[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

Bedankt voor jullie reacties!

Als ik het goed begrijp, kan ik dus prima zonder IS.
En als ik moet kiezen tussen de Canon F4 of de Sigma/Tamron F2.8, dan adviseren jullie de F4?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:12

Ja zeker! Ik had de sigma 2.8 en heb nu de canon 4.0, absoluut geen spijt!
De canon 4.0 is ook nog een stuk goedkoper.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:11

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:53

Hallo ik heb een nikon d3100 en wil graag een sigma lens kopen. Welke zouden jullie adviseren?

Anoniem

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:06

Juffie, om je iets te kunnen adviseren is het van belang dat je ons vertelt:
- wat je budget is
- wat je wil fotograferen met je lens
- welke objectieven je al hebt en of je daar tevreden over bent of dat er dingen zijn waar je tegenaan loopt

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:43

Hallo,
Ik heb een canon eos 1100D, met een kitlens en een canon 70-300 lens. De laatste tijd ben ik gefascineerd geraakt door de effecten van een fish eye lens en ik ben eens rond gaan kijken.
Zijn hier mensen met ervaring met een fish eye? Ik neem mijn camera vaak mee als ik ergens heen ga en ik vind het niet echt erg om van lens te wisselen, dus een fish eye gaat zeker gebruikt worden...
Ik ben, binnenkort, student en het schijnt dat studenten het niet al te breed hebben dus het word waarschijnlijk sparen of tweedehands kopen.
Als jullie tips/ervaringen hebben, hoor ik ze graag!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:16

Normaal kom ik met de pagina's terug lezen wel een eind, maar nu is het nogal lastig met al die verschillende merken dus kom ik hier toch binnen gevallen met een vraag;

Ik heb een Nikon D5100 met een standaard 18-55 VR lens. Ik ben echt super blij met mijn camera en volop aan het experimenteren. Ik heb geen klachten over de kwaliteit van mijn foto's maar wel over het zoombereik. Probeer nu maar eens een fatsoenlijke foto te schieten als een paard aan de andere kant van het veld loopt :')

Ik wil dus een lens waarmee ik dichterbij kan zoomen en mooie foto's kan maken op wedstrijd/keuringen. Nu nog niet te duur dus het wordt geen 70-200 f2.8. Wat is een goede optie waarmee ik weer even uit de voeten kan?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:04

Hoort hier mss niet helemaal thuis, maar wik toch ervaringen vragen.

Wie heeft er ervaringen met tweedehands aanschaffen via MP?
Ik wil dit gaan overwegen.
Deze week ga ik naar een fotozaak om de canon 50mm 1.8 aan te schaffen.
Tweedehands is deze lens 20 euro minder. Dan koop ik m toch liever nieuw.
Op mijn verlanglijst staat de canon 70-200mm f/2.8
En die verschilt toch wel veel met MP prijzen of bij een fotozaak.
Vandaar mijn vraag hier.

Wat zijn de voordelen van MP tegen een fotozaak? De prijs wel maar dan weet je ook zeker dat het allemaal werkt + nog garantie. Via MP heb je dit vaak niet meer.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:32

Via mp heb ik al 3x een lens gekocht. Eigenlijk altijd goede ervaring gehad.
het ging om een 55-250, sigma 70-200 en sigma 24-70.
Ook toen kwam iemand met een goede link, waar je allemaal op moet letten. Die staat volgens mij hier ergens in het topic. Als ik het goed heb kwam die van Richard.
Als je de lens goed test voor je hem koopt kan er niet zoveel mis gaan. Alleen heb je natuurlijk geen garantie.

Neem rustig de tijd en test alles uitgebreid. Kijk ook naar de aansluiting. Hoe heten die goudachtige dingetjes ook alweer... waarmee je lens verbinding maakt met je camera. Let ook goed op her glaswerk. Volgens mij kan een krasje op het buitenste glas minder kwaad dan op het glas bij de aansluiting naar je body. Sowieso mocht er een beschadiging zijn goed kijken of het terug te zien is op de foto.

neem bij het kopen aub wel iemand mee! Bij mijn ene lens kreeg ik achteraf rare smsjes... blij toe dat ik met de lens kopen dus niet in me eentje met die 2 mannen die hem verkochten was!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:09

Dank voor je reactie Anne :)
Alleen gaan was ik sowieso niet van plan, tenzij ik naar een winkel ga om daar een lens te kopen.

Meestal staat er op de website wat je bij de lens krijgt (lensdop, doos etc)
Maar bij sommige websites staat dit niet aangegeven.
Wat krijg je er meestal bij, en wat is handig?

Zonnekap zat ik aan te denken en een achterlensdop.
Verder nog dingen die ik vergeet? UV filter heb ik geen ervaringen mee, is dit echt nodig?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:22

heehee ik heb een vraagje

ik heb nu de canon eos 1000d met een kitlens en een EF 75 -300 mm lens, maar wil graag overstappen naar nikon, wat is een beetje overeenkomstig? en welke lenzen zijn te vergelijken met de 55-250 mm lens van canon of de 75-300 mm lens of 70-300 mm lens

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:58

Waarom wil je overstappen naar nikon?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:16

Ik heb laatst de nikon van een vriendin in smijn handen gehad. En dat maakt zoveel lekkerder fotos. Deze body werkt vaak niet mee. Zodra jij fotos wil maken ik het donkere gedeelte kun je eigenlijk wel stoppen want je hebt maar een iso tot 1600

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:45

En wat voor een Nikon had zij?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:42

Van canon heb je ook betere body's die beter met iso om gaan, net als nikon.
De instap modellen van nikon heb je erg grote kans hetzelfde te hebben als met je huidige.
Je zal dan een sigment hoger moeten gaan zitten om bij hogere iso's mindere ruis te krijgen wat je nu hebt.

Nikon en canon zijn in dat opzicht gewoon gelijk aan elkaar voor wat ik weet.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:34

Misschien dat jullie me kunnen adviseren over mijn luxe probleem! Ik heb hier al zitten zoeken maar zag alleen twijfels tussen de f4.0 en de f2.8 lenzen en ik twijfel tussen de 2 f2.8 versie's van canon. Ik ga begin volgend jaar voor een hele nieuwe set! Ik mis een stuk snelheid, lichtsterkte en kwaliteit in mijn huidige set. Ik schiet nu met de canon500 d met de welbekende canon 55-250 lens en ik wil graag een update naar de canon 70-200 f2.8 ik twijfel alleen al 2 weken tussen de IS en de non IS versie en ik kom er gewoon niet uit en hoe meer reviews ik lees hoe meer ik t twijfel... Ik schiet op t moment vooral paarden en honden dus in theorie geen IS nodig omdat ik toch met hogere sluitertijden schiet maarja wat als ik straks met het : had ik maar.....gevoel zit als ik voor de non IS ga. Ik heb straks het budget voor de IS versie maar als ik voor de non IS ga hou ik een leuk start bedrag over voor de studio die ik ook nog wil ooit. Eigenlijk wil ik graag weten wat voor jullie de doorslag gaf om voor de IS versie te gaan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:38

Als je IS niet nodig hebt voor jouw soort fotografie dan zou ik voor zonder gaan. := Naast IS hebben de IS varianten nog wat andere pluspunten zoals weathersealed, 1.2m minimale scherpstelafstand en verbeterde coatings, maar of dat nou het grote prijsverschil waard is. := Ik heb destijds voor een IS lens gekozen, omdat ik ook veel concerten fotografeerde en niet ontkwam aan lange sluitertijden in het donker. Ik had hiervoor de Sigma 70-200mm f/2.8 non-IS.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:56

Dat was snel! Bedankt voor je antwoord! Ik kan dus ook niks bedenken wat ik zou gaan schieten wat een lange sluitertijd nodig heeft.. Ik heb wel wat experimentjes in mijn hoofd waarbij het van pas zou komen maar dat valt ook op te lossen met een statief dat is niet iets wat vaak voor gaat komen.
Daarbij had ik net een ingeving om mijn camera te pakken om dus te concluderen dat ik op mijn 55-250 lens de IS gewoon uit heb staan en blijkbaar ook niet heb gemist want dat heeft zeker het afgelopen jaar niet aangestaan... Lekker suf :-p maar dit geeft dan wel het laatste argument om voor de non IS versie te gaan :-) 10 minuten bokt en mijn dilemma van de afgelopen 2 weken is opgelost ;-)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:24

Even tussendoor: Hoe vond jij de Sigma 70-200 2.8 Richard?
Twijfel namelijk in de toekomst tussen Sigma en Canon. :) Tamron lijkt me geen goed plan?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:40

De sigma heb ik ook gehad, wel een oudere versie zonder IS. Nu heb ik de 4.0 versie van canon, ook zonder IS.
Canon vind ik zoveel fijner, sneller, scherper, zelfs al ben ik er stops op achteruit gegaan.
Ze kosten ongeveer het zelfde toch en zoals je net al aangaf is IS eigenlijk overbodig voor jou.
Ik zou echt 100% de canon variant zonder IS zeggen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:45

AnneXxX schreef:
De sigma heb ik ook gehad, wel een oudere versie zonder IS. Nu heb ik de 4.0 versie van canon, ook zonder IS.
Canon vind ik zoveel fijner, sneller, scherper, zelfs al ben ik er stops op achteruit gegaan.
Ze kosten ongeveer het zelfde toch en zoals je net al aangaf is IS eigenlijk overbodig voor jou.
Ik zou echt 100% de canon variant zonder IS zeggen.

Maar merk je dan niet duidelijk het verschil in scherpte tussen de IS en non-IS?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:14

Beide zijn bij mij zonder IS geweest. Wel heb ik voorheen een 55-250 gehad waar dus wel IS op zit.
maar zolang je een snellere sluitertijd hebt, merk je eigenlijk weinig tot niks van het niet hebben van IS.
Mijn ervaring is dat de canon variant zonder IS, al scherper is dan de sigma.

precies wat Richard hiervoor al heeft gezegd, IS heeft alleen meerwaarde bij langere sluitertijden.
Voor paarden heb je dus vrijwel niets aan de IS.
Zeker wanneer de prijs van de lens met IS het dubbele is.

haha ik zie nu in je profiel dat jij degene bent die een tripje maakte naar alphen... wat heb ik gelachen dat mensen tripjes naar hier maken, sorry haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 06:00

Leonyr schreef:
Even tussendoor: Hoe vond jij de Sigma 70-200 2.8 Richard?
Twijfel namelijk in de toekomst tussen Sigma en Canon. :) Tamron lijkt me geen goed plan?

Vond het een prima objectief, maar wel wat soft wijd open. Dit objectief is niet meer nieuw te verkrijgen. Alleen nog maar de versie met OS/IS/VR. Die is dacht rond de 1000 euro net als de Tamron. De versie die ik heb gehad was zonder OS/IS/VR en kostte rond de 650 euro.

Hou er rekening mee dat er vijf 70-200mm's van Canon in omloop zijn waarvan er nog 4 nieuw verkrijgbaar zijn.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:12

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:35

Leuk leuk leuk! Heb een Nikon 12-24 mm lens op Marktplaats gevonden voor een acceptabele prijs. Volgende week ophalen, ik hoop echt dat deze lens aan de verwachtingen voldoet. Het schijnt echt de beste te zijn als het gaat om scherpte. Nog tips om op te letten bij een tweede hands lens (hij gaat uiteraard getest worden op de camera).