...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:50

Eventjes jullie mening nodig! Ik ben aan het overwegen om mijn spiegelreflex te verkopen, maar heb geen idee wat ik ervoor kan vragen. Op tweedehandssites zijn ook héél verschillende dingen te vinden.
Het gaat om een Nikon D40 (van 08/2008). 10.000clicks (levenduur van D40 is tussen 100.000 en 150.000 clicks) met kitlens 18-55mm. Tweede lens (55-200mm) is zo goed als nieuw (van 10/2010 en hooguit 15 keer gebruikt).

Is 250€ (voor body+18-55) + 150€ (voor 55-200mm. Was nieuw 200€, staat nu voor 180€ bij konijnenberg, 262€ bij pixmania, 269€ bij vandenborre) een realistische prijs? Or is that wishfull thinking :+ (of kan ik meer krijgen :Y)?)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:16

Meer dan 80% vd actuele nieuwprijs krijg je eigenlijk nooit. Verderrr... Kwestie van proberen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:08

Dan vraag je eigenlijk 400€ voor een D40 met 18-55 en een 55-200 mm lens? Toen ik een tijdje terug me op een camera aan het oriënteren was had ik voor 250-300€ ook een D80 met kitlens. Dan zou ik daar eerder voor gaan. Maar ik vond over het algemeen de tweedehands camera's op marktplaats heel duur, soms werd er gewoon de nieuwprijs gevraagd. En dan stond er bij 1,5 jaar geleden gekocht voor 1000€, maarja nu kost die set nog maar 750€ in de winkel, dus hoezo wil je dat dan voor een 1,5 jaar oude camera hebben. Het zal blijkbaar toch wel verkopen, anders zouden de prijzen wel lager zijn. Ik snap ook niet dat een objectief bijna 100€ in prijs kan schelen per winkel, maar er zijn blijkbaar genoeg mensen die niet op tweakers de pricewatch bekijken. Gewoon proberen dus, kunt altijd nog je prijs omlaag doen als het niet blijkt te werken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:19

Dat laatste is heel simpel: Niet iedereen heeft vertrouwen in aankopen via internet en veel mensen hebben ook geen zin om er ver voor te moeten rijden.

Verder hebben bedrijven die duurder zijn vaak meer voorraad. Als je 't snel wil hebben betaal je meer ;)