[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:37

Ik ben even benieuwd naar het advies van wat fotografen hier.
Ik fotografeer nu 3 jaar, doe voornamelijk wildlife, landscape en portret fotografie en heb altijd een Nikon D3100 gehad. Helaas is die recentelijk met alle toebehoren gestolen en zit ik nu dus zonder.

Nu probeer ik te bedenken wat ik ga doen als volgende stap, ik was namelijk al van plan om te gaan upgraden maar nu ik niet meer aan Nikon "vast zit" is het misschien een moment om te overwegen of ik nog wel met Nikon verder wil of wellicht voor Canon wil gaan.

Reden hiervoor is niet zozeer dat ik niet tevreden was met mijn Nikon, maar voor ik al dat geld uit ga geven aan nieuwe body + lenzen kan ik net zo goed zeker weten wat ik wil.

Nu was de bedoeling om een 2ehands goedkope Canon aan te schaffen en als bleek dat Canon beter beviel dan Nikon de opstap te maken naar een nieuwe camera van een hoger kaliber.

Ik heb net even contact gehad met een vriend van mij en die heeft een vriend die fotograaf is en die een canon 1ds mark iii heeft liggen, die hij voor omgerekend EUR 800 aan me wil verkopen.

Nu is mijn vraag hier vooral, wat denken jullie, is dat nog de moeite waard? Ja, het is een ouder type, maar hij heeft wel 20.1 MP dus daar hoef ik het niet voor te laten. Toen hij uitkwam was het eigenlijk een fantastische camera, of denken jullie dat deze inmiddels zo verouderd is dat jullie de EUR 800 er ook niet meer voor over zouden hebben?

Een groot nadeel voor mij is dat hij fullframe is. Ik ga graag naar het Kruger park, safari's etc. Nu kan ik met mijn 300mm op een crop frame behoorlijk fijn zoomen om goede foto's te krijgen, maar met een 300mm op een full frame zal dat een stuk minder zijn, met als bijkomend effect dus, grotere, zwaardere en vooral DUURDERE lenzen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:44

Heel eerlijk... laten liggen. Voor een camera uit 2008, ongeacht de megapixels zoveel geld neertellen, plus alles aan lenzen matchende met FF krijgen is in mijn ogen zonde van het geld. Voor 800 euro kun meer krijgen.

Ik wil je best advies geven vanuit de Nikonkant, maar dan is het wel de vraag wat je wilt doen met je fotografie. Wat is voor jou belangrijk? Wat moet een camera perse hebben en wat kan wegblijven.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:47

Afbeelding

Kerstcadeautje voor mijzelf!! Eindelijk de Nikon d750, eindelijk FF!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:17

maaikemuis schreef:
Heel eerlijk... laten liggen. Voor een camera uit 2008, ongeacht de megapixels zoveel geld neertellen, plus alles aan lenzen matchende met FF krijgen is in mijn ogen zonde van het geld. Voor 800 euro kun meer krijgen.

Ik wil je best advies geven vanuit de Nikonkant, maar dan is het wel de vraag wat je wilt doen met je fotografie. Wat is voor jou belangrijk? Wat moet een camera perse hebben en wat kan wegblijven.

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -occasion/
Camera-express denkt daar duidelijk anders over......

Maar ik kan me toch ook wel vinden in de opmerking van Maaike en ik zou het vanuit jouw punt ook niet doen.

Gezien wat je doet en graag wil, zou ik vanuit Canon gezien gaan voor de 7D markII en niet voor FF.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:37

Voor Afrika zou ik voor de canon 7D mark II gaan. Die is in NL al 2e hands te koop, moet in Kaapstad ook wel te doen zijn.
Hij heeft mij tenminste wel positief verrast afgelopen Kruger trip. Voor die prijs ga je het niet beter vinden voor safari's.
Nu doe ik veel birding en dan heb je wel 500/600mm nodig maar met een 300mm kom je ook een eind, zeker als je voor de big 5 gaat.
Al ligt het er wel een beetje aan wat voor lens je erop schroeft denk ik, met iso boven de 1600 heeft ie het wel lastiger. De 300mm prime (2.8 bv) is een goede combi en zeker als je er nog een 1.4 of 2.0 extender tussen zet.
Is 2 jaar mijn lens geweest met de 1DIV.

Ik had mijn oude 1DIV met de 70-200mm als 2e combi mee, voor gewoon game prima te doen, voor birding kom je dan echt tekort.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:17

Ik ben benieuwd naar wat advies van jullie! Ik ben mezelf wat aan het inlezen op het gebied van camera's maar overal zeggen ze wat anders, de ene zegt begin maar met een compact camera en de andere zegt zonde van je geld je kan beter meteen voor een (tweedehands)spiegelreflex gaan. Nu vind ik het erg leuk om foto's te maken van de natuur, paarden en de omgeving maar vind het erg jammer dat ik met m'n iphone vaak net niet de mooie kleur, belichting of scherpte naar voren krijg. Maar ik heb totaal geen verstand van camera's en instellingen enzovoort..

Van wat ik tot nu toe gelezen hebt lijkt het mij verstandig om voor een tweedehands spiegelreflex op marktplaats te kijken maar dan nog zou ik niet weten welke en hoe oud die mag zijn.. Iemand die me wat uitleg wilt geven? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:47

Melissaaxo schreef:
Ik ben benieuwd naar wat advies van jullie! Ik ben mezelf wat aan het inlezen op het gebied van camera's maar overal zeggen ze wat anders, de ene zegt begin maar met een compact camera en de andere zegt zonde van je geld je kan beter meteen voor een (tweedehands)spiegelreflex gaan. Nu vind ik het erg leuk om foto's te maken van de natuur, paarden en de omgeving maar vind het erg jammer dat ik met m'n iphone vaak net niet de mooie kleur, belichting of scherpte naar voren krijg. Maar ik heb totaal geen verstand van camera's en instellingen enzovoort..

Van wat ik tot nu toe gelezen hebt lijkt het mij verstandig om voor een tweedehands spiegelreflex op marktplaats te kijken maar dan nog zou ik niet weten welke en hoe oud die mag zijn.. Iemand die me wat uitleg wilt geven? :)

Niet op Marktplaats en ook niet per se tweedehands.

Ik vind dat je de duurste set (body plus lens) moet kopen die je wil/kan veroorloven.
Bepaal dus hoeveel je ongeveer uit wil geven en ga kijken wat er te koop is. Tweedehands is zeker een optie, maar doe dat wel bij een winkel, zodat je nog enige garantie hebt. Betaal je iets meer, heb je ook wat.

De Canon-kant van het verhaal:
EOS 1200D en EOS 1300D zijn de instapmodellen. Tweedehands zijn ze nauwelijks interessant, gezien de nieuwprijs van zo'n set:
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... mm-is-stm/

Open box wil zeggen dat de camera nieuw in doos maar terug gestuurd door klant. Volledige garantie alsof nieuw maar goedkoper:
https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... -open-box/

Hier boven zit de EOS 750 en EOS 760:
https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... f-3-5-5-6/
Deze is wel zinvol om ook tweedehands te overwegen.
Voorgangers 700D en 650D zou ik niet doen. Technologie gaat hard en de kans is groot dat ze teleur stellen, hoewel het technisch prima camera's zijn.

Dit zijn goede camera's om lekker mee te beginnen en te ontdekken wat er kan en of je ECHT hierin wat wil.
Als geld geen rol speelt, zou ik zeker de EOS 7D mark II willen adviseren of de 5D mark IV, maar ik schat zomaar dat dat ook niet de bedoeling van je vraag is :D

Voor Nikon is een soortgelijk verhaal te vertellen, maar dat laat ik aan de Nikon-kenners over :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:38

Vanuit de Nikonkant zou je kunnen kijken naar de 3000-lijn of de 5000-lijn. De 3300, de 3400 of de 5300. Iets in die trant.

De 3000-lijn is de instaplijn. Dit zijn de goedkoopste camera's en relatief simpel. De 5000-lijn is iets duurder en geeft je net even wat meer in specificaties.

Tweedehands zou ik niet doen. Wat ikke al zegt, deze camera's zijn dermate 'goedkoop' dat de prijs tweedehands weinig interessant is. Daarnaast, als je niet weet waar op te letten zou ik niet op marktplaats kopen.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:18

Hallo! Ik fotografeer al meerdere jaren voor de lol en ga hier graag in verder. Alleen pakt mijn camera niet alles meer scherp. Heb de canon 450D met een 55-250 lens. Ik zat te denken om een nieuwe aan te schaffen alleen twijfel ik tussen lens en body nieuw of een van die twee. Ik merk dat mijn camera beweging en weinig licht heel lastig vind, ook met bewolking. Wat zouden jullie doen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:45

Heeft de scherpte met je body te maken of met jou instellingen? ;)

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:13

Dat weet ik niet, maar ze zijn wel scherp als ik in de zon ben met beweging. Ik fotograaf pas sinds 3 maanden met zelf instellen dus ben er nog niet helemaal achter. Ik probeer dan vanalles maar krijg hem niet scherp. Gooi de iso omhoog als hij te donker is en het diafragma verander ik ook. De camera is zo rond de 4 jaar oud vermoed ik.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:16

Zo te horen heeft het dan weinig met je body te maken. Ik zou eerst investeren in je eigen kennis en blijven oefenen voordat je hals overkop een nieuwe body koopt, want daar ga je hetzelfde probleem mee hebben :)

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:17

Ik heb het met de camera van een ander niet, had wel mijn lens erop. Dus vandaar dat ik vermoedde dat het daar aan lag.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:18

Plaats eens een voorbeeld?

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:20

Ik stuur je wel even een pb ivm de personen die erop staan.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:55

Hallo iedereen, hier een volger die eindelijk een bericht plaats. Erg intressant topic.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen, ik zie namelijk tussen de bomen door het bos niet meer.. Zelf moet ik toegeven dat ik ook niet zo veel verstand heb van camera’s. In het bezit heb ik nu een compact camera van Canon, maar ik wil me meer ontwikkelen in het gebied van foto’s maken. Na wat sparen heb ik nu de mogelijkheid om een spiegelreflex camera te kopen. De foto’s die ik wil maken zijn vooral met dieren erop en natuur, maar misschien dat mijn interesse nog bij meerdere dingen/onderwerpen(?) ligt, maar dat weet ik verder nog niet.
Ik ben naar een fotogravenzaak/winkel geweest en heb daar advies gevraagd.

De camera’s die mij worden aangeraden zijn:
- Nikon D3400
- Nikon D5300
- Fuji X-T10

De Fuji X-T10 is eigenlijk een systeemcamera, wat de verkoper als eerste instantie aanraadde voor het maken van bewegende beelden. Toch nijg ik zelf meer naar een spiegelreflex, ondanks de sluitertijd(?) slomer is. Mijn budget is € 700,-, hooguit € 800,-. Ik weet dat je als beginnende fotograaf kiest voor een instap model, maar ik wil niet dat als ik mij verder ontwikkel in fotografie, weer moet kiezen voor een andere camera. Ik wil dus ook met de camera die ik kies een stapje ‘verder’ kunnen. Als ik zo lees, zou ik dus beter voor de Nikon D5300 kunnen gaan, maar misschien hebben jullie nog andere opties. Mijn vraag dus; wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast bedankt! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:05

xCarfield schreef:
Hallo iedereen, hier een volger die eindelijk een bericht plaats. Erg intressant topic.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen, ik zie namelijk tussen de bomen door het bos niet meer.. Zelf moet ik toegeven dat ik ook niet zo veel verstand heb van camera’s. In het bezit heb ik nu een compact camera van Canon, maar ik wil me meer ontwikkelen in het gebied van foto’s maken. Na wat sparen heb ik nu de mogelijkheid om een spiegelreflex camera te kopen. De foto’s die ik wil maken zijn vooral met dieren erop en natuur, maar misschien dat mijn interesse nog bij meerdere dingen/onderwerpen(?) ligt, maar dat weet ik verder nog niet.
Ik ben naar een fotogravenzaak/winkel geweest en heb daar advies gevraagd.

De camera’s die mij worden aangeraden zijn:
- Nikon D3400
- Nikon D5300
- Fuji X-T10

De Fuji X-T10 is eigenlijk een systeemcamera, wat de verkoper als eerste instantie aanraadde voor het maken van bewegende beelden. Toch nijg ik zelf meer naar een spiegelreflex, ondanks de sluitertijd(?) slomer is. Mijn budget is € 700,-, hooguit € 800,-. Ik weet dat je als beginnende fotograaf kiest voor een instap model, maar ik wil niet dat als ik mij verder ontwikkel in fotografie, weer moet kiezen voor een andere camera. Ik wil dus ook met de camera die ik kies een stapje ‘verder’ kunnen. Als ik zo lees, zou ik dus beter voor de Nikon D5300 kunnen gaan, maar misschien hebben jullie nog andere opties. Mijn vraag dus; wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast bedankt! :)

De Canon EOS 760D meenemen in je overweging. Deze camera kun je grofweg vergelijken met de D5300 van Nikon.

Het belangrijkste verschil tussen Canon en Nikon is hoe jij vind dat de camera in de hand ligt en hoe je 'm dan kunt bedienen. Een camera die prettig in de hand ligt zul je sneller ter hand nemen en ook makkelijker mee werken en dus meer motivatie van krijgen.

Wil je niet te snel "vastlopen" maar ook niet te veel investeren, dan kies je inderdaad voor de D5300 van Nikon of de EOS760D van Canon. Als je de kans krijgt om beide camera's uit te proberen, bijvoorbeeld bij kennissen of op een lokale fotoclub, dan zeker doen :j Dat lidmaatschap van een lokale fotoclub is overigens ook aan te raden als je serieus werk wil maken van je fotografie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:08

Als jullie de keus hadden tussen een 5d markII en een 7d welke zouden jullie kopen en waarom?
Ik schiet voornamelijk newborn en kindjes in de studio maar zou me tzt ook willen richten op bruiloften

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:28

7d. De markII is wel oud nu en gezien jouw richting is een cropcamera fijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:43

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:44

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:45

Lief he <3 Mijn nieuwe baby <3 Ik heb meteen heel wat rolletjes erbij gekocht en kan niet wachten totdat ze binnen is!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:21

Haha wat leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:06

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:07

Die is ook al zo cute! <3