[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:41

Nouks schreef:
@Kevin: filmpje hierboven bekeken? Ziet er wel goed uit..
Nee, nog niet.. daarom zei ik ook: benieuwd wat het kwalitatief doet :+ Moet ff iets af vandaag dus eigenlijk weinig tijd (blijf maar op "refresh" klikken op bokt. verslavend :+ )

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:35

Hallo,

Ik heb een vraagje :) Ben op zoek naar een nieuwe camera. Heb nog nooit eerder een spiegelreflex gehad, maar wil me graag gaan verdiepen in fotografie. Volgend jaar wil ik een minor fotografie gaan doen, hier moet de camera dan ook geschikt voor zijn.

Zelf zit ik aan de Canon 60D te denken, met nog 1 of 2 lenzen erbij. Anders de 550D, met meerdere lenzen. Wat kunnen jullie mij aanraden, welke lenzen ook erbij?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:39

Wat is je budget ongeveer?
Als je nooit eerder een spiegelreflex hebt gehad, zou ik voor een iets simpelder model dan de 60D gaan. De 550D is iets meer instapgericht, vind ik. Denk er ook aan dat je beter wat extra geld in je lenzen kan investeren ipv in zo'n dure body als de 60D, dus je zou evt. naar de 1000D kunnen kijken (wat zeker een prima model is en waar je veel mee kan) en er dan één (of twee) goede lenzen bij nemen :) Wat voor fotografie wil je gaan doen? Landschap, portretten...?

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:24

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraag voor jullie. Ik mag bij slagen voor mijn eindexamen een cadeau uitkiezen van mijn ouders. Ik zit nu te denken aan een camera, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik een totale leek ben op het gebied van fotografie :o Ik wil me er wel in gaan verdiepen dus wil wel een beetje goede camera. Ik heb ook nog geen idee wat voor soort fotografie ik wil doen.. Het budget zal ergens tot 500 euro gaan..
Welke voor een camera zouden jullie mij aanraden?

ik moet toegeven dat ik niet het hele topic heb gelezen op zoek naar een soortgelijke vraag.. maar alleen de laatste paar pagina's

Elbrich

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:13

Ik heb een aantal vragen, maakt het verschil uit of je een foto maakt met een Canon-lens/Tamron-lens?
En wat vinden jullie van een Canon EOS 550D?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:18

DaniBanani schreef:
judithh: de 1000D kan van zichzelf helemaal niet filmen, dus dan is er natuurlijk ook geen knopje of handleiding ;)

Liin:
Op http://www.vimeo.com/4927410 staat een link naar een programma wat je nodig hebt. Schijnt dan inderdaad te kunnen via laptop en USB. Al lijkt het me niet erg praktisch.

Bedankt, ik ga het eens proberen! Het lijkt mij idd zelf ook niet heel erg praktisch, maar toch leuk als het kan

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:21

Over de Canon EOS 550D is al een hoop geschreven, zou zeggen zoek even met de functie linksonder.

Wat betreft Canon- of Tamron-objectieven: Zowel Canon als Tamron maken hele goede als hele slechte objectieven. Dit verschilt per objectief, buiten dat Canon natuurlijk het voordeel van "voorkennis" heeft (Tamron en Tokina maken zelf nl. geen bodies).

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:25

Yasmine schreef:
Wat is je budget ongeveer?
Als je nooit eerder een spiegelreflex hebt gehad, zou ik voor een iets simpelder model dan de 60D gaan. De 550D is iets meer instapgericht, vind ik. Denk er ook aan dat je beter wat extra geld in je lenzen kan investeren ipv in zo'n dure body als de 60D, dus je zou evt. naar de 1000D kunnen kijken (wat zeker een prima model is en waar je veel mee kan) en er dan één (of twee) goede lenzen bij nemen :) Wat voor fotografie wil je gaan doen? Landschap, portretten...?

Mijn budget ligt rond de €1.000 euro. Zoals eerder gezegd wil ik volgend jaar een minor fotografie (grafische vormgeving) gaan doen. Na een hoop te hebben gelezen/gehoord ben ik aan het twijfelen tussen de 10 en 100 versie. Ik ben van plan om heel veel te doen, binnen/buiten, portretten/actiefoto's, een studio komt er denk ik ook wel :)

Welke lenzen zou je me aan kunnen bevelen? Voor verschillende doeleinden, ik ben vooral geïnteresseerd in paarden en dieren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:35

Leg je grens eens op 500,- en leer eerst fotograferen met een SLR. Dan wordt je behoefte vanzelf duidelijker :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:08

Even een vraag, heeft de canon d1000 een ingebouwde scherpstelmoter?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:24

Nee, geen enkele Canon heeft een ingebouwde scherpstelmotor.
Bij Canon zit de scherpstelmotor altijd in het objectief. Bij Nikon is dit bij veel modernere objectieven ook zo, omdat het stiller/sneller/trillingsvrijer/nauwkeuriger werkt, maar veel oude objectieven vertrouwen nog op "slotted drive". Hetzelfde geldt voor Sony, langzaamaan hebben ook daar steeds meer objectieven zgn. SSM.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:52

oke, dus geen enkel instapmodel heeft dat eigenlijk in de body zelf?
Dus canon d100, d1100 Nikon d3000 en d3100 niet?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:00

kunnen jullie mij misschien nog wat advies geven? :)

Ik wil binnenkort een SLR gaan kopen, mijn budget is niet heel hoog dus het wordt één van de bovengenoemde camera's (nikon d3000, d3100 of canon d1000, d1100)
Nu is mijn budget ca. 500,-

Nu weet ik van mezelf dat ik aan de standaard kit lens niet voldoende heb en wil ik er een telelens bij om paarden e.d. te fotograveren. Maar ik heb geen verstand van die lenzen je hebt bv 55-250 je hebt 70-300 maar welke is nou goed en niet al te duur, en waar staat wat voor?

Het is puur voor de hobby dus superdeluxe hoeft het niet te zijn :)

Wat ik al aangaf mijn budget nu is ca. 500,- Wat zouden jullie dan adviseren
de d1000 + extra lens
of om een betere camera(meer opties) te kopen en dan met standaard lens alleen dus de d3100. en dan over een jaar eens een extra lens erbij.

Of zijn ze beide net zo goed met een goede lens erbij?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:42

ik ben nu even wat aan het kijken naar verschillende lenzen enzo, maar hoe kan ik zien of die SSM erop zit?
Staat niet bij de specificaties e.d.

Of is scherpstelmotor hetzelfde als beeldstabilisator?
Ik zit nu naar bv die tamron lenzen te kijken bv de 70-300, daar zie ik wel af-motor staan in de specificaties maar verder niet.
En ik las dat er geen beeldstabilisator op zat, dus ik dacht misschien is het wel hetzelfde :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:41

scherpstelmotor is wat anders dan beeldstabilisator, het staat altijd in de specificaties behalve bij Canon (want daar zit het er altijd in... bij Nikon heet het AF-S, bij Sony SSM). een Canon heeft NOOIT een scherpstelmotor in de body, een Nikon heeft dat alleen niet bij instapmodellen (vanaf D90/D7000 wel).

Canon 1000D concurreerde met Nikon D3000, van die 2 vind ik de beelden van de Canon beter maar de D3000 prettiger te bedienen. De 1100D concurreert nu met de D3100 en die kunnen elkaar voor zover ik nu weet op alle gebieden prima aan. Kijk dus eens wat je prettig vindt vasthouden en lees ook de tips op www.nouks.nl eens over het aanschaffen van een digitale spiegelreflex (mod: misschien is een vaste link naar die tips handig?)

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:30

Is er iemand die mij advies kan/wil geven?
lijntjuhhh schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraag voor jullie. Ik mag bij slagen voor mijn eindexamen een cadeau uitkiezen van mijn ouders. Ik zit nu te denken aan een camera, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik een totale leek ben op het gebied van fotografie :o Ik wil me er wel in gaan verdiepen dus wil wel een beetje goede camera. Ik heb ook nog geen idee wat voor soort fotografie ik wil doen.. Het budget zal ergens tot 500 euro gaan..
Welke voor een camera zouden jullie mij aanraden?

ik moet toegeven dat ik niet het hele topic heb gelezen op zoek naar een soortgelijke vraag.. maar alleen de laatste paar pagina's

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:17

HLPhoto schreef:
scherpstelmotor is wat anders dan beeldstabilisator, het staat altijd in de specificaties behalve bij Canon (want daar zit het er altijd in... bij Nikon heet het AF-S, bij Sony SSM). een Canon heeft NOOIT een scherpstelmotor in de body, een Nikon heeft dat alleen niet bij instapmodellen (vanaf D90/D7000 wel).

Canon 1000D concurreerde met Nikon D3000, van die 2 vind ik de beelden van de Canon beter maar de D3000 prettiger te bedienen. De 1100D concurreert nu met de D3100 en die kunnen elkaar voor zover ik nu weet op alle gebieden prima aan. Kijk dus eens wat je prettig vindt vasthouden en lees ook de tips op http://www.nouks.nl eens over het aanschaffen van een digitale spiegelreflex (mod: misschien is een vaste link naar die tips handig?)

Dus als ik het goed gebrijp: Al die lenzen van canon, dus ook die van tamron voor canon zit een scherpstelmotor? :)

Bedankt voor je info!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:37

Beetje stomme vraag misschien, maar ik kan zo met de zoekfunctie geen antwoord vinden. Ik ga na een maand langs sites en fora afgespeurd te hebben en bij een paar winkels te hebben gekeken deze week eindelijk een camera kopen (Nikon D90 met kitlens 18-105 VR). Maar welke accessoires zijn nou echt nodig als startende fotograaf? Mijn plan is vooral foto's te maken van mijn paard, de hond, in het bos, op vakantie etc. Ik las hier al dat een zonnefilter ter bescherming vaak aanbevolen wordt maar eigenlijk onzin is, qua bescherming en Nederlandse zon. Momenteel heb ik op mijn lijstje staan:

- 1 geheugenkaart 4gb (zodra ik op vakantie o.i.d ga koop ik er een tweede bij).
- Cameratas waar de camera met lens inpast en plek voor 1 extra objectief of flitser en geheugenkaarten, ik heb een hele handige schoudertas gezien waar ook nog andere dingen naast je camera in passen, waardoor je bv. op vakantie maar 1 tas hoeft rond te sjouwen.
- Zonnekap, maar die wordt er als het goed is bijgeleverd.

Zijn er dingen op dit lijstje die ontbreken en wel echt nodig zijn/ niet kloppen? Ik kan dit natuurlijk ook aan de fotozaak vragen maar aangezien die ook die uv-filter adviseren, leek het me verstandig het ook hier even na te vragen. Ik heb de indruk dat als ik aan de verkoper vraag wat ik allemaal nodig heb hij heel veel dingen kan bedenken. Ik ben ook van plan een goed boek over fotografie/ de nikon D90 aan te schaffen, als jullie daarvoor tips hebben hoor ik die ook graag. Alvast bedankt.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:00

Voor de mensen die denken de canon 1000d te kopen, bij de Makro is hij in de aanbieding, 498,- de body en met daarbij 2 lenzen. Een 18-55 en een 75-300.
Ook zag ik hem bij Wehkamp in de aanbieding, maar of hij daar nog in de aanbieding is :? Dat was wel een ?? - 250 lens.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:06

ok, ik weet niet of dit mag/kan.
maar ik wil even de link van mijn topic geven.
aangezien ik alle info die ik over deze camera kan krijgen graag in 1 topic wil hebben.
[FK] Ervaringen met Sony NEX - 5

en dan gelijk nog even een vraag:
is het nou zo hoe hoger de 'cijfers' van een lens, hoe beter de lens?
ik zie namelijk camera's met een 16mm lens en camera's met een 18-55mm lens.
ik ben nog een complete leek daarin, maar zou wel eens willen weten wat het nou ongeveer inhoud en wat beter is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:06

De cijfers staan voor de brandpuntsafstand. Simpel gezegd, hoe hoger het getal, hoe groter je tele is (hoe verder je in kan zoomen). En hoe kleiner, hoe minder ver je kan zoomen maar hoe meer je dus op beeld krijgt.

Er is een site waar je het effect van de verschillende afstanden kan zien, iemand hier heeft die link vast wel voor je. :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:17

graag :) als iemand die link voor mij heeft?
maar een 18 - 55mm lens zou op zich om mee te beginnen wel prima zijn?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:06

@ DaniBanani: Jij bedoelt het "Tamron Lens Comparison" -> Google ;)
@ _Daniella: Goed begrepen :D

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:19

Hallo mensen :)
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een spiegelreflexcamera omdat ik toch graag wat meer wil.
ik heb nu een Panasonic lumix DMC-ZX1

Maar ik ben nu aan het twijfelen tussen de Nikon D3100 en de Canon 1000d
Wat zijn de voor en nadelen van beide camera's? Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:27

@ Lalee_: zoek even met de functionaliteit linksonderin, over met name de 1000D is al een hele hoop geschreven! De D3100 kan je eigenlijk beter vergelijken met de 1100D.