[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:15

Fleurtje100 schreef:
Zijn er dingen op dit lijstje die ontbreken en wel echt nodig zijn/ niet kloppen?

Een extra batterij/accu is handig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:30

iemand bekend met lomografie? Sorry dat ik zo binnen kom vallen, mocht er geen apart topic van maken.. helaas

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:41

pinuts schreef:
iemand bekend met lomografie? Sorry dat ik zo binnen kom vallen, mocht er geen apart topic van maken.. helaas

Weet wel wat het is, maar houd me er niet mee bezig..wazig iets! :D

Ariebombarie

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:18

ik wel ik wel ik wel!! I <3 lomografie
vind het bijna nog leuker dan fotograferen met mn 1000D :o

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:19

Ik heb een nieuwe camera :):)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:46

kan ook niet wachten tot mijn lomo set binnen is. Vind "gewoon" fotograferen niks aan.. teveel gedoe ofzo. Wil dat lekkere ruige effect, zonder photoshop nodig te hebben.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:52

Kom even binnenvallen. (:

Ik zit er over na te denken om een nieuwe camera/lens te kopen, waarschijnlijk duurt het nog even voordat ik genoeg geld heb. Nu heb ik een Canon EOS 500D met een standaardlens, maar zou graag net wat professionelere kwaliteit willen zien. Ik vind macrofotografie erg leuk, dus misschien is een macrolens een goed idee. Daarnaast zou ik graag een lens hebben waarmee het (zon)licht mooier tot zijn recht komt. Ik wil namelijk meer met licht gaan spelen. :) Graag zie ik foto's met een heel zacht, maar superscherp beeld. Van die dromerige plaatjes... Welke camera (of enkel lens) past daarbij?

Doel is om misschien in de toekomst ook in opdracht te gaan fotograferen. Cursussen staan al in de planning, maar ik wil dus een camera waarmee je wel echt kunt aankomen als mensen kwaliteit willen zien. Op zich ben ik nu ook tevreden hoor met mijn camera, maar het kan nog wel net iets beter. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:06

Het klinkt voor mij of je probleem niet direct in je apparatuur zit. Met de 500D is prima kwaliteit te leveren namelijk. Een kitlens beperkt je mogelijkheden wel, dus een nieuw objectief zou je naar kunnen kijken. De andere dingen die je noemt hebben -voor zover ik weet- nauwelijks met je objectief te maken, maar vooral met je instellingen en nabewerking.

Elke lens kan zonlicht op tig verschillende manieren opvangen, afhankelijk van je witbalans, sluitertijd, diafragma..en met nabewerking is ook nog veel te veranderen. Dat dromerige is volgens mij puur nabewerking. Tenzij je bedoelt dat een héél klein stukje scherp is en de rest wazig, dan heeft het te maken met je diafragma - en dat heeft weer wél met je objectief te maken. ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:50

Denk dat Rosa het niet zozeer in objectief, instelling of nabewerking zitten, maar vooral in belichting en positioneren/composeren. Goed belichten/composeren is een uitdaging ;)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:56

Mensen ervaring met een Nikon Coolpix L120?
Ik zoek een camera die mooie foto's neemt en goed kan filmen.
Moeten geen hoog kwaliteit foto's zijn.
Ook voorbeeld fotos zijn welkom!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:35

HLPhoto schreef:
Denk dat Rosa het niet zozeer in objectief, instelling of nabewerking zitten, maar vooral in belichting en positioneren/composeren. Goed belichten/composeren is een uitdaging ;)

Kun je dat uitleggen? :)
Compositie snap ik, maar als je met belichting doelt op flitsers (al dan niet extern), dan snap ik 't niet helemaal. Zonlicht beter tot zijn recht laten komen heeft toch ook te maken met witbalans en eventuele nabewerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:32

Denk dat Kevin het vooral heeft over je eigen positie ten opzichte van de zon en de positie van het zonlicht in beeld. Kijken naar licht, zeg maar. Dat vergeten een hoop mensen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:59

Oh, zo. :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:51

Hallo!

Ik heb hier al meerdere keren een vraag gesteld, maar tot nu toe nog geen camera gekocht.. Nu wil ik al enkele jaren graag een spiegel reflex, maar elke keer als ik het geld gespaard had 'toch maar niet gedaan' want stel dat ik er op uitgekeken raak.. Dan kan ik beter een goedkopere camera kopen.. Maar aangezien ik het nu al een hele poos wil, denk ik dat het nu wél ga doen :) !

Maar.. Wat is een een goede camera? (ik ben een beginner). Ik wil er het liefst ook nog een lens bij, waarmee ik het onderwerp (bijv paard) scherper kan stellen als de achtergrond. Dat je dus dat 'wazige' krijgt op de achtergrond.

Mijn budget.. Ik zat te denken aan 400 omdat ik dat hopelijk ga verdienen in de zomer vakantie.. Maar evt. kan ik nog wat meer proberen te werken, en is mijn budget 500 :) !
Goedkoper mag altijd :))

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:02

Denk eens aan een canon eos 1000D

Ik heb die en vind dit een erg fijne camera!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:23

Zijn er ook handleidingen te downloaden?

Ik heb nu de sony van mijn broer in huis, maar buiten de auto stand weet ik nog niet goed wat ik kan gaan veranderen om het naar mijn zin te maken.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:55

Net een groot deel van dit topic door gespit. Ik denk dat het de 1000D word + een telelens. Maar hoeveel mm is zo'n lens? (Misschien hele domme vraag hoor, maar stel je hebt een lens van 18-55 wat houd dat precies in?)
X Leonie

edit. mijn budget is 5 á 600 euro. Ik ben een beginner, dus ik denk dat de 1000 D geschikt voor mij is. of zijn er ondertussen alweer 'betere ' camera's voor die prijs te krijgen? ook ik ga voor dierenfotografie :') :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:03

@ Leonie: Kijk hier even.

Een 55-250mm bjivoorbeeld is een telezoom, maar een 50-135mm is dat ook, net als een 100-400mm of een 200-500mm. "Tele" staat voor het vergroten, "zoom" voor het feit dat je niet maar 1 brandpuntsafstand hebt. Een 500mm is bijvoorbeeld een teleprime, daar zit dus geen ring op waarmee je het beeld dichterbij haalt, maar hij vergroot wel sterk.

Die millimeters hebben met de beeldhoek te maken, als je zelf door een PVC-buis van 500mm kijkt zie je een kleinere beeldhoek dan door een buisje van 20mm. Bij een objectief zitten er vergrotende (of verkleinende!) lenzen in de buis, in onze PVC-buis zitten die niet, da's het verschil.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:48

je hebt voor de canon ook 2 merken, tamron en de stigma! Ik heb van stigma de 70-300 lens!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:52

Sigma bedoel je denk ik, en je hebt toch ook nog andere merken die op Canon passen? O.a. Zeiss en Tokina.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:28

Hehe stigma. Als het goed is komt vandaag mijn Nikon D90 met 18-105 kitlens binnen. Kan ik er mooi het hele weekend mee 'spelen'. Ben benieuwd hoe de eerste resultaten zijn, heb er heel weinig ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:46

Stigma is best toepasselijk zo op Goede Vrijdag :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:20

Carlijn schreef:
Sigma bedoel je denk ik, en je hebt toch ook nog andere merken die op Canon passen? O.a. Zeiss en Tokina.

en Samyang & Lensbaby.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:25

Ik denk dat ik eruit ben welke camera ik wil. Ik denk dat ik ga voor de Nikon D3100! En dan met een 18-55 mm lens voor in het begin! ;)
Maar nu weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik hem moet gaan bestellen. Waar is hij het goedkoopst maar nog wel bij een betrouwbare winkel?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:11

Je kunt op de pricewatch van tweakers kijken waar hij het goedkoopst is.
Ik had die van mij bij konijnenberg besteld, en hij was de volgende dag in huis. Nou heb ik dat ook wel o.a. gedaan omdat ik vrij snel in Turnhout ben voor eventuele garantie. Ik kon 'm daar alleen niet kopen omdat ik de btw kan aftrekken dus ik heb 'm in Nederland bij Konijnenberg besteld. Bij de Mediamarkt en de Saturn heb je soms ook goede acties. Er zat trouwens een 8gb geheugenkaartje in mijn body *\o/*. Misschien is dat heel gebruikelijk maar ik ben er blij mee, had er eentje bij besteld en nou hoef ik er niet later nog een te bestellen.