[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:32

Ik sta nog steeds niet in het lijstje met voorbeeldtoppics.. :\ jammer

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:30

Elin_ schreef:

Dat gebeurt ook niet vanzelf. Moet je even een PB'tje sturen naar één van de FK-mods.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:41

Pfff ik ben chagrijnig. Wilde een occasion gaan kopen, website goed in de gaten gehouden en wilde morgen de camera gaan bekijken en hoogstwaarschijnlijk meenemen. Is de camera gereserveerd. Ik mailen hoe lang de camera gereserveerd is. Krijg ik als antwoord dat het om een week gaat maar dat dit voortijdig door degene die hem heeft gereserveerd verlengt kan worden. Vind het maar een beetje apart...

Zo die frustratie is eruit :) dan maar eens bedenken wat ik nu wil

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:40

Rianne_E schreef:
Haayy

Ik volg al enige tijd dit topic over welke camera je moet kopen en wil ook graag een nieuwe camera alleen ik kom er even niet meer uit wat ik nu precies wil :P

Ik heb op dit moment een Sony A200 met een Sigma 70-200mm F2.8 lens. Nu merk ik dat ik wel tegen de grenzen aanloop wat mijn camera kan en wil ik de overstap gaan maken naar een Canon. Alleen ik twijfel heel erg tussen de Canon 7D en de Canon 60D. Ik heb hier in het topic al veel dingen over beide camera's gelezen. En beiden hebben voordelen waardoor ik twijfel tussen deze 2. Weet iemand wat de nadelen/voordelen de camera's ten opzichte van elkaar hebben?

En dan heb ik nog een vraag over het objectief. Ik wil sowieso een 70-200 mm van Canon alleen dan zit ik nog te twijfelen tussen de F4 en de F2.8. De bedoeling ligt dat ik vooral veel buiten fotografeer en dan voornamelijk paarden. Binnenbakken wil ik me niet meer aan wagen, omdat de kwaliteit vaak niet zo is als je het graag wilt zien. Maar wil wel mooie foto's kunnen maken als het bijv. bewolkt is. Nu weet ik dat het voor een groot deel aan je instellingen ligt, maar een goede lens ervoor helpt ook een enorm stuk.

Wat zouden jullie mij aanraden? Alvast bedankt in ieder geval! :)

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:11

Hmm, heb net een reactie gehad van de winkel .. Ze vrezen ervoor dat Canon er nog wat aan gaat willen doen, omdat de garantie voorbij is .. Hij wilde wel nog bij de hersteldienst informeren maar daarvoor heeft hij het toestel nodig .. Moet ik daarvoor nu echt naar de winkel? Zou Canon misschien toch nog ... ? De persoon van de mail was niet erg positief ..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:17

Ik kom er even niet meer uit....

M'n Canon 40D is een jaar geleden kapot gegaan. Nu wilde ik als opvolger de 60D kopen omdat deze een stukje goedkoper is dan de 7D. Alleen heb ik ongeveer 200 euro aan geheugenkaarten (CF)... dus dan zou ik voor de 60D nog andere geheugenkaarten erbij moeten kopen, en dan ben ik al snel weer over de 100 euro kwijt...

Wat zouden jullie doen? Door sparen voor de 7D zodat ik de CF kaarten kan blijven gebruiken, of voor de 60D gaan?.

Vroeg me ook af waarom Canon dit zo gedaan heeft. Is daar een reden voor dat ze voor SD kaarten gekozen hebben bij de 60D?. Heb zelf geen ervaring met SD kaarten.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:21

Wat voor CF kaarten heb je precies en wat vraag je ervoor? :P Nooit geheugen genoeg :D

De reden waarom Canon dit zo gedaan heeft is vrij eenvoudig: De xxD-serie is niet semiprofessioneel bedoeld, maar de "high-end" voor hobbyisten. Mensen die een compact hebben en daarna een spiegelreflex kopen zouden nog weleens voor een 550D kunnen kiezen omdat daar wel SD in zit en in de 50D niet. Of - nog erger - voor de concurrent bij Nikon (indertijd de D90) kiezen omdat daar wel SD in gaat.

Nu de 7D er is voor (semi-)profs kan er dus een SD-slot in de 60D.

Als laatste: Als je enigszins serieus gebruik maakt van de mogelijkheden van je autofocus -> kies de 7D.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:54

Ik heb mijn keuzes verminderd tot de volgende twee camera's na advies van collega's van werk ( van de foto-afdeling ).
Zij gaven aan dat Casio Exilimcamera's vaak problemen geven en hebben mij twee vergelijkbare toestellen gegeven, die beide al wel verouderd waren.
Nu heb ik mijn lijstje wat aangepast.
-Beeldstabilisator
- Full HD Videofunctie
- 5+ optische zoom
- 10-14 MP
- Compactcamera

Wat wil ik er mee?
Duidelijke, heldere foto's maken, waarbij flink inzoomen mogelijk is en ze op een groter formaat ook afgedrukt kunnen worden. Daarnaast moet ik er heldere video's mee kunnen maken die ik eventueel kan gebruiken bij mijn studie/vrije tijd. Dit zijn dan onverwachte, korte filmpjes.

Kwam ik uit op de volgende twee camera's:
Sony DSC-HX5V
Samsung ST90
Van de laatste is op internet nog niks te vinden qua reviews en over de Sony zijn ze erg positief ( wat ook te zien is in het prijskaartje. :+ )

Als jullie naar deze twee camera's kijken, welke is dan volgens jullie beter/meer geschikt voor mij?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:26

Hallo.
Ik heb gister m,n nieuwe camera binnen gekregen echt helemaal top :D
Het is uiteindelijk de nikon D3100 geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:55

@ Sani: als je flink wil inzoomen zou je eerder naar minstens 10x zoom moeten kijken denk ik ... Ik heb er nu eentje met 12x zoom en minder zou ik nooit meer willen (net zoals dat ik er geen meer wil die je niet zelf kan instellen). Dat is misschien persoonsafhankelijk, maar omdat je zegt dat je flink wil inzoomen ... ik vind 5+ nu niet zo denderend, al weet ik niet welke zoom de camera's in je voorbeeld hebben ;)

Hier verder geen nieuws van de winkel ... misschien morgen toch maar eens langsgaan ... al zullen ze me waarschijnlijk niet kunnen helpen :(

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:01

Naja flink inzoomen is ook een groot woord.
Wat ik meer bedoel is dat ik tijdens het maken van een foto op afstand goed wil kunnen inzoomen ( denk aan concerten ed.
Ik heb het tot nu toe met 2x optische zoom gedaan en een 2 MP camera ( Olympus C220Z :+ )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:04

Concerten krijg je zelden redelijke foto's met een compact, en hoe meer optische zoom hoe minder optische kwaliteit. Houd daar rekening mee bij je aankoop :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:13

OK. bedankt. :)
Dan is 5x optische zoom een redelijke hoeveelheid?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:15

Da's persoonlijk. Ik gebruik nauwelijks ooit compactcamera's en nog minder zooms, maar ik ben dan ook een mierenpieper wat beeldkwaliteit betreft (en sleep dus overal een zware spiegelreflex mee naar toe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:16

Tot welke zoom geeft nog goede kwaliteit? Ongeveer dan, in theorie :+
Ik gebruik de zoom trouwens net om scherptediepte te krijgen, als ik volledig inzoom en dan bv. het hoofd van mijn paard trekt heb ik een "mooie" scherptediepte .. dat kan ik niet als ik de camera gewoon gebruik zeg maar. Of kan dat wel? :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:18

Dat zeg ik: Heel persoonlijk, en verschilt ook nog eens per objectief ;)
Korte scherptediepte is een gevolg van een grote sensor. Hoe groter de sensor, hoe makkelijker dit te bereiken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:21

Hmm, ik blijf er toch weinig van snappen :') Laat mij maar HTK-kiekjes maken :Y)
Snap op zich wel wat scherptediepte enzo is maar hoe dat dan verband zou houden met de sensor enzo is bv. chinees voor mij :+

Maar ben tot nu toe erg tevreden van de Canon die ik heb (op het lensgebeuren na dan :+ ) en wil sowieso een camera waar je zelf diafragma & sluitertijd kan instellen (al gebruik dat eerste vrijwel nooit maar je weet nooit dat ik de smaak ineens te pakken krijg :Y) ) dus dan zijn de opties al wat beperkter heb ik al gemerkt :)

Edit; weet je wat trouwens ook vervelend is? Dat elke camera zowat een andere batterij heeft :+
Ook een reden dat ik geneigd ben om te blijven bij wat ik heb, ik heb hier 4 batterijen liggen...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:29

Sluitertijd en diafragma kan je ook op compactcamera's zelf instellen. Scherptediepte kan je met een compactcamera ook niet bereiken zoals dat met een spiegelreflex kan...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:03

Yasmine schreef:
Sluitertijd en diafragma kan je ook op compactcamera's zelf instellen. Scherptediepte kan je met een compactcamera ook niet bereiken zoals dat met een spiegelreflex kan...
Meestal niet, en da's het gemene.

Technische verhaal erachter zal ik jullie besparen, maar onthoud de simpele volgende regel:
hoe groter de sensor, hoe minder scherptediepte bij dezelfde afstand/kadrering (en hoe meer je dus kan spelen met een wazige achtergrond).

Er zijn een paar compacts die een grote sensor hebben, bijv. de Sigma DP-serie (Foveon X1, spiegelreflexformaat) en de actuele "tussenvormen" van o.a. Sony (compactcamera's met verwisselbaar objectief).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:41

Yasmine schreef:
Elin_ schreef:

Dat gebeurt ook niet vanzelf. Moet je even een PB'tje sturen naar één van de FK-mods.

Heb ik al gedaan ;) staat er nog niet bij :oo

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:43

Hmmm sta voor een lastige keuze ... Op zich weet ik het al wel, maar wat vinden jullie?

Ben van plan de Canon 7D te kopen. Winkel gezien met 19% korting, gelijk van plan om te gaan kijken. Valt mijn oog opeens op een actie van een andere winkel, namelijk 5 jaar garantie.

Op een rijtje
- Winkel 1 €1.250 met 19% korting en 3 jaar garantie
- Winkel 2 €1.345 zonder korting met 5 jaar garantie

Wat is jullie mening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:58

Ik zou lekker voor de goedkoopste gaan. ALS die er in zitten zullen fabricagefouten wel naar voren komen gedurende die eerste drie jaar, en bij defecten door je eigen schuld (camera laten vallen oid) heb je niet zo veel aan vijf jaar garantie :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:26

...buiten dat ie over 3 jaar nog maar een fractie waard is ;)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:07

@HLPhoto: ik heb 1x16GB, 2x 8GB, 2x 4 GB, 2x 2 GB, en 1x 500mb. Snelheid is verschillend, heb er hele snelle tussen zitten & ook een paar goedkopere. Ik zie net dat de 7D uit 2009 komt.. dus dan mag er na 2 jaar toch wel eens een nieuwe uit gaan komen?? Om die reden wacht ik toch nog even. Ben bang als ik nu de 60D koop dat ik straks spijt ga krijgen als de 7D ineens afgeprijsd word.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:43

tip: ze worden niet "ineens" afgeprijsd ;) gebeurt eigenlijk nooit. de nieuwe wordt gewoon hoger ingezet, dus kan je dan weer wachten tot de prijs een beetje gezakt is, en daarna weer tot de 7D Mk3 er is ;)