[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeline

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:13

Hij is voor mij gewoon aan vernieuwing toe. De eos 400d is natuurlijk alweer een aantal jaren oud. Het is niet dat hij niet meer goed doet of iets, maar ik wil wel wat beters.
Het gaat voornamelijk om beter apparatuur voor de paardenfotografie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:02

Investeer eerst eens in beter glaswerk, ik ga er stiekem vanuit dat dat momenteel nogal de beperkende factor is bij jou ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:42

Hier een leek, ik heb hier al eens eerder om advies gevraagt en kom het nu weer doen...
Mijn vorige camera is helaas gesneuvelt (vanaf paardenhoogte op 't asfalt kletteren vontie kennenlijk niet leuk) hij hield er op een dag gewoon mee op...

Ik heb nu een budget van 200 a 300 euro, en zoek een camera vooral voor bij de paarden. Mooie actiefoto's kunnen maken, maar ook een filmpje. Dat hoeft geen superkwaliteit te zijn, aangezien ik ze dan vaak bewerk en dan upload op youtube. (Zie os.)
Gewoon een leuke huis tuin en keuken camera dus. Tips? (Liefst online kunnen bestellen in belgie overigens.)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:27

nynkeline schreef:
Hij is voor mij gewoon aan vernieuwing toe. De eos 400d is natuurlijk alweer een aantal jaren oud. Het is niet dat hij niet meer goed doet of iets, maar ik wil wel wat beters.
Het gaat voornamelijk om beter apparatuur voor de paardenfotografie.

Nouks schreef:
Investeer eerst eens in beter glaswerk, ik ga er stiekem vanuit dat dat momenteel nogal de beperkende factor is bij jou ;)

Juist. En laat 't dan vooral ook geen superzoom zijn...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:10

Bij de bcc adviseren ze trouwens een uv filter, heb je dit vaak nodig?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:27

Alleen als je boven de ±2500m boven NAP komt. Op UV-filters zit een fikse winstmarge en dat is de vrijwel overal de enige reden om ze te willen verkopen.

Het beschermt nauwelijks (een UV-filter breekt VEEL sneller dan een frontglas van een objectief, maar een gebroken stuk UV-filter kan wel fikse krassen veroorzaken), kan je foto's nadelig beinvloeden (spiegelingen, flares, detailverlies enz.) en is vooral ook duur.

Zonnekap altijd gebruiken om te beschermen is in de meeste gevallen handiger (tenzij je in de stromende regen fotografeert met gesealde objectieven)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:13

Ik heb altijd een UV filter op mijn lenzen. Ik heb een keer een lens uit mijn handen laten vallen. Het filter was stuk maar mijn lens niet. Ik had er een behoorlijk prijzig filter opzitten. Het glas was gebroken zoals een autoruit breekt. Het blijft bij elkaar.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:14

IK heb op mijn beide lenzen wel een uv filter zitten, men broer had dit aangeraden tegen de krassen (ga er niet van uit dat hij ooit gaat breken :) )
Ik heb liever enkele krasjes op de uv filter dan op de lens zelf.
Een zonnekap heb ik ook, maar gebruik deze op de moment nog niet. Het is bij mij fototoestel uit de rugzak nemen, instellingen nakijken/veranderen en beginnen. Mijn zonnekap vind ik er niet zo stevig op staan dat ik ze zo mee in de rugzak steek.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:34

Je zonnekap kan je ook omgekeerd op je camera zetten ;) Dan past hij perfect in je tas.
Afbeelding

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:00

Amarach schreef:
Ik heb altijd een UV filter op mijn lenzen. Ik heb een keer een lens uit mijn handen laten vallen. Het filter was stuk maar mijn lens niet. Ik had er een behoorlijk prijzig filter opzitten. Het glas was gebroken zoals een autoruit breekt. Het blijft bij elkaar.
De eeuwige UV-filter discussie... geef je geld uit waar je het aan uit wil geven, maar UV-filters zijn in Nederland echt net zo nuttig als loodvervanger in je auto gooien (en ik weet niet eens wat voor auto je hebt... d.w.z. de kans op winst is nihil).

Al die valpartijen waarbij het filter zogenaamd het objectief gered heeft... filters gaan nu eenmaal sneller stuk dan frontlenzen. Als je je objectief hebt laten vallen moet ie in 80% van de gevallen toch naar het servicecenter voor herkalibratie, de kans dat de tube(s) er dan nog recht inzit(ten) en je objectief nog even scherp is als vantevoren is klein. Een kras op je frontglas maakt echter geen donder uit tenzij je idioot ver gaat diafragmeren of groter dan life-size fotografeert (maar in dat geval... ben ik dan weer benieuwd hoe vaak je je sensor reinigt en of je al contrastverschillen hebt opgemerkt).

Tenzij je hele specifieke objectieven hebt is een frontlens laten vervangen goedkoper dan een nieuw (en goed) UV-filter kopen: Heb toevallig kortgeleden een rekening voorbij zien komen van het vervangen van een frontglas van een Canon 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2. Dat kost 160,-. Voor 160,- heb je net een 77mm UV-filter dat die Mk2 70-200 waardig is (B+W bijv.), ik gok er dan liever op dat ik zuinig met m'n spullen om kan gaan. Als ik een krasje in een frontlens heb schiet ik door tot de coating gaat schilferen (en dat komt zelden voor).

Ik heb echter ook UV-filters verkocht en weet heel goed wat de marges zijn, die overstegen in veel gevallen de 100%. Het belang van UV-filters is echt niks meer/minder dan door velen overgenomen verkooppraat.

PS: Geen zonnekap gebruiken is eigenlijk nog minder verstandig dan een UV-filter monteren. Dat ding krijg je er in 95% van de gevallen gratis bij en is gemaakt om... juist, (zon-)licht van opzij tegen te houden. En nee, dat staat niet voor niks tussen haakjes - het hoeft niet per se zon te zijn, het kan ook gewoon een bureaulampje zijn dat je contrast staat te verpesten. Ook daar: Flares, contrastverlies/verschil, detailverlies, je kan de raarste dingen krijgen als er licht komt daar waar wij het niet willen hebben.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:50

Thanks!Dus gewoon geldklopperij!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:17

Van UV filters worden je foto's niet veel beter en qua bescherming is het ook niet ideaal, ik ga mee met het bovenstaand verhaal van kevin..zonnekap erop, UV eraf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:05

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:15

Nog even een paar keer op pad en dan zal ik een topic maken met voorbeeldfoto's van de Canon 550D :)

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:35

Ik kom hier even binnenvallen, nou heb ik vanalles doorgespit enzo maar ik zou niet weten wat voor een camera ik zou moeten kopen. Het is wel voor hobby dus ik heb geen budget van 1000 euro ofzo. Maar ik wil wel dat de foto's er een beetje professioneel uitzien. Ik ben zelf dus ook nog begginend fotografe. Nou wil ik er paarden foto's mee te maken zowel als in een binnenbak als buiten, zowel portret als actie. Mijn smaak gaat vooral uit naar een Canon of Nikon camera. Ik heb dus geen ruim budget om dure lenzen etc aan te schaffen, dus qua prijs moet het ook leuk blijven. Dus heeft iemand enig idee wat voor een camera ik hiervoor zou moeten kopen en wat voor een lenzen daarbij geschikt zijn voor bij mijn eisen?

Kan iemand me helpen :P?

Edit; Ik zou eventueel ook tweedehands kunnen kijken :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:54

Tsplendid schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, nou heb ik vanalles doorgespit enzo maar ik zou niet weten wat voor een camera ik zou moeten kopen. Het is wel voor hobby dus ik heb geen budget van 1000 euro ofzo. Maar ik wil wel dat de foto's er een beetje professioneel uitzien. Ik ben zelf dus ook nog begginend fotografe. Nou wil ik er paarden foto's mee te maken zowel als in een binnenbak als buiten, zowel portret als actie. Mijn smaak gaat vooral uit naar een Canon of Nikon camera. Ik heb dus geen ruim budget om dure lenzen etc aan te schaffen, dus qua prijs moet het ook leuk blijven. Dus heeft iemand enig idee wat voor een camera ik hiervoor zou moeten kopen en wat voor een lenzen daarbij geschikt zijn voor bij mijn eisen?

Kan iemand me helpen :P?

Edit; Ik zou eventueel ook tweedehands kunnen kijken :)

Ik zou zeggen een leuk instapmodel met een 18-200 ofzo? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:16

Een 18-200 is niet heel goedkoop en niet heel geschikt voor paardenfotografie. Zou eerder voor een 55-200 of - als het financieel kan - een 55-250IS kijken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:48

Weten jullie wat ongeveer goed is ?
Goede camera met budget van 0 t/m 450 euro
Moet mooie en profesionele foto's kunnen maken van vooral dieren.
Zowel actie,macro etc

Ik dacht zelf aan Canon 1000d ...

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:53

HLPhoto schreef:
Een 18-200 is niet heel goedkoop en niet heel geschikt voor paardenfotografie. Zou eerder voor een 55-200 of - als het financieel kan - een 55-250IS kijken.

Edit; Wat voorn camera hoor erbij dan? Of wat houd dit precies in? is dat de lens of? Zoals ik eerder zei ik ben beginnend.

Hier kom ik niet heel veel mee verder, ik vraag om een camera met eventuele lenzen. en ook voor BINNEN als BUITEN.
Laatst bijgewerkt door Tsplendid op 05-04-11 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:54

Elin_ schreef:
Weten jullie wat ongeveer goed is ?
Goede camera met budget van 0 t/m 450 euro
Moet mooie en profesionele foto's kunnen maken van vooral dieren.
Zowel actie,macro etc

Ik dacht zelf aan Canon 1000d ...

Ik zat zelf ook al te denken over de 1000D maar zou niet weten hoe het werkt met lenzen voor binnen en buiten fotografie.

Edit; ook zat ik te denken aan Nikon D5000, vind de cameratjes er mooi uitzien en de prijs gaat ook nog. Maar weet iemand wat voor een lenzen je dan kan gebruiken voor binnen en buiten fotografie voor een van deze camera's bijvoorbeeld?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:09

O ja andere merken dan Canon mogen zeker!
Ik heb altijd gevoel dat canon HET perfecte super merk is!
maar je hebt natuurlijk nog veel betere maar dan van andere merken ,maar ben altijd bang dat ik daar te weinig lenzen van kan kopen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:10

@Tsplendid: de objectieven waar Kevin het over heeft zijn objectieven voor een spiegelreflexcamera. In dit geval doelt 'ie volgens mij specifiek op Canon, gezien Nikon geen 55-250 heeft.

Verder zou ik je aanraden de hoop op gegarandeerd goede binnenbakfoto's te laten varen. Daarvoor heb je dure appartuur nodig (zowel een goede body als een zeer duur objectief) en dan nog is het soms simpelweg te donker. Koop een leuk budgetsetje (bijvoorbeeld de 1000D met 18-55 en 55-250, als het budget dat toelaat) en ga lekker fotograferen. Neem het ervan als het eens licht genoeg is in de binnenbak, maar zie het niet als eis voor aanschaf van je apparatuur want dan kom je van een koude kermis thuis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:11

Elin_ schreef:
O ja andere merken dan Canon mogen zeker!
Ik heb altijd gevoel dat canon HET perfecte super merk is!
maar je hebt natuurlijk nog veel betere maar dan van andere merken ,maar ben altijd bang dat ik daar te weinig lenzen van kan kopen ..

Als je nog twijfelt over merken e.d., lees dit artikel eens door:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:19

Nouks schreef:
@Tsplendid: de objectieven waar Kevin het over heeft zijn objectieven voor een spiegelreflexcamera. In dit geval doelt 'ie volgens mij specifiek op Canon, gezien Nikon geen 55-250 heeft.

Verder zou ik je aanraden de hoop op gegarandeerd goede binnenbakfoto's te laten varen. Daarvoor heb je dure appartuur nodig (zowel een goede body als een zeer duur objectief) en dan nog is het soms simpelweg te donker. Koop een leuk budgetsetje (bijvoorbeeld de 1000D met 18-55 en 55-250, als het budget dat toelaat) en ga lekker fotograferen. Neem het ervan als het eens licht genoeg is in de binnenbak, maar zie het niet als eis voor aanschaf van je apparatuur want dan kom je van een koude kermis thuis...

Oke bedankt, kun je eventueel dan ook niet later bijvoorbeeld, een speciaal objectief ofzo voor zo'n 1000D kopen voor wel binnen te fotograferen? Het hoeft ook niet van super kwaliteit te zijn voor binnen maar als 't maar niet zo bewogen enzo is wat je met de meeste camera's hebt. Aangezien ik ook meestal in een binnenbak rijd zou ik wel weer eens fatsoenlijke foto's willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:23

Ja je kunt eventueel wel objectieven erbij kopen als je daar op den duur de behoefte en het budget voor hebt, maar dan nog, houd er rekening mee dat het SOMS gewoon écht te donker zal zijn. Soms (redelijk lichte binnenbakken, zonnig weer) heb je genoeg aan de 55-250 die ik je net aanraadde, maar soms (schemering, slechte binnenverlichting) kom je er zelfs met het allerbeste objectief gewoon niet. Soms is het gewoon écht te donker. Zo lang je daar rekening mee houdt, word je in ieder geval niet zo snel teleurgesteld :)