[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:29

Ooh oke! ja wij hebben een redelijk verlichte binnenbak en meestal met mooi weer is er ook nog een grote schuif deur open dus dat zit dan wel goed. Ik heb hier ook wel een camera van Canon (geen spiegelreflex) liggen alleen is die kapot, maar qua verlichting zonder flits is het prima alleen beweegt heel erg in de binnenbak en uberhaupt actie foto's bewegen met die camera. Maar ben bijna jarig dus vandaar dat ik hier even informeerde :).

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:08

Nogmaals: Anouk zegt niet voor niets dat je er niet vanuit moet gaan dat het wel goed is. "Goed verlicht" zie je niet met je ogen, dat kan je alleen maar meten met een lichtmeter (die ook in je camera zit).

De kans is groot dat je binnenbak niet licht genoeg is, als ie dat wel is.. heb je geluk ;)

Ik zal de basis nogmaals kort proberen uit te leggen:
Beweging in de foto's kan je namelijk voorkomen door je sluitertijd te verkorten (dat is de tijd die de sluiter open staat om het licht binnen te laten). In feite is een foto nooit 1 momentopname, maar een tijdsopname. Is de tijd die je opneemt 1 seconde lang, dan vangt je camera een berg licht op, maar kan je paard (of jij) in die tijd ook een hoop bewegen. Probeer bijvoorbeeld maar eens 1 seconde lang ECHT stil te staan.
Is die tijd een halve seconde, dan beweegt er al minder, maar krijg je ook maar de helft van de hoeveelheid licht binnen en moet je camera dus compenseren om een even goed verlichte foto te kunnen maken.

Ga nu eens een stukje rennen en bedenk hoeveel meters je aflegt in een halve seconde. Als jij rent is er minimaal 1/250e seconde nodig (en waarschijnlijk korter) om je voor het oog te bevriezen op een foto. Om die foto goed verlicht te krijgen moet je camera een hoop compenseren, precies hoeveel kan je uitrekenen:
1 -> 1/2 -> 1/4 -> 1/8 -> 1/16 -> 1/32 -> 1/64 -> 1/128 -> 1/256. Dat zijn 8 stappen oftewel "stops" die je minder hebt aan licht. De regel wordt straks dat je correct moet belichten en een 8 "stops" kortere sluitertijd dus zal moeten compenseren met 8 "stops" meer licht. Daarvoor heb je twee gereedschappen en dat zijn
a) het diafragma (de "lichtkraan", draai je 'm verder open dan komt er meer licht binnen... maar aan de hoeveelheid die erdoorheen kan zit een grens, net als bij een normale kraan in je keuken)
b) de gevoeligheid van de sensor (door er meer stroom op te zetten vangt ie meer licht op, maar produceert ie ook meer ruis: ook daar zit dus een grens aan).

Dan komen we aan bij die meetbaarheid van licht... zit je op dit moment in je kamer? Is het daar licht of donker? Vrij licht waarschijnlijk. Doe morgenmiddag nu eens wat verduisterende gordijnen voor de ramen en bepaal opnieuw of het - met de lampen aan - licht of donker is.
Haal dan de gordijnen eens weg... buiten is het lichtER, toch? Als de zon nu weggaat lijkt het ineens vrij donker, het is puur kennis dat jij weet dat het dan nog steeds lichter is dan in je kamer.

Het antwoord op bovenstaande rariteit is gewenning, je went aan de hoeveelheid licht om je heen, zoals je oren met stappen wennen aan het feit dat de muziek hard staat (wist je dat tussen het begin en het eind van een gemiddelde clubavond vaak wel een factor 4 aan verschil in volume zit?).
Je ogen wennen aan licht door het formaat van je pupil aan te passen (hee.. lichtkraan!) en door de gevoeligheid van je oogzenuw bij te stellen (hee.. zou daar ook gewoon meer stroom op moeten?). Ook daaraan zit natuurlijk een grens en ook bij ogen gaat de kwaliteit van het beeld achteruit als het donkerder wordt - doe je ogen maar eens dicht in een donkere kamer.. zie je echt zwart? Of zie je spikkeltjes en rare vlekken?

De grens ligt bij het menselijk oog helaas nog steeds veel verder weg dan bij een digitale camera. Overigens heeft dat eigenlijk meer te maken met het feit dat wij de iedere dag ons hele leven lang continu naar een film aan het kijken zijn, maar wel verwachten dat het stilstaand beeld dat we vastleggen er onbewogen uitziet..... maar da's een heel ander technisch verhaal :D

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:00

Die dingen had ik al gelezen :j maar mij ging het erom wat het beste was dus was al genoeg geinformeerd ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:01

Tsplendid schreef:
maar qua verlichting zonder flits is het prima alleen beweegt heel erg in de binnenbak en uberhaupt actie foto's bewegen met die camera.
Tsplendid schreef:
Die dingen had ik al gelezen :j
:n

:D ;)

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:50

Beste fotografen!
Ik wil graag een nieuwe camera aanschaffen.
Ik heb de Canon 60D en de Canon 500D op het oog.
Ik kan alleen nergens vinden of deze snel (actie)foto's maakt. Of kan ik daarvoor beter een andere camera kopen? Met een snelere compresor?
Alvast erg bedankt!!!!!:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:33

Misschien is het handig om iets meer informatie te geven. :) Heb je al een spiegelreflex, en welke objectieven heb je daarbij? Zeker als je nog geen objectieven hebt is het belangrijk om daarmee rekening te houden in je budget.

En wat voor actiefoto's wil je maken? Is dat paarden in een binnenbak, of beachvolleyballers in de volle zon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

iloveiwan: Spiegelreflexcamera's reageren razendsnel, als jij je ontspanknop indrukt maakt 'ie ook direct de foto. In die zin is iedere Canon SLR geschikt voor het maken van actiefoto's. Je hebt nog wel verschillen in het aantal frames per seconde (goedkopere bodies doorgaans minder dan duurdere bodies) en de grootte van de buffer (hoe lang kan je je ontspanknop ingedrukt houden voor je camera toch echt eerst even wat foto's moet wegschrijven naar de kaart voor je weer verder kunt gaan schrijven), maar om beiden valt goed heen te werken als je simpelweg leert te timen in plaats van leert stop motion filmpjes te maken.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:20

Ik heb nu een Olympus. Al een wat ouder model en die vind ik wat traag worden. Mijn budget is iets boven de €1000. Daarbij heb ik de 70-300 lens van Canon gezien die mij aanspreekt.
Ik wil me nu vooral op opdrachten richting de paarden. Veder klopt. Timing is natuurlijk ook erg belangerijk. Moet zegen dat het wel steeds beter gaat! :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:51

Hier mijn toppic :+
Elin_ schreef:
ik twijfel tussen de canon 1100d , canon 1000d of de canon 450d..
De nieuwst 1100d klinkt super gaaf! ,maar is erg groot.. want ik heb nog maar kinderhanden :+
Ik wil graag een camera voor langere tijd om echt profesioneel mee ''op te groeien'' zegmaar..
Toch wil ik wel een camera die niet gelijk verschrikkelijk moeilijk is (canon 50d bijv.)

Ik wil graag dier&mens fotografie en natuurlijk ook landschap (ook macro) :+

Gewoon vanalles :)
Maar vooral dieren en mensen ;)

MVG,

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:02

de 1100d en 1000d zijn niet echt groter of kleiner dan de 450d. de 450d is moeilijk leefbaar en al wat ouder (ook al lijkt de mediamarkt een onuitputtelijke voorraad van die dingen te hebben.. ze probeerden me er laatst nog 1 aan te smeren, ongevraagd :+ ).
Vind je de 50d moeilijk of heb je dat gehoord?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:08

oke dus 1100d en 1000d en 450d verschillen niet zoveel qua grootte? ik heb een 400d vastgehouden ... die was zegmaar precies goed. Kan een 1100d of 1000d dan ook ?
En dan uit die 2 welke is dan het meest geschikt?

Ik heb het gehoord :o (moet ik eerlijk gtoegeven :) )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:26

De 1000D is volgens mij net wat lichter en een tikje kleiner dan de 450D, of beeld ik me dat maar in? Ik heb wel eens een 1000D van een vriendin vast gehad met dezelfde lens als mijn 500D en die voelde wel lichter en kleiner aan. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik gewoon gigantische handen heb en daarbij alles klein lijkt :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:44

Yasmine schreef:
De 1000D is volgens mij net wat lichter en een tikje kleiner dan de 450D, of beeld ik me dat maar in? Ik heb wel eens een 1000D van een vriendin vast gehad met dezelfde lens als mijn 500D en die voelde wel lichter en kleiner aan. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik gewoon gigantische handen heb en daarbij alles klein lijkt :+
het verschilt idd minimaal.
1000D + 1100D = zelfde serie, hoe hoger het getal hoe jonger (1100D is net uit)
400D + 450D + 500D + 550D + 600D = zelfde serie, 600D net uit (en ook hoe hoger hoe jonger)
40D + 50D + 60D idem, vind je ws. te groot maar ingewikkelder vind ik ze niet. zit meer functionaliteit in, maar echt ingewikkelder wordt het pas met bijv. een 1D, ivm het gemis van automatische programma's en hulpjes.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:59

Oké :)
Ja,maar de 550 /500d worden mij bijv. al te duur :)
die 1100d en 1000d .. welke zou dan voor mij geschikter zijn ?
Of maakt het niet zoveel uit?
Bij bol.com vergelijken lijkt de 1100d net wat meer te hebben..

Ik zoek iets waar ik vooral veel zelf kan gaan doen ,maar toch de automatische dingetjes me soms nog wat kunnen helpen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:13

wat je zoekt kan met alles van 1000d t/m 5DII :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:29

Elin_ schreef:
Bij bol.com vergelijken lijkt de 1100d net wat meer te hebben..

Dat is dan ook de opvolger van de 1000D ;)

Vergeet ook je objectief/objectieven niet, met een kleiner budget kan het misschien interessanter zijn om een 1000D met kitlens en telelens aan te schaffen dan een 1100D aan te schaffen met enkel een kitlens. Zeker als je bijvoorbeeld ook paarden(sport) zou willen fotograferen zou ik als ik jou was absoluut rekening houden met de aanschafkosten van een telelens.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:36

Kan iemand mij uitleggen wat ED betekent? Ik ben aan het rond kijken voor een 2.8 lichtsterke lens.
Nu ben ik een tweedehandse tegen gekomen, de Nikon 80-200 2.8 ED lens. Wat zou zo'n lens tweedehands mogen kosten?
Als iemand mij wat mee info kan geven, heel erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:19

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:38

Weet iemand toevallig hoe je kan filmen met de canon 1000d? Tenminste, ik hoorde dat dit moet kunnen (evt. via laptop ofzo?) Dankjewel alvast!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:14

Liin schreef:
Weet iemand toevallig hoe je kan filmen met de canon 1000d? Tenminste, ik hoorde dat dit moet kunnen (evt. via laptop ofzo?) Dankjewel alvast!

Knopje op filmen zetten ;) en de handleiding van het toestel lezen kan ook handig zijn...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:21

judithh: de 1000D kan van zichzelf helemaal niet filmen, dus dan is er natuurlijk ook geen knopje of handleiding ;)

Liin:
Op http://www.vimeo.com/4927410 staat een link naar een programma wat je nodig hebt. Schijnt dan inderdaad te kunnen via laptop en USB. Al lijkt het me niet erg praktisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:27

Van zichzelf kan de 1000D dat inderdaad niet. Van bovenstaand systeem heb ik nog nooit gehoord, zo eens even kijken wat dat precies is :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:15

@Nouks: Je gaat dan in principe tethered fotograferen en het beeld dat daaruit komt opnemen. Moet idd kunnen, maar lijkt me niet erg praktisch (voor zover filmen met een SLR uberhaupt al praktisch is :+ ) en ben benieuwd wat het kwalitatief doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:33

@Kevin: filmpje hierboven bekeken? Ziet er wel goed uit..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:40

DaniBanani schreef:
judithh: de 1000D kan van zichzelf helemaal niet filmen, dus dan is er natuurlijk ook geen knopje of handleiding ;)

Liin:
Op http://www.vimeo.com/4927410 staat een link naar een programma wat je nodig hebt. Schijnt dan inderdaad te kunnen via laptop en USB. Al lijkt het me niet erg praktisch.

klopt...was nog niet helemaal wakker..en daarbij niet thuis met de 1000D :o