[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:03

Art_Ificious schreef:
Hoi
Ik heb al 10 jaar dezelfde spiegelreflexcamera, namelijk de Olympus E 520 10MP en 3 lenzen
Leuk setje maar ik kom ermee tekort voor echt goede foto's.
Heb veel ruis ookal doe ik iso 100 of 200. Ik probeer hoger dan 600 iso te vermijden.
En aan de lenzen zal het niet liggen. Ik gebruik voornamelijk de standaard lens 70-300mm f4.0-5.6
En mijn pro lens 14‑54mm 1:2.8‑3.5 II
De kleinere standaardlens gebruik ik amper 40-150mm f4.0-5.6

Voor de lenzen alleen zou ik mijn.camera willen behouden.
Maar toch vraag ik me af of overstappen niet beter is?
Olympus zelf heeft camera's waarop mijn lenzen passen dmv een adapter.
Maar ook op canon kunnen ze passen dmv een adapter (ben bewust dat enkele functies kunnen wegvallen).

Dus wat doen?
Een Olympus camera zoeken of een canon?

Ik fotografeer vooral dieren als honden en paarden. En vooral bij beweging krijg ik de beelden.niet scherp.
Deze foto is gisteren gemaakt

[ [url=m/nBlwVy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel eerlijk, het zal eerder aan jou liggen dan aan de camera, ik heb zelfs nog een ouder model (de E-510) en die maakt echt prima foto's. Begint nu wel kuren te vertonen maar het ding is dan ook al ruim 10 jaar veelvuldig gebruikt.
Olympus maakt geen spiegelreflexen meer dus daarvoor zul je wel moeten gaan overstappen, als je echt een spiegelreflex wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:16

Fenrir schreef:
Art_Ificious schreef:
Hoi
Ik heb al 10 jaar dezelfde spiegelreflexcamera, namelijk de Olympus E 520 10MP en 3 lenzen
Heb veel ruis ookal doe ik iso 100 of 200. Ik probeer hoger dan 600 iso te vermijden.
En aan de lenzen zal het niet liggen. Ik gebruik voornamelijk de standaard lens 70-300mm f4.0-5.6

Maar ook op canon kunnen ze passen dmv een adapter (ben bewust dat enkele functies kunnen wegvallen).

Dus wat doen?

Ik fotografeer vooral dieren als honden en paarden. En vooral bij beweging krijg ik de beelden.niet scherp.

Heel eerlijk, het zal eerder aan jou liggen dan aan de camera, ik heb zelfs nog een ouder model (de E-510) en die maakt echt prima foto's. Begint nu wel kuren te vertonen maar het ding is dan ook al ruim 10 jaar veelvuldig gebruikt.
Olympus maakt geen spiegelreflexen meer dus daarvoor zul je wel moeten gaan overstappen, als je echt een spiegelreflex wilt.

Maar de systeemcamera's pretenderen niet onder te doen voor de DSLR's:
https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... ct=Olympus

Ik weet niet of ik nou zo per se een spiegel zou willen, als ik al zoiets had.

Art_Ificious

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:48

Ik ben inmiddels ook meer richting de systeemcamera's van Olympus aan het kijken.
Dan kan ik ook mijn lenzen behouden. Scheelt alweer in aankoop van lenzen.

Maar ik.twijfel dus tussen de om-d m5 (niet de mark II)
En de om-d m10 mark II

Budget is max 1.000€ voor body + 1 lens

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:49

Fenrir schreef:
Art_Ificious schreef:
Hoi

Dus wat doen?

bijna al mijn foto's hebben ruis.
Dit had ik in de jongere jaren van het toestel echt veel minder snel.
Had ergens eens gelezen dat mijn body max ong 25.000 kliks kon hebben, en daar zit die inmiddels al wel overheen.

Echt scherpe foto's krijg ik ook niet zelfs van stilstaande objecten niet meer.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:44

@artificious. Ik heb ooit al eens gereageerd op jouw vraag. Maar nog een keer. Ik denk dat je er goed aan doet om in zijn geheel over te stappen op een nieuw systeem (of dat nu Olympus, Panasonic, Nikon of canon is).

Ik kan mij voorstellen dat de camera niet meer aan je wensen voldoet. Ik heb hem ook gehad en hem jaren geleden al weggedaan. De ISO van Olympus is bijzonder en waardeloos te noemen.

Echter, jouw oplossing gaat niet werken ben ik bang. Althans, technisch werkt het wel, maar jouw proble wordt niet opgelost. Namelijk, de onscherpte. Deze wordt niet veroorzaakt door de ISO vermoed ik, want het is geen bewegingsonscherpte. Het is een focusprobleem. En dat probleem gaat met 4/3 lenzen op een m4/3 systeem alleen maar erger worden. De lenzen die jij hebt werken met pdaf en je m4/3 systeem is cdaf is meer geavanceerd. De AF wordt derhalve nog langzamer en voor bewegende onderwerpen wordt scherpstellen steeds moeilijker.

Kortom, voor landschappen en statische onderwerpen werkt het. Voor bewegende onderwerpen kan het een frustrerende bezigheid worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:49

maaikemuis schreef:
@artificious. Ik heb ooit al eens gereageerd op jouw vraag. Maar nog een keer. Ik denk dat je er goed aan doet om in zijn geheel over te stappen op een nieuw systeem (of dat nu Olympus, Panasonic, Nikon of canon is).

Ik kan mij voorstellen dat de camera niet meer aan je wensen voldoet. Ik heb hem ook gehad en hem jaren geleden al weggedaan. De ISO van Olympus is bijzonder en waardeloos te noemen.

Echter, jouw oplossing gaat niet werken ben ik bang. Althans, technisch werkt het wel, maar jouw proble wordt niet opgelost. Namelijk, de onscherpte. Deze wordt niet veroorzaakt door de ISO vermoed ik, want het is geen bewegingsonscherpte. Het is een focusprobleem. En dat probleem gaat met 4/3 lenzen op een m4/3 systeem alleen maar erger worden. De lenzen die jij hebt werken met pdaf en je m4/3 systeem is cdaf is meer geavanceerd. De AF wordt derhalve nog langzamer en voor bewegende onderwerpen wordt scherpstellen steeds moeilijker.

Kortom, voor landschappen en statische onderwerpen werkt het. Voor bewegende onderwerpen kan het een frustrerende bezigheid worden.

Is de autofocus van de 4/3 lenzen dan zó traag? Anderzijds ik krijg zelfs een simpel blaadje van een boom niet meer haarscherp. En dat is geen bewegend onderwerp.

Had zelfs al maanden gedacht aan de 50-200mm f2.8-3.5 voor dieren.
Maar zal ook niet goed zijn dan vermoed ik?

En de micro4/3 lenzen, wil dat zeggen dat de micro 40-150 gelijkstaande is aan de 70-300 die ik heb? Of hoe moet ik dat bekijken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:53

Zoals deze,
Niet 100% scherp en toch geen zuchtje wind dus bewoog de tak niet.Afbeelding

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:54

Hoi hoi, deze week een Nikon 7200 aangeschaft. (Kom van een Nikon D3200)
Zit naar jullie mening veel verschil in de Tamron lenzen en de Nikon lenzen?
Bijv. de Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro Nikon
&
Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR DX
Welke zou je bij de D7200 gebruiken?

Ik had de Tamron lens gekocht voor de D3200, dacht geen andere camera aan te schaffen.
Maar later na wat onderzoek en met een goede aanbieding kon ik het niet laten om de D7200 te kopen... Nu twijfel ik of ik toch niet beter voor de Nikon lens had kunnen kiezen.
Misschien krijg ik nog wat geregeld indien 'nodig' of wat bijleggen of gewoon de Tamron houden.
Lekker doordacht bezig geweest dus :+ (Heb ook een Nikon AF-S 50mm f/1.8G die erg goed bevalt)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:11

Pattypaard schreef:
&

Ik had de Tamron lens gekocht voor de D3200, dacht geen andere camera aan te schaffen.
Maar later na wat onderzoek en met een goede aanbieding kon ik het niet laten om de D7200 te kopen... Nu twijfel ik of ik toch niet beter voor de Nikon lens had kunnen kiezen.
Misschien krijg ik nog wat geregeld indien 'nodig' of wat bijleggen of gewoon de Tamron houden.
Lekker doordacht bezig geweest dus :+ (Heb ook een Nikon AF-S 50mm f/1.8G die erg goed bevalt)

Mijn grote vraag is 'waarom'? Wat wil je met deze lens, met dit bereik bereiken? Beide lenzen hebben door hun enorme bereik namelijk ook enorme nadelen. Het enige voordeel is dat je niet hoeft te wisselen, maar dat voordeel komt wel met behoorlijke nadelen. Op 18mm geven beide lenzen enorme distortie, het verkrijgen van een aangename scherpte/diepte is lastig, ze geven onscherpte, lichtafvlakking en abberratie. Waarbij de Tamron echt behoorlijk slecht presteert. De Nikkor is de minst slechte van de twee.

En het blijkt dat je het zelf ziet wanneer je de 50mm Nikkor gebruikt.

De 18-300 of 18-200 zijn leuke vakantielenzen, of lenzen die je gebruikt wanneer het wisselen van lens ernstige schade toe kan brengen aan het binnenwerk van je camera (Sahara zand, bergbeklimmen). Anders zou ik toch gaan kijken naar een 55-200 (beter, goedkoop), 70-300 (goed maar duurder) of een 70-220 f4 (waanzinnig goed, maar duur) of de 70-200 f2.8 (waanzinnig goed, lichtsterk en heel duur).
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 19-01-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:14

Art_Ificious schreef:
maaikemuis schreef:

Is de autofocus van de 4/3 lenzen dan zó traag? Anderzijds ik krijg zelfs een simpel blaadje van een boom niet meer haarscherp. En dat is geen bewegend onderwerp.

Had zelfs al maanden gedacht aan de 50-200mm f2.8-3.5 voor dieren.
Maar zal ook niet goed zijn dan vermoed ik?

En de micro4/3 lenzen, wil dat zeggen dat de micro 40-150 gelijkstaande is aan de 70-300 die ik heb? Of hoe moet ik dat bekijken?

Dit is een lensprobleem denk ik. Het kan zijn dat je lens gewoon stuk is en dan maakt het niet uit waar je hem voor knoopt. En de AF van jouw lenzen is niet zo zeer sloom op jouw camera, maar het m4/3 systeem werkt met een geavanceerder focussing systeem dan het 4/3 systeem waardoor jouw lenzen met adapter mogelijk heel langzaam gaan werken. Het is een beetje alsof je een ouderwetse diesellocomotief de tgv laat trekken en verwacht dat hij dan net zo snel is.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:21

maaikemuis schreef:
Pattypaard schreef:
&

Mijn grote vraag is 'waarom'? Wat wil je met deze lens, met dit bereik bereiken? Beide lenzen hebben door hun enorme bereik namelijk ook enorme nadelen. Het enige voordeel is dat je niet hoeft te wisselen, maar dat voordeel komt wel met behoorlijke nadelen. Op 18mm geven beide lenzen enorme distortie, het verkrijgen van een aangename scherpte/diepte is lastig, ze geven onscherpte, lichtafvlakking en abberratie. Waarbij de Tamron echt behoorlijk slecht presteert. De Nikkor is de minst slechte van de twee.

De 18-300 of 18-200 zijn leuke vakantielenzen, of lenzen die je gebruikt wanneer het wisselen van lens ernstige schade toe kan brengen aan het binnenwerk van je camera (Sahara zand, bergbeklimmen). Anders zou ik toch gaan kijken naar een 55-200 (beter, goedkoop), 70-300 (goed maar duurder) of een 70-220 f4 (waanzinnig goed, maar duur) of de 70-200 f2.8 (waanzinnig goed, lichtsterk en heel duur).

Omdat ik ook graag foto's maak van onze rennende hond en paarden en dat met zoom erg handig is (voor mij dan). Dus vooral voor beweging/sport die zoom.
Ook lijkt de zoom me handig in de natuur met 'wilde' dieren alhoewel dat ook een kwestie is van hoe er mee om gaan.
Zou natuurlijk ook een objectief kunnen kopen met vast brandpunt op 150 -200 mm o.d.
Maar dat zijn nogal prijzige lenzen... de betere zoomlenzen kosten ook een vermogen en voor mijn bedrijfs & hobby fotografie is dat te kostbaar hoewel ik wel fatsoenlijke kwaliteit wil en (helaas) niet snel tevreden ben over het algemeen. Wil altijd beter en meer..

De 55-200 heb ik liggen maar die is al meer dan 10 jaar oud en heeft zijn beste tijd geloof ik wel gehad. Is ook niet mee gegaan met de ontwikkelingen natuurlijk, tot in hoeverre dat met de lenzen is. Geen idee daar van.

Kennis van me gaat zijn Nikon lenzen verkopen;
28-100 1:3.5-5.6 G
70-300 1:4-5.6 G
18-200 1:3.5 -5.6 G ED VR
Daar zit de 70-300 die je aanraad dus ook bij, alleen geen VR er op al is dat ook weer te overzien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:49

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:18

Pattypaard schreef:

Omdat ik ook graag foto's maak van onze rennende hond en paarden en dat met zoom erg handig is (voor mij dan). Dus vooral voor beweging/sport die zoom.
Ook lijkt de zoom me handig in de natuur met 'wilde' dieren alhoewel dat ook een kwestie is van hoe er mee om gaan.
Zou natuurlijk ook een objectief kunnen kopen met vast brandpunt op 150 -200 mm o.d.
Maar dat zijn nogal prijzige lenzen... de betere zoomlenzen kosten ook een vermogen en voor mijn bedrijfs & hobby fotografie is dat te kostbaar hoewel ik wel fatsoenlijke kwaliteit wil en (helaas) niet snel tevreden ben over het algemeen. Wil altijd beter en meer..

De 55-200 heb ik liggen maar die is al meer dan 10 jaar oud en heeft zijn beste tijd geloof ik wel gehad. Is ook niet mee gegaan met de ontwikkelingen natuurlijk, tot in hoeverre dat met de lenzen is. Geen idee daar van.

Kennis van me gaat zijn Nikon lenzen verkopen;
28-100 1:3.5-5.6 G
70-300 1:4-5.6 G
18-200 1:3.5 -5.6 G ED VR
Daar zit de 70-300 die je aanraad dus ook bij, alleen geen VR er op al is dat ook weer te overzien.[/quote]

Waarschijnlijk ook weer niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar de 70-300 zonder vr is niet echt een beste lens (tenzij je hem voor 50 euro kan komen). De vr versie is voor 350 tweeehands wel te vinden en anders is de nieuwe 55-200 echt een leuke lens voor zijn prijs.

Helemaal snappen doe ik het niet. Waarom koop je zo'n mooie camera maar wil je niet een beetje investeren in de lenzen? Die camera maakt de foto niet, de lens wel!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:57

Heeft iemand hier ervaring met de canon eos D80? IK zit te denken om mijn canon eos D500 te vervangen door de D80. Ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:05

magriet schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de canon eos D80? IK zit te denken om mijn canon eos D500 te vervangen door de D80. Ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen

Ervaring niet maar het zal best een goede camera zijn en een flinke stap vooruit t.o.v. de 500D.

Wil ik je wel ter overweging meegeven: de 7D mark II wordt als occasion voor ongeveer dezelfde prijs aangeboden, als je de mazzel hebt er eentje tegen het lijf te lopen. "mijn" winkel had er onlangs drie in de aanbieding voor dat geld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:41

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:04

Ik weet niet waar jij 6.0 ziet...
De link die ik aanklik staat toch echt 9.0 ... Praktisch in nieuwstaat....

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:19

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:44

Achja ik ben.vrij mijn mening te zeggen.
En mijn mening is dat ik het gewoon pokkeduur vind. Volgend jaar is die misschien weer 1500€ minder waard door komst van een nieuw model. Daar gaat dan je zuur verdiende geld

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:12

Art_Ificious schreef:
Achja ik ben.vrij mijn mening te zeggen.
En mijn mening is dat ik het gewoon pokkeduur vind. Volgend jaar is die misschien weer 1500€ minder waard door komst van een nieuw model. Daar gaat dan je zuur verdiende geld

Maar baseer die mening dan wel op correcte feiten!
Die 5D IV is nagenoeg in nieuwstaat, score 9.0 en ik heb 'm in handen gehad! Die link van jou is inderdaad parallel-import want camera's zijn in GB juist duurder in de winkel. Ook dat meedermalen gecontroleerd, kom met regelmaat daar.

Ik kocht mijn 7D drie jaar geleden ook voor 1400 euro; nu brengt ie met geluk nog 500 op, so what......
Ik heb hier een auto voor de deur staan die kostte de vorige eigenaar zo'n 5D IV per jaar aan afschrijving! (in 20 jaar 80.000 euro afschrijven).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:28

Ik heb het misschien iets te grof gezegd.
Heb thuis (mijn vriend) ook dure auto's (incl Ferrari) dus ik weet waarover je praat.

Maar ik ben geen fotografe die in opdracht werkt en dus geen geld verdiend aan haar foto's. Dan is zo'n 3.000€ toestel gewoon nutteloos in mijn ogen.

Heb van iemand een interessant aanbod gekregen om haar Olympus e-m5 te kopen.
Is misschien niet zo goed als de E-M10 mark II, maar bevat evenveel MP en heb eigenlijk nog niet vergeleken waar de voornaamste verschillen zitten.

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:53

Hi allemaal,

ik ben op zoek naar een nieuwe Camera. Ik denk dat ik voor een Canon 750D of 760D wil gaan. Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen deze 2?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:05

Ik heb de 700 D maar weet eigenlijk niet de preciese verschillen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:36

Dat vroeg ik me ook af bij olympus tussen de e-m5, e-m10 en beide ookde mark II versies ervan.
Maar als ik goed begrijp is tot nu toe alleen de e-m5 stof en spatwaterdicht wat zeer belangrijk is aangezien ik ook bij vochtige weeromstandigheden wil fotograferen EN zowel nieuw als tweedehands binnen mijn.budget.

Ik zou zeggen print van beide de specificaties uit en leg ze naast elkaar. Dan heb je een beter overzicht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:32