Het "hoe" was meer bedoeld om te halen welk moment je probeert vast te leggen & moet het dier juist naar je toe rennen of sta je er haaks op. In dezelfde lijn stelt nl. direct hoge eisen aan je apparatuur en kennis, dus zou die wens voorlopig even laten varen. Haaks kan uiteraard perfect.
Wat betreft timing: Dat is een kwestie van oefenen, een camera waarbij je niet een seconde vantevoren in moet schatten wanneer het goede moment is helpt daarbij

Als ik zo lees wat je allemaal verwacht denk ik dat de actuele basismodellen van Canon en Nikon beide sterk in de buurt komen van wat je wil. Daarmee bedoel ik dan de 1100D en de D3100: Beide beschikken over beproefde techniek, beide staan bekend als betrouwbaar en prettig om mee te werken, beide kunnen filmen. Daarbij filmt de Canon iets beter (zij het op 720p), maar vind ik de Nikon een wat prettiger ruispatroon hebben bij moeilijk licht. Houd er wel rekening mee dat autofocus tijdens filmen op een spiegelreflex nagenoeg onbruikbaar is, als je het mooi wil hebben moet je met de hand scherpstellen.
Wat betreft objectieven: Begin eens gewoon met de kitlens, houd wat geld in je zak (je moet ook nog geheugen en een tasje kopen denk ik?), en duik daarna in het objectieventopic als je weet wat je mist.