[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:45

De 55-250 is ook geschikt voor cavia fotografie :j

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:13

Iselda schreef:
Ik heb een vraag over groothoeklenzen. Ik ben nu in het bezit van verschillende lenzen, o.a. een 17-70 mm.
Nu zit ik erover na te denken om een sigma 10-20 of tamron 10-24 mm aan te schaffen. Zal dit een degelijk verschil zijn t.o.v. mijn 17-70? Ik wil m dan voor landschap en wat gebouwen e.d. gebruiken. Ik ga deze zomer een rondreis maken door Scandinavië en dan leek me dit misschien wel een goede keuze.
En zo ja, iemand ervaring met de sigma en/of tamron om me hier advies in te geven?

De sigma is een rotding, deze heeft zo’n bizarre vervorming dat dit software technisch niet op te lossen is. De Tamron is in dat opzicht beter, deze is in mijn ogen middelmatig in zijn prestaties. Hij heeft sterkere punten, maar ook zwakke (zachtheid overall in de hoeken is er 1 van).

Wanneer je gaat voor een third party lens dan zou je Tokina ook nog kunnen meenemen in je keuze. Deze lenzen zijn ook erg leuk en in sommige gevallen ook nog lichtsterk.

MarjanB

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:16

Toevoeging ik heb idd de 2.8 van Tokina.

Afbeelding

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:35

Ik heb een Pentax camera en daar is geen Tokina 11-16 mm voor helaas..
De Sigma en Tamron zijn dus ook niet zo’n mega succes begrijp ik? Tamron is nog wel beter dus? Dan ga ik daar nog even verder naar kijken.
Zijn er nog andere opties?
Mijn budget is helaas niet oneindig, dus een echte Pentax kan ik niet betalen :+

Edit: ik heb een cropcamera trouwens!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:41

Heeft pentax zelf geen groothoek? En anders even bij een winkel langs die beiden verkoopt en uitproberen op jouw body.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:44

MarjanB schreef:
Heeft pentax zelf geen groothoek? En anders even bij een winkel langs die beiden verkoopt en uitproberen op jouw body.

Pentax heeft een 12-24 mm, maar die is nieuw geloof ik €900 en dat heb ik helaas niet en tweedehands is hij dan evengoed ook nog te duur.. Ik ga wel eens langs de winkel, goed idee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:01

Wanneer je geen keuzes overhoudt dan is de Tamron de betere van de twee. De sigma is echt een stuk minder, zeker wanneer je architectuur (of iets me rechte lijnen) wilt fotograferen. Die distortie is bijna bizar te noemen. Dan moet je heel goed zijn in photoshop.

(En anders overstappen naar een ander systeem met meer keuzemogelijkheden. Maar dat zal vloeken in de kerk zijn :x )

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:13

maaikemuis schreef:
Wanneer je geen keuzes overhoudt dan is de Tamron de betere van de twee. De sigma is echt een stuk minder, zeker wanneer je architectuur (of iets me rechte lijnen) wilt fotograferen. Die distortie is bijna bizar te noemen. Dan moet je heel goed zijn in photoshop.

(En anders overstappen naar een ander systeem met meer keuzemogelijkheden. Maar dat zal vloeken in de kerk zijn :x )

Haha nee, ik ga niet een ander merk kopen idd :p Maar meer omdat ik net alles heb voor de Pentax, heb mijn lenzencollectie afgelopen tijd flink uitgebreid. Vind t zonde als ik alles weer opnieuw moet kopen. Ik ga nog wel even verder zoeken en houdt sowieso de Tamron in mijn hoofd dan! Eventueel verder sparen voor de Pentax, maar dat is best lastig met mijn bijbaantje naast mn studie :+

Edit: ik kwam net nog Sigma 8-16 mm tegen. Iemand daar misschien ervaring mee?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:22

De eerder genoemde sigma geeft een bizarre vervorming, deze nog veel meer. Daarnaast moet je je ook afvragen wat je wilt bereiken met je lens? 8 mm is een extreme groothoek en dit kan handig zijn, maar ook heel onhandig. Want je krijgt enorm veel in beeld, ook de dingen die je niet wilt en het wordt lastig om een goed onderwerp in je foto te plaatsen. Het is een beetje een purpose lens. Op een cropcamera schiet ik het liefst met een 12-24 lens. Dat is het meest veelzijdig.

En let op je diafragma. Met een diafragma van 5.6 heb je er weinig aan met slecht licht (tenzij je altijd vanaf statief werkt). En de pentax staat nu niet bekend om zijn goede iso.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:29

maaikemuis schreef:
De eerder genoemde sigma geeft een bizarre vervorming, deze nog veel meer. Daarnaast moet je je ook afvragen wat je wilt bereiken met je lens? 8 mm is een extreme groothoek en dit kan handig zijn, maar ook heel onhandig. Want je krijgt enorm veel in beeld, ook de dingen die je niet wilt en het wordt lastig om een goed onderwerp in je foto te plaatsen. Het is een beetje een purpose lens. Op een cropcamera schiet ik het liefst met een 12-24 lens. Dat is het meest veelzijdig.

En let op je diafragma. Met een diafragma van 5.6 heb je er weinig aan met slecht licht (tenzij je altijd vanaf statief werkt). En de pentax staat nu niet bekend om zijn goede iso.

Goed dat je het zegt, kwam deze lens gewoon tegen. Nog niet eerder gezien, dus vandaar mijn vraag.
Misschien ga ik dan toch maar sparen voor de Pentax, er zijn er wel wat tweedehands eventueel.
Als ik zo’n lens koop zal ik hem voor 90% denk ik met statief gebruiken, omdat ik die sowieso gebruik voor landschap (tenzij een snel plaatje), maar bedankt voor je tip! Ik wist eigenlijk niet dat Pentax geen goede iso heeft, wellicht ook omdat ik ook nooit met andere camera heb geschoten. Ik wil ook het liefst een lens met een laag f-getal, werkt gewoon fijn.

Bedankt voor de tips allemaal!

Edit: met landschap gebruik ik vaak f/8 tm f/22 oid, dan maakt dat toch niet zoveel uit? Of vergeet ik dan iets? :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:31

De meeste lenzen zijn het beste op f8 tot f14. Mijn mijn Nikkor kom ik het mooiste uit op f11-f13. Het liefst zonder statief, maar dat komt omdat ik veel door de bergen trek en ik mijzelf heel stil kan houden. Statief is mij vaak te zwaar om mee te slepen. Maar ik ben onder de landschapsfotografen een uitzondering.

Maar met een lager f-getal kun je ook spelen met nachtfotografie. Nu heb ik een f4 lens (wederom lichter in gewicht) en dat is in de nacht hard werken. F5.6 is verre van lichtsterk en dan kan het zijn dat je echt de grenzen van je camera moet opzoeken.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:36

maaikemuis schreef:
De meeste lenzen zijn het beste op f8 tot f14. Mijn mijn Nikkor kom ik het mooiste uit op f11-f13. Het liefst zonder statief, maar dat komt omdat ik veel door de bergen trek en ik mijzelf heel stil kan houden. Statief is mij vaak te zwaar om mee te slepen. Maar ik ben onder de landschapsfotografen een uitzondering.

Maar met een lager f-getal kun je ook spelen met nachtfotografie. Nu heb ik een f4 lens (wederom lichter in gewicht) en dat is in de nacht hard werken. F5.6 is verre van lichtsterk en dan kan het zijn dat je echt de grenzen van je camera moet opzoeken.

Ik heb de Pentax 12-24 f/4 gekocht, ben heel goed geholpen bij de winkel en zij hadden deze nu 2ehands liggen, dus voor een leuke prijs mee kunnen nemen. Ik denk dat ik hier een goede lens aan heb naast mijn huidige lenzen, dus we kunnen weer vooruit :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:04

F4 is prima, doe het er al jaren mee.

De pentax wordt redelijk goed gereviewd. Enige minpunten die naar voren komen zijn de CA en distortie. Maar beide lijken in lightroom makkelijk op te lossen.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:53

Hoi! Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Maar ik wil er wel een die veel foto's achter elkaar kan schieten zonder dat ze wazig worden. Voor tijdens het paardrijden/sportwedstrijden of wanneer de paarden rennen in de wei dat de kwaliteit goed is. Maar ook voor op vakantie mooie foto's te kunnen maken enz. Wie weet welke camera bij mij past?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:39

Canon 7D is wel snel met foto's maken! 8 foto's per seconde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:54

Neverland schreef:
Canon 7D is wel snel met foto's maken! 8 foto's per seconde.

En de 7D mark II is nog iets sneller.

Beide zijn precies ontwikkeld voor snelheid in de sportfotografie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:03

Of de Nikon d500,ook echt een waanzinnig snelle camera.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:12

Is de NIKON D5300 hier ook geschikt voor? Deze leek mij iets handiger dan de canon 7D omdat de nikon wifi heeft. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:47

De D5300 is een prachtige instapcamera en biedt veel mogelijkheden. Hij schiet 5 beelden per seconde op zijn snelst, aan hou om te bepalen of dat snel genoeg is voor je.

Overigens, of paarden bewogen zijn dat zegt niet zoveel over een camera. Dat ligt aan je instellingen en daarmee voor een groot deel aan de lens die je ervoor knoopt. Wanneer jij in een donkere binnenbak of in de schemering een galopperend paard wilt fotograferen dan kom je daar met de meeste standaard lenzen veel licht tekort. Dan moet je of je iso heel hoog zetten of gaan sparen voor een 70-200 f2.8 lens.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:15

Dankjewel voor de info! :)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:36

Ik ben aan het kijken voor de Canon 24-70 en de Canon 70-200 (beide f2.8) maar daar is de eerste versie van en de tweede. Raden jullie de eerste versie aan voor iemand die net serieus is begonnen met fotografie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:03

Neverland schreef:
Ik ben aan het kijken voor de Canon 24-70 en de Canon 70-200 (beide f2.8) maar daar is de eerste versie van en de tweede. Raden jullie de eerste versie aan voor iemand die net serieus is begonnen met fotografie?

De 70 - 200 is goed, de 70 - 200 mark II is nog wat beter.

Dus ja, als jij voor een nette prijs (meestal iets boven de 1000 Euro, in de winkel en met garantie) een 70 - 200 f2.8 IS kunt vinden, dan ga je daar voorlopig heel blij van worden.
Tegen de tijd dat je toe bent aan de mark II, heb je daar ook het geld wel voor.....

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:11

Ik kom ook weer even binnenvallen :D In april ga ik naar het prachtige zuid Spanje toe, en natuurlijk wil ik daar een paar mooie plaatjes schieten. Nu het probleem, welke lens is geschikt? Ik zoek een lens die geschikt is voor landschapfotografie, maar waarmee je ook in een stad leuke plaatjes kan schieten met een budget van ongeveer €400. Ik fotografeer met een Nikon D7100.

Nu heb ik de volgende lenzen gevonden:
Tokina 11-16MM F/2.8 AT-X PRO DX (veel enthousiaste verhalen over gelezen voor landschapfotografie, ook geschikt voor steden?)
Nikon AF-S DX 16-85 MM/3.5-5.6 G ED VR (genoeg groothoek voor een hobbyfotograaf?)
Nikon AF-S 12-24mm f/4.0G IF-ED DX
Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD (of de Nikon variant)
Tamron 17-50mm f/2.8 DII VC SP XR LD

Ik heb verschillende reviews gelezen, maar kom er nog niet echt uit, vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Tweedehands is overigens geen probleem. Ik woon in de buurt van Cameratools, dus ik wil daar binnenkort ook een keer langs gaan om te kijken of zij mij kunnen helpen en om wat uit te proberen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:42

Tokina 11-16MM F/2.8 AT-X PRO DX (veel enthousiaste verhalen over gelezen voor landschapfotografie, ook geschikt voor steden?)

Fijne lens, maar let op! Er zijn twee versies in omloop. De DX en de DX2. Allebei kunnen ze op jouw camera, maar de DX niet op andere cropmodellen. Deze lens is dan ook aanzienlijk minder waard en praktisch onverkoopbaar.

Nikon AF-S DX 16-85 MM/3.5-5.6 G ED VR (genoeg groothoek voor een hobbyfotograaf?)

Dit is op een Cropcamera geen echte groothoek en zal mogelijk tegen gaan vallen.

Nikon AF-S 12-24mm f/4.0G IF-ED DX

Heb je het geld en kun je er aan komen. Deze lens is het neusje van de zalm. Voor 400 euro zit je laag in het segment. Dan moet het iemand zijn die de waarde niet weet, iemand die jou de lens gunt of er is iets mis mee. 450-500 zal meer in de richting komen.

Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD (of de Nikon variant)

Op zich een goede lens voor zijn geld. Wel veel chromatische aberratie en veel vervorming. Voor architectuur minder geschikt.

Tamron 17-50mm f/2.8 DII VC SP XR LD

Ook geen groothoek op een cropcamera en dus niet helemaal wat je zoekt.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:33

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik kan er zeker wat mee!
Edit: hoe is de kwaliteit van de Tokina 12-24mm f/4? Ik zie net dat ik de Nikon versie in het lijstje heb staan, maar ik had een tweedehands Tokina gezien. Is die lens ook geschikt voor landschapfotografie?