Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:56

Ik haal halstertouwen bij longeerfoto's standaard weg. Bij stand foto's niet altijd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:04

Geryon schreef:
Halen jullie halstertouwen etc. vaak sowieso al weg of gebeurt dat in overleg met de klant? Als ik zie hoe sommige foto's bewerkt zijn zou ik daar als klant echt niet blij mee zijn := Van een dicht oog een open oog maken, van mistig weer hartstikke zonnig zomerweer maken etc. etc.

Wel heel gaaf om te zien hoe lelijke/dooie foto's ontzettend mooi uit kunnen pakken :D

Vergeet niet dat veel voorbeeldfoto's in dit topic extreme voorbeelden zijn, zo was dat oog bijv. een foto van de pony van de fotograaf zelf. Wil niet zeggen dat zulke dingen standaard voor klanten gedaan worden. Alhoewel ik denk dat de meeste fotografen wel touwtjes wegwerken.
Overigens zie ik wel echt heel veel voorbeelden in dit topic waarbij het wegwerken niet zo heel netjes gedaan is :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:17

Nog 2 extremere bewerkingen. Kat is van mijzelf :)
Foto's zijn te donker geschoten, daar ben ik mij van bewust. Het is niet gemakkelijk om deze kat op de foto te zetten plus dat de weersomstandigheden niet echt top waren.

Origineel:
Afbeelding

Nabewerkt:
Ik heb de foto flink opgelicht. Belichting verhoogd en invullicht toegevoegd. Contrast heb ik verhoogd en er zit meer zwarting in. Ook heb ik de levendigheid verhoogd voor mooiere kleuren. Daarbij de ogen nog even apart meegenomen en die iets extra opgelicht/ contrast en als laatste vignetten toegevoegd :)
Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

Nabewerkt:
Bijgesneden en verder eigenlijk hetzelfde als de vorige foto :)
Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:19

Halstertouwen werk ik standaard weg, tenzij het niet anders kan :)

Voorbeeldje voor en na:
Afbeelding
Afbeelding
Bijgedraaid, halstertouw en touwhalster weggewerkt, draadjes achtergrond weg en contrast toegevoegd. had nog nooit eerder een halster weggewerkt, dus dat was even uitproberen :p
In dit geval vond ik de foto wel leuk, maar kon ik het halstertouw niet wegwerken zonder ook het touwhalster weg te werken :')

Bij deze foto:
Afbeelding
Kon ik naar mijn mening onmogelijk het halstertouw netjes wegwerken, dus koos ik ervoor deze te laten zitten :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:34

faatxhorse schreef:
Dit was mijn poging om een compleet mislukte foto op te krikken. :P Ik bewerk fototechnisch vaak erg veel na, maar zal nooit paarden er mooier uit laten zien dan ze werkelijk zijn.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is dat toevallig Hydalgo? :+

Leuk om al die na bewerkingen te zien, ik zal vanavond ook wat plaatsen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:35

Bedankt, dan weet ik dat ik, mocht ik eens een shoot laten doen, de fotograaf even moet zeggen dat het allemaal niet hoeft :P

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:54

@ Geryon: Draadjes op de achtergrond en touwhalsters+longeerlijn haal ik bij actie foto's altijd weg.
Halstertouwen bij de 4 internetbestanden die ik de klant bij de fotoshoot erbij geeft, werk ik meestal weg of het moet al een toegevoegde waarde aan de foto geven.
Halstertouwen bij de foto's die worden nabesteld laat ik de keus bij de klant.
Van een dicht oog een open oog maken, gaat ook in overleg met de klant. Soms heb je er een foto bij zitten (bv een interactie tussen mens en dier) die dan verder helemaal klopt en niet makkelijk opnieuw te schieten is omdat het bv een spontaan moment was. Alleen dan heeft bv het paard net het oog dicht. Bij die foto's zou ik dan inderdaad aan de klant voorstellen om het oog te bewerken.
Bij gewone stand/portret foto's zou ik dat een stuk minder snel/niet doen, aangezien je die foto gemakkelijk even over kunt doen wanneer het paard zijn/haar oog dicht heeft.
En wat bedoel je precies met: "van mistig weer hartstikke zonnig zomerweer maken" Want in een mistige foto zal niet opeens de zon gaan schijnen of je moet al heel goed met photoshop zijn er overal de zon+schaduw erin willen photoshoppen. Of bedoel je de foto oplichten en meer contrast er aan toevoegen, zodat de foto wat minder grauw en juist wat vrolijker wordt? Want ik heb bv een stijl met behoorlijk wat kleur erin en met grauw weer lukt dat gewoon niet rechtstreeks uit de camera. Maar een klant boekt mij wel om mijn stijl van fotograferen. En over het weer (vooral hier in Nederland) heb je niet veel te zeggen, dus het komt dan ook geregeld voor dat het wat grauw met de fotoreportage is. Maar dan doe ik wel mijn best om toch de foto's in mijn stijl te maken > met veel kleur.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:59

Hoe maken jullie in photoshop de ogen nu lichter?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:04

Wat ik me afvraag; Bewaren jullie van iedere foto 2 bestanden? Dus een originele en een bewerkte versie?
Ik bewaar van iedere foto namelijk 1 exemplaar (ofwel het origineel ofwel een licht bewerkte versie)anders zie ik door de bomen het bos niet meer.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:09

ik bewaar altijd de orginele de bewerkte & dan ook nog een verkleint bestand :+ Ja ik heb dus van alle bestanden dus 3 foto's :')

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:10

Goof schreef:
Wat ik me afvraag; Bewaren jullie van iedere foto 2 bestanden? Dus een originele en een bewerkte versie?
Ik bewaar van iedere foto namelijk 1 exemplaar (ofwel het origineel ofwel een licht bewerkte versie)anders zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik bewaar altijd de orginelen, bewerkte foto's en de kleine foto's.
3 versies per foto dus :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:12

Goof schreef:

Ik bewaar er zelfs 3! En dat zit heel handig in mapjes.
Map 1: *Datum & Naam* Originelen
Map 1.1: *Lightroom* Nabewerkte versies
Map 1.2: *©* Kleine versies met copyright

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:14

Cool, ik ben uniek geloof ik met mijn 1 versie :+

Na een fotoreportage lever ik 1 versie aan de klant. Ik ga dan ook zelf niet nog andere versie bewaren, ik doe daar namelijk nooit meer iets mee.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:16

Goof schreef:

Na een fotoreportage lever ik 1 versie aan de klant. Ik ga dan ook zelf niet nog andere versie bewaren, ik doe daar namelijk nooit meer iets mee.

Ik bewaar ze meer voor, eventuele nabestellingen zodat ik wel de bewerkte versie op groot formaat ook heb :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:17

Goof schreef:

En als je klant nou vraagt om een iets andere nabewerking? Of je raakt wat kwijt?
Vind het altijd tricky om de originelen te verwijderen.
Het enige probleem dat ik heb, is dat ik al een paar keer mijn laptop vol had, toen heb ik gewoon alles op een schijf gezet en heb ik de Lightroom versies laten staan

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:19

Marjoow schreef:
Goof schreef:

Haha, ik bewaar er vier

Map 1: Orgineel
Map 2: Nabewerkte versie's
Map 2.1: Nabewerkt en verscherpt
Map 3: Webformaat met copyright

Haha

Nog en vraag aan jullie, als jullie je foto's laten nabestellen/uitprinten
Doen jullie dat met de bewerkte versie's? Of de orginele bestanden?
En als jullie bewerkte versie's doen, verscherpt of niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:20

EmmyJoycee schreef:
Goof schreef:

Ik bewaar ze meer voor, eventuele nabestellingen zodat ik wel de bewerkte versie op groot formaat ook heb :)

Ja exact, die bewaar ik ook, maar waarom bewaar je de originelen dan nog?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:21

YentlShots schreef:
Marjoow schreef:

Haha, ik bewaar er vier

Map 1: Orgineel
Map 2: Nabewerkte versie's
Map 2.1: Nabewerkt en verscherpt
Map 3: Webformaat met copyright

Haha

Nog en vraag aan jullie, als jullie je foto's laten nabestellen/uitprinten
Doen jullie dat met de bewerkte versie's? Of de orginele bestanden?
En als jullie bewerkte versie's doen, verscherpt of niet?

De bewerkte versies, zoals de klant ze heeft gezien. Lightroom doet ze naverscherpen bij het exporteren, dus dat is het enige wat er nog bij komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:21

Nooit je originelen weggooien.... ga je echt spijt van krijgen. Ik heb ook foto's van jaren terug waarvan ik de originelen niet meer heb en daar baal ik echt van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:23

Ik ben van "vroeger" al mijn fotos kwijt. 2x een gecrashde externe schijf gehad :\ echt niet tof. Baal er goed van! Want met de kennis die je nu hebt kun je oude fotos nog opnieuw nabewerken (vroeger was ik helemaaaaal niet van het nabewerken en touwtjes wegwerken kon ik nooit. Had ook enkel picasa).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:24

Fiffill schreef:
Nooit je originelen weggooien.... ga je echt spijt van krijgen. Ik heb ook foto's van jaren terug waarvan ik de originelen niet meer heb en daar baal ik echt van.

Want?
Ik heb van alle foto's 1 goede versie. Ik heb die originelen niet meer nodig. Voor mezelf al helemaal niet meer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:27

Omdat er een grote kans is dat je over een paar jaar niet meer zo tevreden bent met je nabewerking van toen (bijvoorbeeld), en als je die foto's dan nog wilt gebruiken voor je portfolio dan baal je best.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:31

Ik gebruik recente foto's in mijn portfolio, dus eigenlijk gaat dat ook niet op, maar ik snap je punt ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:33

Hoeft niet per se portfolio te zijn, wie weet heb je ze nog ergens voor nodig. Voor jezelf, publicatie, etc. Je kunt gewoon beter je originelen bewaren, iedereen die ik ken heeft er spijt van dat ze ooit originelen weggooiden :j

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:55

Ik bewaar de originele raw bestanden
De verkleinde jpg bestanden die op de nabestelpagina aan de klant laat zien.
De bewerkte foto (die ik ook laat afdrukken)
En de kleine bewerkte foto met logo

Mijn mening is dat je beter te veel kunt bewaren dan te weinig. Bedoel een extra harde schijf is zo gekocht. Maar een foto haal je niet zomaar even terug.