Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Instagram en Hipstamatic zijn beide gebaseerd op de old school/budget analoge fotografie als bijvoorbeeld Holga, Lomo en Polaroid. Als je graag zo'n effect wil zul je dus op de analoge (al dan niet instant) tour moeten gaan. Het probleem daarbij is wel dat het effect niet echt wordt bepaald door bijvoorbeeld een instelling van de camera, maar meer door de camera zelf en de filmkeuze. Je kunt dus niet per foto kiezen welk effectje je graag wil.
Wil je dat wel, dan is de enige optie: digitaal cameraatje aanschaffen en flink aan het nabewerkenMaar ja, dan is Instagram waarschijnlijk net zo makkelijk.
Charlottje schreef:Klopt, de winkel met de 19% korting bood hem eerst aan voor €1.600. Toen rolde mijn ogen er bijna uit en gaf ik daarop als antwoord dat hij bij een andere voor €1.250 inclusief 5 jaar garantie werd aangeboden. Gelijk daarop kreeg ik het antwoord dat hij met mij de deal kon maken om de camera voor €1.250 exclusief de korting te verkopen. Dat komt dus neer op €1.050. Daarop krijg ik nog eens 19% korting via mijn vriendDus vrij goedkoop
elmiran schreef:@Mandy358: Ik zou voor een SLR camera gaan. Zelf heb ik jaren met en compact camera gefotografeerd.
Ik heb spijt dat ik niet eerder ben overgestapt. Je hebt veel meer mogelijkheden, en bij m'n compact camera duurde het maken van de foto erg lang waardoor ik steeds kon wachten(weet niet of dat nu nog zo is..). Met de lens van de camera kun je in&uitzoomen&scherpstellen. Met een SLR kun je ook filmen, maar dat hangt er van af welke camera je koopt.
xJikke schreef:Dit stelt fikse eisen aan zowel je objectief (lichtsterk) als je body (autofocus/hoge ISO), tenzij je altijd in de volle zon fotografeert. Hoe/wat/waar wil je zoal fotograferen?Wat moet het hebben:
* Vooral (Rennende & springende) paarden & (springende & rennende) honden en andere sporten zoals voetbal moet het scherp zijn.
xJikke schreef:Waarom moet het snel zijn, wil je stopmotionfilmpjes maken? Of zit je vooral met het probleem dat je nooit het juiste moment te pakken hebt? In het laatste geval zou ik nl. vooral kijken naar reactietijd (tenzij je echt een mierendingeser bent zit dat bij alle spiegelreflexen wel snor - de gemiddelde leek voelt echt niet het verschil tussen een Canon EOS 1D Mk4 en een Canon EOS 5D Mk2 - dat zijn niet alleen in framerate maar ook in reactietijd en blackout nl. wel twee uitersten). Als je vooral de juiste foto wil hebben heb je nl. echt meer aan op het juiste moment afdrukken dan aan met 10 frames per seconde 2 foto's maken waarvan de eerste 1/20e te vroeg en de tweede 1/20e te laat is.* Moet snel zijn. (Dus veel beelden per seconde)
xJikke schreef:Dan hebben we het dus over image stabilization? Afhankelijk van met hoeveel licht je fotografeert kan het idd handig zijn, maar die optie zorgt meestal voor een pak extra kosten. Als je vooral bewegende dieren fotografeert zou ik hier niet al teveel prioriteit aan geven; meestal moet je sluitertijd toch al korter zijn dan het moment waarop je trillingen zichtbaar worden. Een sportfotograaf met Parkinson is niet per direct werkeloos, hij/zij heeft het alleen wat moeilijker met composeren.* Moet wel tegen trillen kunnen, tril niet extreem maar wel een beetje.
xJikke schreef:Canon en Panasonic spannen de kroon v.w.b. het maken van kwaliteitsfilmpjes die niet meteen belachelijk groot worden. Met name Nikon moet nog e.e.a. leren v.w.b. software, Sony is ook niet heel populair in 't filmwereldje (maar waarom weet ik eigenlijk niet).Wat de camera het liefst ook heeft maar het hoeft niet:
* Filmen.
xJikke schreef:Waar heb je dat scherm voor nodig?* Wel een beetje een groot scherm.
HLPhoto schreef:Waar heb je dat scherm voor nodig? [/qoute]@ xJikke: Lijkt erop dat je eerst eigenlijk nog een boel over spiegelreflexen moet leren voordat je de voor jou juiste keuzes kan maken. Zoiets heb ik nl. ook gehad, had wat eisen v.w.b. het fotograferen van paarden en heb daardoor een soort van lijdensweg langs tientallen verschillende typen camera's en objectieven doorgemaakt (waar ik overigens wel enorm veel van geleerd heb). [/qoute]
Een paar vragen die ik voor je heb op basis van wat je wil:xJikke schreef:Dit stelt fikse eisen aan zowel je objectief (lichtsterk) als je body (autofocus/hoge ISO), tenzij je altijd in de volle zon fotografeert. Hoe/wat/waar wil je zoal fotograferen? [/qoute]Wat moet het hebben:
* Vooral (Rennende & springende) paarden & (springende & rennende) honden en andere sporten zoals voetbal moet het scherp zijn.
Ik fotografeer bij alle weersomstandigheden en heb dan ook het liefst dat het bij alle weersomstandgheden even scherp is.
Hoe: Snap die vraag niet helemaal?
Wat: Ik denk dat ik het meeste paarden fotografeer. Maar verder ook voetbal, honden en vakantie.
Waar: Vooral in een buitenbak, in het bos, in een woonkamer. Maar vooral buiten dus.xJikke schreef:Waarom moet het snel zijn, wil je stopmotionfilmpjes maken? Of zit je vooral met het probleem dat je nooit het juiste moment te pakken hebt? In het laatste geval zou ik nl. vooral kijken naar reactietijd (tenzij je echt een mierendingeser bent zit dat bij alle spiegelreflexen wel snor - de gemiddelde leek voelt echt niet het verschil tussen een Canon EOS 1D Mk4 en een Canon EOS 5D Mk2 - dat zijn niet alleen in framerate maar ook in reactietijd en blackout nl. wel twee uitersten). Als je vooral de juiste foto wil hebben heb je nl. echt meer aan op het juiste moment afdrukken dan aan met 10 frames per seconde 2 foto's maken waarvan de eerste 1/20e te vroeg en de tweede 1/20e te laat is. [/qoute]* Moet snel zijn. (Dus veel beelden per seconde)
Inderdaad, ik zit vooral met het probleem dat ik nooit het goede moment heb. Mijn camera is soms nogal traag(heb al geprutselt met mijn sluitertijd en ISO). Bijvoorbeeld als een paard rent en dan rent hij langs en ik druk ervoor het knopje in dan is hij al weg als hij een foto heeft gemaakt. Dus wil inderdaad eentje met het liefst een hoge reactietijd en dat hij foto's achter elkaar kan maken.xJikke schreef:Dan hebben we het dus over image stabilization? Afhankelijk van met hoeveel licht je fotografeert kan het idd handig zijn, maar die optie zorgt meestal voor een pak extra kosten. Als je vooral bewegende dieren fotografeert zou ik hier niet al teveel prioriteit aan geven; meestal moet je sluitertijd toch al korter zijn dan het moment waarop je trillingen zichtbaar worden. Een sportfotograaf met Parkinson is niet per direct werkeloos, hij/zij heeft het alleen wat moeilijker met composeren. [/qoute]* Moet wel tegen trillen kunnen, tril niet extreem maar wel een beetje.
Okeee.xJikke schreef:Canon en Panasonic spannen de kroon v.w.b. het maken van kwaliteitsfilmpjes die niet meteen belachelijk groot worden. Met name Nikon moet nog e.e.a. leren v.w.b. software, Sony is ook niet heel populair in 't filmwereldje (maar waarom weet ik eigenlijk niet). [/qoute]Wat de camera het liefst ook heeft maar het hoeft niet:
* Filmen.
Oke.xJikke schreef:* Wel een beetje een groot scherm.