[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:00

Buiten was wel de bedoeling inderdaad. En welke ISO zou je me aanraden? 200 ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:14

Ja
Ik denk idd dat je het beste iso 200 kunt nemen als het lekker weer is Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:41

Als er voldoende licht is altijd de laagst mogelijke ISO

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:19

Kokomo schreef:
Butterfly14 schreef:
En wat voor merk lens is het?
Oja, enig idee op wat voor vergroting je nu zit? (a)

Zit ik dan met mn peperdure macrolens... Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ik denk dat je met jouw objectief toch wel scherpere foto's kunt maken. Het formaat waar ze hier in staat zie je dat verschil niet maar als je wat verder gaat vergroten krijg je het wel te zien. Want het wordt nooit scherper als de scherpte van het objectief waar die close-up lens op zit. Denk trouwens dat er hier nog geen sprake is van een vergroting, maar dat het zo rond de 1:5 zit. Een vergroting wordt het pas als je groter dan 1:1 zit 2:1 en verder. En dat wordt dan gerekend hoe die verhouding is op je sensor.

En dat snap ik dus niet Bloos Want ik wéét wel dat je bij 1:1 een echte vergroting/close-up/macro foto krijgt, maar het klinkt zo onlogisch. Want, 1:1 betekent toch 1 cm op de foto is 1 cm in het echt? Maar, als je dat zou geloven zou je nog steeds bijvoorbeeld een minivlieg op de foto zetten, terwijl hij juist echt megagroot op de foto komt.

En een vergroting heb je toch zoiezo wel? Ik bedoel, als ik een foto maak van - ik zeg maar even wat - mijn hand, en ik fotografeer op het grootste formaat, is de hand op de foto echt wel groter dan mijn hand in het echt. Dus dan is het toch zoiezo een vergroting?

Ik niet snap. Tong uitsteken

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:34

Myukii schreef:
Ik niet snap. Tong uitsteken

Doordat de sensor erg klein is, veel kleiner als destijds de negatieven wordt het moeilijk om met die regel om te gaan. Maar er is nu eenmaal de regel dat tot 1:1 geen macro is. Van 1:1 tot 5:1 is macro en groter dan 5:1 is micro. Die regels stammen uit de tijd dat er vaak zelfs nog grotere negatieven werden gebruikt dan kleinbeeld. En met die vergrotingsmaatstaf wordt dus de maatstaf bedoelt op het moment dat de foto gemaakt wordt, dus hoe groot de vergroting is op de sensor of het negatief. Want op het moment dat je de foto maakt weet je nog niet hoe groot de uiteindelijke foto of vergroting wordt. Als je bv. een sensor hebt van 24x36mm en je vult met een vlakje van 24x36mm je gehele beeld zit je precies op de grens van close-up en macro. Dat er veel gauwer over macro wordt gesproken komt eigenlijk door de fabrikanten van vooral objectieven. Die maken zelf al reklame dat ze een macrolens aanbieden, die in werkelijkheid eigenlijk helemaal geen echte macro-objectief is. Doordat tegenwoordig die sensoren zo klein zijn, moet je ook wel erg ver vergroten wil je echte macro krijgen en daarom wordt tegenwoordig al veel gauwer een foto een macrofoto genoemd. Maar strikt volgens de regel klopt dat niet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:40

Pff, na drie keer nalezen snap ik het! Super bedankt, hele duidelijke uitleg geef je elke keer, moet ik zeggen Ja
Dus, dat 1:1 en 5:1 en 1:5 ed. slaan niet op 1 cm op de foto, is 1 cm in het echt (of mm, of m, maakt het uit), maar ten opzichte van de negatieven (bij analoog) of de sensor (bij digitaal)?
Toch? Of snap ik het nog steeds verkeerd Clown

Dat er tegenwoordig veel macrofoto's wel macrofoto's genoemd worden, maar het niet zijn, weet ik. Hetzelfde geld voor objectieven, en dát is pas echt zonde, omdat onwetende mensen dan een duur objectief kopen, wat niet eens echt macro genoemd mag worden. Maargoed, de onwetende mensen zullen daar dan ook niet echt mee zitten. Tong uitsteken

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:51

Myukii schreef:
Pff, na drie keer nalezen snap ik het! Super bedankt, hele duidelijke uitleg geef je elke keer, moet ik zeggen Ja
Dus, dat 1:1 en 5:1 en 1:5 ed. slaan niet op 1 cm op de foto, is 1 cm in het echt (of mm, of m, maakt het uit), maar ten opzichte van de negatieven (bij analoog) of de sensor (bij digitaal)?
Toch? Of snap ik het nog steeds verkeerd Clown

Dat er tegenwoordig veel macrofoto's wel macrofoto's genoemd worden, maar het niet zijn, weet ik. Hetzelfde geld voor objectieven, en dát is pas echt zonde, omdat onwetende mensen dan een duur objectief kopen, wat niet eens echt macro genoemd mag worden. Maargoed, de onwetende mensen zullen daar dan ook niet echt mee zitten. Tong uitsteken

Je snapt het nu helemaal OK dan!
Er is op dit moment maar 1 echt macro-objectief en dat is de Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
Die vergroot van 1:1 tot 5:1.
Sommige andere komen net tot de allerlaagste vergroting van 1:1. Groter gaan ze niet, dus zitten maar net op de grens. De meeste macrostanden op een compact en op zoom-objectieven zijn geen echte macro.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:15

ik wil hier toch even een vraag stellen.
ik fotografeer heel veel en ben al heel lang op zoek naar een spiegelreflex, en heb al lang de Canon EOS 350D op het oog.
nu is er een aanbieding van de 400D, voor 777 euro kan je em kopen en heb je de 18-55 lens erbij en een tamron 55-200 lens.
is dit echt een aanbieding? of kan je hem zonder aanbieding goedkoper krijgen?
ik wil hem namelijk erg graag kopen, maar mn ouders moeten dan wel voorschieten.. en dat wil ik ze niet laten doen als ik weet dat ie over een poosje goedkoper te krijgen is..
ik hoop dat jullie hier meer van weten en ook op tijd kunnen reageren, want als het wel wat is, kan ik em heeeel miss morgen kopen..
alvast bedankt!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:31

Dat is zeker een goedkope aanbieding. De enige die ik zo gauw kan vinden die dezelfde kit aanbied kost 1099.
Dat scheelt dus nogal. Met deze kit kun je een hele tijd vooruit.
Ik kijk meestal op de volgende pagina, daar kun je op meerdere sites zoeken waar iets het goedkoopst is.
http://www.prijsindex.net/

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:33

@loveleandro, het is idd. goedkoop. Bij digitalstreet is die set te vinden voor 685 ( 400d + 18-55) + 109 ( Tamron 55-200 ) = totaal 794 Euro.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:34

Over een poosje is hij zoiezo goedkoper te krijgen, dat is altijd zo, met wat je ook koopt. Of het nu een tv, koelkast of camera is, als er nieuwere modellen van komen, zakt de prijs van de oudere modellen.
Vraag is alleen, hoe lang het duurt voordat de prijs zo erg is gezakt. En dat weet volgens mij niemand precies. Ik zou zeggen: doen als je het echt wil. Ik vind het een mooie aanbieding, en de objectieven sluiten goed op elkaar aan (ik zelf heb de 18-55 en een 90-300, en dat is écht een erg groot gat, helaas)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:29

Myukii schreef:
Over een poosje is hij zoiezo goedkoper te krijgen, dat is altijd zo, met wat je ook koopt. Of het nu een tv, koelkast of camera is, als er nieuwere modellen van komen, zakt de prijs van de oudere modellen.
Vraag is alleen, hoe lang het duurt voordat de prijs zo erg is gezakt. En dat weet volgens mij niemand precies. Ik zou zeggen: doen als je het echt wil. Ik vind het een mooie aanbieding, en de objectieven sluiten goed op elkaar aan (ik zelf heb de 18-55 en een 90-300, en dat is écht een erg groot gat, helaas)

Ik denk dat de prijs voorlopig niet verder zakt. Als je de prijs vergelijkt met wat er ooit voor de 350D is gevraagd zit deze daar al op of zelfs onder. Allen als er weer een nieuwe komt zal die misschien in prijs zakken, maar deze is net op de markt dus zal dat nog wel even duren. Bij digitalstreet is die prijs voor alleen de body met 18-55 en niet met de 55-200 er bij. Je zou ook even kunnen navragen of die prijs is met de cashback aktie van Canon er al bij in. Want Canon heeft nu een aktie dat als je de 400D koopt je € 80,00 terug krijgt van Canon. Als dat nog niet inclusief die aktie is gaat er nog eens 80 af en wordt het we heel goedkoop. Wel even navragen dus. Bij wie is die aanbieding?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:27

Bedankt allemaal!

De aanbieding is bij de mediamarkt. De 80 euro is er al afgehaald.
Ik heb veel geïnformeerd en ga toch niet voor deze, aangezien er een tamron lens bij zit.
Bij fotokonijnenberg ( http://www.fotokonijnenberg.nl ) is de 400D met kitlens (18-55) nu voor 739 euro in de aanbieding, en dan moet de 80 euro er nog af.
Ik denk dat ik voor die ga. Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:42

LoveLeandro schreef:
Bedankt allemaal!

De aanbieding is bij de mediamarkt. De 80 euro is er al afgehaald.
Ik heb veel geïnformeerd en ga toch niet voor deze, aangezien er een tamron lens bij zit.
Bij fotokonijnenberg ( http://www.fotokonijnenberg.nl ) is de 400D met kitlens (18-55) nu voor 739 euro in de aanbieding, en dan moet de 80 euro er nog af.
Ik denk dat ik voor die ga. Lachen

Dat lijkt mij een goede beslissing. Succes.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:02

Héy! Doei!
Ik heb al paar keer geprobeerd om mijn pony in stal te zetten die vrij donker is en dan foto te maken zodat de achtergrond zwart is, maar dat lukt maar gewoon niet.
Hij maakth eel langzaam een foto, en die is dan ook bewogen en de achtergrond is dan niet zwart ofzo..
Is daar een speciale stand voor ofzo?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:17

Dorage schreef:
Héy! Doei!
Ik heb al paar keer geprobeerd om mijn pony in stal te zetten die vrij donker is en dan foto te maken zodat de achtergrond zwart is, maar dat lukt maar gewoon niet.
Hij maakth eel langzaam een foto, en die is dan ook bewogen en de achtergrond is dan niet zwart ofzo..
Is daar een speciale stand voor ofzo?

Je moet je pony voor de staldeuren buiten neerzetten en dan de staldeuren open zodat je de binnenkant van de stal als achtergrond hebt. Omdat je pony dan in het licht staat wordt de binnenkant van de stal vanzelf zwart.

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:18

handige tip Lachen

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:18

oh trouwens maar op welke stand kun je dan het beste fotograferen?
s?

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:39

Ja dat doe ik ook maar dat lukt niet

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:39

Dat het zwart wordt dan hé en niet bewogen.

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:43

welke camera heb je?

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:48

Sony spiegelreflex Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:55

Als je je sluitertijd vrij kort zet en het gedeelte wat je niet zwart wilt hebben echt goed in de zon zet, zou het moeten lukken. Helemaal zwart wordt het niet meestal, maar die kleine dingen kan je nog nabewerken met Photoshop oid. Heb je een foto van hoe het er nu uitziet als je het probeerd?

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:57

nee niet echt goed Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:25

En wordt de pony dan overbelicht?