[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:14

Mossel schreef:
Niemand die me een beetje opweg kan helpen?
Ik zit te twijfelen tussen nikon en canon

Beide prima merken :) Wat je kiest is persoonlijke voorkeur. Ga eens naar de winkel en houdt er een aantal vast en kijk wat jou het lekkerste in de hand ligt. Ook het menu kan je van de een prettiger vinden werken dan van de ander. Ik ben Canon gewend, maar kwam ook vrij makkelijk weg met een Nikon camera van een vriendin :j

Algemeen advies is wel dat je beter een iets goedkopere camera kan kopen en wat meer uitgeven aan je glas (objectieven) dan een duurder model camera kopen en goedkope objectieven moeten kopen!!!
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Canon 1000D, hier in het topic ook al regelmatig besproken :)

Mossel

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:17

heb ik indd naar gekeken :j ik weet dat het mijn persoonlijke voorkeur is, maar ben niet bekend met beide merken, ik heb nu een pentax ist* DL. Ik wil nu ook toch wel echt wat verder kunnen met een camera, en als dat betekent dat ik nog ff moet sparen uiteraard geen probleem, maar tot nu toe is het 700 euro ruim.
Ik denk indd dat ik tegen de tijd ook langs een foto zaak ga. Maar ik vind de mening van mede fotografen ook iets om mee te nemen in m,n keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:29

Je gaat hier als het goed is niet te horen krijgen "absoluut Canon" of "absoluut Nikon". Het zijn beide prima merken en wij hebben geen idee wat jouw voorkeur zou hebben ;) Lees in ieder geval mijn artikel eens goed door.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:38

Wat betreft 550D/600D/60D:
- 550D heeft voordeel prijs;
- 600D heeft voordeel klapscherm;
- 60D heeft voordeel klapscherm + stevigheid + zelfde accu's als 5D.

Waarschijnlijk gaat die body bij mij nog geen 10 foto's per maand halen :+ Dus flitsen is niet zo belangrijk.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:41

Nouks schreef:
Je gaat hier als het goed is niet te horen krijgen "absoluut Canon" of "absoluut Nikon". Het zijn beide prima merken en wij hebben geen idee wat jouw voorkeur zou hebben ;) Lees in ieder geval mijn artikel eens goed door.

Ohh nee dat was ook niet mijn onderliggende gedachten, maar ervaring van mede fotografen is wel fijn om mee te nemen in m,n keuze. Heb het artikel doorgelezen :j Ik heb de Nikon D3100 en de Canon 1000D in gedachten, ga het nog verder uitpluizen en uiteraard ff langs een fotozaak.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:42

Je kan de D3100 beter met de 1100D vergelijken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:49

@ Mossel, ik zou als je de kans hebt eens bij verschillende fotozaken binnenlopen en je vraag voorleggen. Ik heb tot nu toe bij verschillende zaken op dezelfde vraag zéér uiteenlopende antwoorden gehad. Uiteindelijk voel ik me het prettigst bij Konijnenberg waar mijn twee laatste grote aankopen dan ook gedaan zijn. Heb het gevoel dat men daar over het algemeen erg goed geinformeerd is, beter dan kleine zaakjes die de camera's soms niet eens hebben staan omdat ze zich niet zo'n voorraad kunnen permitteren :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:54

Hier in arnhem zit weet ik 1 fotozaak (zitten er wel meerdere) die bij mijn weten goed advies geeft en er veel tijd in stopt, en pakt er ook verschillende camera's bij. dus daar ga ik sowieso heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:02

Okay :j
Kijk wel uit dat je niet naar huis gaat met de persoonlijke voorkeur van de verkoper, je wil graag naar huis met het merk waar jijzelf je het prettigst bij voelt :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:08

Ik heb er 2 in gedachten die ik wel bij mij vindt passen, dus ik ga zeker niet op de keus van een verkoper of wie dan ook af :) Ben gelukkig ook niet beïnvloedbaar :D Bedankt voor jullie medewerking :D
En een nieuwe camera en ander merk zal toch altijd wel ff wennen zijn :P

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:01

Hoi hoi,
Hier een vrij dringende vraag. Ik sta op het punt een Fujifilm Finepix AX200 - Zilver aan te schaffen. Maar ik vroeg mij af in wat voor bestandstype de filmpjes worden opgeslagen?
Aangezien ik filmpjes met Video Deluxe 16 bewerk, zou ik het vervelend vinden als de kwaliteit achteruit gaat door het omzetten omdat ze door de camera verkeerd worden opgeslagen.
Alvast bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:49

Ik heb al een tijdje een hele fijne canon compact camera en daarvan vind ik de menu's en de software heel fijn werken. Misschien dat ik in de toekomst toch wel een SLR wil omdat het toch wat meer mogelijkheden bied. Ik vind alleen de meeste SLR camera's niet zo fijn in de hand liggen, ik heb het idee dat dit domweg komt omdat mijn handen niet groot genoeg zijn om zo'n camera goed vast te houden. De enige die ik tot nu toe wel fijn vond is de olympus van mijn moeder deze heeft ook niet zo'n grote handgreep voor je rechterhand. Zijn er nog meer SLR camera's met kleine handgrepen (ook van canon?)?

En wat ik om dezelfde reden ook wel wil weten wat is nu het verschil tussen zo'n platte camera met verwisselbaar objectief (zoals de sony nex 5) en een SLR camra. En dan vooral in gebruik en de kwaliteit van de foto's die je kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:56

Van Canon zijn de 1000D, 1100D, 500D, 550D en 600D de kleinere bodies. Je zou één van die camera's eens kunnen vasthouden bij een winkel oid. Verder, zet er ook eens een flink objectief op, dan weet je waarom een grotere grip helemaal niet zo vervelend is :D

Op je tweede vraag kom ik later even wat uitgebreider terug (als ik er aan denk, help het me evt even herinneren).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:56

Ik heb zelf ook kleine handen en ben begonnen met een 350D welke erg klein is. Nu ben ik over naar een nieuwere camera en het was voor mij wel een punt, ik wilde namelijk graag de 7D maar daarbij heb ik dus het probleem dat ik hem niet fijn vast kan houden. IK ben voor een 550D gegaan, deze is nauwelijks groter dan mijn 350D was en kan ik goed vasthouden met mijn kleine handjes. Ik dacht trouwens dat de 1000D ook zo klein van model was, maar die heb ik nooit vastgehad. Als dat ook niet wil is het dénk ik gewenning omdat het gewoon anders is dan een compactcamera, maar hij moet je wel lekker in de hand liggen als je iets gaat kopen natuurlijk :j

Andere vraag kan ik je niet mee helpen :)

Edit: Zie dat Nouks in de tussentijd een zelfde/vollediger antwoord gegeven heeft :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:18

Ik heb gisteravond even een half uurtje met een 1000D gefotografeerd. Hoewel dat opzich wel ging vond ik hem toch een stuk minder fijn vast houden dan de camera van mijn moeder. Wat ik wel jammer vind want ik vind het instellen van een canon dus wel makkelijker werken. Mijn moeder heeft er soms trouwens ook wel een vrij lang/groot objectief aan hangen en dan vind ik die camera op zich nog steeds wel fijn vast houden. Maar ik ga de komende tijd nog een paar keer met een canon 1000D werken misschien dat het ook wel een gevalletje wennen is??

Ik kan trouwens ook wel voorstellen dat zo'n systeem camera dan heel snel de neiging heeft om wat topzwaar te worden door de lens. ik vind die met een korter obejectief opzich wel fijn in de hand liggen trouwens maar met een langer objectief staan ze bijna nooit in de winkel.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:45

Jolandaa_ schreef:
Hallo,

Ik ben voor mijn tante haar fotocamera op internet aan het zetten (wegens overlijden oom)
Hij heeft een Olympus e300 met 2 lenzen (welke moet ik nog opzoeken)

Weet iemand wat dit nog waard is? ik kan nergens een redelijke prijs vinden..

Overigs heb ik een nikon d60 met een 18-55 en 55-200 lens. Wat is in principe een beter toestel? mijn nikon of die olympus?

Iemand enig idee? Dan kan ik mijn tante verder helpen :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:52

Nouks schreef:
Op je tweede vraag kom ik later even wat uitgebreider terug (als ik er aan denk, help het me evt even herinneren).

...of even teruglezen in het topic. uitgebreid antwoord over geschreven!

Met name de zoeker is storend (minder scherp/vertraagd) vind ik, maar ik ben SLRs gewend.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:13

op welke pagina zou ik dan (ongeveer) terug moeten lezen ik heb wel al wat pagina's terug gelezen maar alle 230 vind ik toch wat veel zoek werk???

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:15

weet iemand ook waar ik een nederlandse handleiding voor de fuji finepix S602Z kan vinden? Ik heb hem nu al een tijdje liggen en kan er nog weinig mee, omdat de Engelse manual me te lastig is.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:57

Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe,goeie camera. Mijn budget gaat tot rond de 500 euro.
Ik twijfel zelf tussen een gewone compact camera (maar dan een duurdere rond mijn budget)
en een spiegelreflex. Maar wat neem ik het best,ik wil kwalitatief goeie foto's en een camera waar ik een beetje mijn 'ziel' in kan leggen dus écht mooie foto's mee kan schieten (belichting ed.). Wat neem ik het beste? En weten jullie een goede camera rond mijn budget (evt voorbeeldfoto's)?

Ik heb de voorbeeldfoto's allemaal bekeken maar ik vind nog niet echt een antwoord op mijn vraag ;).
alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:00

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:11

Hallo :) Ik kom eigenlijk voor advies, ik heb afgelopen pagina's vooral gelezen over spiegelreflexcamera's maar ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een leuke kleine digitale camera. Ben internet aan het afstruinen maar vind het onwijs moeilijk om er een uit te zoeken omdat eigenlijk bij elke camera wel + en - punten zijn... In de winkel konden ze me vertellen dat vooral Sony en Canon eigenlijk de toppers zijn.
Ik ben op zoek naar een digitale camera waar ik gewoon leuke/goede foto's kan maken, op feestjes, dagjes weg, ik vind het belangrijk dat ik gewoon heldere foto's heb zowel binnen als buiten.
Mijn budget ligt rond de 150,- .
Nu heb ik de sony cybershot dsc-w350 gezien, op internet lees ik aan de ene kant hele positieve reacties, aan de andere kant juist ook enkele mindere over dezelfde eigenschappen.
Dus ik twijfel wat ik nu moet doen, aangezien dat bij ongeveer elke camera is :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:47

hetlevenwint schreef:
Hoi,
Ik zoek een camera die geschikt is voor een meer beginnende die van een flutcamera komt. Een die rond de 200euro (eventueel iets meer) ligt maar wel degelijk werkt en je veel mee kan. Ik had al de sp-800 van olympus tegen gekomen en een die dacht ik pas uitgekomen is de sz-30mr nu vroeg ik mij af vinden julli deze camera's goed en geschikt en welke camera's denken julli dat zou kunnen zijn wat ik zoek. Meer info mag gerust gevraagd worden alsvast bedankt

Hoi iemand ?
Ik ben nog redelijk beginnend door dat ik van een "flut" camera kom. Dus iemand die een goede camera weet voor mij ? Ik heb al gehoord dat je best niet eentje neemt waar dat je met je ogen naar het scherm moet staren om een foto te nemen maar in zo een hokje (ben de namen kwijt). Eventueel mag het wat meer van 200 kosten. Dus iemand ?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:53

ChantalSmook schreef:
Hallo :) Ik kom eigenlijk voor advies, ik heb afgelopen pagina's vooral gelezen over spiegelreflexcamera's maar ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een leuke kleine digitale camera. Ben internet aan het afstruinen maar vind het onwijs moeilijk om er een uit te zoeken omdat eigenlijk bij elke camera wel + en - punten zijn... In de winkel konden ze me vertellen dat vooral Sony en Canon eigenlijk de toppers zijn.
Ik ben op zoek naar een digitale camera waar ik gewoon leuke/goede foto's kan maken, op feestjes, dagjes weg, ik vind het belangrijk dat ik gewoon heldere foto's heb zowel binnen als buiten.
Mijn budget ligt rond de 150,- .
Nu heb ik de sony cybershot dsc-w350 gezien, op internet lees ik aan de ene kant hele positieve reacties, aan de andere kant juist ook enkele mindere over dezelfde eigenschappen.
Dus ik twijfel wat ik nu moet doen, aangezien dat bij ongeveer elke camera is :)

Ik heb vorig jaar de Sony Cybershot DSC-WX1 gekocht.
Ben hier erg tevreden over, trekt scherpe foto's en heeft ook mooie kleuren.
De positieve en negatieve adviezen zullen waarschijnlijk ook persoonlijk liggen, en op welk gebied je foto's wilt nemen.
Ik heb mijn Sony elke dag bij (ja, zelfs naar het werk :+ ) voor het geval ik iets leuks tegenkom, accident meemaak, ...
Neem goede foto's, ook met flits. Ook het panorama-sweep ding vind ik wel erg tof.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:12

Hoe kijken jullie aan tegen de bodies van Sony, bijvoorbeeld de A55?
Deze werd mij (een leek op het gebied van spiegelreflexcamera's) geadviseerd, mede door de spiegel die niet omhoog geklapt hoeft te worden en omdat steadyshot ingebouwd is in de body en de objectieven deze dus niet ingebouwd hoeven hebben (wat weer scheelt in de prijs) verder zouden bij de sony de kleuren beter overkomen dan bij de (instapmodelen) canon of nikon..

Dit hele verhaal heb ik te horen gekregen van iemand van het sony demoteam, dus hij was echt een sony body aan het promoten. Dus vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben naar jullie mening over deze camera.