Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:24

Ah, heb de tool gevonden om details lichter te maken :) Erg leuk en handig!

Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:25

En Britt wat zijn de tools?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:36

Ik bewaar het originele bestand en het bewerkte psd-bestand.
Bewaar alles in LR5 en per shoot bewaar ik deze als een aparte catalogus op een externe schijf (waar ik heel zuinig op ben). Eens in de zoveel tijd maak ik van die schijf ook nog een kopie. Het voordeel van LR is dat al je bewerkingen daarin bewaard blijven en je, net als in PS, terug kunt in de historie. Ook als ik bewerk in Photoshop, doe ik dat vanuit LR en na bewerken en sluiten/bewaren van het bestand, wordt ook het psd-bestand aan LR toegevoegd. Dan heb je dus alles in één catalogus. Als ik opnieuw foto's naar een klant moet sturen en mijn logo etc moet toevoegen, dan is dat in een oogwenk gebeurt met LRMogrify, gewoon de hele serie ineens even exporteren.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:39

Ook ik bewaar er 3, heb een map met alle fotos, de bewerkte fotos in jpg bestand en die fotos op webformaat met copyright.
Zie ook vaak genoeg mensen om me heen die spijt hebben dat ze het origineel niet hebben behouden.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:41

Barb schreef:

Het is de dodge tool. Stokje met bolletje erop.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:49

Geryon schreef:
Halen jullie halstertouwen etc. vaak sowieso al weg of gebeurt dat in overleg met de klant? Als ik zie hoe sommige foto's bewerkt zijn zou ik daar als klant echt niet blij mee zijn := Van een dicht oog een open oog maken, van mistig weer hartstikke zonnig zomerweer maken etc. etc.

Wel heel gaaf om te zien hoe lelijke/dooie foto's ontzettend mooi uit kunnen pakken :D

Als ik écht een gaaf moment te pakken heb met een longeerfoto waar die dichte ogen heeft dan bewerk ik (logisch) sowieso al het touwhalster + lijn weg en dan plak ik als het mogelijk is dus een oog van een andere vergelijkbare foto erin. Maar enkel als het qua moment echt een topper is, anders niet :) Vergeet niet dat paarden echt vaak op de meest vervelende momenten hun ogen dicht doen :') Dus dan is het uiteraard zonde als hij telkens bij de opsprong zijn oog dicht doet, dan ga ik geen mindere momenten leveren omdat ik geen ogen er in zou willen plakken :+

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:51

Britt1 schreef:
Barb schreef:

Het is de dodge tool. Stokje met bolletje erop.

thanx, ik ga hem uittesten!

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:50

finnens schreef:
faatxhorse schreef:
Dit was mijn poging om een compleet mislukte foto op te krikken. :P Ik bewerk fototechnisch vaak erg veel na, maar zal nooit paarden er mooier uit laten zien dan ze werkelijk zijn.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is dat toevallig Hydalgo? :+

Leuk om al die na bewerkingen te zien, ik zal vanavond ook wat plaatsen.

Jep, dat is Hydalgo. :+

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:31

Goof schreef:
Fiffill schreef:
Nooit je originelen weggooien.... ga je echt spijt van krijgen. Ik heb ook foto's van jaren terug waarvan ik de originelen niet meer heb en daar baal ik echt van.

Want?
Ik heb van alle foto's 1 goede versie. Ik heb die originelen niet meer nodig. Voor mezelf al helemaal niet meer.

Áltijd RAW (of je bewerkte PSD) bewaren, omzetten naar JPG is kwaliteitsverlies. Je weet nooit of er eens een vergrootte afdruk van wordt gemaakt!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:01

Britt1 schreef:
Ah, heb de tool gevonden om details lichter te maken :) Erg leuk en handig!

[ Afbeelding ]

Je bovenste is hier scherper dan de onderste...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:57

britt: dat ding met dat bolletje kan je daar een foto van maken? weet niet welke je bedoeld... :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:10

Afbeelding

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:21

ik heb corel paintshop pro x3 hij staat er niet bij...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:46

lifaya schreef:
Geryon schreef:
Halen jullie halstertouwen etc. vaak sowieso al weg of gebeurt dat in overleg met de klant? Als ik zie hoe sommige foto's bewerkt zijn zou ik daar als klant echt niet blij mee zijn := Van een dicht oog een open oog maken, van mistig weer hartstikke zonnig zomerweer maken etc. etc.

Wel heel gaaf om te zien hoe lelijke/dooie foto's ontzettend mooi uit kunnen pakken :D

Als ik écht een gaaf moment te pakken heb met een longeerfoto waar die dichte ogen heeft dan bewerk ik (logisch) sowieso al het touwhalster + lijn weg en dan plak ik als het mogelijk is dus een oog van een andere vergelijkbare foto erin. Maar enkel als het qua moment echt een topper is, anders niet :) Vergeet niet dat paarden echt vaak op de meest vervelende momenten hun ogen dicht doen :') Dus dan is het uiteraard zonde als hij telkens bij de opsprong zijn oog dicht doet, dan ga ik geen mindere momenten leveren omdat ik geen ogen er in zou willen plakken :+

Dat bedoel ik dus! :)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:48

KootMiraDrum schreef:

In Elements kan ik hem ook niet vinden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:57

daphneM schreef:
ik heb corel paintshop pro x3 hij staat er niet bij...

In x2 staat hij hier
Afbeelding

In elements hier
Afbeelding

ehm maar als ik erop kan google'en (en dan op afbeeldingen), dan kunnen jullie dat toch ook :+? Staat er naast zo'n blokje een pijltje, dan zit er nog een submenu'tje onder.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 14-09-13 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:58

KootMiraDrum schreef:
ehm maar als ik erop kan google'en (en dan op afbeeldingen), dan kunnen jullie dat toch ook?

Dat is toch te vermoeiend joh.. :')

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:42

EmmyJoycee schreef:
ik bewaar altijd de orginele de bewerkte & dan ook nog een verkleint bestand :+ Ja ik heb dus van alle bestanden dus 3 foto's :')

Ik ook! :')

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:47

Ik bewaar de NEF's (raw bestand van Nikon) en de bewerkte verkleinde jpg.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:05

Oh leuk topic :)) had laatst al het een en ander naast elkaar gezet toevallig :=

Afbeelding

Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:33

Ik bewaar altijd de originele bestanden. Al is het maar omdat een jaar later een klant nog om een foto kan vragen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:41

nee is niet vermoeiend, ik heb het niet kunnen vinden.. :)

Kan er over heen gelezen hebben..
Ik heb X3 en die is anders dan X2.. ;) maar heb een pbtje zal het morgen even proberen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:28

Interessant topic. Het punt is ook wederom hier dat smaken verschillen en dat het belangrijk is om transparant naar de klant toe te zijn. Zolang je dat kunt is het aan de klant om te beslissen of ze met die fotograaf door zee gaat. :j
Dat je voor eigen werk stukken creatiever bent is imo vanzelfsprekend.

Goof schreef:
Wat ik me afvraag; Bewaren jullie van iedere foto 2 bestanden? Dus een originele en een bewerkte versie?
Ik bewaar van iedere foto namelijk 1 exemplaar (ofwel het origineel ofwel een licht bewerkte versie)anders zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik bewaar altijd:
- De originele ARW bestanden;
- De daaruit originele JPG bestanden;
- De geoptimaliseerde en/of bewerkte PNG bestanden (al was dit voorheen JPG bij mij).

Waarom? Omdat ik nu beter kan optimaliseren dan toen ik net begon en zo regelmatig foto's tegen kom die ik dan opnieuw behandel. Of omdat ik later eens een gek idee krijg en zo de originele foto's terug kan halen. Of omdat er een dier is ingeslapen waarvan men 2 jaar terug foto's heeft laten maken en zo kan ik ze weer afgeven.
Redenen genoeg om de originelen te bewaren dus. :j

[edit] Foto's die ik aflever voor opdrachten worden in principe alleen geoptimaliseerd en bij de sfeerfoto's eens een bijpassend filter toegevoegd. Dingetjes als vliegjes en storende halstertouwen en lijntjes van uitgezette paddocks worden weggepoetst en daar houden mijn kunsten/ethische grenzen dan ook mee op.

Twee voorbeelden van opdrachten:
- Hier is het paddockje weggeshopt en zijn de kleuren geoptimaliseerd, voor de rest was ie zo zoals ik hem wou hebben.
- Bij deze sfeerfoto heb ik een filter gebruikt om de sfeer te benadrukken. Ietsje bijgesneden en voor de rest was ie ook zoals ik hem wou hebben.

Bij eigen werk haal ik echter meer uit de kast, zo doe ik momenteel mee met het 52 weken project en dan kun je met je fantasie op de loop:
- Je kunt gewoon linea recta uit de camera de foto gebruiken of...
- van twee foto's een gekke bewerking maken of...
- spontaan een twelingzus creëren

M.a.w. voor puur eigen werk vind ik het niet verkeerd om te fotoshoppen, want het werk is door jou gemaakt en voor jou bedoelt (zoals mijn 52 weken project). Als de foto's echter voor de klant bedoelt zijn dan heb ik mijn eigen ethische grenzen; een foto weerspiegelt een situatie en ik vind ik niet dat je daar teveel aan mag puzzelen. En die grenzen liggen bij iedereen anders blijkt ook uit dit topic weer.

Ik zal trouwens voor het geheel van de week ook de voor foto's toevoegen, ik heb mijn harde schijf nu even niet bij de hand namelijk.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:30

Ik had nog een voor en na van mezelf belooft.
Voor en Na
Afbeelding Afbeelding

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:43

Was mijn eerste bewerking, het weghalen van het halstertouw is niet echt goed gegaan maarja..

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding