[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:10

Hallo, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een digitale camera en nou is mijn oog gevallen op de Fujifilm Finepix S5700, ik las via de zoekfunctie op bokt dat er hier best veel over deze camera gesproken is, maar niet echte ervaringen over kwaliteit. Ik heb wat andere reviews gelezen en daarin kwamen veel positieve, maar ook een paar negatieve punten uit (negatief was vooral over onscherpe foto's, ruis, etc). Wie kan mij wat meer informatie / ervaringen geven?

Alvast bedankt!!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:06

Ik weet even niet of er een speciaal topic is voor camera-vragen en ik zit een beetje te stressen, omdat ik alles nog moet inpakken voor mijn vakantie.

Maar ik heb zojuist alle foto's (774 Haha!) van mijn camera op de computer gezet, zodat ik meer ruimte heb voor foto's voor de vakantie.

Maar nu moet ik ze nog van mijn camera verwijderen, en om dat nou 1 voor 1 te doen..

Nu zullen sommige van jullie zeggen dan verwijder je ze toch gewoon via de computer, maar dat is slecht voor je camera. (Onze oude camera maakte daardoor ineens geen foto's meer, hebben ze in een fotografie-winkel weer helemaal goed moeten instellen Clown)

Dus hoe verwijder je alle foto's tegelijkertijd van de Fuji (Finepix S5600)? Ik weet dat het kan, maar ik kan het niet zo 1.. 2.. 3.. vinden, ook niet in het boekje.

Als iemand kan helpen, dan kan ik alvast gaan inpakken iig Knipoog

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:11

je pakt 1 foto drukt op menu/ok en dan erease en dan all frames Haha!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:14

Mareska schreef:
Hallo, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een digitale camera en nou is mijn oog gevallen op de Fujifilm Finepix S5700, ik las via de zoekfunctie op bokt dat er hier best veel over deze camera gesproken is, maar niet echte ervaringen over kwaliteit. Ik heb wat andere reviews gelezen en daarin kwamen veel positieve, maar ook een paar negatieve punten uit (negatief was vooral over onscherpe foto's, ruis, etc). Wie kan mij wat meer informatie / ervaringen geven?

Alvast bedankt!!

Ik heb de Olympus SP-510, kan je volgens mij goed vergelijken met de Fuji Finepix S5600/5700.
Ik heb iig geen last van ruis etc.(ja pas bij een iso van 400 of hoger).
Maar ik heb het ook wel vaker gehoord dat de mensen bij de fuji inderdaad last hadden van ruis. Ja

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:15

_Nikki_ schreef:
je pakt 1 foto drukt op menu/ok en dan erease en dan all frames Haha!

Dankje!

Haha, dat ik dat niet kon vinden. Ik had al een paar keer in het menu gekeken en het is het eerste dingetje Clown

Overheen gekeken, denk ik Blond

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:17

heb je wel een nederlandse handleiding dan Tong uitsteken

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:58

x_Marr schreef:
Mareska schreef:

Alvast bedankt!!

Ik heb de Olympus SP-510, kan je volgens mij goed vergelijken met de Fuji Finepix S5600/5700.
Ik heb iig geen last van ruis etc.(ja pas bij een iso van 400 of hoger).
Maar ik heb het ook wel vaker gehoord dat de mensen bij de fuji inderdaad last hadden van ruis. Ja

Serieus? Oh ik had gehoopt dat het maar kul was (of dat degene die er last van hadden geen foto's konden maken Clown)

Maar ik wacht nog op meer ervaringen voordat ik overtuigd ben Haha!!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:30

Alle compactcamera's hebben vanaf ISO400 last van ruis. Dus ook de Olympus. Het gebeurd vaak dat als er 1 begint te klagen over ruis bij een bepaalde camera, er gelijk meer zijn die die ruis zien. Een aantal weken geleden werd er hier een foto geplaatst van een Fuji S5600 waabij de eigenaar over de ruis klaagde. Er was echter geen ruis te bekennen. Dus zijn niet alle verhalen waar over die ruis. De Fuji S5600/S5700 hebben niet meer of minder ruis dan hun concurenten. Binnen dezelfde prijsklasse is dat ongeveer vergelijkbaar. Je weet gewoon dat je de compactcamera bij hogere ISO dan 400 ruis produceerd. Dus moet je geen compact kopen als je dat niet wilt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:33

Dat was ook geen ruis nee Tong uitsteken

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:54

Dankjewel voor de opheldering. Beetje een lastige vraag, maar hoe donker moet een ruimte ongeveer zijn als je met een ISO waarde van 400 of hoger moet fotograferen? (oftewel: krijg je in een binnenbak met kunstmatige verlichting nog wel fatsoenlijke foto's? Als in: object duidelijk te herkennen) En wat moet ik me bij die ruis voorstellen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:29

Binnenbak zal lastig worden met ISO 400, dat is eigenlijk bijna nooit te doen. Ik gebruik zelfs met mijn lichtsterke telelens (op spiegelreflex) af en toe ISO 800...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:46

Zoals al vaker hier op het forum verteld heeft ook een dslr daar al heel wat moeite mee. Overdag met een beetje licht van buiten kan nog net, maar als je het 's-avonds met alleen de TL-verlichting moet doen is het ook met een dslr eigenlijk niet te doen. Dus foto's in de binnenbak moet je eigenlijk gewoon vergeten. Bovendien heb je in een binnenbak ook nooit mooie verlichting. Het licht komt, op een enkele uitzondering na, altijd van boven. Gevolg, schaduwen onder de cap, neus en noem maar op. Dus ook daarom al geen foto's in de binnenbak bij alleen kunstlicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:56

Ik doe het desondanks geregeld (werk niet alleen in het outdoorseizoen) en ja, het is lastig. Moet je een hele goeie set voor hebben en dan nog is het resultaat vaak teleurstellend. Je kunt dan alleen nog proberen beter te zijn dan andere indoorfotografen.

Met ISO400 op een compactcamera zul je nooit goede foto's krijgen. Mocht het echt gaan om een HELE lichte binnenbak en je bent zelf niet zo kieskeurig, kán het wellicht nog een beetje meevallen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:32

Het blijft inderdaad erg moeilijk. Je kunt nog wel meepannen zoals ze dat noemen, maar de benen van het paard hebben meestal een andere snelheid dan het paard zelf. Het ene moment staan ze stil en het volgende moment gaan ze met meer dan dubbele snelheid naar voren. Dit vergt extra hoge sluitersnelheden. Een bewegend paard scherp fotograferen is daardoor dan ook moeilijker dan een formule 1 auto. Het licht is manege's erg verschillend. Bovendien vertikt een manegehouder het vaak om extra licht aan te doen als er geen belangrijke wedstrijd wordt verreden. Als je al wilt slagen binnen zullen alle onderdelen van je apparatuur daarop moeten zijn aangepast. Lichtsterk objectief bij voorkeur groter diafragma dan 2.8, goede ruisverhouding van de camera bij hoge Iso en de camera goed kunnen stilhouden of meebewegen. Er zijn objectieven met een groter diafragma dan 2.8 en dat zijn allemaal primes. Het goedkoopst is de 50mm 1.8, het best zijn de 50mm 1.2 en de 85mm 1.2. Maar die laatste 2 zijn erg duur. Ook heb je nog een 85mm 1.8, een 100 en 135mm 2.0. Allemaal van Canon. En ooit was er de 200mm 1.8, maar ook 2e hands is daar niet aan te komen of tegen een zeer hoge prijs.
Omdat de resultaten ook dan nog vaak teleurstellen doe ik 's-winters meestal video. Dat neemt genoegen met aanmerkelijk minder licht dan fotografie. Ik lever liever niet dan slechte kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:58

Hmmm ik ben niet zo van de video. Ik fotografeer indoor altijd met een 1D Mk II en een 70-200 F2.8. ISO op 1600 of vaak 3200, sluitertijden korter dan 1/250 of bij voorkeur 1/320 houden, en dan maar noise ninja er tegenaan en eventueel wat oplichten op de pjoeter... Resultaat altijd minder dan outdoor, maar ja, zo lang je het beter doet dan andere indoorfotografen...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:32

Nouks schreef:
Hmmm ik ben niet zo van de video. Ik fotografeer indoor altijd met een 1D Mk II en een 70-200 F2.8. ISO op 1600 of vaak 3200, sluitertijden korter dan 1/250 of bij voorkeur 1/320 houden, en dan maar noise ninja er tegenaan en eventueel wat oplichten op de pjoeter... Resultaat altijd minder dan outdoor, maar ja, zo lang je het beter doet dan andere indoorfotografen...

Niet voor niets zie je indoor slechts heel af en toe een professionele paardenfotograaf. Dat geld natuurlijk niet voor grote CH's, waar veel extra licht is. Maar in een gewone manege wordt tijdens wedstrijden normaal gesproken niet door een prof gefotografeerd, omdat de resultaten niet mooi zijn. Degene die ik gezien heb die dat hebben geprobeerd verkopen dan ook nauwelijks foto's en laten het dus een volgende keer wel uit hun hoofd om daar een weekend aan te spenderen, zonder dat ze foto's verkopen. Ook de klanten wachten wel tot het outdoor seizoen met bestellen van foto's.
Foto en Video hebben heel veel technieken gemeen, maar tegelijkertijd is het ook weer heel anders. Dingen die je met video kunt vastleggen lukt niet met een foto, maar ook andersom komt voor. Een video kun je bv weer niet aan de muur hangen als vervanging van een foto. Grote voordeel van video is dat je veel minder licht nodig hebt.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:06

ik ben op zoek naar een goede camera, en deze viel me op:
Canon EOS 300D

maar ik heb totaal geen verstand van camera's enzo..
misschien heeft iemand een goed advies?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:11

Poppetjes_ schreef:
ik ben op zoek naar een goede camera, en deze viel me op:
Canon EOS 300D

maar ik heb totaal geen verstand van camera's enzo..
misschien heeft iemand een goed advies?

Misschien handig om te vertellen wat je ermee wil doen etc.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:19

Oh sorry Bloos

Voornamelyk dieren fotograveren. (dus ook beweging)
Binnen & buiten.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:37

Poppetjes_ schreef:
Oh sorry Bloos

Binnen & buiten.

De Canon 300D is al weer een tijdje uit de roulatie. Je hebt inmiddels 2 opvolgers, de 350D en de 400D. De 300D is dus alleen 2e hands te koop. Ondanks zijn leeftijd kan hij toch nog redelijk meekomen. Natuurlijk wat minder pixels, 6Mp, en niet zo snel met wegschrijven ed. maar toch een goede beginners dslr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:37

Kokomo schreef:
Niet voor niets zie je indoor slechts heel af en toe een professionele paardenfotograaf. Dat geld natuurlijk niet voor grote CH's, waar veel extra licht is. Maar in een gewone manege wordt tijdens wedstrijden normaal gesproken niet door een prof gefotografeerd, omdat de resultaten niet mooi zijn. Degene die ik gezien heb die dat hebben geprobeerd verkopen dan ook nauwelijks foto's en laten het dus een volgende keer wel uit hun hoofd om daar een weekend aan te spenderen, zonder dat ze foto's verkopen. Ook de klanten wachten wel tot het outdoor seizoen met bestellen van foto's.
Foto en Video hebben heel veel technieken gemeen, maar tegelijkertijd is het ook weer heel anders. Dingen die je met video kunt vastleggen lukt niet met een foto, maar ook andersom komt voor. Een video kun je bv weer niet aan de muur hangen als vervanging van een foto. Grote voordeel van video is dat je veel minder licht nodig hebt.

Nou ja, wij doen het dus wel. Maar met indoor heb je ook één ring over het algemeen, outdoor veel meer. Dan fotografeer ik (in het geval van dressuur) soms wel 4 a 5 ringen tegelijkertijd (van iedereen één proef zeg maar). Dus behalve dat je dan mooiere foto's levert, fotografeer je ook 4-5 keer zo veel combinaties. En ja, dan verkoop je dus sowieso al meer.

Moet zeggen dat de resultaten me afgelopen winter niet zijn tegengevallen. Over het algemeen zeer goede reacties over de kwaliteit van de binnenfoto's en nog best aardig verkocht voor die vaak maar 25 combinaties op een middag/avond. Ook nog vrij geregeld foto's van mij op Bokt tegengekomen waar de ruiter dan toch wel héél blij mee was enzo...

Dus wat dat betreft, het houdt je bezig. Het is relaxter fotograferen dan outdoor, je hebt ondertussen tijd om nog lekker een praatje te maken, eventueel zou je zelfs veel gemakkelijker met twee bodies tegelijkertijd kunnen fotograferen... Jua, liever een paar matige weekends/avonden dan thuis stil zitten. Wat je dan toch meepikt aan inkomsten is leuk meegenomen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:39

Interessant om te lezen! Heb het eerder ook al met video opgelost ja. Bedankt in ieder geval voor alle informatie Haha!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:46

Hoi,

Hier ( weer ) een mega leek op het gebied van digitale camera's.
Maar ik ben dus wel op zoek naar een camera. Waar moet ik dan op letten ??? Ik heb geen zin heel dit topic door te lezen .... Heeft iemand tips ?
Ik begreep wel dat hoe meer optische zoom, hoe duidelijker de foto's meestal zijn ?
En voor bewegingsfoto's ( paard natuurlijk ), waar moet ik dan op letten ?
Alvast super bedankt.

Groetjes,

Maris

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:49

Kokomo schreef:
Poppetjes_ schreef:
Oh sorry Bloos

Binnen & buiten.

De Canon 300D is al weer een tijdje uit de roulatie. Je hebt inmiddels 2 opvolgers, de 350D en de 400D. De 300D is dus alleen 2e hands te koop. Ondanks zijn leeftijd kan hij toch nog redelijk meekomen. Natuurlijk wat minder pixels, 6Mp, en niet zo snel met wegschrijven ed. maar toch een goede beginners dslr.

Hmm okee Lachen
Maar waar moet ik op letten by het kopen van een goede camera?
Zeg maar de hoofdzaken.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:13

Poppetjes_ schreef:
Hmm okee Lachen
Maar waar moet ik op letten by het kopen van een goede camera?
Zeg maar de hoofdzaken.

Hoe bedoel je, als je een gebruikte koopt of om een goed type uit te kiezen.