[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:56

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:43

Ik heb pas ook LR en PS gekocht in de Creative Cloud. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van PayPal. PayPal is wel gekoppeld aan onze bankrekening en heb hier geen problemen mee ondervonden.

Iriscope schreef:
Even een vraagje voor mensen hier;

Ik wil graag de maandelijkse versie van LR aanschaffen maar heb geen credit card en zie ook geen andere optie. Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik zag wel dat er een Paypal optie is, maar als ik die aanklik krijg ik de melding dat ik een CC toe moet voegen aan mijn Paypal omdat ik anders nog niet kan betalen. Beetje nutteloos dus...

Ik heb ook geen zin om een CC aan te schaffen speciaal ervoor, vooral omdat het een gedoe is om een CC te krijgen (heb enkel een NL bankrekening en pas opsturen vanuit ABN naar hier duurt eeuwen)

Ik voel me bijna gedwongen om een gehackte versie te nemen, maar behalve dat ik die slecht kan vinden zou ik ook liever gewoon de legale versie hebben.

Iemand tips?

Iriscope

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:01

Thanks voor de reactie's. Het gekke is dat er zowel geld op mijn PP staat als een bankrekening eraan gekoppeld is. Maar zodra ik doorlink naar PP krijg ik de melding dat de aankoop alleen gedaan kan worden door een CC eraan te linken.
Nu toch maar bezig op "andere" manier. Balen maar Adobe maakt het onmogelijk voor me.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:08

Ik heb mijn Paypal al jaaaaaaren (7+) en ik heb een 'oud' account waar ik mijn bankrekening nog mocht linken met m'n Paypal account. Er is wel een manier voor, maar volgens mij moet je tegenwoordig eerst geld overschrijven naar je Paypal account van je rekening om dat kunnen te gebruiken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:26

Nog even een on-topic vraagje!
Ik vertrek binnenkort naar Namibie voor een paar maanden en aangezien mijn camera alweer 6 maanden terug gestolen is, is het nu ECHT tijd voor een nieuwe.

Ik wil aan de Nikon kant blijven en heb gekeken naar de D5600. Nu krijg ik van veel kanten te horen dat de D5300 eigenlijk een minstens zo goede, zo niet betere, camera is.
Ik ben even benieuwd naar jullie meningen, vooral die van onze Nikon deskundige hier, Maaike, wat vind jij?

Het scheelt nogal wat in aankoop en dat geld gebruik ik dan liever voor een flinke zoomlens. De D5300 is hier gewoon nieuw te krijgen nog en is omgerekend EUR 530 (of voor EUR 570 met kitlens).
De D5600 nieuw zou me EUR930 kosten voor alleen de body. Nogal een verschil dus!

Ik weet dat de D5600 een touchscreen heeft en de D5300 niet, maar ik had een D3100 en werk liever met knopjes dan met een touchscreen als het om mijn camera gaat. Verder zie ik dat de batterij van de D5600 langer mee gaat, maar om daar nu 400 euro extra voor uit te geven gaat me ook wat ver. Is er een andere reden om liever voor de D5600 gaan of zouden jullie ook dat geld liever uitgeven aan een goede lens?

Ben heel benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 15-03-17 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:27

Courses schreef:
Ik heb mijn Paypal al jaaaaaaren (7+) en ik heb een 'oud' account waar ik mijn bankrekening nog mocht linken met m'n Paypal account. Er is wel een manier voor, maar volgens mij moet je tegenwoordig eerst geld overschrijven naar je Paypal account van je rekening om dat kunnen te gebruiken.

Ja mijn rekening is dus ook al zeker zolang aan Paypal gekoppeld. Ik snap niet waarom het nu ineens niet werkt. Maar goed, het is wat het is. Ik vind wel een oplossing :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:37

Iriscope schreef:
Nog even een on-topic vraagje!
Ik vertrek binnenkort naar Namibie voor een paar maanden en aangezien mijn camera alweer 6 maanden terug gestolen is, is het nu ECHT tijd voor een nieuwe.

Ik wil aan de Nikon kant blijven en heb gekeken naar de D5600. Nu krijg ik van veel kanten te horen dat de D5300 eigenlijk een minstens zo goede, zo niet betere, camera is.
Ik ben even benieuwd naar jullie meningen, vooral die van onze Nikon deskundige hier, Maaike, wat vind jij?

Het scheelt nogal wat in aankoop en dat geld gebruik ik dan liever voor een flinke zoomlens. De D5300 is hier gewoon nieuw te krijgen nog en is omgerekend EUR 530 (of voor EUR 570 met kitlens).
De D5600 nieuw zou me EUR930 kosten voor alleen de body. Nogal een verschil dus!

Ik weet dat de D5600 een touchscreen heeft en de D5300 niet, maar ik had een D3100 en werk liever met knopjes dan met een touchscreen als het om mijn camera gaat. Verder zie ik dat de batterij van de D5600 langer mee gaat, maar om daar nu 400 euro extra voor uit te geven gaat me ook wat ver. Is er een andere reden om liever voor de D5600 gaan of zouden jullie ook dat geld liever uitgeven aan een goede lens?

Ben heel benieuwd :)

Ik ben er een ingedoken voor je, want de instaplijnen 3000 en 5000 volgen elkaar zo snel op dat ik af en toe de tel een beetje kwijtraak. Soms zijn de verbeteringen ook zo minimaal dat ik eerst goed moet kijken voor ik de verschillen daadwerkelijk zie.

Evenveel MP, dezelfde sensor, dezelfde ISO-waarden, dezelfde hoeveelheid frames in burstmode, dezelfde hoeveelheid focuspunten.... Eigenlijk is de camera op het cameravlak vrijwel hetzelfde gebleven voor zover ik kan zien. In connectiviteit en bediening via touchscreen is hij wel verbeterd (al hebben ze de GPS-functie er uit gehaald mocht je die ooit willen gebruiken). Verder is de batterijduur verbeterd (200 foto's meer gemiddeld).

Mocht het verschil in jouw gedeelte van de wereld echt 400 euro zijn, dan kun je je afvragen of het het verschil echt waard is. Cameratechnisch is hij voor zover ik kan zien niet verbeterd en daardoor zou het het voor mij niet waard zijn. Kijk, mocht het verschil een paar tientjes zijn dan is het leuk. Maar als de keuze is om voor 400 euro een leuk stukje glas aan te schaffen zou ik daar eerder voor kiezen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:02

Onwijs bedankt voor de moeite Maaike! Dat waren inderdaad dingen die ik ook al geconcludeerd had.

De D5300 gaat hier in kit met AF-P 18-55mm DX, met 18 GB kaart en tas voor omgerekend EUR 580
De D5600 komt in dezelfde kit, met als verschil dat de lens AF-P 18-55mm DX VRII is, incl kaart en tas voor EUR 1079

:=
Dat is een behoorlijk verschil.

Nu ben ik niet zo in lenzen thuis en weet ik niet of de DX VRII nu echt zoveel waarde aan de 2e kit toevoegt?Wat is het verschil tussen beide lenzen, want internet maakt me niet heel veel wijzer.
Ben ik met de lens die bij de D5300 komt ook nog tevreden, of zou jij zeggen, koop de camera los (EUR 570) en koop er een losse 18-55mm DX VRII bij? (ik wil sowieso een 18-55mm om mee te beginnen, tot ik geld heb voor een aantal verschillende vaste lenzen)

Thanks again, ik zou je bijna commissie betalen met al je hulp :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:54

De VR of de VR2... echt veel verschil zit er niet tussen. De VR2 draait even makkelijker en is beter de combineren met filters. Maar verder is het beide een beetje een vleesch noch visch lens. Het is niet heel goed, het is niet heel slecht.

De 18-105 is optisch beter.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:13

Volgens mij komt de eerste helemaal zonder VR, ik neem aan dat dat verschil behoorlijk groot is?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:55

Helemaal geen vr zou ik en weer niet doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:11

Naoom_ schreef:
:wave:

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie van de Systeemcamera's.. stel ik mijn vraag hier. Heeft er iemand ervaring met systeemcamera's?

Ik fotografeerde altijd met een spiegelreflex van Canon, maar ben opzoek naar een wat handzamere camera om mee te nemen op vakantie, te gebruiken voor het bloggen/vloggen. Tevens heb ik ook wel een paar eisen :+

- Kantelbaar/opklapbaar scherm
- Lens met groot diafragma (2.8 of lager)
- Liefst een waarbij je het diafragma manueel kan aanpassen

En dat all voor een budget voor ongeveer €500/600,-

Momenteel kwam ik uit op Sony, omdat daar meer keuze in objectieven is dan bij de standaarden Canon/Nikon bij de dslr wereld.

Geen idee of je inmiddels geslaagd bent, maar als je echt opties en keuze wil in objectieven kun je het beste voor het micro four thirds systeem gaan. Oftewel, olympus of panasonic. Die twee zijn toch wel de hoofdrol spelers in het systeem camera veld. Hun lenzen zijn met het m43 systeem onderling uitwisselbaar.

Ik heb zelf de omd em10 van olympus en ben daar zeer tevreden over. Ik sta zelf op het punt om een stapje opwaards te gaan maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:30

Na inmiddels bijna 2 jaar fotograferen wordt het langzaam tijd voor een upgrade.
Ik fotografeer nu met de Olympus omd em10, met een 14-45mm kit lens, een 45-150mm f4-5,6 zoomlens en een 45mm f1.8 prime.

Ik blijf wel hangen in de systeem camera's. Het pareltje van de m43 systeem objectieven is de Olympus 40-150mm pro F2.8. Prachtige veel zijdige lens, inclusief een goed werkende teleconverter (1.4x, met dan f4) om de afstand verder te vergroten, maar ondertussen een focus bereik van 50-60 cm op zijn meest dichtbij, waardoor je hem eigenlijk ook heel goed als macro achtige lens zou kunnen gebruiken. Niet helemaal hetzelfde, maar je kunt mooi inzoomen en dichtbij komen zeg maar.

Maar knetter dat ding is 1600 euro. Toch ga ik het doen. En daarmee gelijk ook een body upgrade. De OMD em 10 die ik heb, is de lichtste en kleinste uit de omd lijn, en die 40-150 pro is simpel weg te groot en te zwaar om op die body mee vooruit te kunnen. En aangezien ik inmiddels toch tegen de grenzen van de em10 begin te lopen, tijd voor de volgende stap.

Waarschijnlijk ga ik 1 stap hoger, naar de OMD em 5 mark ii. Het liefste zou ik gaan voor de omd em1 mark ii, maar dat ding is (voor mij) onbetaalbaar, dus die droom laat ik maar varen.

Ik twijfel wel heel erg. Mijn moeder heeft de Panasonic GX8, en dat is ook een prachtige body. Het grootste verschil tussen olympus en panasonic is dat panasonic zijn stabilisatie deels in de body en deels in de objectieven heeft zitten. De olympus bodies hebben de stabilisatie volledig in de body. De olympus objectieven hebben dus geen additionele stabilisatie. Mogelijk kom ik met zo'n grote zoom van 40-150 (vergeleken bij fullframe 80-300) simpelweg stabilisatie te kort in combi met een GX8.

Ik ben nu dus ook maar aan het onderzoeken of Panasonic een vergelijkbare optie heeft als de 40-150 pro van olympus.

Daarnaast ook nog het dubio dat de omd em5 mark ii eigenlijk nergens in combi met de 40-150 pro verkocht wordt als pakket prijs. Wel met de 12-40mm f2.8 pro, wat ook een machtige lens is en die ik op termijn ook zou willen. Los kosten zowel body als die 12-40 1000 euro, maar in een pakket kosten ze 1600. Dat is toch wel zo'n korting dat het toch interessant wordt om dan maar gewoon alle 3 in 1 keer te halen. Maar auw! Dat doet wel pijn aan de portomonee!

Kortom, twijfels twijfels. Echt specifieke vragen heb ik niet. Maar wellicht heeft iemand nog input over waar op te letten in mijn overwegingen. Of andere nuttige input voor wat betreft deze camera's. Al zit de meeste kennis hier volgens mij op echte dslr's.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:04

maaikemuis schreef:
Helemaal geen vr zou ik en weer niet doen.

Dat is ook waar ik aan dacht, ik heb ze gemaild om te zien of het mogelijk is de kit te kopen met de VR erbij.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:04

Heb antwoord en voor EUR60 meer kan ik de lens met VR krijgen :D
Nu nog heel even een paar weken sparen en dan bestellen.
Thanks again Maaike!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:17

Iriscope schreef:
Heb antwoord en voor EUR60 meer kan ik de lens met VR krijgen :D
Nu nog heel even een paar weken sparen en dan bestellen.
Thanks again Maaike!

Is dat dan voor de VR2 of voor de VR?

Want als je voor 60 euro meer de VR krijgt en niet de VR2 dan word je in mijn ogen een beetje afgezet.

Pricewatch in NL laat zien dat de non-VR 140-150 euro was, de VR 150-160 euro was/is en de de VR2 200-210 euro is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:11

Ik durf het niet te zeggen, zal het nog even navragen.
Ik dacht er ook over om de body los te kopen en dan de VRII 18-55 erbij te kopen. De lens die noemde is hier niet te krijgen en de 18-55mm VRII is ook niet los te krijgen hier helaas.
Dus ik denk dat ik alsnog goedkoper uit ben door het als kit te kopen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:50

Antwoord terug :) Het gaat om de nieuwe VR van 2016 die de oude VR II vervangt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:54

Ik kom hier toch weer even om het hoekje spieken. Ik heb vorig jaar een Canon EOS 500D gekocht om mijn oude hobby weer op te gaan pakken, en nou merk ik toch dat hij enkele tekortkomingen heeft. Hij is niet meer helemaal scherp en een functie die ik vooral heel erg mis is de autofocus bij filmen.

Omdat ik als freelancer werk (vooral webteksten schrijven maar hier en daar ook promomateriaal filmen en fotograferen) wil ik een DSLR waarmee ik makkelijk en snel kan wisselen tussen foto en video, zonder veel kwaliteitsverlies. Voor filmen gebruik ik doorgaans professioneler materiaal maar omdat een DSLR wat compacter is gebruik ik deze veel voor onder andere bewegende shots en snelle shots uit de hand. Ik heb de laatste tijd veel voor bedrijven in de zorg gefilmd en ik merk dat het prettiger is als ik een DSLR op een stabilisator gebruik dan als ik mijn hele opzet mee de OK op moet slepen.

Mijn 500D is dus langzaam aan vervanging toe, maar wat wil ik? Ik zit nu te kijken in de richting 700D of 750D, of wellicht een 70D/80D? Ik koop hem ivm budget het liefst tweedehands.. Het lastige is dat ik er dus eigenlijk niet heel veel meer dan plus minus 600 euro aan wil uitgeven (is wat flexibel maar hoe minder hoe beter), maar dat hoge kwaliteit film en vooral autofocus in film dus wel heel belangrijk is.

Iemand hier toevallig tips, linkjes of wat dan ook?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:24

Iriscope schreef:
Antwoord terug :) Het gaat om de nieuwe VR van 2016 die de oude VR II vervangt :)

Dan is het prijsverschil nog wel te verklaren en dat maakt de keuze wel iets gemakkelijker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:53

Emmaa_ schreef:
Ik kom hier toch weer even om het hoekje spieken. Ik heb vorig jaar een Canon EOS 500D gekocht om mijn oude hobby weer op te gaan pakken, en nou merk ik toch dat hij enkele tekortkomingen heeft. Hij is niet meer helemaal scherp en een functie die ik vooral heel erg mis is de autofocus bij filmen.

Omdat ik als freelancer werk (vooral webteksten schrijven maar hier en daar ook promomateriaal filmen en fotograferen) wil ik een DSLR waarmee ik makkelijk en snel kan wisselen tussen foto en video, zonder veel kwaliteitsverlies. Voor filmen gebruik ik doorgaans professioneler materiaal maar omdat een DSLR wat compacter is gebruik ik deze veel voor onder andere bewegende shots en snelle shots uit de hand. Ik heb de laatste tijd veel voor bedrijven in de zorg gefilmd en ik merk dat het prettiger is als ik een DSLR op een stabilisator gebruik dan als ik mijn hele opzet mee de OK op moet slepen.

Mijn 500D is dus langzaam aan vervanging toe, maar wat wil ik? Ik zit nu te kijken in de richting 700D of 750D, of wellicht een 70D/80D? Ik koop hem ivm budget het liefst tweedehands.. Het lastige is dat ik er dus eigenlijk niet heel veel meer dan plus minus 600 euro aan wil uitgeven (is wat flexibel maar hoe minder hoe beter), maar dat hoge kwaliteit film en vooral autofocus in film dus wel heel belangrijk is.

Voor 600 heb je een occasion 7D. Soms iets erboven voor een erg mooi exemplaar:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... lr-body-2/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:24

ikke schreef:
Emmaa_ schreef:

Voor 600 heb je een occasion 7D. Soms iets erboven voor een erg mooi exemplaar:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... lr-body-2/

De 7D komt uit 2009 toch? Die heeft dan geen autofocus in film neem ik aan. De eerste Canon die dit wel had was de 70D.. Is die tegelijk met de 7D uitgekomen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:40

ikke schreef:
Emmaa_ schreef:
De 7D komt uit 2009 toch? Die heeft dan geen autofocus in film neem ik aan. De eerste Canon die dit wel had was de 70D.. Is die tegelijk met de 7D uitgekomen?

http://www.canon.nl/Images/EOS_7D_Produ ... 676738.pdf
Hier heb je alle specificaties.

Jij zegt dus eerder 7D kopen dan 70D? Ze zijn ongeveer dezelfde prijs als occasion dus dat maakt verder niet uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:53

Emmaa_ schreef:
ikke schreef:

Jij zegt dus eerder 7D kopen dan 70D? Ze zijn ongeveer dezelfde prijs als occasion dus dat maakt verder niet uit.

Niet per se. In principe moet je zo hoog in de boom gaan zitten als je kunt betalen.
Maar als jij hele specifieke wensen hebt, moet je OOK kijken welke camera de beste specificaties heeft waar dat voor jouw doel van belang is.

Punt is dat de 70D iets jonger is en daarmee op enkele vlakken net iets nieuwere technologie aan boord heeft. Als dat nu net de dingen zijn die voor jou van belang zijn.....

Specs van de 70D:
http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... ation.aspx