[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:34

Mij werd toen ik ging kijken voor een SLR ging kijken ook een sony aangeraden, toen was er zo'n geld-terug-actie. Wat pagina's terug heeft HLPhoto het hele verhaal van die opklappende spiegel uitgelegd, inclusief plaatjes. Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik niet voor een Sony ben gegaan. Ik heb het idee dat je qua uitbreidingsmogelijkheden en tweedehands objectieven veeel meer opties hebt met een Nikon of Canon.
Ik zou sowieso naar een wat grotere goede fotozaak gaan die alle modellen heeft staan. Ik ging voor een Nikon en ben naar een paar kleinere zaken geweest en die zeggen dan bv. dat de D90 niet meer leverbaar was omdat ze hem zelf niet meer verkopen en adviseerde dan de D5000 of de D7000 (waar nogal een prijsverschil in zit). Terwijl als je bv. naar konijnenberg gaat hebben ze de D90, De D7000, de D5000 en de D5100 staan. Dan kun je een veel betere keuze maken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:37

Een SLT zoals de A55 is heel anders dan een SLR (bijv. de A700), maar zoek even door het topic heen, heb er al een stukje over geschreven.

steadyshot in de body is bij een SLR useless zodra je in telebereik komt, omdat het zoekerbeeld niet gestabiliseerd wordt. bij een SLT is dit wel zo, maar werkt de stabilisatie nog steeds minder goed dan wanneer deze in het objectief zit.

Het verhaal over kleuren is een fabel, vooral als je RAW gaat schieten. Ja, de drie bedrijven hebben andere voorkeuren v.w.b. standaardkleuren in JPEG, maar die kan je probleemloos zelf instellen met kleurstijlen.

Wat wel zo is is dat de laatste generaties cropsensoren in de Nikon- en Sony-bodies meer dynamisch bereik hebben dan die van Canon (in ruil voor extra ruis en pas merkbaar als je aan belichting gaat trekken in RAW). Nikon gebruikt Sony-sensoren, maar bouwt daar imho ook meteen de beste filters overheen. Qua fotokwaliteit wat mij betreft momenteel een nipte overwinning voor Nikon, dan Canon, dan pas Sony. De afgelopen 2 jaar was dat zo, daarvoor is Canon leidend geweest met o.a. de 20D en 5D. Het blijft stuivertje wisselen tussen de twee grootsten.

@Fleurtje100: Je was me voor! :D

Steenbok12

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:05

Nou ik heb de sony cybershot dsc-w350 besteld. Ik ben erg benieuwd!! Waarschijnlijk komtie woensdag :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:17

Ik wil graag jullie advies vragen.

Ik wil graag een spiegelreflex camera kopen om veelvuldig hobbymatig mee te gaan fotograferen.
Met name (bewegende) dieren en kinderen en verder wat stille objecten voor mijn werk.
Welke camera is hier geschikt voor? En wat heb ik evt. nog meer nodig?
Ik wil graag kwalitatief hoogstaande foto's, welke mooi scherp zijn in hoge resolutie.
Verder ben ik nog een nitwit op het gebied van spiegelreflex camera's, dus het moet ook een niet al te ingewikkeld ding zijn.
Budget < 500 euro compleet met benodigde toebehoren.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:58

@Fleurtje100 en HLPhoto
Bedankt voor jullie uitleg, het was dus vooral een verkooppraatje..

Weten jullie misschien ook een goede fotozaak in Groningen? Om bij konijnenberg langs te gaan is me iets te ver weg..

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:03

Kaspar schreef:
Ik wil graag jullie advies vragen.

Ik wil graag een spiegelreflex camera kopen om veelvuldig hobbymatig mee te gaan fotograferen.
Met name (bewegende) dieren en kinderen en verder wat stille objecten voor mijn werk.
Welke camera is hier geschikt voor? En wat heb ik evt. nog meer nodig?
Ik wil graag kwalitatief hoogstaande foto's, welke mooi scherp zijn in hoge resolutie.
Verder ben ik nog een nitwit op het gebied van spiegelreflex camera's, dus het moet ook een niet al te ingewikkeld ding zijn.
Budget < 500 euro compleet met benodigde toebehoren.

Een instap model zou voor jou ideaal zijn. Denk aan de Canon EOS 1000D of de iets nieuwere EOS 1100D. Nikon en Sony hebben ook instap modellen, ik ben zelf alleen een echte Canon fan.

Kwalitatief hoogstaande foto's maken is iets wat je zelf voor een groot deel in de hand hebt. Een goede fotograaf maakt met een compact cameraatje van 100 euro mooiere foto's als een beginner met een dure EOS1D.
De camera's die je nu koopt hebben een resolutie die voldoende is, daar hoef je je geen zorgen meer over te maken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:57

Bedankt voor de tips Amarach. Die EOS1100D ziet er wel heel goed uit en is betaalbaar.

Ik heb gister ook wat zitten zoeken en kwam de Nikon D 3100 + AF-S DX 18-55 II digitale spiegelreflex camera tegen. Deze lijkt mij ook wel wat en valt ook binnen het budget.

Waar moet ik op letten bij aankoop van een camera voor wat ik er mee wil? Al die specificaties zeggen mij namelijk weinig, dus in de winke kunnen ze me alles aansmeren.
Ik ga in ieder geval wel een cursus fotografie doen bij een hele goede fotograaf hier in het dorp.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:03

Ik twijfel ook . tuseen Nikon en Canon zowieso.
Iemand kwam ik tegen had zelf een Nikon en zei dat die lenzen goedkoper waren dan die vanCanon.
Is dit waar? ,want ik wil zowieso wat meer lenzen kopen dus wil dan weten welke goedkopere lenzen heeft .. nikon of canon.

En ik twijfel als ik canon neem tussen 1100d en de 1000d OF de 450d.. welke heeft de meeste mogelijkheden en is naarj ullie mening het best ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 01:40

Nee, dat is niet waar :D Eerder andersom, behalve high-end op dit moment (dan heb ik 't over objectieven van 3000,- en meer). Wisselt een beetje.

Probeer eens eerst wat je fijner in de hand vindt liggen, alledrie die bodies hebben sterke en minder sterke punten. En investeer meer in objectieven dan in die body, de body hoeft de foto alleen maar "op te slaan" maar betekent veel minder voor de kwaliteit dan het stukje glas ervoor.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:03

Waar je wel mee uit moet kijken is dat in de goedkopere Nikon body's D5000, D3100 etc. geen scherpstelmotor zit. Bij Canon zit die er geloof ik nooit in, maar altijd in het objectief. Ik kon 4 Nikon lenzen lenen, en daarvan zat in maar 1 een scherpstelmotor, waardoor dus de andere drie wel op een body zonder scherpstelmotor passen, maar dan moet je handmatig scherpstellen. Zeker als je tweedehands objectieven wil kopen kan er best een prijsverschil en minder aanbod zijn als je alleen objectieven aan kunt schaffen met autofocus erin. Daarom heb ik toch maar 100€ meer uitgegeven aan de body.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:14

Ik zit nu net nog eens naar de 550D te kijken, maar daar moet een andere
geheugenkaart in als in mijn 300D én een andere accu.. dit is wel een nadeel
natuurlijk want dan moet ik dat ook allemaal nog weer nieuw kopen..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:37

kippiekipp schreef:
Ik zit nu net nog eens naar de 550D te kijken, maar daar moet een andere
geheugenkaart in als in mijn 300D én een andere accu.. dit is wel een nadeel
natuurlijk want dan moet ik dat ook allemaal nog weer nieuw kopen..

die geheugenkaartjes zijn wel goedkoper en je moet er toch nieuwe bij hebben, want die bij je 300D is ws. veel te klein. en een accu zit er standaard bij... anders www.aq4u.nl. Heb een heel stapeltje accu's, ga echt geen 80 per stuk uitgeven :')

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:44

Die van mijn 300D is 4gb en dat is op zich genoeg voor mij maar het lijkt me
handiger 2 kaarten te hebben.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:53

Met een 300D is dat genoeg voor je, maar een 300D is 6,1 megapixel. In RAW geeft dat bestanden van - gokje - 7MB? Met een 550D zit je al gauw aan 25MB, per foto (als 't niet meer is).

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:58

Ja oke dan zou ik dus meer richting de 8 moeten gaan?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:01

kippiekipp schreef:

Da's wel prettig ja, met 18mp, vooral als je RAW schiet. SD's zijn wel een stuk goedkoper dan CF's (en trager, maar daar heb je met een 550D niet echt last van).

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:04

Oke. Ik vind het wel lastig een keuze te maken tussen de verschillende
soorten canon camera's, wil op zich best wat meer uitgeven maar alleen
als het echt verschil maakt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:05

wat ik me even afvraag.. heb je de 1100D al bekeken?

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:10

Wat voor verschil heeft die met de 550D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:10

Kaspar schreef:
Waar moet ik op letten bij aankoop van een camera voor wat ik er mee wil? Al die specificaties zeggen mij namelijk weinig, dus in de winke kunnen ze me alles aansmeren.
Ik ga in ieder geval wel een cursus fotografie doen bij een hele goede fotograaf hier in het dorp.

Lees dit artikel van me eens door:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:12

kippiekipp schreef:
Wat voor verschil heeft die met de 550D?

Op de resolutie na: nauwelijks. En het aantal megapixels van de 1100D vind ik persoonlijk alleen maar een voordeel: vergt minder van je objectieven, vergt minder van je geheugenkaarten, vergt minder van je computer en 12 megapixels is zelfs voor verreweg de meeste pro's meer dan genoeg (alleen hebben ze dat zelf niet altijd door, maar das een tweede :') )

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:13

Oke want kwa prijs maakt het nogal een verschil tussen die twee

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:14

HLPhoto schreef:
kippiekipp schreef:

Da's wel prettig ja, met 18mp, vooral als je RAW schiet. SD's zijn wel een stuk goedkoper dan CF's (en trager, maar daar heb je met een 550D niet echt last van).

Waarom trager? Interesse.
Ik bedoel, 30 mb/s is toch 30 mb/s? :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:23

Carlijn schreef:
Waarom trager? Interesse.
Ik bedoel, 30 mb/s is toch 30 mb/s? :+
Dat klopt, maar een SD-kaart is qua interface beperkt. Hoe precies weet ik zelf niet, is me ooit uitgelegd, maar komt erop neer dat dezelfde chipjes in een SD-kaartje minder presteren dan in een CF, en dat je de 90MB/s die met een echt snelle CF mogelijk is met een SD bij lange na nooit zal halen.
Wat je dus vaak ziet is dat bijvoorbeeld een Extreme III CF bijvoorbeeld 60MB/sec is, en dat dezelfde Extreme III SD dan 45MB/sec is.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:35

Wat is jullie mening over de 60D?