[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:14

Dat zijn wel heel weinig clicks, zou het iig ff nachecken :)
Waar je op moet letten bij een particuliere body is in dit topic wel te vinden.
Zou in dit geval goed testen en voor de particuliere gaan. Mocht die sluiter ermee ophouden dan ben je denk ik in totaal een 100 euro meer kwijt dan wanneer je er nu 1 koopt met een halfjaar garantie (die na dat halfjaar ook stuk zou kunnen gaan).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:39

Reparatie sluiter 1D2 kost je ca. 300 euro. Kun je 't zelf ff uitrekenen :D Overigens gaat 'ie 200.000 clicks mee, dus met beide camera's kan je even vooruit. Als de sluiter er ruim voor de 200.000 mee ophoudt, kun je informeren of de camera onder coulanceregeling gerepareerd kan worden (dan kost het je dus niks).

Welke je voorkeur heeft... Tsja, bij een winkel mag je er vanuit gaan dat de body al gecontroleerd is, bij een particulier zul je dat zelf moeten doen.

En om nog ff op HLP te reageren :D Ben het er qua objectieven niet mee eens. Heb persoonlijk een sterke voorkeur voor 28mm en 50mm op 1.3 crop, waar ik 28 op zowel 1.6 als full frame niet wat vind en 50mm op 1.6 ook niet briljant vind. En dat scheelt toch aanzienlijk, een 28mm op 1.3 crop of een 35mm moeten aanschaffen voor je full frame. En die 28mm is een hartstikke mooi objectiefje :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:10

De 28 1.8 bedoel je dan waarschijnlijk? Da's een redelijk objectiefje.. maar ook niet meer dan dat. De 35 f/2 staat optisch wat sterker (ook al heeft ie minder prettige AF) en de 35 f/1.4 L USM is waanzinnig.
50mm op 1.6 vind ik heerlijk bij portretten (hét portretobjectief was vroeger dan ook de 85mm.. 50x1.6=80 dus zo gek is dat niet).

wat betreft wide-angle spreekt het voor zich, wat je op 1.0 en 1.6x crop aan wide-angle kan hebben is met 1.3 simpelweg niet mogelijk (Sigma 8-16 of 12-24), of je moet foto voor foto gaan croppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:31

Hmmm, ik heb aan 16mm (16-35L V2) eigenlijk nooit te weinig groothoek op 1.3 crop... En de 28mm een "redelijk objectiefje maar ook niet meer dan dat" noemen vind ik eigenlijk ongepast :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:57

Heej iedereen!

Ik ben ook opzoek naar een leuk cameraatje:
eisen:
*minimaal 12 megapixel
*niet al te groot
*niet te duur(max 130,-)
*accu die lang meegaat
*leuk kleurtje (Roze, rood, groen zoiets :+ )

Wie weet iets voor mij? ik vind trouwens een hele smalle ook wel leuk, zoals de flipcamera, maar dan voor foto's zegmaar :+

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:47

Hallo,

ik heb voor mijzelf een zoektochtje opgezet.
Voorwaarden:
- meer dan 14 MP
- compactcamera
- redelijke zoomfunctie (+8)
- accu (liever geen batterijen)
- kleur geen voorkeur, heb nu toevallig allemaal zwarte camera's.

Met deze punten heb ik zelf gezocht oa via bol.com en kieskeurig.nl

Nu ben ik op de volgende camera's uitgekomen:
- Casio Exilim EX-H30 ( mijn favoriet. O:) )
- Sony Cybershot DSC-W570
- Fujifilm Finepix JX400
- Olympus VR-310

Heeft iemand een van deze camera's (of een voorloper) of kan mij een advies uitspreken welke van deze camera's het beste is?
Ik wil de camera gebruiken om veel foto's te maken, thuis/stage/vakantie en buiten.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:22

Waarom willen jullie allemaal minstens 12 of 14 MP? Dat heb je echt niet nodig, tenzij je foto's op reclame-affiche formaat wilt afprinten. Just saying, laat je daar niet door leiden want over de camera zelf zegt het niet veel :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:25

Yasmine: Wat is een gangbare hoeveelheid MP waarmee je duidelijke foto's kan maken waarbij inzoomen geen problemen is?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:28

Nouks schreef:
Hmmm, ik heb aan 16mm (16-35L V2) eigenlijk nooit te weinig groothoek op 1.3 crop... En de 28mm een "redelijk objectiefje maar ook niet meer dan dat" noemen vind ik eigenlijk ongepast :)

Tsja, de 14L is er natuurlijk niet voor niks. Soms is echt extreme groothoek wel leuk. Buiten dat is de 16-35L niet alleen duur maar ook alles behalve perfect (al zal je daar met 1.3x crop ws. idd net langs "kijken").
En die 28 1.8... tov de 28 2.8 brengt ie niks behalve USM. Verder open dan 2.8 is de grote pret er wel vanaf, op 2.8 is ie zelfs al minder scherp en minder contrastrijk dan de 28 2.8. Die laatste is wel de helft goedkoper, dus zo ongepast is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:40

Als je de nieuwere versie (210) van mijn compact vergelijkt met de nog nieuwere versie (220) vind je deze verschillen:

- sensor: 210 heeft CCD; 220 heeft CMOS sensor
- megapixels: 210 heeft 14 MP; 220 heeft 12 MP;
- scherpstelafstand: 210 is 5 cm; 220 is 40 cm
- ISO: 210 van 80 tot 1600; 220 van 100 tot 3200
- serieopnamen: 210 0.7 FPS; 220 3.2 FPS
- max. videoresolutie: 210 is 1280x720; 220 is 1920x1080
- LCD monitor resolutie (pixels): 210 is 230,000 pixels; 220 is 461,000 pixels

Verder zijn ze identiek, behalve de prijs natuurlijk.
De 210 zit rond de € 200
De 220 zit rond de € 250

Is de 220 zoveel beter? Of is de 210 voldoende?
Ik heb nu de 200, werk er heel graag mee en heb eigenlijk niet meer nodig, ben tevreden. Voor het geval die niet meer gemaakt kan worden (of dat reparatie bijna zo duur is als een nieuwe) ben ik toch al aan het kijken wat ik zou doen. Ben er al uit dat het zeker een opvolger wordt, de 220 is de nieuwste, maar is die zoveel beter? Wat denken jullie?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:44

even gezocht, vond de Nikon Coolpix s3100 errug leuk
is die ook een beetje goed? tis ofcourse wel nikon, maar kan niet zoveel nederlandse reviews vinden!

Edit:
Ooh heb nu ook de fujifilm finepix xp10! erg gaaf, ook lekker 'onbreekbaar', aangezien ik hem in veel omstandighedenwil gebruiken (strand, sneeuw, etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:49

@Kevin: zal je binnenkort ff wat dingetjes laten zien :)

VWB het aantal megapixels bij compactcamera's, die sensors waar al die megapixels op gepropt worden zijn dusdanig achterlijk klein dat je sowieso geen billboards wil printen van die bestanden. Of die camera's nu 8, 14 of 20 megapixels hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:54

@nouks
Welke van bovenstaande zou jij nemen :) de een heeft 12.2 en de ander 14 Mp :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:58

Je moet niet kiezen op basis van megapixels ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:00

Even de specs erbij gezocht, je doelt op de 2 van Sabine? In dat geval zou ik denk ik voor de 220 gaan ivm betere autofocus. Maar erg groot lijken me de verschillen niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:07

Denk dat ze het over de Nikon of fujifilm heeft ;)

Maar de sensor maakt niet uit?
En de scherpstelafstand? Ik sta namelijk nogal eens dicht bij mijn paard (heb de camara voor huis-tuin & keukengebruik, dus terwijl ik met mijn paard bezig ben, als hij over een hindernisje springt en dat soort dingetjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:12

40 cm is bijna niks, zo veel afstand zul je toch altijd wel hebben terwijl je aan het fotograferen bent? Ik zou iig zeker niet voor die-van-5-cm kiezen als dat je enige reden is :)

VWB de sensors, er zijn wat verschillen maar je zal denk ik niet echt merkbaar verschil ervaren. CCD's worden bijvoorbeeld veel gebruikt voor de sterrenkunde omdat die theoretisch veel lichtgevoeliger kunnen zijn. Echter merk je daar in standaard digitale camera's (of ook DSLR's) geen piep van, gezien dat allemaal gestandaardiseerd is naar de internationale gevoeligheidsstandaarden (ISO). Bovendien hebben CMOS sensors weer andere voordelen (bijv zuiniger in energieverbruik).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:16

nee i know niey alleen op megapixels, maar fujifilm of nikon?
jaa ik wil gewoon mooie foto's kunnen maken op vakantie(winter en zon) en natuurlijk bij paard en met vrienden en concerten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:16

Nou, voor foto's uit dit topic heb ik toch erg hard moeten stunten:
[GVL-ITP] Ik zeg niks ...

Als ik bewoog om pony erop te krijgen bewoog pony met mij mee :+ Ik heb geen flauw idee of dat met die van 5cm beter was gegaan hoor, maar het was meteen waar ik aan dacht toen ik dat verschil in afstand las, vandaar ;)

Ok, dank je :) Ik heb al wat gelezen op internet maar de ene zegt dat er wel merkbaar verschil in zit en de andere weer niet etc. etc. Dus ik weet het totaal niet meer of ik daarop moet letten of niet :+

Edit; hmm .. als ik mijn paard er volledig op wil sta ik natuurlijk altijd wel 40 cm er vanaf lijkt mij :+ Dus dat zal inderdaad niet zoveel verschil maken ...

Dat je tot ISO 3200 kan, is dat nodig? Ik gebruik 1600 nu al zo weinig .. heb het idee dat op 3200 het helemaal vol ruis zit ... zit nu al met zoveel ruis :+ Of zou dat bij die camera allemaal beter in elkaar zitten dan bij de voorganger?
Filmen doe ik er echter wel vrij veel mee .. misschien dat die kwaliteit wel een stuk(je) beter is bij de 220?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:23

CMOS sensoren hebben vooral ook minder last van kleurruis ;)

ISO 3200 op een compact is meestal onbruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:31

Kleurruis ... hmm ... dat is nog wat anders dan gewoon ruis? :o
En is het dan ook echt zoveel beter dat je echt verschil merkt? In een compact?
Maw, is het de moeite om extra geld uit te geven, enkel daarvoor bv.?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:01

Het zijn simpelweg eigenschappen van een bepaald type sensor, en er zijn meerdere "vormen" van ruis. Kleurruis is meestal storender.

Afbeelding
Dit is een typisch voorbeeld van kleurruis. Wordt al snel niet mooi, ik haal dit soort foto's er meestal gauw uit (daarom kon ik er online ook geen van mezelf vinden met kleurruis :D )

Afbeelding
Typisch voorbeeld van "grain". Je ziet dat bijv. de benen van de danseres (ze hangt hier, maar het was een danseres... wil d'r ook weer geen engeltje noemen :P ) een nogal korrelige structuur hebben en ook in de achtergrond zie je dit terug. Is meestal redelijk te bewerken en omdat de kleuren nog vrij aardig kloppen blijft het beeld sowieso herkenbaarder. Voor de techies: Nikon D90, 50-135mm f/2.8, ISO 5000.

Vaak zie je dat een CMOS-sensor wat eerder gaat "smeren" (detailverlies, het ziet er minder scherp uit en je krijgt die korrelstructuur) bij hoge gevoeligheden, een CCD is beter in het behouden van detail maar ruist überhaupt meer dan een CMOS-sensor bij hoge gevoeligheden. Nu we na de megapixelrace de hoge ISO-race gekregen hebben zie je de meeste fabrikanten dan ook met CMOS-sensoren aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:40

Ok, dank je wel, ik denk dat ik het begrijp :j

Maar dan vraag ik me af .. voegt die CMOS sensor zoveel toe (bij een compact) of is het net zoals bij de megapixelrace & ISO-race iets waarvan je het effect niet tot amper gaat merken? (terwijl de prijs wel een stukje verschilt)?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:49

Verschilt per camera. Een CCD-sensor aan een goede processor kan hele nette ruisprestaties leveren (zie bijv. de Canon EOS 1D mk1), een CMOS-sensor aan een slechte processor levert bagger (Nikon D80).