[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:07

Ze bestaan wel voor de D50, dat weet ik zeker :j

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:10

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met mijn probleem. Ik heb een Nikon D70s die ik pas drie weken mee heb genomen op reis. Nu zag ik, toen ik de foto's op de computer bekeek, dat er overal op dezelfde plek een grijze vlek zit. Deze blijft ook verschijnen wanneer ik een andere lens op de mijn camera zet. Ik wil niet beginnen prutsen dus vandaar mijn vraag hier: op welk onderdeel van de camera zit deze vlek waarschijnlijk en hoe kan ik het veilig schoonmaken?
Alvast bedankt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:14

Ik gok dat t dan op de spiegel zit?? Misschien met lenzen verwisselen een stofje erop gekomen?
Ik zou er even mee langs een foto-zaak gaan. Die weten precies waar ze moeten kijken en hoe ze t veilig kunnen schoonmaken. Als t niet te druk is kunnen ze dat met een beetje geluk meteen even doen en als t n beetje nette mensen zijn zal t je ook niks kosten :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:18

woollieh, ik volg nu een cursus bij Nouks hier van bokt en bevalt me goed. Misschien een idee voor jou? Je kan ook via de volksuniversiteit cursussen doen zag ik.
Om de voorgrond scherp en de achtergrond waziger te krijgen, dat doe je dmv het diafragma aan te passen. Hoe kleiner je deze maakt, hoe meer scherptediepte. En hoe groter je deze maakt, hoe minder scherptediepte (dus hoe waziger de achtergrond wordt).

Ookami, geen ervaring met zelf schoonmaken van mijn camera. Kan je misschien langs de winkel gaan waar je 'em hebt aangeschaft en dat ze hem daar schoon maken?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:29

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:40

8nnemiek schreef:
Ik gok dat t dan op de spiegel zit??

Niet op de spiegel, die klapt op als je een foto neemt. Dan zou je de vlek alleen in je zoeker zien, en niet op de foto. Het zal een vlek op de sensor zijn. Die kan je zelf schoonmaken met de juiste middelen (kun je overal bestellen) en je kunt het laten doen als je het zelf niet durft. (Op de meeste camera's zit een stand om de spiegel op te klappen zodat je bij de sensor kunt, het is in principe een fluitje van een cent)
Stof op de sensor kan je trouwens heel mooi zien als je met diafragma 22 een foto van een egaal vlak maakt - egale blauw lucht werkt heel goed.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:00

Pareltje2; dankjewel voor de tip! :) Ga gauw eens opzoeken. Is dat niet alleen voor spiegelreflex camera's?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:25

woolieh, heb je een tv of Av stand op je camera of een S stand bijvoorbeeld? Dus dat je diafragma of sluitertijd apart kan instellen, daar hoef je niet perse een spiegelreflex camera voor te hebben namelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:27

Bij compactcamera's heb je vaak een portret-stand, daarmee wordt automatisch de achtergrond zo onscherp mogelijk gemaakt :)

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:39

Ik heb een stand waarbij automatisch fotograveren. Deze camera heb ik met de standen:
Afbeelding

Een P,A,S,M, SP1, SP2 en dan nog anderen.

Daarmee zou het dus ook kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:41

Sure :j
Gewoon op A zetten en die zo laag mogelijk instellen :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:18

woolieh, idd. A is dat je zelf de diafragma waarde kan instellen en de camera zoekt daar dan de sluitertijd en ISO bij.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:26

Beetje geoefend, (1" = diafragma en F1 = sluitertijd?). Ik kan namelijk die dingen instellen, en daarnaast het diafragma naar - of +.

Alleen het scherpstellen doet die al een tijdje niet meer goed. Waar kan dat aan liggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:33

Andersom :D F = diafragma en die andere is sluitertijd (bv 30 betekent 1/30e seconde, en 1" betekent 1 seconde)

Probeer de F zo laag mogelijk in te stellen. Bijvoorbeeld F 2.8

Scherpstellen.. Kun je daar ook nog dingen voor instellen? Misschien een verkeerde instelling?

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:41

Oke, zat al te prutsen! Bedankt! :)

De sluitertijd wordt er dus bij gezocht, alleen iso moet ik alsnog zelf instellen. (misschien regeltje zodat ik het blijf onthouden wat het inhoud, en hoe ik het kan instellen.. :+ )

Ik kan qua scherpstellen naar mijn idee niets instellen verder. Ik krijg iedere keer te zien dat de camera beweegt, terwijl ik hem bijv. stil op tafel heb liggen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:49

Als je beweging fotografeert dan is de sluitertijd te lang. Die moet eigenlijk minimaal 1/60e zijn om uit de hand een scherpe foto te kunnen fotograferen (als je niet hebt ingezoomed)

ISO werkt zo: Hoe lager het getal, hoe meer details de foto heeft, maar hoe donkerder de foto wordt. Hoe hoger het ISO-getal, hoe lichter de foto wordt, maar dan wordt ie ook korreliger.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:04

Bedankt! Ik snap het wel zo'n beetje. Door veel oefenen zal het vast beter gaan! Maar wat doe je dan met het zelf invullen van de sluitertijd? Is dat dan ook iets wat je gebruikt bij black-foto's?

In ieder geval al heel erg bedankt voor je informatie! ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:18

Je kan zelf kiezen welke je handmatig instelt. Je kan het diafragma instellen, dan wordt daar automatisch de goede sluitertijd bij berekend.. Je kan de sluitertijd instellen, dan wordt automatisch het goede diafragma berekend.. Je kan manual álles instellen, maar dan moet je wel precies de hoeveelheid licht enzo weten, zodat de foto niet over- of onderbelicht wordt. Op school hadden we daar belichtings-apparaatjes voor. En door alles manueel in te stellen kun je idd ook mooie blackfoto's maken, dan stel je goed in op het hoofd van t paard bijvoorbeeld, en dan wordt de donkere stal vanzelf onderbelicht en dus zwart :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:50

Ik quote mezelf nog maar eens, hier staat alles in wat je moet weten over diafragma, iso en sluitertijd, en hun onderlinge relatie...

Ibbel schreef:
Je hoeft maar een paar dingen te onthouden:

Diafragma
Hoe groter de lensopening, hoe meer licht er op de sensor valt. Een grote lensopening (diafragma) = klein getal, dus bv f 2,8, of f 4. Je stelt diafragma met de hand in op de A-stand. Je doet dat als je iets met je scherptediepte wilt. Hoe groter de lensopening, hoe kleiner de scherptediepte.

Belichtingstijd
Hoe langer de belichtingstijd, hoe meer licht er op de sensor valt. Verdubbelen van belichtingstijd staat qua hoeveelheid gelijk aan het diafragma 1 stop kleiner maken. Dus bv. 1/250 bij f8 staat gelijk aan 1/125 bij f11. Digitale camera's hebben trouwens vaak de mogelijkheid diafragma's met 1/3 stop te veranderen, maar vroegâh had je alleen hele stoppen: 1; 1,4; 1,8; 2,8; 4; 5,6; 8;11;16 en 22. Vraag me niet waarom die cijfers zo idioot zijn, zal wel een oppervlaktemaat zijn of zo. Tussen die hele diafragmastoppen en de gebruikelijke belichtstijden zoals 1/15, 1/30, 1/60, 1/25, 1/250, 1/500, 1/1000 en 1/2000 zit dus dat 1:1 verband qua hoeveelheid licht op je sensor.

ISO
Hoe hoger de ISO waarde, hoe gevoeliger de film. ISO is een filmeigenschap. Eigenlijk slaat het nergens op die term bij een sensor te gebruiken, maar het is een begrip dat iedereen gewend is. Bij analoge camera's was het gebruikelijk 100 ISO of 200 ISo te gebruiken, wilde je hele fijne korrel dan nam je 50 ISO, en fotografeerde je veel in donkere omstandgheden dan stopte je er een 400 ISO filmpje in. Iets anders was er vrijwel niet. Hogere ISO betekende vroeger grovere korrel in je emulsie, en betekent nu meer warmte door je sensor (want er gaat meer stroom doorheen om die hogere gevoeligheid waar te kunnen maken) en die extra warmte vertaaled zich in ruis of 'korrel'.
Ook tussen ISO en diafragma en belichting is een 1:1 verband. ISO 50 is twee keer zo ongevoelig als ISO 100. Dus, f8 bij ISO 50 heeft 1/125 aan belichting nodig, waar f8 bij ISO 100 aan 1/250 genoeg heeft.

Wat je wilt fotograferen bepaalt welke instellingen je vast wilt hebben.
1/1000 is niet nodig voor een stilstaand paard, maar wel nuttig voor een renpaard in volle galop, anders heb je bewegingsonscherpte.
f22 is niet mooi voor een portret, omdat je dan de achtergrond ook haarscherp hebt, en dat is vaak niet zo fraai en leidt af.

Dus, een portret maak je bijvoorbeeld met f=4 bij 1/250, en je zet de ISO rustig op 50 als het heel zonnig weer is. Als dat nog niet genoeg is maak je eerst je belichtstijd sneller (ook al heb je geen bewegend onderwerp) en dan pas je diafragma kleiner. Want die kleine scherptediepte is het belangrijkste.

Een snel galopperend paard wil je iig met 1/500 fotograferen, liever ook met f=8 of f=11, omdat je ook iets meer scherptediepte wilt meestal, en kom je dan licht te kort dan zet je de ISO hoger.

En is het ergens heel donker, dan zal je concessies moeten doen: én een langere belichting met risico op bewegingsonscherpte, én een kleiner diagfragma, dus (te) kleine scherptediepte én een hoge ISO (en dus ruis)

Dus als je de verhoudingen tussen belichting, diafragma en ISO doorhebt, is het allemaal eigenlijk heel simpel te beredeneren. :D

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:56

Dankjewel Ibbel! en de rest natuurlijk! ;)

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:00

Bedankt voor de reacties :) Ik ga een van de volgende dagen naar een fotowinkel gaan. Hopelijk is het snel en goedkoop terug in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:57

Omdat het blijkbaar hier thuishoort (had een apart topic gemaakt :o ) ...

Volgende week ga ik een paar dagen naar zee en zou daar graag wat foto's nemen, vooral van de hond. Heb een nieuw hondje dat nu voor het eerst het strand op gaat en misschien wel de zee in etc. en dat zou ik graag vastleggen ;)

Maar nu zit ik met 2 dingetjes:

1. Hond is zwart/grijs en ik loop nogal eens tegen belichtingsproblemen op .. En vooral in combinatie met dat lichte zand weet ik niet goed wat dat gaat geven. Zijn er enkele standaard tips om de belichting ok te krijgen? Bv. puntbelichting op de hond ofzo, zou dat werken? Of juist niet omdat .. ?

2. Ik weet niet goed welke camera ik moet gaan gebruiken. Ik heb een Canon Powerschot SX 200, wat een uitgebreide compactcamera is. Maar ik heb ook een Canon Eos 450D met 55-250 IS lens .. Dus spiegelreflex.

De Powershot gebruik ik eigenlijk altijd, de spiegelreflex heb ik wel eens in handen gehad maar nooit echt mee gewerkt. Nu denk ik wel dat ik door de Powershot (waar je ook zowat alles in kan stellen) wel een redelijke basis heb voor het gebruik van die spiegelreflex. Maar zou ik die wel echt nodig hebben of zou het met de Powershot ook moeten lukken? Het is natuurlijk wel weer een hele camera, die spiegelreflex, en voor op het strand ....

Wat zijn de dingen die de camera zou moeten kunnen/waar ik op zou moeten letten als je op strand (eventueel in het water) foto's wil nemen van een kleine, snelle, zwart/grijze hond? Misschien kan ik dan eens kijken of mijn Powershot dat zou moeten kunnen (en of ik dat zou moeten kunnen :P). Of zou de spiegelreflex echt zoveel meer voordelen hebben? (durf 'm niet goed meenemen op het strand eigenlijk..).

Alle tips zijn welkom :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:17

Puntbelichting zal idd een goede optie zijn om de hond goed uitgelicht te krijgen. Wat je ook kunt doen is series foto's maken, van een stop onder- naar een stop overbelichten (sommige camera's kan je daarop instellen). In raw schieten maakt dat je ook naderhand nog voor belichtingsfouten kunt corrigeren, hoewel beter voor onder dan voor overbelichting (uitgewassen wit nu eenmaal blijft)

Wat betreft beweging, snap je het verband tussen belichtingstijd (en de stand Tv om die vast te zetten), diafragma (en de stand Av) en hun onderlinge relatie? (Zie mijn gequote post hierboven)

Strand is idd tricky met een reflexcamera, anderzijds, een compact gaat net zo hard kapot van zand, dus daar moet je net zo goed zuinig mee zijn. Spiegelreflexen zijn wel snellere camera's waardoor je bij snel bewegende dingen over het algemeen véél fijner met een reflex werkt dan met een compact. En je kunt met een reflex gewoon mooi je uitsnede door een zoeker bepalen, ipv dat je op een niet meer goed af te lezen schermpje moet turen op een hel en zonnig strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:07

Dank je :)

De theorie achter sluitertijd etc. snap ik wel (fotografeer met mijn compact eigenlijk altijd op Tv) maar ik ga de post toch nog eens even doorlezen (over een paar dagen, met mijn hersenschudding nu wil het even niet zo :+ ).

Denk niet dat mijn compactje zo uitgebreid is dat je een serie van onder- naar overbelichten kan gaan, maar ik ga het voor de zekerheid eens bekijken ;) Met raw heb ik eigenlijk totaal geen ervaring, dat heb je ook alleen bij spiegelreflexen denk ik?

Tuurlijk weet ik dat een compact ook niet zo schitterend tegen zand kan, maar die is echt van mij, terwijl de reflex meer een familiecamera is zeg maar en ik hem dus eigenlijk (nog) niet veel gebruikt heb .. En dan heb ik liever dat er een zandkorreltje in mijn (al wat oudere) compact gaat vastzitten dan in de reflex, snap je? :+

Maar als de reflex echt meer zekerheid biedt op leuke foto's dan neem ik die misschien toch mee .. Uiteraard ga ik er voorzichtig mee om (met beiden) maar omdat je met de compact ook dat soort instellingen kan doen weet ik niet of het zoveel meerwaarde heeft, als je me begrijpt. Ik weet natuurlijk dat een reflex een stuk beter kan, en ik wil ook wel echt leuke foto's, maar tegelijk is het geen professionele fotoshoot ofzo ;)

Dat van die zoeker is wel een goede trouwens.. enkel zo'n schermpje is ook niet alles :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:34

Mijn compact schiet ook raw, dus dat is niet iets voor alleen reflexen. Ik denk dat de snelheid van een spiegelreflex (klikken is ook écht de foto, en niet een milliseconde later) in combinatie met dat je een scherp, optisch, zoekerbeeld hebt, juist onder zulke lichte omstandigheden, waarbij je snel moet reageren om een snel hondje, veel zal schelen. En verder zal een reflex ook meer kunnen met grote intensiteitsverschillen qua licht, meer dynamiek aankunnen dan een compact. Hoeveel veel compactcamera's een eind komen. Ik gebruik mijn compact (maar die is wel al wat ouder en gewoon echt duidelijk traag) nooit meer voor actiefotografie, neem 'm alleen mee op reis voor 'kiekjes'.