[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poppetjes_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:00

Kokomo schreef:
Poppetjes_ schreef:
Hmm okee Lachen
Maar waar moet ik op letten by het kopen van een goede camera?
Zeg maar de hoofdzaken.

Hoe bedoel je, als je een gebruikte koopt of om een goed type uit te kiezen.

Om een goed type uit te kiezen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:09

Nou ja, je eigen eisen natuurlijk.

Wat wil je uitgeven, hoe veel megapixel, DSLR of compact?

In eerste geval is vooral budget erg belangrijk, en afhankelijk van je eisen zul je daar misschien ook betere/andere lenzen bij moeten kopen dan alleen de kitlens.

In tweede geval is vooral de lens van belang en de hoeveelheid mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld een camera die tot ISO1600 gaat, ééntje die 3 foto's per seconde maakt, ééntje waarmee je RAW-foto's kunt schieten... Ga zo maar door.

Met compactjes is het ook sterk van belang of je liever een accu (of 2/3 accu's) of batterijen hebt.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:13

Nagelbijten / Gniffelen ik snap niet echt wat DSLR of compact is
en ISO1600 of RAW-foto's

zal maar eens wat gaan lezen in dit topic...

budget is ong. 600 tot 700 euro
megapixels denk ik 7? geloof dat er inmiddels al weer veel meer pixels bestaan...
en een accu vind ik wel fyn, die irritante batteryen Clown

maar aan de andere knat.. als de accu dan kapot is ken ik gelyk een nieuwe camera kopen of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:32

Nee joh, een accu zit los in de camera en meestal kun je ook extra accu's kopen (handig als je lang/veel wilt fotograferen en niet tussendoor op wilt/kunt laden).

DSLR = digitale spiegelreflexcamera
Compact = alles wat geen spiegelreflexcamera is (lees: camera's die wat goedkoper zijn en een vaste lens hebben)

ISO1600= ISO die je kunt instellen op 1600. ISO loopt op de meeste compactcamera's:

auto - (evt 50) - 100 - 200 - 400 - (evt 800) - (evt 1600).

RAW-foto's: digitale bestanden waaraan je veel meer kunt nabewerken/optimaliseren dan aan de gewone jpg's

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:04

Poppetjes_ schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ik snap niet echt wat DSLR of compact is
en ISO1600 of RAW-foto's

zal maar eens wat gaan lezen in dit topic...

budget is ong. 600 tot 700 euro
megapixels denk ik 7? geloof dat er inmiddels al weer veel meer pixels bestaan...
en een accu vind ik wel fyn, die irritante batteryen Clown

maar aan de andere knat.. als de accu dan kapot is ken ik gelyk een nieuwe camera kopen of niet?

Met dit budget kan ik eigenlijk heel kort zijn. De op dit moment meest gunstige camera is gewoon de Canon 400D. Die biedt het meeste camera voor je geld.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:21

@ Poppetjes_ : maar wat voor foto's wil je maken?
Van dieren etc, en dna het dier scherp en een wazige achtergrond, dus dat je zelf de diafragma etc. kan instellen?

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:14

x_Marr schreef:
Van dieren etc, en dna het dier scherp en een wazige achtergrond, dus dat je zelf de diafragma etc. kan instellen?

Dat zou wel super zyn ja.

Kokomo: http://www.dphotojournal.com/images/can ... -rebel.jpg deze bedoel je?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:24

kokomo, en bij een budget van ongeveer 100 -125 euro ?? Mag dan dus ook 2de hands zijn. Wat is dan een goede camera ?
Ik zoek het liefste iets met hogere optische zoom ( geloof ik ).

Groetjes,

Maris

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:02

Oke, jullie kunnen me vast helpen.

Wij (als familie) hebben een Canan Powershot S3, geweldige compactcamera. 12x zoom en goede autofocus.
Nu wil ik voor mezelf heel graag een DSLR. En daar ben ik ook heel serieus mee bezig. Ik wil best geld uitgeven, maar dan wel alleen aan iets dat ook precies aan mijn eisen voldoet.

Nu zie ik de Canon 400D gewoon als een perfecte camera. Maar wat ik jammer vind is die standaard lens. Ik wil eigenlijk weer gewoon weer zoveel kunnen zoomen als met onze compact camera. Dus ongeveer 12x zoom. Nu snap ik bar weinig van die lenzen en hoe dat precies zit. Maar hoe kan ik nou van de 400D, zo goedkoop mogelijk de camera maken die aan mijn eisen voldoet.
Kan ik beter eerst een starterskit kopen en later een lens erbij. Of gewoon meteen de body alleen en een goede lens die aan mijn eisen voldoet erbij kopen.
Of is het handig om die standaardlens er alsnog bij te hebben? Of heb ik daar niets meer aan als ik een beter lens (dus waarmee ik verder kan 'zoomen') koop.

Ik snap dus weinig van die lenzen, en ik zou graag wat opheldering krijgen. Ik wil gewoon veel kunnen zoomen, en dan ook gewoon goed kunnen scherpstellen (automatisch). Maar het moet wel zo goedkoop mogelijk blijven.

In hoeverre hangt de kwaliteit van de foto's af van de lens? Of ligt dat grotendeels aan de camera zelf?

Wie weet raad?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:38

Ik heb een vraag,

Welke camera is goed van het vastleggen van beweegbare beelden(paardensport dressuur springen etc.) ?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:28

Poppetjes_ schreef:
x_Marr schreef:

Dat zou wel super zyn ja.

Kokomo: http://www.dphotojournal.com/images/can ... -rebel.jpg deze bedoel je?

Klopt, dat is hem.

Maris schreef:
kokomo, en bij een budget van ongeveer 100 -125 euro ?? Mag dan dus ook 2de hands zijn. Wat is dan een goede camera ?
Ik zoek het liefste iets met hogere optische zoom ( geloof ik ).

Groetjes,

Maris

Voor die prijs een redelijke camera kopen is erg moeilijk. Eigenlijk is een goede 2e hands alleen analoog voor die prijs, maar dat zoek je vast niet.

Christah schreef:
Oke, jullie kunnen me vast helpen.

Wij (als familie) hebben een Canan Powershot S3, geweldige compactcamera. 12x zoom en goede autofocus.
Nu wil ik voor mezelf heel graag een DSLR. En daar ben ik ook heel serieus mee bezig. Ik wil best geld uitgeven, maar dan wel alleen aan iets dat ook precies aan mijn eisen voldoet.

Nu zie ik de Canon 400D gewoon als een perfecte camera. Maar wat ik jammer vind is die standaard lens. Ik wil eigenlijk weer gewoon weer zoveel kunnen zoomen als met onze compact camera. Dus ongeveer 12x zoom. Nu snap ik bar weinig van die lenzen en hoe dat precies zit. Maar hoe kan ik nou van de 400D, zo goedkoop mogelijk de camera maken die aan mijn eisen voldoet.
Kan ik beter eerst een starterskit kopen en later een lens erbij. Of gewoon meteen de body alleen en een goede lens die aan mijn eisen voldoet erbij kopen.
Of is het handig om die standaardlens er alsnog bij te hebben? Of heb ik daar niets meer aan als ik een beter lens (dus waarmee ik verder kan 'zoomen') koop.

Ik snap dus weinig van die lenzen, en ik zou graag wat opheldering krijgen. Ik wil gewoon veel kunnen zoomen, en dan ook gewoon goed kunnen scherpstellen (automatisch). Maar het moet wel zo goedkoop mogelijk blijven.

In hoeverre hangt de kwaliteit van de foto's af van de lens? Of ligt dat grotendeels aan de camera zelf?

Wie weet raad?

Wat jij wilt is met elkaar in tweestrijd. Veel zoom en goede kwaliteit zul je bij dslr alleen vinden voor een hoge prijs. Goede objectieven met 10x zoom zijn nl al gauw boven de 2000 euro. Als veel zoom echt een absolute must voor jou is kun je beter een betere compact kopen zoals een Panasonic Lumix DMC Z50. Een goedkope goede zoom voor een dslr is er gewoon niet.
iSaBeLL schreef:
Ik heb een vraag,

Welke camera is goed van het vastleggen van beweegbare beelden(paardensport dressuur springen etc.) ?

Eigenlijk alle dslr's en de betere compactcamera's van zeg maar boven de 400 euro.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:30

wie heeft de 350D in combinatie met de tamron 55- 200? Of wie heeft de tamron 55 - 200? Geschikt voor paardensport fotografie? (springen)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:53

Excuseme schreef:
wie heeft de 350D in combinatie met de tamron 55- 200? Of wie heeft de tamron 55 - 200? Geschikt voor paardensport fotografie? (springen)

Van de 55-200 hoor je over het algemeen dat ze qua kwaliteit toch iets slechter zijn dan de gemiddelde 70-300.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:54

Kokomo schreef:
Excuseme schreef:

Van de 55-200 hoor je over het algemeen dat ze qua kwaliteit toch iets slechter zijn dan de gemiddelde 70-300.

Wat is een goed alternatief?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:59

@ Kokomo:
Met hoeveel zoom van een gewone compact kun je het dan ''vergelijken'' van de 300mm.?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:51

Excuseme schreef:
Wat is een goed alternatief?

Een 70-300 van dezelfde prijsklasse als de 55-200 is in de regel beter van kwaliteit. Hangt dus af van wat je wilt uitgeven.
x_Marr schreef:
@ Kokomo:
Met hoeveel zoom van een gewone compact kun je het dan ''vergelijken'' van de 300mm.?

Zoom kun je gewoon uitrekenen. Hoogste getal gedeeld door laagste getal is het aantal x zoom. Maar bij compact camera's gaat de zoom altijd van groothoek tot tele. Bij dslr vaak niet. De objectieven die dat wel doen zijn meestal van slechte kwaliteit of je moet er behoorlijk veel geld voor neertellen. Een groot zoombereik van bv de 28-300 van Canon is 10x zoom Dit is een objectief van € 2235,00. Zelfs dit objectief is nog niet echt een superscherpe. Je kunt begrijpen dat als je een objectief met soortgelijke zoom voor beneden de 200 euro koopt, dat niet een goede kan zijn.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:52

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:56

Ik denk trouwens dat je dan beter voor de Canon Eos 350d kan gaan Lachen
Die ga ik zelf ook kopen, de 400d is daar de opvolger van.
De 350d is bij de It's (www.itsonline.nl) nu maar €500 + standaard kitlens en gratis tas ter waarde van €50! Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:58

Kokomo schreef:
quote="iSaBeLL"]
Ik heb een vraag,

Eigenlijk alle dslr's en de betere compactcamera's van zeg maar boven de 400 euro.[/quote]

Nee joh kokomo! Nagelbijten / Gniffelen
Ong. boven de €200 al hoor Nagelbijten / Gniffelen
Heb dus zelf de olympus SP-510 die €240 ong. was, en die kan prima bewegende beelden vast leggen, de fuji btw ook.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:34

x_Marr schreef:
Eigenlijk alle dslr's en de betere compactcamera's van zeg maar boven de 400 euro.

Heb dus zelf de olympus SP-510 die €240 ong. was, en die kan prima bewegende beelden vast leggen, de fuji btw ook.[/quote]
Ik heb een beetje reserve gehouden. De copact van rond 200 euro heeft nu eenmaal een langere shutterlag. Nu kunnen sommigen daar redelijk mee omgaan en er toch redelijke bewegingsfoto's mee maken maar dat geldt niet voor iedereen. Ik heb het daarom over camera's die dat voor iedereen kan en waarvan de shutterlag in de buurt komt van de dslr.

x_Marr schreef:
De 350d is bij de It's (http://www.itsonline.nl) nu maar €500 + standaard kitlens en gratis tas ter waarde van €50! Lachen

Het voordeel van de Canon 400D is dat je tot 31 augustus 80 euro retour krijgt door de cahback aktie van Canon. Daardoor wordt het prijsverschil behoorlijk klein en kun je beter even iets meer uitgeven voor een veel nieuwere camera.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:11

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik heb gisteren dus de Canon Eos 400d gekocht + Tamron 50 - 200

Laura_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:52

Ik heb een vraagje: Welke camera kan ik het beste aanschaffen.
Ik wil graag een DSLR camera die meerder foto's per seconde kan maken.
Ik wil verschillende dingen op de foto kunnen zetten, Paarden(sport) Natuur en gewoon mensen en dieren.. Vrij veelzijdig dus

Hopelijk is dit genoeg info?
Het budget is trouwens als volgt maximaal 3500
Maar liever onder de 2000 Lachen

EDIT: Ik lees hier veel positieve dingen over EOS 400D
Is dit ook wat voor mij als je leest wat ik ermee wil?
Laatst bijgewerkt door Laura_89 op 28-07-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:54

Kokomo schreef:
x_Marr schreef:

Heb dus zelf de olympus SP-510 die €240 ong. was, en die kan prima bewegende beelden vast leggen, de fuji btw ook.

Ik heb een beetje reserve gehouden. De copact van rond 200 euro heeft nu eenmaal een langere shutterlag. Nu kunnen sommigen daar redelijk mee omgaan en er toch redelijke bewegingsfoto's mee maken maar dat geldt niet voor iedereen. Ik heb het daarom over camera's die dat voor iedereen kan en waarvan de shutterlag in de buurt komt van de dslr.

x_Marr schreef:
De 350d is bij de It's (http://www.itsonline.nl) nu maar €500 + standaard kitlens en gratis tas ter waarde van €50! Lachen

Het voordeel van de Canon 400D is dat je tot 31 augustus 80 euro retour krijgt door de cahback aktie van Canon. Daardoor wordt het prijsverschil behoorlijk klein en kun je beter even iets meer uitgeven voor een veel nieuwere camera.[/quote]

hoe bedoel je 80 euro retour?
als je je oude camera inlevert?

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:01

Ik denk dat ik idd maar voor de Canon Eos 400D ga.
Ik ben gelyk verliefd geworden op die camera.

Nu nog even vragen of ik het geld ervoor van mn bankrekening mag afhalen Tong uitsteken

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:56

Poppetjes_ schreef:
hoe bedoel je 80 euro retour?
als je je oude camera inlevert?

Als je de 400D voor 31 augustus koopt en de barcode's van de doos opstuurt naar Canon krijg je van Canon 80 euro op je bankrekening, gewoon als extra korting.