[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:46

Neverland schreef:
5D mark iii ligt te ver buiten het budget helaas. Ik moet sowieso kijken voor tweedehands.
Ik ben een beetje bang dat als ik me dadelijk een mooie lens koop dat mijn camera het dan begeeft. Ik zou nieteens eens willen weten hoeveel clicks die er inmiddels al op heeft zitten. :=

Ik zit nu bijvoorbeeld te kijken tussen de combinatie Canon 70-200 f4 én een Canon 7D. Dan is mijn oudje direct vervangen. Maar die f4 zit me een beetje dwars. Ik fotografeer ook vaak in een binnenbak en dan zijn mijn foto's al te donker of er zit veel ruis op.

Goed glas is goed glas en dat blijft goed glas. De 70 - 200 f2.8 is echt een monster van een lens. Het moet zo ongeveer aardedonker zijn voordat het mis gaat; zeker de versie met IS.

Een 70 - 200 f2.8 IS doet ongeveer 1100 euro; de mark II ongeveer 1500 - 1600.

7D mark II al tweedehands gezien, rond 1000 euro, beetje afhankelijk van de staat.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:01

Ik had het in dat bericht niet over de 2.8 maar de f4. Ik weet dat die 2.8 een mooie lens is, heb er vaak mee gefotografeerd. :) Maar de f4 heb ik nog nooit in handen gehad.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:31

Mijn vriend en broertje gaan vanmiddag indoor karten. Nu hebben ze gevraagd of ik foto's wilde maken. Een leuke uitdaging al zeg ik het zelf.

Ik ben in het bezit van de Canon 1200d en 18-55 en 55-250 lens. Welke kan ik het beste meenemen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:06

Hoe ver sta je van ze af? Dat bepaald wel welke lens je nodig hebt. Beide zijn ook niet lichtsterk en niet zo geschikt voor binnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:46

CupCakes_ schreef:
Mijn vriend en broertje gaan vanmiddag indoor karten. Nu hebben ze gevraagd of ik foto's wilde maken. Een leuke uitdaging al zeg ik het zelf.

Ik ben in het bezit van de Canon 1200d en 18-55 en 55-250 lens. Welke kan ik het beste meenemen?

de 55-250 en een statief.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:02

Neverland schreef:
Ik had het in dat bericht niet over de 2.8 maar de f4. Ik weet dat die 2.8 een mooie lens is, heb er vaak mee gefotografeerd. :) Maar de f4 heb ik nog nooit in handen gehad.

Ik heb de F2.8 gehad, de F4 en de 2.8 IS. De F4 is scherper dan de gewone 2.8. Doordat je volledig kunt inzoomen is de DOF prima. Ligt eraan hoe vaak je 2.8 qua lichtomstandigheden nodig zult hebben etc. De F4 is een goede en scherpe lens en een stukje betaalbaarder.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:25

Hoi ik had al eerder een bericht gemaakt, naar zag dat er een algemene groep hier voor is.

Ik wil meer natuur- en dierfoto’s maken in de natuur. Nu heb ik een Canon EOS M10,
met een standaard 15-45mm Lens/objectief.

Is de onderstaande lens in de link, een goede die voldoet aan mijn wensen? Iemand die hier ervaring mee heeft, ben net beginnende met foto’s maken, moet er nog een beetje inkomen.

En kan die lens zo op mijn EOS m10 of heb ik dan nog zo’n koppelstukje nodig?

https://www.cameranu.nl/nl/p540992/canon-ef-75-300mm-f-4-0-5-6-iii-objectief-bulk

**Had de tip al gekregen om de site te bellen, maar ben op m’n werk en bellen gaat dan wat lastiger**

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:35

countrygirl4 schreef:
Hoi ik had al eerder een bericht gemaakt, naar zag dat er een algemene groep hier voor is.

Ik wil meer natuur- en dierfoto’s maken in de natuur. Nu heb ik een Canon EOS M10,

Is de onderstaande lens in de link, een goede die voldoet aan mijn wensen? Iemand die hier ervaring mee heeft, ben net beginnende met foto’s maken, moet er nog een beetje inkomen.

https://www.cameranu.nl/nl/p540992/canon-ef-75-300mm-f-4-0-5-6-iii-objectief-bulk

**Had de tip al gekregen om de site te bellen, maar ben op m’n werk en bellen gaat dan wat lastiger**

Niet verder over nadenken, is niet de moeite waard om energie in te steken, tenzij je, hangend aan je grote teen, boven een ravijn van 100mtr diep een foto wil maken (is minder erg als deze naar beneden valt)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:10

countrygirl4 schreef:

Je hebt een koppelstuk nodig. Voor het M-systeem van canon lijken maar 4 lenzen te bestaan. Weinig keuze dus!

Verder deze lens lekker links laten liggen. Daar ga je weinig plezier van hebben.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:29

Oké dank je wel. Maar is een bijvoorbeeld tot 200mm inzoom, voldoende voor een ‘hobbyfotograaf’ ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:32

countrygirl4 schreef:
Oké dank je wel. Maar is een bijvoorbeeld tot 200mm inzoom, voldoende voor een ‘hobbyfotograaf’ ?

Ligt er aan wat je op de foto wil zetten.. wil je vogels fotograferen kom je niet heel ver en heb je echt een tele nodig. Ik gebruik tot max 135 zoom en ik kom er goed mee weg maar doe meer landschap en mensen/paarden.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:17

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:56

countrygirl4 schreef:
Oké. Nee niet echt vogels, dan denk ik wel genoeg te hebben voorlopig aan een 200mm.

Iemand bekend met deze lens??
En klopt het dat je voor deze ook geen koppelstuk nodig hebt?!

https://www.superaankoop.co.nl/nl_NL/product/canon-ef-m-55-200mm-is-stm-lens-zwart-witte-doos.html?gclid=EAIaIQobChMIpfnfvYq62AIVE-EbCh15oAx_EAYYASABEgLR2_D_BwE

Voor deze lens heb je inderdaad geen koppelstuk nodig.

Maar ik zou die site toch eens goed bestuderen. Prijs lijkt wel erg laag: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -3-is-stm/

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:57

Voor deze lens heb je geen koppelstuk nodig, mast let goed op waar je hem koopt. Dit is een bedrijf uit Hongkong, zogenaamde grijze import. Dat lijkt goedkoper tot:
- de douane je pakket onderschept en je heffingskosten en btw gaat rekenen. Dat hoeft niet, maar er worden steekproeven gehouden.
- je garantie perikelen krijgt. Dan moet je product terug naar de officiële verkoper... en dat is in dit geval een winkel in Hongkong (met een beetje mazzel Engeland of Gibraltar). De verzendkosten zijn altijd voor jou en dan is het afwachten wat er gebeurd. Ik heb hier een hele dure les in gehad ooit. Heel lang verhaal kort, ik heb zelf op het vliegtuig naar Engeland moeten stappen.

Beter is het om producten te kopen bij een Nederlandse winkel, met winkelkeurmerk en met gewone garantiebepalingen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:37

Goedemorgen! Handig zo'n topic :) Ik ben benieuwd wat jullie mij adviseren!

Momenteel fotografeer ik met een Canon 7D, hierbij heb ik sinds een jaar een Tamron 70-200 2.8 waar ik erg blij mee ben. Nu heb ik nog een canon 18-55 ken een 55-250 liggen die ik eigenlijk nooit gebruik. Omdat ik meer aanvragen krijg voor newborn shoots en soms ook word gevraagd of ik bruiloften wil fotograferen heb ik deze lenzen te koop gezet zodat ik hiervoor een andere (2.8) lens kan aanschaffen. Het liefst koop ik een canon lens, maar als arme student heb ik een budget van rond de €200 en zal ik toch meer moeten kijken naar Tamron en Sigma tweedehands. Het allerliefst koop ik hem tweedehands bij foto konijnenberg, maarja dan moeten ze die maar net hebben.

Nu hadden ze daar een tijdje terug een tweedehands Tamron 28-75 2.8 lens, maar ik was helaas te laat met kopen. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze lens en of dese geschikt zou zijn voor mij.

Nu ben ik in gesprek met iemand over een tweedehands Sigma zoom lens DC 17-70 mm, F 2.8 - 4.5. Ik ben benieuwd wat jullie van deze lens vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een gewone 2.8 ipv 2.8-4.5, maar ze biedt hem erg goedkoop aan dus ik ben benieuwd wat jullie mening en advies hierover is. En wat een nette prijs zou zijn voor een van 6/7 jaar oud.

Verder zie ik ook een Sigma 28-70 2.8 op marktplaats staan, maar helaas hebben veel verkopers geen aankoop/garantiebewijs meer.

Ik ben benieuwd naar jullie advies :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:58

De sigma 17-70 f2.8-4.5 komt uit 2006 (werd gediscontinueerd in 2011-2012) en werd daarna vervangen door een 17-70 f2.8-4.5. Deze lens heeft ongeveer 350-400 euro gekost nieuw destijds. Iets wat je in je hoofd moet houden met de onderhandelingen. Een dingetje van deze lens waar jij mogelijk tegenaan gaat lopen is dat hij slecht presteerd op f2.8. In de reviews komt dit regelmatig terug en blijkt dat dit alleen op 17mm een optie is. Daarboven moet je hem terugstoppen wil je goede beeldkwaliteit halen.

De genoemde 28-70 heeft een behoorlijke slechte performance op f2.8 en schijnt terug gestopt te moeten worden naar 4.0-5.6 wanneer je boven de 50 mm wilt werken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:05

maaikemuis schreef:
De sigma 17-70 f2.8-4.5 komt uit 2006 (werd gediscontinueerd in 2011-2012) en werd daarna vervangen door een 17-70 f2.8-4.5. Deze lens heeft ongeveer 350-400 euro gekost nieuw destijds. Iets wat je in je hoofd moet houden met de onderhandelingen. Een dingetje van deze lens waar jij mogelijk tegenaan gaat lopen is dat hij slecht presteerd op f2.8. In de reviews komt dit regelmatig terug en blijkt dat dit alleen op 17mm een optie is. Daarboven moet je hem terugstoppen wil je goede beeldkwaliteit halen. (Wanneer het gaat om de lens met aanslag achter het glas op marktplaats dan zou gratis de enige optie zijn)

De genoemde 28-70 heeft een behoorlijke slechte performance op f2.8 en schijnt terug gestopt te moeten worden naar 4.0-5.6 wanneer je boven de 50 mm wilt werken.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:28

Bedankt voor de reactie! Ik vind het erg lastig om te beslissen, de 17-70 2.8-4.5 mag ik voor €50 overnemen. Aan de ene kant denk ik ach het proberen waard, maar aan de andere kant zou het natuurlijk makkelijker zijn om direct een goede te kopen.. lastig.

Welke zou jij dan wel adviseren? :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:36

Of je kijkt naar zijn opvolger, de 17-70 f2.8-f4, deze schijnt voor het bedrag wat hij moet kosten best aardig te zijn. Beter dan de kitlens in ieder geval. En beter dan zijn voorganger die je nu op het oog hebt.

Nogmaals, mocht het de lens zijn met aanslag/condens achter de lens dan daar ver van weg blijven. Dit geeft aan dat er 2 problemen zijn:
-de lens is ergens lek. Uitermate onpraktisch ivm vochtproblemen en stof tussen de lenselementen.
- de kans dat er schimmel binnenin de lens ontstaat is groot en dan kun je hem weggooien.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:14

Ten eerste, mijn welgemeende excuses dat ik hier binnen kom storen. Ik had al een topic gemaakt: Hiraeth @ [FK] Lens huren voor concert? omdat ik specifiek wil huren en niet wil kopen, vandaar dat ik dit topic eigenlijk niet in durfde. :o Mááár, dankzij Bellatrix kom ik toch binnen. :D

Het complete verhaal staat in het gelinkte topic, dus ik vat 'm hier even samen zodat ik jullie topic niet overspoel:
Ik zoek een lichtgevoelige lens voor het fotograferen bij een concert in Paradiso Noord (dus vanaf vrij korte afstand). Op dit moment heb ik (of nouja, mijn moeder) een Tamron lens 18-270mm. Ik wil er echter één huren die qua eigenschappen het beste past bij deze situatie omdat het dus voor mij een kleine droom is die uit komt en ik goed voorbereid er in wil gaan. :) De camera zelf is een EOS 600D.

Wat raden jullie aan en waar kan ik het beste huren?

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:59

Hiraeth schreef:
Ten eerste, mijn welgemeende excuses dat ik hier binnen kom storen. Ik had al een topic gemaakt: Hiraeth @ [FK] Lens huren voor concert? omdat ik specifiek wil huren en niet wil kopen, vandaar dat ik dit topic eigenlijk niet in durfde. :o Mááár, dankzij Bellatrix kom ik toch binnen. :D

Het complete verhaal staat in het gelinkte topic, dus ik vat 'm hier even samen zodat ik jullie topic niet overspoel:
Ik zoek een lichtgevoelige lens voor het fotograferen bij een concert in Paradiso Noord (dus vanaf vrij korte afstand). Op dit moment heb ik (of nouja, mijn moeder) een Tamron lens 18-270mm. Ik wil er echter één huren die qua eigenschappen het beste past bij deze situatie omdat het dus voor mij een kleine droom is die uit komt en ik goed voorbereid er in wil gaan. :) De camera zelf is een EOS 600D.

Wat raden jullie aan en waar kan ik het beste huren?

Heel erg tof zeg! Ik zou gaan voor een Canon 24-70mm f/2.8 II. Deze heeft helaas geen beeldstabilisatie, dus eventueel als je dat fijner vindt kan je gaan voor de Tamron EF-S 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 Canon. Ik mis zelf bij concerten vaak de groothoek als ik met een 70-200mm f/2.8 schiet, dus vandaar dat ik een 24-70mm aanraad dan zit je altijd goed. De f/2.8 heb je echt nodig bij concerten, dus dat moet het sowieso hebben. Budgetcam hoor ik goede verhalen over, maar ik heb er zelf geen ervaringen mee. Succes! :D

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:01

Budgetcam heb ik vaker gehuurd en is een fijne zaak! Heb er niks negatiefs over te zeggen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:04

Ik fotografeer mijn concerten altijd met mn 70-200 F2.8 IS L, maar wel op een full frame. Dus relatief iets minder ingezoomd. En met een 17-40 F4 L. Soms 2 camera's, maar soms ook maar 1 en dan wissel ik de lenzen. Zelf vind ik 1 lens te weinig diversiteit in je foto's geven. De 24-70 die hierboven is genoemd heeft net niet genoeg groothoek en net niet genoeg tele wat mij betreft...

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:45

Ik kan eventueel ook een tweede camera lenen van school. Zou dat handiger zijn? Of moet ik me niet te veel hooi op de vork nemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:33

Ik zou liever een tweede camera hebben dan dat je elke keer staat te wisselen.