[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:38

Renee1991 schreef:
Ik kijk al een tijdje in stilte mee in dit topic, maar ik kom nu toch even binnenvallen.
Ik zou best wat meer thuis willen raken in Photoshop, qua fotobewerking. Hebben jullie misschien een tip voor een goede, betaalbare photoshop/fotobewerking cursus?

Ik heb al mijn kennis opgedaan op youtube en blogs van fotografen, sinds vorige week heb ik sinds 6 jaar de eerste photoshop/ lightroom cursus gehad op de fotografiereis naar Noorwegen van Eliane van Schaik en Jikke Patist. Heel interessant en zeker aan te raden. Ik heb er nog enkele onderliggende tips en functies bij ontdekt die ik voorheen niet wist staan.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:17

AbleToDream schreef:
@Welmoed, het kan zijn dat je scherm van je computer or je gsm niet gekalibreerd is.
Dan kunnen de kleuren er duller uitkomen of je contrast iets verpesten helaas.

Ik heb laats nog een leuke pup voor mijn lens gehad en daar kwam deze before after uit:
Before:
[ Afbeelding ]

after:
[ Afbeelding ]

Hele mooie nabewerking, daar kan ik nog wat van leren.

Heb je enig idee wat ik daar aan kan doen? Dat kalibreren?

Anoniem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:47

Bedankt voor de tips! Ik ga ze eens opzoeken. Over het algemeen heb ik de filmpjes van Marit inderdaad regelmatig gebruikt, alleen sommige - meer uitgebreide - acties gaan dan net weer even anders bij mij waardoor het niet lukt :+
Een cursus zou dan fijn zijn, zodat iemand ter plekke mee kan kijken wat ik doe.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:04

Voor (eerste bewerking)
Afbeelding

Na
Afbeelding

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:07

Nette bewerking Flux, ik zou alleen misschien iets wat van het oranje contrast op de bladeren weghalen. Is net te onnatuurlijk/extreem. Vind ze op de originele foto al prachtig oranje.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:48

@Flux, het zonnetje erbij is heel leuk! Misschien een ideetje om het groen ook naar meer oranje tinten om te zetten? Dan gaat er nog meer aandacht naar je onderwerp kunnen gaan ipv de groene achtergrond.

@Welmoed, als je een windows computer hebt zit er een kalibiratie functie in weet ik, die kan je al eens proberen, en andere optie is een kalibiratie systeem gaan zoeken gat je op je scherm moet plaatsen maar die kosten vaak wel een flinke duit. Ik zou zelf ook graag een aankopen maar het kost me te veel nog.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:48

Thanks AbletoDream, ik ga er eens naar kijken. Enig idee waar ik die op mijn Windows kan vinden?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:55

Seni en AbleToDream, thanks! Fijne feedback. Ik heb hem op mijn laptop bewerkt, maar zie dat hij op de telefoon nog meer oranje uitvalt. Jammer.

Ik wilde iets meer kleur in mijn foto's, vond ze voornamelijk vaak te flets of net niet zeg maar. Denk dat ik het bij deze een beetje overdreven heb ja :+ Ik ga er nog eens mee prutsen :)

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:45

welmoed__ schreef:
Thanks AbletoDream, ik ga er eens naar kijken. Enig idee waar ik die op mijn Windows kan vinden?

Normaal bij je instellingen, bij beeld, en anders even de zoekfunctie proberen, dat lukt meestal wel als je het niet meteen kan vinden.

@Flux, dat heb ik de laatste tijd ook vaak, mijn foto's tonen veel meer oranje op een gsm of ander scherm dan mijn laptop dus ik ben aan het zoeken waar ik een kalibiratie systeem kan huren om mijn scherm goed te zetten. Wat ik voorlopig doe is de foto voor ik publiceer even naar mijn gsm sturen, dat trukje heb ik onlangs mee gekregen van enkele collega fotografes. Meeste mensen kijken namelijk via de gsm naar sites/ fb of insta pagina's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:47

Ik vind de kleuren in de eerste bewerking een stuk beter dan die in je tweede, Flux. Zowel het groen/geel als het oranje van de bladeren; in de tweede bewerking leidt het onwijs af van de hond. Ik zou er bij die eerste eerder voor kiezen om het groen ietsjes donkerder te maken, en even met een brush de hond iets lichter en wellicht in de kop een klein beetje meer contrast toevoegen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:50

mag ik vragen waarmee jullie bewerken? er zijn zoveel programma's

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:53

Lightroom eerst, dan photoshop

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:03

Hier ook Lightroom en dan Photoshop, vroeger nog even met Affinity gewerkt maar vind Photoshop iets mekkelijker persoonlijk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:51

Wat doen jullie zoal eerst in lightroom en daarna Photoshop ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:54

Lightroom bijna alles om hem te ontwikkelen. Witbalans als het nodig is, schaduwen en hooglichten, gewoon netjes belicht maken. Rechtzetten. Oh en sowieso de selectie welke foto's ik mee aan de slag ga en welke niet.

In ps dingen wegwerken, croppen vind ik fijner in ps omdat je dan ook buiten de foto kan. Wat kleuren aanpassen in laten als ik dat die. Verscherpen en verkleinen en eventueel logo erop.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:20

Bedankt voor je uitleg!
Ik heb die nieuwe lightroom en snap het bijsnijden en recht zetten niet daarin.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:08

Bijsnijden en rechtzetten kan je ook in Photoshop, als je het daarin makkelijker vind.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:27

Ja dat inderdaad, hoewel ik de raw filter van PS ook wel fijn vind werken als ik bv maar snel 1 foto wil doen. Maar bij een grotere selectie haal ik alles in LR en dan kijk ik wat weg mag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:40

Granoek schreef:
Ja dat inderdaad, hoewel ik de raw filter van PS ook wel fijn vind werken als ik bv maar snel 1 foto wil doen. Maar bij een grotere selectie haal ik alles in LR en dan kijk ik wat weg mag.

Inderdaad. :j

Rechtzetten doe ik wel weer in lr, gewoon een lijntje trekken. Maar bijsnijden in ps zodat ik kan schuiven als het nodig is

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:24

Janinevv schreef:
Bedankt voor je uitleg!

Niet de Lightroom Classic? Die is vele malen fijner hoor, heb je die ook?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:52

Ik werk met on1 photo raw. Vind het een erg fijn programma en kan veel. Dingen weg werken kan, in lagen werken, maar ook de simpele bewerkingen met belichting en contrast. Daarnaast zijn er ook veel effecten die je kan gebruiken. Vast nog wel veel meer, maar zo goed ben ik er nog niet in. :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:44

Gerdjee schreef:
Janinevv schreef:
Bedankt voor je uitleg!

Niet de Lightroom Classic? Die is vele malen fijner hoor, heb je die ook?

Is dat de CC? Ik had daar versie 6 van heb een pakket abbonomet maar heb raw bestand cr3 ik zal eens even kijken heb twee programma’s van lightroom

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:45

Ik gebruik de classic versie. Die andere vind ik niet prettig.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:46

welmoed__ schreef:
Ik werk met on1 photo raw. Vind het een erg fijn programma en kan veel. Dingen weg werken kan, in lagen werken, maar ook de simpele bewerkingen met belichting en contrast. Daarnaast zijn er ook veel effecten die je kan gebruiken. Vast nog wel veel meer, maar zo goed ben ik er nog niet in. :')

O en nog een aanvulling, het voordeel van On1 Photo Raw vind ik dat je het eenmalig aanschaft en dat het daarna van jou is. Kan je het op 5 computers gebruiken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:16

Oh het is gelukt met lightroom !