Emmaa_ schreef:Op een crop camera is een 24 geen groothoek hoor, zelfs praktisch een 50mm als je die op een full frame zou zetten.
Oh niet? Waarom geeft hij dan aan dat het niet geschikt is voor portret/product fotografie?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quir schreef:Dat klopt niet van de 24mm, dat is namelijk een EF-S lens (kan ook niet op een FF) en dus ook echt 24mm op crop.
28mm kan zeker een goede optie zijn.
Quir schreef:Dat klopt niet van de 24mm, dat is namelijk een EF-S lens (kan ook niet op een FF) en dus ook echt 24mm op crop.
Janinevv schreef:Maar 24 is dan geen 24 op crop lens want je moet hem nog x1.6 doen toch?
maaikemuis schreef:Janinevv schreef:Maar 24 is dan geen 24 op crop lens want je moet hem nog x1.6 doen toch?
Ja, als je een crop camera hebt dan moet je hem bij canon x1,6 doen. Dan krijg je namelijk bijna hetzelfde beeld als dat iemand met een ff een 35mm lens zou pakken.
Nog een voorbeeld:
Met een 150mm lens op een Nikon d300 (crop), heb ik hetzelfde beeld als met 200mm op een Nikon D750 (full frame).
Janinevv schreef:maaikemuis schreef:
Ja, als je een crop camera hebt dan moet je hem bij canon x1,6 doen. Dan krijg je namelijk bijna hetzelfde beeld als dat iemand met een ff een 35mm lens zou pakken.
Nog een voorbeeld:
Met een 150mm lens op een Nikon d300 (crop), heb ik hetzelfde beeld als met 200mm op een Nikon D750 (full frame).
maaikemuis schreef:Quir schreef:Dat klopt niet van de 24mm, dat is namelijk een EF-S lens (kan ook niet op een FF) en dus ook echt 24mm op crop.
Dat klopt niet helemaal. Het aantal mm’s van een lens is een afgeleide van de tijd van de 35mm filmpjes. In het huidige systeem is het een afgeleide van hoe de lens zich gedraagt op een ff-body. 24mm is 24mm op een ff, bij crop of four thirds komt er een rekenfactor bij. Voor crop bij Nikon is dat x1,5 en bij canon x1,6.
Vandaar dat een standaard groothoek op een ff Nikon een 16-35 is. Bij een crop camera van Nikon is dit de 12-24. Het maakt niet uit of het een speciale lens voor crop is, 24mm blijft 24mm. Er ontstaan bij deze dedicated lenzen pas problemen wanneer je deze op een ff body zet. Dan vullen ze het beeld niet meer volledig en krijg je vignettering.
Ik zou in dit geval voor een 24mm of hooguit een 35mm lens gaan
Quir schreef:maaikemuis schreef:
Dat klopt niet helemaal. Het aantal mm’s van een lens is een afgeleide van de tijd van de 35mm filmpjes. In het huidige systeem is het een afgeleide van hoe de lens zich gedraagt op een ff-body. 24mm is 24mm op een ff, bij crop of four thirds komt er een rekenfactor bij. Voor crop bij Nikon is dat x1,5 en bij canon x1,6.
Vandaar dat een standaard groothoek op een ff Nikon een 16-35 is. Bij een crop camera van Nikon is dit de 12-24. Het maakt niet uit of het een speciale lens voor crop is, 24mm blijft 24mm. Er ontstaan bij deze dedicated lenzen pas problemen wanneer je deze op een ff body zet. Dan vullen ze het beeld niet meer volledig en krijg je vignettering.
Ik zou in dit geval voor een 24mm of hooguit een 35mm lens gaan
EF-S lenzen zijn toch alleen al voor crop factor? Zo is mij het in ieder geval verteld in de winkel. EF (FF) x 1,6, Maar lenzen voor crop camera (EF-S) hoef je niet te vermenigvuldigen.
Janinevv schreef:Ohja dat lukt dan zeker niet nee, helaas.
Dan zou ik echt voor de 24 mm moeten gaan.
Maar twijfel echt aan die hoeklens, maarja ik fotograaf wel dichtbij.
MarliesV schreef:Dames, zouden jullie mij advies willen geven.
Ik heb een 2e hands Canon eos 450d gekocht van een kennis. Hierbij zit een standaard 18-35 lens.
Niets mis mee maar mis het dat ik niet ver kan inzoomen.
Nu zag ik voor redelijk geld een b
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III
Zou dit een goede optie zijn voor mij?
MarliesV schreef:Vind je bericht wat lastig te interpreteren. Mijn initiële reactie was: je bent een sukkel dat je die lens wilt en die body hebt aangeschaft.
Maar misschien is dat wat te zwart wit opgevat.
Begin net en heb een simpele, goedkope body gekocht om eens te testen of het leuk is, of ik wat feeling heb enz. Zoek daar dus een andere lens bij met vooral wat meer zoom opties.
Tips?