[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:16

Hoe weet je zeker welke info betrouwbaar is? Op de website van de fabrikant zelf?
Ik zit bv. op oa http://www.letsgodigital.org en als je de camera's vergelijkt staat er bij de Powershot 220 een CCD-sensor en bij de Powershot 230 een CMOS-sensor. Voor zover ik begrepen heb is deze laatste beter/interessanter.

Op een andere website las ik dat de 220 en 230 eigenlijk dezelfde camera's zijn, maar dat de 230 een GPS-functie heeft. Nu heb ik aan dat laatste echt geen behoefte ... Maarja, met die sensor.
Nu ben ik de uitleg aan het lezen van http://www.letsgodigital.org en daar staat bij zowel de 220 als bij de 230 het volgende:
Citaat:
Canon PowerShot SX220 HS met DIGIC 4 processor
De toepassing van het HS System in de nieuwe Canon PowerShot SX220 HS betekent dat deze camera in meer situaties dan ooit foto’s met een superieure beeldkwaliteit kan maken. Dankzij de unieke combinatie van een 12,1 Megapixel CMOS sensor met belichting vanaf de achterzijde en Canon’s krachtige DIGIC 4 verwerkingstechnologie produceert het HS System foto’s met minder ruis en een groter dynamisch bereik. Met als resultaat heldere, detailrijke en natuurlijke kleuren, zelfs in hele moeilijke situaties. Door de ruis bij alle ISO waarden met maximaal 60% te verminderen, stelt het HS System gebruikers in staat de hele dag schitterende foto’s te maken en ook ‘s avonds zonder flitser of statief te fotograferen. De exclusieve Canon DIGIC 4 processor zorgt voor nauwkeurige kleurtinten en een snelle gegevensverwerking tijdens dagelijks gebruik.

Op de website van Canon zelf staat ook bij beiden een CMOS-sensor, dus ik mag er vanuit gaan dat dit juist is? Dat het gewoon dezelfde camera is muv de GPS? En dat het in de vergelijkingstabel een typefoutje is?

Hoe zit dat trouwens met die sensor, iemand die daar meer van weet?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:20

[***], is de batterij van je camera toevallig niet hélemaal leeg? Dat hadden wij ook met onze oude Sony Cybershot. Als de batterij volledig leeg was, had 'ie niet eens genoeg batterij meer om zijn lens weer in te trekken. Maar zodra je de batterij oplaadde, ging dat weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:22

Neen, batterij is nog ok. Hij ging niet meer aan, dus de lens wil niet meer open ... Maar zal er morgen eens een andere batterij induwen ;) Ik vrees er echter voor, het is niet de eerste keer := Alleen balen dat het nu héél lang is goed gegaan, en net nu mijn garantie 10 dagen verlopen is :(

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:44

Sabine, ik zou het tóch proberen met die garantie, soms willen ze zo kort na het verloop van de garantieperiode nog wel eens heel coulant zijn. Ik zou het in ieder geval proberen denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:44

Ik ga 'm morgen nog eens proberen en anders wilde ik sowieso er een mailtje aan wagen :j Je weet inderdaad nooit ... Ook omdat het niet de eerste keer is zijn ze misschien wel lief :Y) Het ging net zo goed :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:52

[***] schreef:
Ik ga 'm morgen nog eens proberen en anders wilde ik sowieso er een mailtje aan wagen :j Je weet inderdaad nooit ... Ook omdat het niet de eerste keer is zijn ze misschien wel lief :Y) Het ging net zo goed :+

Sowieso ben je na verloop van de garantie niet meteen al je rechten kwijt, alleen is de bewijslast nu omgekeerd. Jij zou nu moeten bewijzen dat het niet jouw schuld is dat het ding kapot is. Hoe je dat moet doen weet ik alleen ook niet :+ Maar het is niet zo dat het ding na de garantie zomaar ineens kapot mag gaan, je mag verwachten dat de levensduur langer is lijkt me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:56

Kan in ieder geval zeggen dat het niet de eerste keer is :Y) Ook niet de tweede keer trouwens :+
De eerste keer wilde de lens niet meer inschuiven, gewoon spontaan. Was 2 maand na aankoop .. toestel is toen opgestuurd en ik kreeg gewoon een volledig nieuwe van Canon (had ik weer een extra batterij :9 ). Die heeft het ook zowat 2 maanden uitgehouden, toen ging de lens er ineens niet meer uit ... Dus ik weer terug, opgestuurd, hebben ze er een nieuwe lens ingestoken. Heb hem toen een paar maanden eigenlijk niet durven gebruiken :') Maar toch weer mee begonnen, en nu .. tja .. Ik trek het aan zal ik maar zeggen? Ik doe er echt niks speciaals mee ... ja, hij is wel eens gevallen (op zachte ondergrond trouwens) en ja, hij wordt gebruikt .. maar ik gooi er niet mee ofzo :Y) Ik heb er vorige maand ofzo nog aan zitten denken, dat het te goed ging en mijn garantie er bijna op zat ... Erg :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 02:03

@[***] idd garantie claimen! En vooral ook melden dat 't de zoveelste keer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:58

Hij doet nog niks, dus er gaat alvast een mailtje naar de winkel :j

Maar iemand enig idee/uitleg ivm mijn voorgaande post? Ivm de CMOS-sensor etc.?
Je weet nooit dat het toch een nieuwe "moet" worden, ben ik tenminste al geïnformeerd en kan ik eens zien wat ze in de winkel weten te vertellen :Y)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:57

ik ben aan het kijken voor een nieuwe camera zodat ik nu weer even iets heb tot dat ik mijn spiegelreflexcamera heb, maar ik heb echt geen flauw idee welke digitale camera ik moet kopen, ik wil er wel een die goede en scherpe foto's maakt, en ook dat de actie foto's scherp zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:07

Met elke camera kan je scherpe & onscherpe foto's maken .. dat ligt niet aan de camera ;)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:19

ja oke, das waar, maar ik zat zelf te denken aan de canon powershot a3300 maar heb echt geen flauw idee of die een beetje goed is heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:22

Ik heb geen ervaring met die, maar wel met de andere Powershot reeks, heb nu een SX200. Zo op het eerste zicht hebben ze wel veel gemeen maar als ik het goed zie kan je bij de A3300 niet manueel instellen en heb je ook "maar" 5x zoom. Bij de SX200 kan je wel alles zelf instellen en heb je 12x zoom (bij de nieuwere modellen zelfs 14x). Het is dus maar net waar je voorkeur ligt denk ik :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:40

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:04

kijk ook even op pricewatch.tweakers.net of ie nergens goedkoper te vinden is.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:27

ja hij is goedkoper te vinden en dat schild me dan bijna 50 euro bedankt !

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:36

geen probleem ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:10

Is het verstandig om een Canon 1D mark II tweedehands te kopen? Ik kan hem eventueel ook tweedehands bij een winkel kopen met garantie. Wat kunnen jullie aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:13

Fenneeee schreef:
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/can ... index.html ik denk dat dit hem woord, alleen dan even kijken of ze hem in een andre kleur hebben

Ik vind het een hele leuke camera :j Ik wil niks anders meer, dus als ik nu een nieuwe zou moeten zou het ook deze of de opvolger (de 220) worden. Ik weet alleen nog niet of het verschil in sensor ook een echt verschil in kwaliteit/verwerking geeft, moet ik nog eens uitzoeken :Y)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:24

Charlottje schreef:
Is het verstandig om een Canon 1D mark II tweedehands te kopen? Ik kan hem eventueel ook tweedehands bij een winkel kopen met garantie. Wat kunnen jullie aanraden?

hoe lang is de garantie? het is een oude camera en ws. vrij veel gebruikt (gezien het type). is een nieuwe 7D geen betere optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:33

Nou, als ik mocht kiezen tussen de 7D en een 1D2 wist ik het wel... Dan werd het absoluut de 1D2 :D

Het zijn idd wel redelijk oude en meestal professioneel (plusminus synoniem aan erg veel) gebruikte camera's. Af en toe zie je ze ook staan met net een nieuwe sluiter, als je er zo één kunt vinden zou dat een erg "veilige" optie zijn (sluiter is namelijk het onderdeel dat het meest gevoelig is voor slijtage en bovendien nogal duur in reparatie is). Als je een camera koopt met veel clicks op de sluiter loop je het risico al vlot met een dure reparatie te maken te krijgen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:55

Als ik moest kiezen tussen een 7D en een 1DII wist ik het ook... sterk verbeterde lichtmeting, ongeveer even snel (framerate in AI SERVO), prima AF en imho een prettiger formfactor. Als ik er een grip onder wil dan koop ik die wel :D
Daarnaast de 1.6x crop sensor ipv het toch wat onhandige 1.3x waar eigenlijk niet echt objectieven voor zijn... jeppa, 7D would be my choice.

Zijn we het toch weer ns oneens Nouks, komt niet vaak voor :P

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:03

Hallo allemaal,

Na jaren te fotograferen met mijn FujiFinepix S9500 vind ik het tijd om mij eens een deftige spiegelreflexcamera aan te schaffen. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn en dus voor een amateurfotograaf en liefst niet boven de €600. De 2 camera's die tot nu toe erg mijn aandacht trokken zijn de Nikon D3100 en de Canon EOS 1100D. Heeft iemand hier ervaring mee en welke raden jullie mij aan? Andere voorstellen zijn ook welkom ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:06

Beide goed. Pak ze beide eens vast en ga kijken wat het lekkerst in de hand ligt :)

Als je wil filmen: Canon.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:11

@ Nouks en HLPhoto

Of ik ga voor een nieuwe 7D (€1.300) of voor een 2ehands 1D. Partuclier kan ik hem met 25.000 clicks overnemen voor €600 en vanuit de winkel 14.000 clicks voor €895 inclusief nog een half jaar garantie.

Zelf trek ik heel erg naar de particuliere D1, waar zou ik op moeten letten?