Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tesseke schreef:Even vergeten: ik vind de camera goed in de hand liggen, maar er zit geen bescherming rond het lcd schermpje. Dit is wel spijtig.
Amarach schreef:@SarahJ
Het voordeel van de 60D is dat deze full HD kan filmen. Gebruik je dat echt? Ik niet.
- De 60D is een tragere camera dan de 50D.
- 60D gebruikt SD kaarten ipv Compact Flash (zegt voldoende lijkt mij)
- 60D heeft iets meer megapixels (18 tov 15.1)
- 60D 5.6 bps snelheid tot max 58 foto's - 50D 6.3 bps snelheid tot max 90 foto's
- 60D geen micro AF aanpassing mogelijk (dus geen lenscalibratie bij de 60D - bij de 50D is dit wel mogelijk
- 50D heeft twee custom opname modi op het instelwieltje
- 60D heeft ingebouwd digitaal waterpas, de 50D niet. Maar een waterpas zit op praktisch ieder goed statief.
- 60D 20 aangespaste functies - 50D 25 aangepaste functies
- 60D kunststof met glasvezel body (voelt enorm plastic) - 50D body van magnesium legering
- de 60D is ook een kleine 70gram zwaarder dan de 50D
Het is dus maar net wat je wilt. Als je wilt filmen is de 60D een optie. Wil je dat niet is de 60D geen vooruitgang.
Citaat:De 60D heeft betrouwbaardere AF dan de 50D, er is hierin nog wel eea verbeterd
De 60D heeft minder last van ruis bij hoge ISO
HLPhoto schreef:@ Amarach: Gebruik je geen Full HD filmen omdat je body (50D?) niet kan filmen of zit het op jouw body wel maar doe je er niks mee? Voor mij is het tegenwoordig core business...
...daarbij moet wel gezegd worden dat de engine die hiervoor in de 60D (/7D/5DII/550D/600D) zit eigenlijk al behoorlijk verouderd is. Voor goede creatieve FullHD videoregistraties kan je - op twee specifieke situaties na waar ik veelvuldig gebruik van maak - beter investeren in een Panasonic GH2 oid. Realiseer je wel dat filmen met een spiegelreflex(-achtige) en met name met een CMOS-sensor zowel heel bewerkelijk als alles behalve eenvoudig is.
SarahJ schreef:Sterk afhankelijk van hoe kritisch je bentZijn de verschillen/verschillen in resultaat tussen de D50 en D60 merkbaar/zichtbaar voor de niet-pro?
Amarach schreef:Dat waren mijn woorden zo'n 2 jaar geleden...HLPhoto schreef:@ Amarach: Gebruik je geen Full HD filmen omdat je body (50D?) niet kan filmen of zit het op jouw body wel maar doe je er niks mee? Voor mij is het tegenwoordig core business...
...daarbij moet wel gezegd worden dat de engine die hiervoor in de 60D (/7D/5DII/550D/600D) zit eigenlijk al behoorlijk verouderd is. Voor goede creatieve FullHD videoregistraties kan je - op twee specifieke situaties na waar ik veelvuldig gebruik van maak - beter investeren in een Panasonic GH2 oid. Realiseer je wel dat filmen met een spiegelreflex(-achtige) en met name met een CMOS-sensor zowel heel bewerkelijk als alles behalve eenvoudig is.
Ik heb bewust voor een body gekozen die niet kan filmen. Ik film echt nooit. Ik moet het echt hebben van de foto's.
Ik heb lang geleden in mijn handen gestaan met een FullHD camera, die ging weg voor een mooie prijs. Maar ik heb hem niet gekocht. Ik heb wel geteld ooit 1 keer gefilmd, en die situatie doet zich niet meer voor.
Amarach schreef:Dat vaak juist weer wel. Je verkijkt je nu net zo op wat filmen is en doet als ik 2 jaar geleden deed, dat probeer ik te zeggen. Zeg niet dat jij het net zo leuk gaat vinden als ik, maar mijn punt was:Ja als je gebruik gaat maken van het filmen is het natuurlijk ideaal om een body te hebben die dat kan. Loop je niet te zeulen met twee aparaten.
Amarach schreef:Dat scheelt al wel dan idd, al is 1x wel weinig om "te kijken wat je ermee kan"Dat ben ik zeker met je eens.
Ik heb een body gehad die wel kon filmen. Ik heb daar wel geteld 1 malig gebruik van gemaakt. Gewoon eens kijken wat het is en wat je ermee kan. En daarna eigenlijk nooit meer. Vandaar mijn keus om een body te kiezen die die optie er niet op heeft.
Amarach schreef:Ja en nee. Ik film zelf ook veel met de 5DII/7D, maar merk dat ik toch ook vaak naar andere camera's grijp. Je bent soms met noodgrepen beelden aan het maken en nog veel vaker zie ik in montage pijnlijks & lelijks dat dan weer weggewerkt moet worden. De 5DII heeft nogal z'n beperkingen v.w.b. video, aan de andere kant zijn de prestaties bij slecht licht vrijwel ongeëvenaard (ja behalve door de 1D Mk4) waardoor ik bijv. op bruiloften, evenementen en feestjes kan filmen zonder (sfeerverstorend) licht. Ook kan ik iemand (met lichtsterke objectieven) op bijv. een rustige dansvloer zó isoleren dat je eigenlijk niet meer echt goed kan zien of 't nou druk is of toch niet zo. Dat is wat de 5DII sterk maakt voor video, maar compromisloos is ie zeker niet.Overigens ben ik van mening dat je prachtige resultaten kan bereiken met filmen met een spiegelreflex. Er is een episode van de tv-serie House gefilmt met een Canon EOS 5DMarkII. De resultaten zijn verbluffend.
Amarach schreef:Klopt, maar veel leken zullen een slechte en een goede foto zo niet herkennen. Een slechte film zie je veel sneller, het oogt al gauw goedkoop.Maar wat jij zelf over filmen. Dat doe je idd niet even gemakkelijk. Maar dat vind ik voor fotografie ook opgaan. Veel mensen denken dat als ze als ze een spiegelreflex kopen dat ze meteen kunnen fotograferen.
HLPhoto schreef:Ja en nee. Ik film zelf ook veel met de 5DII/7D, maar merk dat ik toch ook vaak naar andere camera's grijp. Je bent soms met noodgrepen beelden aan het maken en nog veel vaker zie ik in montage pijnlijks & lelijks dat dan weer weggewerkt moet worden. De 5DII heeft nogal z'n beperkingen v.w.b. video, aan de andere kant zijn de prestaties bij slecht licht vrijwel ongeëvenaard (ja behalve door de 1D Mk4) waardoor ik bijv. op bruiloften, evenementen en feestjes kan filmen zonder (sfeerverstorend) licht. Ook kan ik iemand (met lichtsterke objectieven) op bijv. een rustige dansvloer zó isoleren dat je eigenlijk niet meer echt goed kan zien of 't nou druk is of toch niet zo. Dat is wat de 5DII sterk maakt voor video, maar compromisloos is ie zeker niet.
HLPhoto schreef:Klopt, maar veel leken zullen een slechte en een goede foto zo niet herkennen. Een slechte film zie je veel sneller, het oogt al gauw goedkoop.