[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [CENTRAAL] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:38

JW18 schreef:
3x zoom, alleen kun je dat niet vergelijken met bijv. 5x opt. zoom.

Ik zou niet weten waarom je dat niet met 3x optische zoom zou kunnen vergelijken. Sterker nog het is gewoon 3x optische zoom.[/quote]

een lens van 70-210 is ook 3x zoom, maar is een telelens, terwijl de 18-55 ook 3x zoom is, maar een groothoek- lichte tele Knipoog Dus in dat opzicht kun je ze niet vergelijken.[/quote]
Nu snap ik wat je bedoeld en wat dat betrefd heb je gelijk. Denk dat de vragensteller dat niet begrijpt zoals je het had geschreven.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:51

Ja, was idd. een beetje onduidelijk beschreven.

Roos91

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:12

MissToseland schreef:
Revanches schreef:
Ik ben sinds 2uurtjes in het bezit van een Panasonic Lumix!
En hij bevalt me echt super!
Moet nog wel even de knopjes ontdekken.
(Helaas heb ik qua adviezen aan dit topic niks gehad!)

En deze camera beschikt zelfs over een Beeldstabilisator,en over een acculader dus geen gepruts meer met batterijen.

welke heb je gekocht?

Ik heb voor mijn Lumix een macrofilter gekocht
was ook nog es de helft van de prijs Go jij! Go jij!
dus kan straks nog wel een filter van af Bloos

Ik ben eeeeerg benieuwd wat een macrofilter is. En hoe je die gebruikt, waar het voor is.
Ik weet wel zo ongeveer wat macro is. Scherp beeld bij heel weinig afstand toch ofzo?
Ik krijg een Canon powershot 550, denk je dat ik daar ook best goede foto's uit krijg als ik foto's neem op weinig afstand?
Kan ik daar ook iets bij kopen zodat ik dat wel krijg? Er kan wel een extra flitser op.

Hoop wat te horen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:42

Vandaag mijn cameraatje halen Go jij! Go jij!
Eindelijk Clown

Twijfel ergens nog steeds of er toch niet ergens anders een betere is (voor ongeveer dezelfde prijs) .. Maar dat zal je altijd wel hebben zeker?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:52

Roos91 schreef:
Ik ben eeeeerg benieuwd wat een macrofilter is. En hoe je die gebruikt, waar het voor is.
Ik weet wel zo ongeveer wat macro is. Scherp beeld bij heel weinig afstand toch ofzo?
Ik krijg een Canon powershot 550, denk je dat ik daar ook best goede foto's uit krijg als ik foto's neem op weinig afstand?
Kan ik daar ook iets bij kopen zodat ik dat wel krijg? Er kan wel een extra flitser op.

Hoop wat te horen!!

Een macrofilter ken ik niet, maar dat zal wel een close-uplens zijn. Dat past opde meeste camera's en wordt gewoon voorop je objectief geschroefd. Je hebt ze in meerdere sterktes en je kunt ook complete sets kopen waar alle 5 sterktes in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:55

[***] schreef:
Vandaag mijn cameraatje halen Go jij! Go jij!
Eindelijk Clown

Twijfel ergens nog steeds of er toch niet ergens anders een betere is (voor ongeveer dezelfde prijs) .. Maar dat zal je altijd wel hebben zeker?

Ok, vandaag dus geen cameraatje voor mij Boos!
Had hem besteld (3 weken op gewacht) en nu hebben ze een fout gemaakt en is hij gisteren verkocht ...
Dus kunnen we weer wachten...

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:30

Kokomo schreef:
DarkDreamer schreef:
Ik zou niet weten wat hij heeft, maar vandaag heeft hij het verder helemaal normaal gedaan. Heb de lens er op nieuw op gedraait.

@kokomo: Ik heb maar een lens dus ik kan niet kijken of andere objectiefen ook een foutmelding geven. Knipoog

Als die het weer doet probeer dan eens bij een fotozaak die zowel een Canon objectief als een camera heeft. Kun je misschien ontdekken waar de fout in zit. Het is meestal een communicatie fout tussen camera en objectief.

Ik zal het proberen als ik thuis ben. Maar tot nu toe heeft hij het gewoon gedaan. Maar ik juig nog niet te vroeg hoor Knipoog.
Zit op het moment in Spanje, dus kan er nu niet veel aan doen..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:58

Kan iemand mij helpen met beslissen? Ik ben bijna jarig (nog een week) en wil toch wel graag een spiegelreflex. Zit te twijfelen:

Of de nikon 40, of de 350d. Met de 350d heb ik enige ervaring, mn vader heeft hem ook, inclusief standaardlens, tamronlens (deze 2 wil hij verkopen in principe) en binnekort schaft hij die lens aan die je eigenlijk niet meer hoeft te verwisselen, ben t formaat even kwijt.
Als ik hem zover krijg dat hij de lensen houdt, heb ik dus een standaard en een tamronlens en volstaat de body.
Nu trekt de nikon 40 mij echter ook erg, plus ik raak niet in de war welke camera van wie is Clown

Wat raden de kenners mij aan?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:18

Ik zou zeker voor de 350d gaan dan. Hoef je i principe ook geen lenzen meer te kopen, omdat je vader die al heeft.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:27

Hij wil de lenzen niet houden omdat hij anders de gewilde lens niet krijgt. (ff gevraagd)

Wat is het voordeel van de 350d ten opzicht van de nikon 40? Ik kom er niet uit, in het eerste opzicht lijken ze, buiten het makkelijkere menu van de nikon en 2 mp meer van de 350d, weinig te verschillen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:37

Pam schreef:
Kan iemand mij helpen met beslissen? Ik ben bijna jarig (nog een week) en wil toch wel graag een spiegelreflex. Zit te twijfelen:

Of de nikon 40, of de 350d. Met de 350d heb ik enige ervaring, mn vader heeft hem ook, inclusief standaardlens, tamronlens (deze 2 wil hij verkopen in principe) en binnekort schaft hij die lens aan die je eigenlijk niet meer hoeft te verwisselen, ben t formaat even kwijt.
Als ik hem zover krijg dat hij de lensen houdt, heb ik dus een standaard en een tamronlens en volstaat de body.
Nu trekt de nikon 40 mij echter ook erg, plus ik raak niet in de war welke camera van wie is Clown

Wat raden de kenners mij aan?

Het enige positieve wat ik aan de D40 van Nikon kan bedenken is zijn prijs. De camera is na 3 maanden al weer door Nikon vervangen door de D40x en dat doen ze natuurlijk niet zomaar. De D40 was gewoon een miskleun. Je kunt er slechts een beperkt aantal objectieven opzetten, zelfs de meeste objectieven van Nikon zelf passen er niet op. De D40 is eigenlijk een oude D70 waar ze een aantal opties uit hebben gehaald. De 350D van Canon daarentegen is een ook nu, naast de nieuwere 400D, een volwaardige camera die miljoenen tevreden gebruikers kent. Zeker als je ook nog objectieven van je vader kunt krijgen. Laat je vader dan maar het minder goede objectief gebruiken waardoor je niet meer hoeft objectieven te wisselen. Wel erbij zeggen dat je straks niet meer wilt ruilen, want ik ben er van overtuigd dat die objectieven die je over kunt nemen scherper zijn dan zo'n objectief met groot zoombereik.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:56

welke 'goedkope' spiegelreflexen zijn nog meer aan te raden? Tot ong. 600?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:05

Pam schreef:
welke 'goedkope' spiegelreflexen zijn nog meer aan te raden? Tot ong. 600?

Pentax is een goede en complete dslr, Olympus in principe ook maar ook daar zijn slecht objectieven bij te krijgen. Het blijft gewoon een feit dat Canon met zowel de 350D als de 400D op dit moment het meeste camera bieden voor het geld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:15

Roos91 schreef:

Hoop wat te horen!!

Die flitser zou ik zeker niet gebruiken. Je krijgt dan een heel hard licht op 1 punt van je foto. Zelf probeer ik altijd mijn flitser achterwege te laten.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:20

Scum schreef:
Roos91 schreef:

Hoop wat te horen!!

Die flitser zou ik zeker niet gebruiken. Je krijgt dan een heel hard licht op 1 punt van je foto. Zelf probeer ik altijd mijn flitser achterwege te laten.

Daar zijn wel trucjes voor om dat te voorkomen, zoals een bouncer of flitsen via plafond.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:40

Ok. Hoogstwaarschijnlijk toch maar de 350d. Vind t sowieso een lekkere camera en heb er al ervaring mee
(Mijn vriend vraagt zich af wat k ermee moet omdat ik al een gewone camera heb Clown Gezien t feit dt ik met de slr 500 foto's in een uurtje schiet lijkt mij dit een beetje een rare vraag Clown Was trouwens op jumping amsterdam dus daar valt dan ook wel te fotograveren)

Nu een lenzenvraag:
Doeleinden:
Portretfotografie
Macro
Mijn vriend speelt in een band en treed vaak op, zowel binnen (donker dus) als buiten. 9 van de tien keer sta ik vooraan en heb dus goed zicht, dit wil echter niet altijd lukken dus heb een lens nodig met een flink zoombereik.
Wat is aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:45

Portret- en concertfotografie kun je dezelfde lenzen goed voor gebruiken. Ik heb zelf een 85mm 1.8, 50mm 1.4, 28mm 1.8, 20mm 1.8, 24-70 2.8 welke ik het meest gebruik voor de concerten. Vooral bereik 24-70 is erg lekker voor concerten, maar als je in de écht donkere hollen fotografeert kom je aan die 2.8 tekort. Dan is in ieder geval een 50mm-lensje aan te raden. Met de 1.8-versie (a 90 euro) kom je in dat geval ook al een heel eind. Met deze lenzen kun je ook uitstekend portretfotografie doen. 2 vliegen in één klap, dus.

Qua zoombereik voor mocht-je-ver-weg-staan... Tsja, ik heb een 70-200 2.8 lens, maar ik kan me voorstellen dat die voor jou wellicht een beetje buiten bereik ligt. Het is wel waar je op uit komt wanneer je lichtsterk telezoom wilt. Je zou natuurlijk een cheap-ass zoomert kunnen kopen, maar dan moet je wel genoeg licht hebben. Met mijn 85mm kom ik trouwens ook al een heel eind als ik ver weg sta, en in een foto op 8 megapixel (zoals 350D) kan in de meeste gevallen ook best nog wel een beetje worden gecropt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:17

Oh ik snap nog helemaal niets van de f-jes etc he.. Kom er dus ook nog niet uit.

70-210 doe je 210:70=3x optische zoom, begrijp ik dat al wel goed?

Ik wil de voetbaltrainingen ook weer oppakken, dus een telelens is inmiddels wel een must. Ik heb deze maand 200,- te besteden aan een lens.
Morgen of overmorgen gaan we de kit halen met standaar 18-55 lens. Kom ik hier tijdelijk mee uit de voeten m.n. vakantie in tunesie? Ik weet niet wat de kwaliteit is.

Mijn vader heeft een sigma 17-70 2.8/4.5 zag ik net, wat de andere lens is weet ik niet.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=9460
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=8790

is dit bijv. wat?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:26

Ik zou zeker voor een Canon 350D ipv een D40. Mijn broer had een nikon D50 (ouder model dan de D40) en ik kon die overnemen, of een Canon 300D of een nieuwer model. De fotograaf (en die ken ik persoonlijk zeer goed, mocht die 300D gewoon een paar weken proberen en geeft mij echt advies en geen verkooppraatjes Knipoog ) raadde mij de D40 echt af. Dan kon ik beter voor de D50 of 300D gaan. Toch besloten voor een nieuwe 400D te gaan. Maar hij zei dat bij die D40 allerlei functies er uit bezuinigd zijn.
Ik vond zelf de 400D (350D en 300D) het fijnste in de hand liggen, Nikon is weer wat grover en zwaarder.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:28

het wordt ook een 350d Knipoog Krijg hem een dezer dagen
(Nou roep ik wel steeds 'krijg' maar moet hem dus wel meebetalen)

Wat vond je van de standaard lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:34

Pam schreef:
Oh ik snap nog helemaal niets van de f-jes etc he.. Kom er dus ook nog niet uit.

70-210 doe je 210:70=3x optische zoom, begrijp ik dat al wel goed?

Ik wil de voetbaltrainingen ook weer oppakken, dus een telelens is inmiddels wel een must. Ik heb deze maand 200,- te besteden aan een lens.
Morgen of overmorgen gaan we de kit halen met standaar 18-55 lens. Kom ik hier tijdelijk mee uit de voeten m.n. vakantie in tunesie? Ik weet niet wat de kwaliteit is.

Mijn vader heeft een sigma 17-70 2.8/4.5 zag ik net, wat de andere lens is weet ik niet.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=9460
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=8790

is dit bijv. wat?

Met beide lenzen zul je qua concerten niet zo ver komen. Je zult er best wat mee vast kunnen leggen, maar of het ook allemaal mooi scherp en niet bewogen zal zijn is maar de vraag. Die lenzen gaan sowieso tekort schieten in donkere omstandigheden op den duur. Mocht je echt voor de concerten wat aan willen gaan schaffen waar je even mee verder kunt, zou ik je dus aanraden nog wat langer door te sparen.

Met de 18-55 kun je best leuke foto's schieten hoor. Verwacht geen hoogstandjes, maar voor de gemiddelde amateur is die lens meer dan genoeg (en ziet het er ook allemaal prachtig uit met die lens).

70-210 is inderdaad 3x optische zoom, alleen is dit niet te vergelijken met een compactje met 3x optische zoom, aangezien het zoombereik met een compactje vaak begint zo rond de 28 of 35 milimeter (en dan is 70 toch heel wat anders). Een 70-210mm is gewoon een telezoom, 28 of 35 tot iets-in-de-buurt-van-90 is gewoon standaardzoom. Heb je het dus over een heel ander bereik.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:42

En de lenzen van mijn vader?
is dit de lens waar jij over spreekt in je eerdere post?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?
id_product=650

De anderen kan ik zo snel niet vinden.
Als ik nergens tegen aan loop houd ik t op t kitlensje voor in tunesie, en kijk ik later verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:47

Jep, dat is die goedkope 50mm die ik bedoel.

Verder, wat ik gebruik voor concerten

50mm 1.4 (stukkie duurder dan die 95 euro-lens)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=649

85mm: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=662

28mm: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=12245

20mm: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=8760

24-70mm:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=628

70-200:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=653

Tadaa, alle lenzen die ik in m'n stukje genoemd heb.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:53

Jeee.. wat een hoop geld allmaal..

Wat is het voordeel/verschil van een zoomlens ten opzichte van een lens met vast brandpunt?

Volgens mij kan ik met de laatste twee lenzen ook schitterende foto's maken in t stadion vanaf hoog in de eerste ring of 2e ring.

Maar dan vraag ik me af, is t niet zonde om een lens van bijna 1300 op een relatief goedkope camera als de 350 d te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:01

Nou ja, zelf gebruik ik bij voorkeur vaste brandpunten. Vooral als je een beetje de ruimte hebt om een stap voor of achteruit te kunnen doen zijn deze vaak heerlijk om mee te werken. Goede kwaliteit, lekker lichtsterk.

Zoomlenzen zijn juist gemakkelijk als het drukker is/als je minder ruimte hebt. Voordeel is dat je met zoomlenzen in drukke omgevingen gemakkelijker de juiste compositie te pakken hebt, dat je minder hoeft te wisselen met lenzen en dat je meer op één plek kan blijven staan. Weet niet in hoeverre jij bang bent voor stof op/in je spullen, maar ik wissel zéér veel met lenzen als ik concerten aan het fotograferen ben. Vooral omdat ik er de apparatuur voor heb óm te wisselen (hoe minder lenzen je hebt, hoe minder je wisselt want dan doe je het wel met wat je er op hebt zitten, dat idee). Heeft tot gevolg dat mijn spullen na ieder concert weer heerlijk stoffig zijn. Maar ach, daar ontkom je niet aan met concertfotografie.

Een lens van 1300 euro op een 350D... Tsja, je kunt het zonde noemen, maar als je lichtsterke zoom wilt kom je nu eenmaal aan een behoorlijk bedrag. Je zou nog kunnen kijken naar de 70-200 F2.8 van Sigma. Ook een prima lensje, maar daar betaal je ook 900 euro voor.

Bij de combi 350D + dikke zoomert wel van harte aan zou bevelen is een battery grip. Houdt wel zo makkelijk vast met zo'n gewicht er aan geschroeft.

Goedkoper alternatief voor de 24-70 van Canon is trouwens de 24-70 van Sigma. Kost bij Konijn op dit moment 420 euro. Prima lens, alleen op F2.8 behoorlijk soft (dus bij voldoende licht snel diafragma verder dicht gooien).