[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:45

is de 550d beter dan de 1000d?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 01:35

*bijdehandmodus* Zit er een zoekfunctie in bokt?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:52

HLPhoto schreef:
tip: ze worden niet "ineens" afgeprijsd ;) gebeurt eigenlijk nooit. de nieuwe wordt gewoon hoger ingezet, dus kan je dan weer wachten tot de prijs een beetje gezakt is, en daarna weer tot de 7D Mk3 er is ;)

Jammer :P. Dan word het gewoon even door sparen, en dan gaat ie met kerst met een strik onder de boom :+.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:32

HLPhoto schreef:
tip: ze worden niet "ineens" afgeprijsd ;) gebeurt eigenlijk nooit. de nieuwe wordt gewoon hoger ingezet, dus kan je dan weer wachten tot de prijs een beetje gezakt is, en daarna weer tot de 7D Mk3 er is ;)

Klopt, de winkel met de 19% korting bood hem eerst aan voor €1.600. Toen rolde mijn ogen er bijna uit en gaf ik daarop als antwoord dat hij bij een andere voor €1.250 inclusief 5 jaar garantie werd aangeboden. Gelijk daarop kreeg ik het antwoord dat hij met mij de deal kon maken om de camera voor €1.250 exclusief de korting te verkopen. Dat komt dus neer op €1.050. Daarop krijg ik nog eens 19% korting via mijn vriend :) Dus vrij goedkoop :)

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:34

Elin_ schreef:
is de 550d beter dan de 1000d?

:j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:04

Ik heb besloten om de Canon eos 1100D te kopen
welke lens kan je het best nemen waar je vele kanten mee uit kan?
Ik dacht aan de lens 18-135? Iemand leuke ervaringen mee?

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:57

Ik heb zelf een 75-300mm lens! het ligt er natuurlijk maar net aan wát je precies wil fotografen. Ik wil bijvoorbeeld ver kunnen inzoomen, dus zou ik niks hebben aan de 18-135.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:50

Wat voor lens kan ik het beste kopen voor evenement fotografie? Ik fotografeer veel (Hardcore) bandjes, heel veel beweging dus, maar vaak in een donkere ruimte.
Ik heb een Nikon D90.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:28

Als het vaak binnenconcerten zijn, ga je wel genot hebben van een lens die lichtsterk is (F2.8 of F1.8). Wilt je een groothoek of een tele?

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:30

Ik denk een tele. Zit zelf te denken aan een NIKON AF-D 50MM F/1,8, is ook niet zo duur!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:19

nienie408 schreef:
Ik heb zelf een 75-300mm lens! het ligt er natuurlijk maar net aan wát je precies wil fotografen. Ik wil bijvoorbeeld ver kunnen inzoomen, dus zou ik niks hebben aan de 18-135.

het gaat vooral dienen voor de paarden en familiekiekjes, uitstapjes, vanalles een beetje...
Zou ik beter af zijn met gewoon de body en dan een grotere lens aan te kopen? bv. 75/400 of iets minder?
Kan je met deze lens ook gewone foto's nemen of gaat dat dan weer niet?
Moeilijk om te beslissen vind ik...ik heb totaal geen idee tot hoever deze lenzen in/uitzoemen
pfff...help

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:03

iana schreef:
nienie408 schreef:

het gaat vooral dienen voor de paarden en familiekiekjes, uitstapjes, vanalles een beetje...
Zou ik beter af zijn met gewoon de body en dan een grotere lens aan te kopen? bv. 75/400 of iets minder?
Kan je met deze lens ook gewone foto's nemen of gaat dat dan weer niet?
Moeilijk om te beslissen vind ik...ik heb totaal geen idee tot hoever deze lenzen in/uitzoemen
pfff...help

Voor het buiten fotograferen (natuur, dieren) gebruik ik bijna altijs de tele, maar voor het werk binnen of dingen dichtbij gebruik ik mijn kitlens! Het is wel vrij irritant om steeds te verwisselen, maar het is niet anders.
De meeste mensen nemen genoegen met een 18-200; van dichtbij naar best ver! :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:51

@nienie408
dankjewel, heb net nog een mooie kit ontdekt van Canon eos 1100D en lens 18/200 voor 588,- misschien is dat hem wel voor mij

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:53

iana schreef:
@nienie408
dankjewel, heb net nog een mooie kit ontdekt van Canon eos 1100D en lens 18/200 voor 588,- misschien is dat hem wel voor mij

Dat lijkt mij een prima set voor een mooie prijs! :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:00

Die éne vraag waar ik nog mee zit is: De prijzen van de internet winkels liggen een heel pak lager dan in de winkel langs de straat, om het zo even te verduidelijken.
Nemen jullie het risico om toch voor een mindere prijs in een webshop te kopen, het gaat toch om een duur toestel en als er wat mis is? Toch een gedoe om terug te sturen etc.

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:39

Ik koop elektronica eigenlijk altijd in een webshop! :j
Ik weet niet precies welke shop je in gedachten hebt, maar ik kijk meestal ook even naar recenties van dat soort winkels! Als er veel mensen ontevreden zijn, kijk ik nog liever even verder, maar als het (bijna) allemaal positief is, kan ik met een gerust hart bestellen! :D

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:23

Hallo,

ik heb een vraagje:
voor wat dient een zonnekap/ lens hood ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:31

Hello,

Even wat reacties op e.e.a. :)

HorsePhoto schreef:
Hallo,

ik heb een vraagje:
voor wat dient een zonnekap/ lens hood ?

Emmaa schreef:
Wat voor lens kan ik het beste kopen voor evenement fotografie? Ik fotografeer veel (Hardcore) bandjes, heel veel beweging dus, maar vaak in een donkere ruimte.
Ik heb een Nikon D90.

iana schreef:
Ik heb besloten om de Canon eos 1100D te kopen
welke lens kan je het best nemen waar je vele kanten mee uit kan?
Ik dacht aan de lens 18-135? Iemand leuke ervaringen mee?

Dit soort vragen horen eigenlijk in het objectieven-topic :) [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Om kort te reageren...

@iana: als ik jouw wensen zo lees, denk ik dat je het meest hebt aan een combi van een standaard kitlensje (18-55) icm een telezoom (bijvoorbeeld 55-250 of iets rond dat bereik).

@Emma: ik heb het idee dat je zelf nog niet weet wat je eigenlijk zoekt en je te veel aan het focusen bent op de prijs. Eerst weten wat je mist bij je huidige apparatuur (je hebt al ervaring in het fotograferen van hardcore-concerten lees ik, dan weet je neem ik aan ook wat je mist). Wil je verder kunnen inzoomen, verder kunnen uitzoomen, een lichtsterker objectief? Eerst zelf concreet een idee hebben van wat je wil en wat voor budget je hebt :) We kunnen je hier zonder die info van alles aanraden, maar zonder te weten waarnaar jij op zoek bent heeft dat geen enkel nut. Mocht het bereik niet het probleem zijn maar wil je vooral een upgrade, bekijk dan eens in de bestandsinfo van je foto's op wat voor brandpunt je veelal fotografeert tijdens zo'n concert.

@HorsePhoto: om te voorkomen dat de zon of een andere lichtbron op je frontlens valt. Dat kan namelijk zorgen voor vervelende flares.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:33

iana schreef:
Die éne vraag waar ik nog mee zit is: De prijzen van de internet winkels liggen een heel pak lager dan in de winkel langs de straat, om het zo even te verduidelijken.
Nemen jullie het risico om toch voor een mindere prijs in een webshop te kopen, het gaat toch om een duur toestel en als er wat mis is? Toch een gedoe om terug te sturen etc.

Er zijn super betrouwbare webshops. Wat dat betreft hoef je echt niet bang te zijn om online te bestellen. Bovendien hebben sommige winkels (bijvoorbeeld CameraNu) prachtige garantieregelingen waar je bij problemen in de 1e week probleemloos een ander exemplaar toegestuurd krijgt. Als je het verpakkingsmateriaal van het pakketje een tijdje bewaart, heb je dat evt achter de hand mocht een retourzending nodig zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:46

@Nouks, dankjewel dan ga ik het toch via een webshop proberen, is toch veel eurootjes minder...ik had dezelfde tip gekregen via pb zoals jij voorstelt ivm de lenzen! Ga ik ook doen zo...sorrie voor het verkeerd plaatsen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:53

Mag ik jullie eens om feedback vragen? Ik ben bezig een test op te stellen waarmee je kunt bepalen of je genoeg basiskennis hebt om je aan te melden voor de vervolgcursus (in plaats van de basiscursus). Met de opmaak ben ik nog bezig, maar inhoudelijk ben ik al erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Graag hoor ik van jullie:

- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
- Wat je van de vragen en het niveau vindt

Bovendien ben ik nog aan het nadenken over een twaalfde (en laatste) vraag, suggesties zijn welkom :)

http://photoguide.nl/cursussen/online-v ... rsus-quiz/

Alvast bedankt!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:23

Mijn eigen niveau is bar laag. _O- ( 3 van de 11 goed op de gok. :+ )
Ik fotograveer met een compactcamera. ( En ik was er nog wel van overtuigd dat DSLR digitale spiegel reflex betekende. _O- )
Het niveau vind ik voor mij heel hoog, misschien zelf te hoog. Maar ik ben dan ook heel weinig bezig op het gebied van fotografie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:26

Hoi Sani, bedankt voor je reactie. Van iemand die fotografeert met een compactcamera verwacht ik ook niet genoeg basiskennis om deze test goed te kunnen uitvoeren... Het zijn allemaal onderwerpen die aan bod komen in de basiscursus :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:28

Ooit zou ik mij wel willen verdiepen in fotografie, maar daar heb ik op het moment de tijd en het geld niet voor. _O-

Ik twijfel nog steeds over de camera die ik voor mijn verjaardag ga vragen. Ik weet het niet meer. _O-

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:32