[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:58

Wie weet nog meer bedrijven waar je camera's een dag zou kunnen huren om uit te proberen voor koop?

Ik zou het wel leuk vinden als er een regeling is met korting op de huurprijs als je overgaat tot koop. Ik heb al contact gezocht met CameraNu en Kamera Express. Foto konijnenberg verhuurt niet het toestel dat ik graag wil uitproberen. Cameratools lijkt ook te verhuren, maar zegt niks over een eventuele deal bij aankoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:20

Cameratools doet aan verhuur, dat weet ik zeker. Ik heb weleens klanten gesproken die dat doen met spullen die zelden nodig hebben.
Of ze een deal willen maken zou je moeten vragen. Ze zeggen in ieder geval niet meteen nee. Ik ging voor een occasionbody maar die was net verkocht en vervolgens heeft ie een leuke set voor me samengesteld voor een lief prijsje en liep ik met een nieuwe 7D de winkel uit :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:05

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:55

Kan iemand mij op weg helpen met Canon spiegelreflexen?

Ik werk nu 5 jaar met een Canon 1100D en ben toe aan een nieuwe en betere. De 1100 is op.
Maar hoe zit het nu met de types van Canon?
Hoe kleiner het getal, hoe beter is het toch?
Maar wat is dan het verschil tussen bijvoorbeeld de 750D, 760D, 700D of de 650D? Of de 80D of de 70D?

Ik wil graag een stuk verbetering en zit te denken om occasion te kopen, om het betaalbaar te houden.
Maar tijdens het zoeken, haak ik iedere keer af omdat ik door de cijfertjes de spiegelreflex niet meer zie :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:44

In de tijd:
700D, 750D, 760D,
60D, 70D, 80D

Dit zijn de instap en middensegment series.

Hierboven zitten:
7D, 7D mark II
6D
5D mark III, 5Dr, 5D mark IV
1DIV, 1DX en 1DX mark II

Dit is de professionele serie van Canon.

Ga zo hoog in de boom zitten als je financiële middelen toelaten maar ben wat terughoudend met oudere camera's zoals de 5D mark II en de 1D mark III. Hierbij moet je je even terdege afvragen wat ze je te bieden hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:29

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:15

ikke schreef:
In de tijd:
700D, 750D, 760D,
60D, 70D, 80D

Hierboven zitten:
7D, 7D mark II
6D
1DIV, 1DX en 1DX mark II

Ga zo hoog in de boom zitten als je financiële middelen toelaten maar ben wat terughoudend met oudere camera's zoals de 5D mark II en de 1D mark III. Hierbij moet je je even terdege afvragen wat ze je te bieden hebben.

Ok, dus in je rijte zijn de linker het oudst en dan rechts de nieuwere.
Ik zat inderdaad al te kijken naar de prijs en dan hoe duurder hoe beter, maar bij occassions waren de prijsverhoudingen soms niet meer te volgen.

Bedankt in ieder geval!

Vanaf een bepaald type (onder de 7D ofzo?) kunnen niet meer alle lenzen erop toch?
Bijvoorbeeld de 55-250 die ik nu heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:32

Laurahh schreef:
ikke schreef:
In de tijd:
700D, 750D, 760D,
60D, 70D, 80D

Hierboven zitten:
7D, 7D mark II
6D
1DIV, 1DX en 1DX mark II

Ok, dus in je rijte zijn de linker het oudst en dan rechts de nieuwere.
Ik zat inderdaad al te kijken naar de prijs en dan hoe duurder hoe beter, maar bij occassions waren de prijsverhoudingen soms niet meer te volgen.

Bedankt in ieder geval!

Vanaf een bepaald type (onder de 7D ofzo?) kunnen niet meer alle lenzen erop toch?
Bijvoorbeeld de 55-250 die ik nu heb.

Dat heb je goed begrepen.

De 7D is nog APS-C (EF-S vatting) vanaf de 6D is het full frame (EF vatting). De 6D is indertijd ook uitgekomen als "instap-FF".

Tweedehands kunnen de prijzen nogal uiteen lopen, mede vanwege het aantal clicks en de (uiterlijke) staat.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:56

Ben ik ook weer!

Had ik net besloten om fijn voor de D5300 te gaan na veel uitzoekwerk, heb ik nu een financieele meevaller gehad waardoor ik twijfel voor de D7100 te gaan.
Ben hier dan ook maar (weer) voor advies.

Mijn twijfels;

optie 1;
D5300, 18-55mm VR,
Totaal prijs R9000 = EUR 670

optie 2;
D7100, 18-140mm VR,
Totaal prijs R16000 = EUR 1200

optie 3;
D7100, zonder lens
Totaal prijs R12000 = EUR 900

Ik ben bereid om het verschil in prijs uit te geven aan de D7100, als het echt de moeite waard is, maar moet ook nog glas kopen.
Behalve een kitlens (of dat dan de 18-55 of 18-140 wordt hangt van het model dat ik kies af) wil ik ook nog een zoomlens van 70-300mm kopen. Ik heb wat rondgekeken en denk dat ik liever voor een Nikon dan een Sigma ga, het prijsverschil is hier niet eens zo heel groot.

Ik twijfel nu tussen de Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-6.3G ED DX VR Lens en de Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro Lens (Nikon). Het prijsverschil is hier maar EUR 60 dus dat zou niet zoveel uit maken.

Lang verhaal kort, normaal zou ik denk ik voor een goedkopere body kiezen en voor betere lenzen gaan. Maar het prijsverschil met de lenzen waar ik aan denk is niet heel groot. Als ik naar de volgende stap lenzen van 70-300mm kijk dan wordt dat de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR Lens die hier bijna het dubbele kost van de eerder genoemde lenzen.

Is het beter om voor die lens te gaan met een D5300? Of kan ik beter nu investeren in de D7100 en voor de eerder genoemde sigma/nikon gaan?

Heel verhaal, zie zelf ook door de bomen het bos niet meer nu!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:43

Ik heb na lang twijfelen en hier mijn vraag stellen toch gekozen voor een Nikon D7100 en ben tot dusver erg tevreden. Had al een Nikon D80 en dus een aantal lenzen (kitlens 13-140, 50mm 1.8 en 70-300).

Wil heel graag een 70-200 2.8 lens, maar vind ze vreselijk duur. Had bij FotoKonijnenberg een oudere 80-200 gevonden (tweedehands), maar deze deed het helaas niet (maakte geen contact met m'n body). Dus nu is de zoektocht weer begonnen. Hebben jullie tips?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:25

De grote vraag is wat je met de camera wil gaan doen. Want de 5300 is goed, maar de 7100 is beter. Alleen.... ben je fanatiek genoeg om het geld ervoor uit te geven, of wil je gewoon foto's maken op vakantie en verder niet? Is het echt zo'n hobby dat je het geld ervoor uit wilt geven en je naast vakanties er ook verder enthousiast mee aan de slag gaat? Voor mij zou de 7100 de voorkeur hebben, maar ik ben een ontzettende fanatiekeling en geef er veel geld aan uit. Maar ik weet ook dat ik met een 5300 met mooie plaatjes thuis kan komen.

Het verschil tussen de 18-55 en de 18-140 is puur het feit dat je meer bereik hebt. Qua kwaliteit is de een op het ene punt beter, de andere op het andere en zo houden ze elkaar in evenwicht.

Tussen de sigma en de Nikkor 70-300 ben ik stellig: de Nikkor by far!

Iriscope schreef:
Ben ik ook weer!

Had ik net besloten om fijn voor de D5300 te gaan na veel uitzoekwerk, heb ik nu een financieele meevaller gehad waardoor ik twijfel voor de D7100 te gaan.
Ben hier dan ook maar (weer) voor advies.

Mijn twijfels;

optie 1;
D5300, 18-55mm VR,
Totaal prijs R9000 = EUR 670

optie 2;
D7100, 18-140mm VR,
Totaal prijs R16000 = EUR 1200

optie 3;
D7100, zonder lens
Totaal prijs R12000 = EUR 900

Ik ben bereid om het verschil in prijs uit te geven aan de D7100, als het echt de moeite waard is, maar moet ook nog glas kopen.
Behalve een kitlens (of dat dan de 18-55 of 18-140 wordt hangt van het model dat ik kies af) wil ik ook nog een zoomlens van 70-300mm kopen. Ik heb wat rondgekeken en denk dat ik liever voor een Nikon dan een Sigma ga, het prijsverschil is hier niet eens zo heel groot.

Ik twijfel nu tussen de Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-6.3G ED DX VR Lens en de Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro Lens (Nikon). Het prijsverschil is hier maar EUR 60 dus dat zou niet zoveel uit maken.

Lang verhaal kort, normaal zou ik denk ik voor een goedkopere body kiezen en voor betere lenzen gaan. Maar het prijsverschil met de lenzen waar ik aan denk is niet heel groot. Als ik naar de volgende stap lenzen van 70-300mm kijk dan wordt dat de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR Lens die hier bijna het dubbele kost van de eerder genoemde lenzen.

Is het beter om voor die lens te gaan met een D5300? Of kan ik beter nu investeren in de D7100 en voor de eerder genoemde sigma/nikon gaan?

Heel verhaal, zie zelf ook door de bomen het bos niet meer nu!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:56

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:02

Leuke set! Nog een 55-200 lens erbij en je kunt je helemaal uitleven!

Prijs is echt niet gek.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:13

Ik ben heel fanatiek als het om fotografie gaat en ben reislustig. Het plan is om de komende tien jaar zoveel mogelijk te reizen en vn de wereld te zien + fotograferen.
Mijn grootste passie is wildlife fotografie maar ik kan me geen fullframe+lenzen veroorloven. Ik ga binnenkort wonen in een safaripark dus een 300mm is toch wel heel belangrijk.

Ik denk dat ik ga voor de D7100 met de goedkopere Nikon 70-300 lens. Ik begrijp uit reviews dat met de D7100 ik prima de AF-P kan kopen ipv de AF-S.
Denk dat ik liever daarmee begin en dan kan ik altijd in het komende jaar mijn lens upgraden mocht dat nodig zijn.
Heb ook begrepen dat de D7100 het een stuk beter doet als het gaat om actie shots en weinig licht omstandigheden, wat dus beter zou zijn voor de ochtend en avonduren in de Bush.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:43

Tenzij je echt voor de 600/800mm lenzen gaat, zou ik juist eerder voor een crop body gaan als je mm wilt.
Ik ben van full frame weer naar 1.3 en 1.6 crop body's gegaan voor wildlife.
Je 300mm wordt 480mm op een 1.6 crop body.

Voor wie denkt ik heb al een leuke set maar wil camera en lenzen eens goed uitlaten en ik wil meer leren over fotografie, [BEU] Reismaatje gezocht, fotoreis Zuid Afrika najaar 2018

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:47

Dat is voor mij inderdaad een vd redenen om niet fullframe te gaan idd. Ik heb echt het geld niet om met een FF dezelfde zoom te krijgen en daarbij met al het reizen dat gepland staat is het ook praktischer om minder gewicht en massa aan apparatuur te hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:29

Ik denk dat de d7100 je dan heel blij gaat maken. Het is echt een fijne camera!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:52

Iemand hier die mij kan helpen?

Vandaag bij cameraland geweest, met de intentie om te kijken voor een 80D, maar eenmaal daar werd mij aangeraden om een 70D (ocassion) te kopen, deze heb ik dus ook gereserveerd. Alleen nu na wat verder rond te hebben gekeken en mij door een collega van mijn vader te laten informeren, werd me toch aangeraden om voor de 80D te gaan. Ik twijfel nu enorm, want het gaat wel om een verschil van 300 euro (wat geen probleem is in principe). Dus zouden jullie voor de 70D of de 80D gaan en waarom?

Ook vandaag de 70-200 F4 gekocht, daar zal ik ook vast heel veel plezier van hebben <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:40

Welk argument had cameraland om je die 70D aan te bieden?

Ik blijf erbij: koop altijd de hoogste en nieuwste body die past bij je eisen en je budget.
Niks mis met een occasion 70D, maar als een 80D ook prima binnen het beoogde budget past, waarom dan niet?

Als je even goed zoekt op de site van Canon (is best even pielen) dan vindt je uiteindelijk alle specificaties. Leg die naast elkaar en wat voor jouw het belangrijkste is, moet je als argument gebruiken.

Wellicht boven jouw budget, maar dit is toch wel een setje :~
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-1/
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -8l-is-ii/

Voor de liefhebber :j

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:25

ikke schreef:
Welk argument had cameraland om je die 70D aan te bieden?

Ik blijf erbij: koop altijd de hoogste en nieuwste body die past bij je eisen en je budget.
Niks mis met een occasion 70D, maar als een 80D ook prima binnen het beoogde budget past, waarom dan niet?

Als je even goed zoekt op de site van Canon (is best even pielen) dan vindt je uiteindelijk alle specificaties. Leg die naast elkaar en wat voor jouw het belangrijkste is, moet je als argument gebruiken.

Wellicht boven jouw budget, maar dit is toch wel een setje :~
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-1/
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -8l-is-ii/

Voor de liefhebber :j

"Ja de 70D is ook een prima camera en beter binnen je budget (terwijl ik daar dus binnen kwam met een budget van 2000, waar die 80D dus in past) en dat hij met de 80D niet veel verschilde en toch een stuk goedkoper was'

Die man was misschien een beetje geschrokken dat ik als 18-jarige even 2000 aan apparatuur kom uitzoeken, want hij was erg verbaasd toen ik vertelde wat ik wilde :') :')

Naar de 7D mark ii heb ik ook gekeken ja (op de site) maar dat is helaas echt te duur, anders had ik die zeker wel gedaan <3
Met de lens die ik heb gekocht ben ik tevreden, ik heb die 2.8 versie gezien maar de 4.0 is toch een stuk lichter en smaller en volgens velen ook nog iets scherper dan de 2.8 dus vandaar dat ik toch daar voor ben gegaan. Maar misschien dat er ooit nog wel een 2.8 komt haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:54

Het klopt dat de verschillen niet wereldschokkend zijn, maar nog steeds: controleer de specs en neem je beslissing op basis van die specs die je belangrijk vindt.

Als de 7DII wat te duur is, overweeg dan ook even de 7D (of die occasion bij Cameratools :D ). Gewoon in je lijstje zetten, specs vergelijken en kijken wat je van belang vindt.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:06

De Canon EOS 7D, zit hier een andere SD kaart in dan de 'standaard'? Heb nu een 1100D namelijk en ik zag een filmpje van de 7D en het leek of hier een veel grotere SD kaart in ging. Weet iemand dit toevallig ? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:25

kirsten4 schreef:
De Canon EOS 7D, zit hier een andere SD kaart in dan de 'standaard'? Heb nu een 1100D namelijk en ik zag een filmpje van de 7D en het leek of hier een veel grotere SD kaart in ging. Weet iemand dit toevallig ? :)

De 7D werkt met CF kaarten; die zijn inderdaad wat groter van formaat.
In eerdere tijden was de CF kaart relatief sneller dan SD en omdat de 7D ontwikkeld is met snelheid als oogmerk, stop je er snelle kaarten in :D

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:28

ikke schreef:
kirsten4 schreef:

In eerdere tijden was de CF kaart relatief sneller dan SD en omdat de 7D ontwikkeld is met snelheid als oogmerk, stop je er snelle kaarten in :D

Okee thanks! :D Dus zo een zou bijvoorbeeld goed zijn?
https://www.cameratools.nl/foto-video-a ... -1080p-re/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:49

kirsten4 schreef:
ikke schreef:

Okee thanks! :D Dus zo een zou bijvoorbeeld goed zijn?
https://www.cameratools.nl/foto-video-a ... -1080p-re/

Yep, prima spul, heb ik er ook een voorraadje van.