[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:43

BernetteO schreef:
Mystic Dawn, de 750D van Canon is er nu in een Perfecte plaatje kit, compleet met lens en een aantal leuke extra's. Daar kun je nu dan ook nog een cursus bijkrijgen voor 25 euro. Iets boven je budget, maar zeker het overwegen waard denk ik. Ik ben er in elk geval heel blij mee! En ik ben heel benieuwd naar de cursus, hoop mooi wat handigheidjes mee te krijgen :)

Dankjewel voor de tip, zal ik zeker in mijn achterhoofd houden :)

Heeft er iemand ook ervaring met Nikon camera's?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:43

Nikon en Canon zijn evengoed, het ligt er aan wat jij het prettigst vindt werken.

De meest basic-instapcamera van Nikon is de D3000 serie, waarvan de D3500 (volgens mij) de nieuwste.
Daarna komt de iets-minder-basic-instapcamera de D5000 serie, waarvan de D5600 de nieuwste (geloof ik :+).
Daarna de D7000 welke waarschijnlijk boven je budget ligt. Dan heb je nog meer camera's maar dat is allemaal ver boven je budget.

Als je voor Nikon zou gaan kun je eens kijken naar de D5500/ D5600. Ik geloof dat de D5600 de nieuwste in die lijn is, maar je hoeft niet per se voor de nieuwste camera te gaan.

Een leuke set zou bijvoorbeeld een Nikon D5500 met kitlens (18-55) zijn en eventueel wanneer je budget het toelaat nog een 55-200mm lens erbij. Dan heb je een mooi bereik! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:23

Nicole21 schreef:
Nikon en Canon zijn evengoed, het ligt er aan wat jij het prettigst vindt werken.

De meest basic-instapcamera van Nikon is de D3000 serie, waarvan de D3500 (volgens mij) de nieuwste.
Daarna komt de iets-minder-basic-instapcamera de D5000 serie, waarvan de D5600 de nieuwste (geloof ik :+).
Daarna de D7000 welke waarschijnlijk boven je budget ligt. Dan heb je nog meer camera's maar dat is allemaal ver boven je budget.

Als je voor Nikon zou gaan kun je eens kijken naar de D5500/ D5600. Ik geloof dat de D5600 de nieuwste in die lijn is, maar je hoeft niet per se voor de nieuwste camera te gaan.

Een leuke set zou bijvoorbeeld een Nikon D5500 met kitlens (18-55) zijn en eventueel wanneer je budget het toelaat nog een 55-200mm lens erbij. Dan heb je een mooi bereik! :D

Exact dat.
Voor de azijnpissers zit er een gering verschil in het aanbod van lenzen maar in de praktijk zie ik daar geen geen reden tot merkkeuze.

De Canon tegenhanger van dit verhaal:
EOS 1300D veelal met 18-55 als kit aangeboden, is de basic instapcamera. recht-toe-recht-aan, geen bijzondere dingen.

EOS 760D is de lijn daarboven en zou mijn advies zijn als je, om welke reden ook, die 7D niet aan kunt, omdat deze beter aansluit bij de bovenliggende lijnen en daarmee de overstap simpeler is.

Tussen de 760D en de 7D zit nog de serie 70D - 80D maar gezien het prijsverschil zou ik dan gelijk doorstappen naar de 7D, eventueel mark II. Deze wordt voor de prijs van een 80D al als occasion met garantie aangeboden. Kwestie van zoeken op internet.

jobamara

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:42

Wij hebben onlangs op advies van maaike hier in het topic de Nikon 5300 D gekocht voor onze dochter, zijn er super tevreden mee. Zelfs mij lukt het om mooie foto's te maken en vooral de 5 beeldjes per sec is heel fijn bij de paarden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:56

Nikon en Canon zijn echt vergelijkbaar. Het is net wat je lekkerder vindt vasthouden. Ik kan bijvoorbeeld weinig met Canon. Ergonomisch valt hij niet fijn en ik zoek mij altijd wezenloos naar de knopjes. Nikon is meer mijn ding.

De 3000 en de 5000 lijn zijn de instapmodellen van Nikon.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:37

Dankjewel voor het verder helpen allemaal! :)
Ik ga eens goed kijken welke camera het beste bij mij zal passen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:29

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:06

Iemand die mij misschien kan helpen?

Ik fotografeer nu al weer een heel tijdje, ben begonnen met een 1100D maar eigenlijk vrij snel overgestapt naar een 40D die mijn vader van een collega over kon nemen. Nu ben ik nog steeds super tevreden met die camera, maar het word nu eenmaal een oud beestje en dat begin ik te merken ;(

Nu ben ik dus langzaam op zoek (want er komt in april pas iets nieuws) naar een nieuwe camera. Ik wil dus het liefst iets vergelijkbaars. Zelf zat ik te denken aan de 80D, maar ik heb ook van een aantal mensen gehoord dat ik eens moet kijken naar een 6D of een 7D mark ii (beide zou ik dan occasion nemen). Maar is er hier nog iemand die iets anders aanraad en waarom?

Ik fotografeer voornamelijk paarden, dus een beetje snelheid is wel handig. Ik fotografeer ook regelmatig binnen en alhoewel ik ook van plan ben de 70-200 f2.8 te kopen zoek ik toch een camera die redelijk hoge iso aankan. Niet duurder dan 1.200 het liefst, met occasion heb ik geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:11

love_mandy schreef:
Iemand die mij misschien kan helpen?

Ik fotografeer nu al weer een heel tijdje, ben begonnen met een 1100D maar eigenlijk vrij snel overgestapt naar een 40D die mijn vader van een collega over kon nemen. Nu ben ik nog steeds super tevreden met die camera, maar het word nu eenmaal een oud beestje en dat begin ik te merken ;(

Nu ben ik dus langzaam op zoek (want er komt in april pas iets nieuws) naar een nieuwe camera. Ik wil dus het liefst iets vergelijkbaars. Zelf zat ik te denken aan de 80D, maar ik heb ook van een aantal mensen gehoord dat ik eens moet kijken naar een 6D of een 7D mark ii (beide zou ik dan occasion nemen). Maar is er hier nog iemand die iets anders aanraad en waarom?

Ik fotografeer voornamelijk paarden, dus een beetje snelheid is wel handig. Ik fotografeer ook regelmatig binnen en alhoewel ik ook van plan ben de 70-200 f2.8 te kopen zoek ik toch een camera die redelijk hoge iso aankan. Niet duurder dan 1.200 het liefst, met occasion heb ik geen probleem.

Zie mijn bovenstaande post. Zit er eentje bij met iets van 4500 cliks: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-1/

https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... dslr-body/
Voor dat prijsverschil wist ik het wel.........

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:39

Vraagje betreft lenzen.

Ik heb de Nion D3200 met een standaard lens (18-55). Nu wil ik er graag een lens bij waarbij ik net ff meer/beter kan inzoomen.
Maar het verschil in soorten en prijzen is zo groot, dat ik het even niet meer weet.
Doel om gewoon af en toe een foto te maken de paardjes, als mijn dochter aan het rijden is. Meer eigenlijk niet. Prijzen die ik nu tegenkom lopen nogal behoorlijk uiteen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:46

55-200 is wel een leuke lens, heb ik zelf 4 dagen geleden besteld, 3 dagen geleden gekregen en kan verder zoomen dan die 18-55 (heb ik ook), maar is ook weer niet heel ver, wel genoeg voor wat jij zegt. Is 259 euro (ik had 'm bij Kamera Express vandaan) en als je dan daar verzekering voor alles (ook waterschade, stoten, diefstal) voor 3 jaar er bij afsluit is het 290,08 euro

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:04

Hey allen,
Zo nog even op oudjaarsdag kom ik hier met mijn vraag, ik heb nu een canon 600D, nu merk ik dat ik gewoon toe ben aan een stapje verder, camera met meerdere mogelijkheden qua scherpstellen, aanpassen ISO etc. Deze is hierin maar beperkt en dat vind ik erg jammer. Nu kom ik de Canon EOS 5D Mark II erg veel tweedehands tegen, ik kon weinig ervaringen zo vinden met deze camera. Zou dit een goede opvolger zijn? Ik fotografeer vooral portret, paarden en op vakanties de omgeving. Iemand tips? Alvast bedankt en een fijn nieuw jaar toegewenst!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:19

Ann_Pam schreef:
Hey allen,
Zo nog even op oudjaarsdag kom ik hier met mijn vraag, ik heb nu een canon 600D, nu merk ik dat ik gewoon toe ben aan een stapje verder, camera met meerdere mogelijkheden qua scherpstellen, aanpassen ISO etc. Deze is hierin maar beperkt en dat vind ik erg jammer. Nu kom ik de Canon EOS 5D Mark II erg veel tweedehands tegen, ik kon weinig ervaringen zo vinden met deze camera. Zou dit een goede opvolger zijn? Ik fotografeer vooral portret, paarden en op vakanties de omgeving. Iemand tips? Alvast bedankt en een fijn nieuw jaar toegewenst!

Hhmm, dan zou ik toch eerder naar een 5D III kijken. 5D II is intussen al enige jaren oud.
Daarnaast is de 5D een FF, heb jij EF lenzen? EF-S lenzen gaan niet werken op de 5D
Kijk dan liever voor de 7D en 7D II; ook die wordt al als occasion aangeboden:
7D II: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-2/
7D: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... dslr-body/
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-12-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:24

ikke schreef:
Ann_Pam schreef:
Hey allen,

Hhmm, dan zou ik toch eerder naar een 5D III kijken. 5D II is intussen al enige jaren oud.
Daarnaast is de 5D een FF, heb jij EF lenzen? EF-S lenzen gaan niet werken op de 5D
Kijk dan liever voor de 7D en 7D II; ook die wordt al als occasion aangeboden: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-2/

Nee ik heb geen FF lenzen, alleen EF inderdaad. (kwartje viel dat je full frame bedoelde) Dan ga ik eerst rondkijken voor de 7D en het aanbod hiervoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:30

Ann_Pam schreef:
Nee ik heb geen FF lenzen, inderdaad alleen EF. Wat is het verschil daar tussen? Dan ga ik eerst rondkijken voor de 7D en het aanbod hiervoor.

Even mijn bericht aangepast, ze hadden ook een 7D als occasion.

EF lenzen passen op full frame (FF) en crop camera's. EF-S lenzen passen alleen op crop-camera's.
6D, 5D en 1D zijn full frame camera's, de rest zijn crop (APS-C) camera's in de lijn van Canon.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:34

love_mandy schreef:

Met de 7DII is met wat nabewerking iso 5000 nog wel bruikbaar. Viel mij niet tegen iig. Het is geen FF en mijn 1DIV is iets beter met hoge iso denk ik maar voor mij is de cropfactor van belang.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:35

ikke schreef:
Ann_Pam schreef:
Nee ik heb geen FF lenzen, inderdaad alleen EF. Wat is het verschil daar tussen? Dan ga ik eerst rondkijken voor de 7D en het aanbod hiervoor.

Even mijn bericht aangepast, ze hadden ook een 7D als occasion.

EF lenzen passen op full frame (FF) en crop camera's. EF-S lenzen passen alleen op crop-camera's.
6D, 5D en 1D zijn full frame camera's, de rest zijn crop (APS-C) camera's in de lijn van Canon.

Ik heb 2 EF lenzen, 1 zoom EF-S en een sigma 17-50 die dus sowieso niet FF kan geloof ik? Camera nu zit hier ook aardig in de buurt, zag daar de 7D opstaan, zal even meer informatie winnen over die camera :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:57

xniieeenke schreef:
55-200 is wel een leuke lens, heb ik zelf 4 dagen geleden besteld, 3 dagen geleden gekregen en kan verder zoomen dan die 18-55 (heb ik ook), maar is ook weer niet heel ver, wel genoeg voor wat jij zegt. Is 259 euro (ik had 'm bij Kamera Express vandaan) en als je dan daar verzekering voor alles (ook waterschade, stoten, diefstal) voor 3 jaar er bij afsluit is het 290,08 euro

De Nikkor 55-200 inderdaad. Prijs/kwaliteitstechnisch ga je geen leukere lens vinden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:34

maaikemuis schreef:
xniieeenke schreef:

De Nikkor 55-200 inderdaad. Prijs/kwaliteitstechnisch ga je geen leukere lens vinden.

Dank jullie wel!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:33

Hoi,

Ik ben op zoek naar een spiegelreflex. Ik wil graag voor de Canon 1200D of 1300D gaan. Wat is precies het verschil? Ik ben echt een leek in camera's, en ben er ook nog helemaal niet lang mee bezig.

Ik maak foto's met de canon van mijn broer, hij heeft de 1200D. Hier weet ik alle knopjes oid te vinden zoals diafragma, sluitertijd en noem maar op. Hij heeft een lens dat je aardig ver kan inzoomen (?)

Wat ik wil: een normale (geen overdreven dure voor een prof fotograaf) , en een lens waarmee je aardig wat kan inzoomen. Zijn deze ook samen te koop, of moet je de lens los kopen?
Links mogen ook gegeven worden.

Iemand die mij kan helpen? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:56

De 1300D is de opvolger van de 1200D.
Prima camera om mee te beginnen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:31

En een 55-250 erbij kopen. Ben je meteen klaar :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:56

Ik heb precies dat; een 1300D met een 55-250 lens sinds een week of 3 ! Ben er heel blij mee en ben nu volop aan het oefenen :)

Ik zou graag nog wel een lens erbij kopen die nog verder in kan zoemen zegmaar, iemand tips ?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:16

raden jullie de 1300D over de 100D aan. Ik zit momenteel te twijfelen tussen deze twee camera's.
Ik heb een tijdje niet gefotografeerd (aantal jaar..), omdat camera steeds kapot was (350D dus oer oud :+). Deze is helaas gestolen, maar dit bied wel een optie tot een nieuwe kopen die het wel gewoon doet.
Ik wil graag beginnen met een wat goedkoper model om het weer op te pakken en te kijken of ik het nog wel echt leuk vind. Ik heb namelijk ook gekeken voor de 80D, maar weet niet zeker genoeg of ik het fotograferen weer enorm leuk ga vinden dus leek het mij beter om eerst met een wat goedkoperen te starten en zodra ik daar uitgroei een betere camera te kopen. Mijn moeder heeft ook een canon dus ik neem het liefste wel een canon. (Ik woon niet meer thuis dus eerst een jaar mijn moeders camera gebruiken is geen optie).

Ik kan dan namelijk wel na verloop van tijd al betere lenzen aanschaffen die ook op mijn nieuwere camera zouden kunnen of moet ik hier meer oppasssen? (ivm EF-S en EF verschillen).

Ik ga de camera gebruiken voor ,protreten, sportfotografie, af en toe filmen en eigenlijk ook nog het ontdekken wat ik er mee wil. Als ik hier in door wil gaan is het dus een optie later een betere te kopen maar wou het voor nu simpel laten. Ook omdat mijn moeder over paar jaar misschien door stapt naar een nieuwer model en ik dan ook nog een tijdje haar oude model tot beschikking heb dan.

lekker rommelig verhaal :')

@courses
Mijn moeder raadde ook heel erg de 18-135 IS aan maar ik zal na al jouw adviezen hier aan anderen ook eens kijken naar de 22-250 IS! Eerst maar eens met een kitlens kopen (18-55 (wel met IS))

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:35

Ik heb een 100D, wat compactere camera en neem je ook makkelijker mee op vakantie oid. Ben er heel tevreden over.

Verder heb ik er een 18-55mm kitlens bij, de 55-250mm en 50mm 1.8. Eigenlijk kan je daar alles mee in t begin. Alleen de 50mm kan ook op een ff, de andere zijn EF-S lenzen die alleen op crop camera kunnen.