[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefreak

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:48

Testen op de camera of je daadwerkelijk alle mm kan zoomen en daarbij ook diafragma's testen (klein en groot) of ze het doen en kijken of er geen krassen of vlekken of iets op zit, af(en mf). En kijken hoe de foto's worden, al vind ik dat lastig op mijn camera. Ik heb 1 lens van mp waar de bevestiging wat stroef gaat, maar hij doet hij wel (en zat bij andere lens, die ik de totale prijs al waard vond).

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:41

Richard: Dus dan raad jij aan om voor de Canon variant non-IS te gaan, in plaats van de Sigma, omdat de prijs toch ongeveer hetzelfde is?
Voor de IS zelf hoef ik het sowieso niet te doen, de andere extra's kunnen me met die € 1000,- duurder ook gestolen worden. :')

@ Anne: Met een verschil in scherpte doelde ik vooral op het feit dat Canon beweerd dat er in de IS variant beter glas zit; dus scherper.
IS op zich heb ik inderdaad niet nodig, anders gebruik ik mijn statief wel. :)
Dus net zoals Richard zou jij ook voor de Canon gaan, in plaats van de Sigma?

Het was zo handig dat er twee fotogenieke parken in de buurt waren. :D En het platteland om Alphen heen vond ik ook erg mooi.

Hebben jullie ook ervaring met de Tamron variant?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:45

Hmm ik heb nu een tamron 18-270mm lens op mijn Nikon D90 (deze; http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html).

Maar ben toch niet altijd even tevreden over de foto's... Vooral met paardenfotografie zie ik graag dat ik als ik maximaal inzoom toch scherpte, kleur en contrast blijf behouden.

Zoals deze foto ben ik aardig tevreden, goede scherpte, weinig bewegingsonscherpte en verder alles prettig in verhouding (weinig ruis etc.) https://lh4.googleusercontent.com/-6QoF ... C_0218.jpg (sorry voor de uploadkwaliteit overigens).

Maar ook rollen er heel vaak dit soort foto's uit (wanneer ik dus verder inzoom); https://lh4.googleusercontent.com/-Lcmw ... C_0263.jpg Kleuren lopen meer in elkaar over, weinig scherpte, veel ruis..

Maar deze foto (ook behoorlijk ingezoomd volgens mij) ben ik dan wel weer best tevreden: https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 2596_n.jpg
(facebook kwaliteit)

Ondanks dat je het allemaal wel aardig goed kunt zien ben ik gewoon niet tevreden, uiteraard moet ik nog veel leren op het gebied van fotografie, maar denk ik ook dat ik uit mijn Nikon D90 best meer uit kan halen met een betere lens. Ik zoek vooral 1 waarmee ik toch best kan inzoomen zonder dat de kwaliteit daarbij behoorlijk achteruit gaat.

Nu zat ik te kijken naar deze; http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d-vr-.html

Maar geen idee of ik daarin echt wel vooruit ga en merk dat in een bak het soms ook wel handig is als je bv. ook onder de 70 kan (mijn nicht heeft een 18-50 en 70-300 op haar canon meen ik, met de 18-50 kun je soms weer te weinig inzoomen en met de 70-300 weer te weinig uitzoomen toch als ik daarmee fotografeer pak ik vaak liever de 70-300 en ga wat verder weg staan voor zover mogelijk).

Iemand hier tips? Budget is toch wel zo rond de 500 euro en zowel voor Nikon als voor Tamron sta ik open (verder erg tevreden over mijn tamron namelijk), wil gewoon meer uit de camera kunnen halen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:04

Hey! Ik meld me hier ook eventjes aan nadat ik op de topic voor body's werd aangeraden om een telelens te kopen. Ik ben alvast aan het sparen met de hoop dat ik binnenkort een nieuwe lens kan kopen.
Voor ik jullie hulp vraag: Opgelet, ik ben 14 jaar en nog beginnend, ik moet alles zelf betalen en met een nog een paard is het moeilijk om op mijn leeftijd al zulke dure dingen te gaan kopen en ben ik al blij met wat ik heb, dus mijn richtprijs is nogal laag...
Ik twijfel dus tussen deze twee:
http://www.bol.com/nl/p/tamron-af70-300 ... 005876667/
en
http://www.bol.com/nl/p/sigma-70-300-mm ... 012456309/

Welke vinden jullie de beste? En welke past het beste op een Nikon D3100?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:30

Bij beide lenzen moet je nagaan of er een motor in de lens zit (volgens mij heeft jouw body deze namelijk niet, maar kijk dit even na). De tamron geeft erg veel onscherpte is mijn mening en stelt wat langzaam scherp, de sigma daarvan weet ik dat deze ook wat moeite schijnt te hebben met de snelheid van de AF, scherpte weet ik niet. Hoe goed is je Engels, je zou kunnen zoeken op een review op dpreview of Ken Rockwell.

Ikzelf zou voor de nikkor lens gaan en nog even doorsparen. (Al blijf je met superzoom lenzen altijd problemen houden met scherpte en aberratie, tenzij je meer dan 1000 euro uitgeeft)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:45

Kan iemand mij helpen. Ik zit al heel lang te twijfelen over deze lens
https://www.cameranu.nl/nl/objectieven/ ... 4#tab-info
Ik heb zelf een nikon d3100 met 55-200 lens van nikon en mis soms net wat berijk.
Ik heb ook wel gekeken naar die van nikon maar daar heb ik het geld niet voor.
Maar wat is het verschil tussen deze lens en de zelfde lens alleen dan met APO.
En zit im deze lens af ? Dus dat hij automatisch scherpstelt ? En kam deze lens op mijn camera ?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:18

Ik heb die ook, deze kan op mijn d3200.
Ik heb hem nu 2 dagen en qua macro functie ben ik heel tevreden. Geen paarden fotografie nog gedaan. misschien morgen op stal.

Wat is im?

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:48

Ik heb het even opgezocht weet nu het verschil met of zonder APO snap er alleen nog geen bal van

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:49

wat is apo?

ik heb overigs de tamron zie ik nu en niet de sigma

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:51

APO wil zeggen apochromatisch. Dit wil zeggen dat de lens beter gecorrigeerd is voor chromatische abberatie. Stel je neemt een enkelvoudige lens dan zal deze afhankelijk van de golflengte van het licht een ander brandpunt hebben. Dus voor blauw zal deze lens een ander brandpuntsafstand hebben dan voor rood. Door gebruik te maken van meerdere elementen en eventueel speciale glassoorten zoals ED glas (bestaat in vele soorten) of fluroriet (is geen glas maar een kunstmatig gekweekt kristal en zeer duur en moeilijk te bewerken) kan met er toch voor zorgen dat het brandpunt voor alle golflengten samenvalt. Let op dit is geen sinecure en dat vertaalt zich dan ook in de kostprijs, in het bijzonder bij lichtsterke lenzen omdat daar dit probleem veel sterker zal opvallen

Bij niet APO lenzen kan je de kleurfout best zien aan overgangen van zeer helder naar zeer donker aan de hand van een paarse band. Deze band is veroorzaakt door chromatische abberatie. Uiteindelijk zal deze abberatie een algemene afname in scherpte en contrast veroorzaken.
Dit vond ik via Google dus iets met golflengte en kleur

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:02

Snap ik helaas nog niet :')
Sorry ik kan je niet helpen hiermee

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:02

Ik snap er ook geen bal van

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:03

maaikemuis schreef:
Bij beide lenzen moet je nagaan of er een motor in de lens zit (volgens mij heeft jouw body deze namelijk niet, maar kijk dit even na). De tamron geeft erg veel onscherpte is mijn mening en stelt wat langzaam scherp, de sigma daarvan weet ik dat deze ook wat moeite schijnt te hebben met de snelheid van de AF, scherpte weet ik niet. Hoe goed is je Engels, je zou kunnen zoeken op een review op dpreview of Ken Rockwell.

Ikzelf zou voor de nikkor lens gaan en nog even doorsparen. (Al blijf je met superzoom lenzen altijd problemen houden met scherpte en aberratie, tenzij je meer dan 1000 euro uitgeeft)

Mijn Engels is vrij goed, dus kan dat wel eventjes opzoeken. :-) De AF van Sigma is vrij goed hoor normaal, heb nu een Sigma 18-200mm en die heeft geen moeite, maar dan weet ik niet hoe dat zit met een tele.
Er was dus aangeraden op de topic van body's om een tele aan te schaffen voor de kwaliteit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:00

Ik ben gewend om met een nikkor 18-200 te fotograferen en het verschil met de sigma is voor mij opvallend (deze heb ik destijds ook uitgeprobeerd). Bij continue auto focus is de sigma mij te langzaam. Tamron vind ik zelf kwalitatief dan weer minder dan de sigma over het algemeen. Binnen het B-merk segment vind ik tokina ook een goede speler.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:45

:wave: Haihai!

Omdat ik echt heeel hard aan een nieuwe lens toe ben, en mijn budget niet zo groot is overweeg ik over te stappen van een Tamron 70-300 met macro, naar de Nikkor AF-S 55-200mm F4.0-5.6 G ED DX VR lens. Ikk ben erg benieuwd of er meerderen zijn die deze overstap gemaakt hebben, en of ze het 200-300 stuk niet missen?

alvast bedankt! (andere suggesties zijn trouwens ook van harte welkom!)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:59

Even een vraagje over een lens hier. Ik kan er niet heel veel informatie over vinden.

Ik heb een Nikon D5000 in combi met de kitlens en 55-200VR. Nu heeft deze laatste lens z'n autofocus begeven en kan ik er enkel nog handmatig mee scherpstellen. De kitlens is ook niet helemaal jofel meer (ik doe echt geen gekke dingen en ruim alles keurig netjes op, maar beiden stopten uit het niets ermee na 4 jaar), maar doet het nog wel. Nu vertrek ik zondag (volgende week) met vakantie en wil er graag een mooi nieuw lensje bij voor niet al teveel geld. Gezien ik ook veel in het theater fotografeer, is lichtsterk een hele fijne bijkomstigheid. Mijn oog is gevallen op de Nikon AF-S 50mm F/1.8. De AF-S i.v.m. geen focusmotor in de body. Nu weet ik dat het een 85mm wordt, omdat ik geen fullframe heb. Hier heb ik geen problemen mee, maar klopt het dat de autofocus het wel blijft doen?
En is dit een juist lensje voor algemene fotografie of hebben jullie nog andere tips? :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:21

En dan zit ik weer super krap met het geld, paard heeft een rug-blessure opgelopen dus mag een nieuw zadel gaan halen, word dus toch nog eventjes wachten met die lens :/
Ilse, kun je je lens niet gaan binnensteken bij een camera winkel om hem te laten maken? Heb dit ook gehad maar dit vond ik persoonlijk toch erg moeilijk, zeker met paardenfotografie. Als je er standbeelden mee zou fotograferen is het natuurlijk wat gemakkelijker!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:59

Nee, dat heb ik gevraagd en zou minstens net zo duur worden als een nieuwe lens... Het gaat me nu vooral om vakantiefoto's, leuke kiekjes tussendoor en in het theater. De 55-200 moet nog vervanging voor komen, maar dat hoeft niet persé nu :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:46

Ilse_C schreef:
Nee, dat heb ik gevraagd en zou minstens net zo duur worden als een nieuwe lens... Het gaat me nu vooral om vakantiefoto's, leuke kiekjes tussendoor en in het theater. De 55-200 moet nog vervanging voor komen, maar dat hoeft niet persé nu :)

Hmm.. Dacht al zoiets. Misschien een 18-150/200 ofzo? of een 70-300 van Tamaron? Ben hier niet zo heel goed in dus probeer er maar een paar die misschien iets voor jou zijn.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:12

Goedemorgen dames (en heren)

Ik ben op t moment in t bezit van een Sigma 18-250mm en ga binnenkort terug naar Zuid Afrika, waar ik de bush in ga.
Nu wil ik natuurlijk goede foto's maken en ik twijfel of ik daar met mn 250mm genoeg aan ga hebben.
Ik kijk dus naar een nieuw objectief, maar kan wel wat tips gebruiken.
Over de 300mm lees ik dat het weinig verschil is met de 250mm, maar de 400mm is dan gelijk wel weer prijzig en ik vraag me af of of ik met zo'n giga zoom goede foto's ga nemen zonder statief.

Tips iemand?

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:45

Ik twijfel nu echt heel erg, dus ik hoop dat bokt me kan redden. :D

Het is namelijk zo dat ik van plan ben om de Nikon D5200 te kopen. Dit lijkt mij echt dè camera, dus dat is mooi allemaal. Maar dan de lens/zen... Ik twijfel enorm tussen de 18-55 + 55-200 en de 18-105. Ik ben van plan om vooral paarden en honden (-portretten) te gaan fotograferen en misschien af-en-toe een landschap of een foto van een boom. Daarnaast nog macro.

18-55 + 55-200
-Extra bereik voor de paardjes
-Betere kwaliteit op het zoom gedeelte
-Mijn Raynox dcr 250 voorzetgeval (macro) levert er geen vignettering bij op

-Ik moet lenzen wisselen als ik bijvoorbeeld op vakantie ga naar Portugal. Zou dit alleen zijn als ik een landschapsfoto wil maken of vaker?
-€60,- duurder in de aanbieding die ik op het oog heb

18-105
-Ik hoef geen lenzen te wisselen
-Goedkoper
-Betere kwaliteit op het landschaps gedeelte

-Mijn Raynox dcr 250 levert er vignettering bij op
-Minder bereik

Iemand, help? Ik vraag me vooral af hoe onhandig het wordt om steeds lenzen te moeten verwisselen op vakantie e.d. En in het tweede geval zal ik waarschijnlijk later een 70-300 kopen voor kwaliteit en zoom.

EDIT: En nog iets dat niet onder objectieven valt :o : de D5200 is een snelle camera en verdient dus een snelle geheugenkaart. Iemand die mij uitleg gaf in een camerawinkel zei dat ik sowieso een class 10 geheugenkaart nodig heb. Klopt dit? En vooral: hoeveel GB heb ik nodig? Ik ben zeker niet van plan om altijd foto's te maken op zijn volle 24MP, de helft moet zeker al volstaan.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:02

ik heb een vraagje,

sinds juni heb ik de canon 1100D+ kitlens en ik ben nu een beetje aan het rond kijken voor een leuke lens erbij. Ik merk eigenlijk vanaf het begin al dat ik graag wat verder wil kunnen zoomen.

en ondertussen heb ik een paar leuke lenzen gevonden maarja wat is de beste keus :+
ik ben voorlopig op zoek naar een niet al te dure lens voor voornamelijk paarden/fotografie
nu twijfel ik vooral tussen de Canon 55-250mm en de tamron 70-300mm

verder vroeg ik me af wat jullie vinden van de canon 50mm F1.8, die kwam ik namelijk ook tegen en ondanks dat het natuurlijk geen zoomlens :P ben ik wel benieuwd wat jullie vinden.

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :D

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:17

100% de canon 55-250, super prijs/ kwaliteit verhouding.

De 50mm 1.8 heb ik zelf (nog) niet, maar schijnt best een leuke lens te zijn en ook een leuke prijs natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:07

De 55-250 is echt beter en interessanter dan de Tamron 70-300, dus wat dat betreft sluit ik me bij AnneXxX aan :)
De 50mm F1.8 is een leuke kennismaking met een vast brandpunt. Qua bouw is het objectief niet briljant (errug plastic, niet al te denderende autofocus) maar de beeldkwaliteit is heel interessant, zeker voor die prijs :)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:49

jilinda schreef:
ik heb een vraagje,

sinds juni heb ik de canon 1100D+ kitlens en ik ben nu een beetje aan het rond kijken voor een leuke lens erbij. Ik merk eigenlijk vanaf het begin al dat ik graag wat verder wil kunnen zoomen.

en ondertussen heb ik een paar leuke lenzen gevonden maarja wat is de beste keus :+
ik ben voorlopig op zoek naar een niet al te dure lens voor voornamelijk paarden/fotografie
nu twijfel ik vooral tussen de Canon 55-250mm en de tamron 70-300mm

verder vroeg ik me af wat jullie vinden van de canon 50mm F1.8, die kwam ik namelijk ook tegen en ondanks dat het natuurlijk geen zoomlens :P ben ik wel benieuwd wat jullie vinden.

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :D

Ik heb sinds kort de canon 50mm f1.8
Ben er erg tevreden, prijs en kwaliteit verhouding vind ik netjes.
Ik heb m tot nu toe alleen gebruikt voor (zelf)portret.
Daar is ie goed voor.
Moest wel even wennen aan t vaste brandpunt, maar zoomen doe je dan met je voeten :)