[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:28

Even vergeten: ik vind de camera goed in de hand liggen, maar er zit geen bescherming rond het lcd schermpje. Dit is wel spijtig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:59

Tesseke, geen haast ermee,

MEt welke richting bedoelde ik : portret of actie etc?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:29

Goh, met een specifieke richting ben ik nog niet echt bezig.
Ik kom van een compact (die ik nog steeds overal mee naartoe neem, zelfs als ik mijn spiegelreflex bij heb) met gewone kiekjes trekken, en nu ik met de spiegelreflex bezig ben, probeer ik steeds wat meer creativiteit erbij te steken. Ik kijk hier ook dikwijls op fotokunst, leer van de commentaar wat de fotograaf/fotografe beter had kunnen doen (qua compositie, achtergrond) en probeer dit dan, als het mogelijk is, ook wel eens te proberen.
Momenteel ben ik vooral bezig met paardenfotografie, ben 2 weken geleden zondag op wedstrijd foto's gaan trekken van een vriendin, maar ze vielen blijkbaar tegen. -O-
Probeer op de manege ook leuke plaatjes te trekken, maar de tijd onbreekt me nogal.
Echt fotografie zou ik het nog niet noemen, eerder het leren naar.
Vorige week ook enkele macro opnames gemaakt (detail van men auto enzo). Ook actiefoto's van de hond trek ik regelmatig (ze draait tegenwoordig al haar achterwerk naar mij als ik met men fototoestel afkom :+ ).
Portretfoto's is niet zo mijn ding, dit zegt me vrij weinig.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:52

tesseke schreef:
Even vergeten: ik vind de camera goed in de hand liggen, maar er zit geen bescherming rond het lcd schermpje. Dit is wel spijtig.

Bedoel je over het LCD schermpje? Zo'n plastic covertjes kan je makkelijk bestellen, kijk eens op http://www.digicamshop.be

In het begin veel verschillende dingen proberen is sowieso wel handig, dan ontdek je vanzelf waar je affiniteit mee hebt en waarmee niet. Ik heb bv. niks met landschap maar portretten en mensen vind ik dan weer ontzettend leuk. Geef wel niet te snel op, want ik heb het ook al gehad dat een bepaald iets me eerst totaal niet lijkt te liggen en ik het eens ik het onder de knie heb toch heel leuk vind.

Ik heb net met mijn 500D en 28-75 weer een concert gedaan, ben voor het eerst naar iso 3200 gegaan omdat het bij 1600 gewoon niet lukte. Lukte wel stukken beter, zo vanaf het schermpje zitten er wel een paar geslaagde momenten tussen. Heb nu geen tijd om ze op mijn laptop te bekijken, maar ben benieuwd naar het resultaat met die hoge iso op die body :=

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:15

Ik heb zo'n plastic covertje erbij gekocht (zo eentje om erop te plakken), maar in combinatie met zonlicht heeft het toch invloed op de kleuren en is de foto minder duidelijk vind ik.
Maar ik bedoelde eigenlijk op zo'n hard plastic covertje, dat je erop kan klikken. De goedkopere spiegelreflexen van Nikon moeten het zonder doen.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:23

Ik heb er een self repair screen protector op zitten. Ik weet alleen echt niet meer van welk merk deze zijn. Het was een pakketje met een grote voor het hoofdscherm en een kleintje voor mijn schermpje bovenop de body. Ook voor de batterypak heb ik er 1. Die zijn ideaal. Als je er met je nagel (of scherp voorwerp) overheen krast is de kras binnen een paar minuten weg :-)
Ze waren wel prijzig, zo rond de 40 euro maar ze zijn het wel waard.

Overigens zijn de foto's ed nog prima te zien.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:01

Ik kom hier ook even binnenwandelen.

Je hebt de keuze tussen een tweedehands Canon 50D en 60D. Welke kies je en waarom?
De 60D is zo goed als nieuw. De 50D is nog in prima staat maar wel veel meer gebruikt geweest.

Biedt de 60D echt zoveel meer dan de 50D?
Ik heb zelf het idee dat ik er met een 50D ook wel kom.
Veel meerwaarde lijkt de 60D niet te hebben.
Maar is de 50D binnenkort niet hopeloos verouderd?

Heb hiervoor steeds een Sony-bridgetoestel gehad die ik steeds manueel bediende.
De basisvaardigheden heb ik dus al.
Ik wil nu overstappen op een spiegelreflex omwille van de omwisselbare lenzen. (En dus de mogelijkheid om voor een lichtsterke lens te kiezen.)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:42

Ik ben er bijna uit, het word of de nikon D3100 of de D5000.
Nu nog uitvinden wat voor mij de beste verschillen zijn, tips mogen

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:24

@SarahJ
Het voordeel van de 60D is dat deze full HD kan filmen. Gebruik je dat echt? Ik niet.
- De 60D is een tragere camera dan de 50D.
- 60D gebruikt SD kaarten ipv Compact Flash (zegt voldoende lijkt mij)
- 60D heeft iets meer megapixels (18 tov 15.1)
- 60D 5.6 bps snelheid tot max 58 foto's - 50D 6.3 bps snelheid tot max 90 foto's
- 60D geen micro AF aanpassing mogelijk (dus geen lenscalibratie bij de 60D - bij de 50D is dit wel mogelijk
- 50D heeft twee custom opname modi op het instelwieltje
- 60D heeft ingebouwd digitaal waterpas, de 50D niet. Maar een waterpas zit op praktisch ieder goed statief.
- 60D 20 aangespaste functies - 50D 25 aangepaste functies
- 60D kunststof met glasvezel body (voelt enorm plastic) - 50D body van magnesium legering
- de 60D is ook een kleine 70gram zwaarder dan de 50D

Het is dus maar net wat je wilt. Als je wilt filmen is de 60D een optie. Wil je dat niet is de 60D geen vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:03

Aanvullend op bovenstaande: kijk ook naar je budget. Heb je ruim het budget om naast een 60D ook mooie objectieven aan te schaffen, dan houd ik je niet tegen natuurlijk. Maar liever de 50D en iets meer te besteden aan objectieven dan vice versa.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:10

Amarach schreef:
@SarahJ
Het voordeel van de 60D is dat deze full HD kan filmen. Gebruik je dat echt? Ik niet.
- De 60D is een tragere camera dan de 50D.
- 60D gebruikt SD kaarten ipv Compact Flash (zegt voldoende lijkt mij)
- 60D heeft iets meer megapixels (18 tov 15.1)
- 60D 5.6 bps snelheid tot max 58 foto's - 50D 6.3 bps snelheid tot max 90 foto's
- 60D geen micro AF aanpassing mogelijk (dus geen lenscalibratie bij de 60D - bij de 50D is dit wel mogelijk
- 50D heeft twee custom opname modi op het instelwieltje
- 60D heeft ingebouwd digitaal waterpas, de 50D niet. Maar een waterpas zit op praktisch ieder goed statief.
- 60D 20 aangespaste functies - 50D 25 aangepaste functies
- 60D kunststof met glasvezel body (voelt enorm plastic) - 50D body van magnesium legering
- de 60D is ook een kleine 70gram zwaarder dan de 50D

Het is dus maar net wat je wilt. Als je wilt filmen is de 60D een optie. Wil je dat niet is de 60D geen vooruitgang.

Laten we niet al te snel roepen dat de 60D geen vooruitgang tov de 50D is...

- de 60D heeft betrouwbaardere AF dan de 50D, er is hierin nog wel eea verbeterd
- gebruikte de 5DII ook maar SD-kaarten.. zou me met 10x 16GB nog best wel wat gescheeld hebben (overigens gaan er ook SD-kaarten in een 1D Mk3)
- de 60D heeft minder last van ruis bij hoge ISO
- de 60D biedt bij lage ISO meer detail dan de 50D
- de micro-AF aanpassing van de 50D is bij de 60D "verstopt", d.w.z. enkel voor servicemedewerkers beschikbaar. voor de meeste amateurs en semi-profs is dit meer dan voldoende - er wordt met micro-AF in de regel meer verprutst dan goed gemaakt. sowieso is de micro-AF adjustment van de 5DII/50D/1DIII enz. eigenlijk alleen geschikt voor primes en dan ook nog eens primes die volledig zonder focusshift ontworpen zijn. bijv. een 24-70 micro-adjusten is altijd prutswerk, gezien de fijnafstelling op 24mm weleens heel anders kan zijn dan op 70mm.
- 50D basisframe is van magnesium (net als bij de 5D), de bovenkant niet. vond de 60D zelf erg stevig voor een plastic body, net als de Nikon D90 dat was.
- de 60D is helemaal niet trager dan de 50D. die 6.3 bps van de 50D zijn onzin tenzij je niet verwacht dat die 6.3 beelden ook alle 6.3 scherp moeten zijn - hoe vaak blijft een onderwerp waarvoor je zoveel mogelijk frames per seconde wil schieten precies op dezelfde plek? hoe vaak gebruik je die burstmode uberhaupt? er is een verschil tussen aanmitrailleuren en fotograferen - met m'n 3.0 bps 5D Classic kan ik prima sportfoto's maken.

@ Amarach: Gebruik je geen Full HD filmen omdat je body (50D?) niet kan filmen of zit het op jouw body wel maar doe je er niks mee? Voor mij is het tegenwoordig core business...

...daarbij moet wel gezegd worden dat de engine die hiervoor in de 60D (/7D/5DII/550D/600D) zit eigenlijk al behoorlijk verouderd is. Voor goede creatieve FullHD videoregistraties kan je - op twee specifieke situaties na waar ik veelvuldig gebruik van maak - beter investeren in een Panasonic GH2 oid. Realiseer je wel dat filmen met een spiegelreflex(-achtige) en met name met een CMOS-sensor zowel heel bewerkelijk als alles behalve eenvoudig is.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:49

@Amarach, Nouks en HLPhoto

Bedankt voor de info.
Ik zou graag op termijn met video beginnen, maar ben van plan om dat met een videocamera te doen.
Een videofunctie op mijn fotocamera is dus geen vereiste.

Verder is het wel de bedoeling om professionele foto's te maken, maar ben ik zelf nog geen pro.
Ik heb nog een lang leerproces voor de boeg en vond daarom een tweedehands 50D wel volstaan.

Anderzijds ...
Citaat:
De 60D heeft betrouwbaardere AF dan de 50D, er is hierin nog wel eea verbeterd
De 60D heeft minder last van ruis bij hoge ISO

... omdat het de bedoeling is om ook aan indoor sportfotografie te doen, vind ik dit wel belangrijke opmerkingen.

Zijn de verschillen/verschillen in resultaat tussen de D50 en D60 merkbaar/zichtbaar voor de niet-pro?

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:38

HLPhoto schreef:
@ Amarach: Gebruik je geen Full HD filmen omdat je body (50D?) niet kan filmen of zit het op jouw body wel maar doe je er niks mee? Voor mij is het tegenwoordig core business...

...daarbij moet wel gezegd worden dat de engine die hiervoor in de 60D (/7D/5DII/550D/600D) zit eigenlijk al behoorlijk verouderd is. Voor goede creatieve FullHD videoregistraties kan je - op twee specifieke situaties na waar ik veelvuldig gebruik van maak - beter investeren in een Panasonic GH2 oid. Realiseer je wel dat filmen met een spiegelreflex(-achtige) en met name met een CMOS-sensor zowel heel bewerkelijk als alles behalve eenvoudig is.

Ik heb bewust voor een body gekozen die niet kan filmen. Ik film echt nooit. Ik moet het echt hebben van de foto's.
Ik heb lang geleden in mijn handen gestaan met een FullHD camera, die ging weg voor een mooie prijs. Maar ik heb hem niet gekocht. Ik heb wel geteld ooit 1 keer gefilmd, en die situatie doet zich niet meer voor.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:14

SarahJ schreef:
Zijn de verschillen/verschillen in resultaat tussen de D50 en D60 merkbaar/zichtbaar voor de niet-pro?
Sterk afhankelijk van hoe kritisch je bent := :D

Moeilijk te zeggen, als je ze beide kent wel. Een 50D is bij ISO 3200 net wel/net niet voor nightlife, een 60D (of 550D/7D in mijn geval) durf ik tot 6400 wel te gebruiken (afhankelijk van de situatie). Het is vooral het aanhouden van detail dat voor de 60D spreekt, de 50D laat ik vanaf ISO 1600 liggen voor een bruiloft en met een 60D durf ik dan 3200 wel aan. Vereist wel wat nabewerking voor het mooiste resultaat (maarja... wat niet).

Amarach schreef:
HLPhoto schreef:

Ik heb bewust voor een body gekozen die niet kan filmen. Ik film echt nooit. Ik moet het echt hebben van de foto's.
Ik heb lang geleden in mijn handen gestaan met een FullHD camera, die ging weg voor een mooie prijs. Maar ik heb hem niet gekocht. Ik heb wel geteld ooit 1 keer gefilmd, en die situatie doet zich niet meer voor.
Dat waren mijn woorden zo'n 2 jaar geleden... :+

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:18

Dat was voor mij ook een dikke twee jaar geleden :-) En tot nu toe nog nooit gebruikt. Mijn werkgebied leent zich ook niet voor filmen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:14

Amarach schreef:
Dat was voor mij ook een dikke twee jaar geleden :-) En tot nu toe nog nooit gebruikt. Mijn werkgebied leent zich ook niet voor filmen.
alleen kocht jij een body die niet kan filmen, en ik... wel ;)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:58

Ja als je gebruik gaat maken van het filmen is het natuurlijk ideaal om een body te hebben die dat kan. Loop je niet te zeulen met twee aparaten.

Mijn body is voorlopig nog niet toe aan vervanging. Tegen de tijd dat deze afgeschreven is wil ik gaan kijken naar de 1DMarkxx (wat er tegen die tijd te krijgen is).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:24

Amarach schreef:
Ja als je gebruik gaat maken van het filmen is het natuurlijk ideaal om een body te hebben die dat kan. Loop je niet te zeulen met twee aparaten.
Dat vaak juist weer wel. Je verkijkt je nu net zo op wat filmen is en doet als ik 2 jaar geleden deed, dat probeer ik te zeggen. Zeg niet dat jij het net zo leuk gaat vinden als ik, maar mijn punt was:
a) je kan alleen weten of je iets met video gaat doen als je een spiegelreflex hebt waar je mee kan filmen. Met bijv. een FlipMino ben je toch al behoorlijk beperkt v.w.b. creatief met video omgaan.
b) video is alles behalve makkelijk en gauw even "erbij" te doen. Uit de hand stabiel genoeg filmen met een SLR vereist oefening of hulpmiddelen :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:01

Dat ben ik zeker met je eens.
Ik heb een body gehad die wel kon filmen. Ik heb daar wel geteld 1 malig gebruik van gemaakt. Gewoon eens kijken wat het is en wat je ermee kan. En daarna eigenlijk nooit meer. Vandaar mijn keus om een body te kiezen die die optie er niet op heeft.

Overigens ben ik van mening dat je prachtige resultaten kan bereiken met filmen met een spiegelreflex. Er is een episode van de tv-serie House gefilmt met een Canon EOS 5DMarkII. De resultaten zijn verbluffend.

Maar wat jij zelf over filmen. Dat doe je idd niet even gemakkelijk. Maar dat vind ik voor fotografie ook opgaan. Veel mensen denken dat als ze als ze een spiegelreflex kopen dat ze meteen kunnen fotograferen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:25

Amarach schreef:
Dat ben ik zeker met je eens.
Ik heb een body gehad die wel kon filmen. Ik heb daar wel geteld 1 malig gebruik van gemaakt. Gewoon eens kijken wat het is en wat je ermee kan. En daarna eigenlijk nooit meer. Vandaar mijn keus om een body te kiezen die die optie er niet op heeft.
Dat scheelt al wel dan idd, al is 1x wel weinig om "te kijken wat je ermee kan" ;)

Amarach schreef:
Overigens ben ik van mening dat je prachtige resultaten kan bereiken met filmen met een spiegelreflex. Er is een episode van de tv-serie House gefilmt met een Canon EOS 5DMarkII. De resultaten zijn verbluffend.
Ja en nee. Ik film zelf ook veel met de 5DII/7D, maar merk dat ik toch ook vaak naar andere camera's grijp. Je bent soms met noodgrepen beelden aan het maken en nog veel vaker zie ik in montage pijnlijks & lelijks dat dan weer weggewerkt moet worden. De 5DII heeft nogal z'n beperkingen v.w.b. video, aan de andere kant zijn de prestaties bij slecht licht vrijwel ongeëvenaard (ja behalve door de 1D Mk4) waardoor ik bijv. op bruiloften, evenementen en feestjes kan filmen zonder (sfeerverstorend) licht. Ook kan ik iemand (met lichtsterke objectieven) op bijv. een rustige dansvloer zó isoleren dat je eigenlijk niet meer echt goed kan zien of 't nou druk is of toch niet zo. Dat is wat de 5DII sterk maakt voor video, maar compromisloos is ie zeker niet.

Amarach schreef:
Maar wat jij zelf over filmen. Dat doe je idd niet even gemakkelijk. Maar dat vind ik voor fotografie ook opgaan. Veel mensen denken dat als ze als ze een spiegelreflex kopen dat ze meteen kunnen fotograferen.
Klopt, maar veel leken zullen een slechte en een goede foto zo niet herkennen. Een slechte film zie je veel sneller, het oogt al gauw goedkoop.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:43

HLPhoto schreef:
Ja en nee. Ik film zelf ook veel met de 5DII/7D, maar merk dat ik toch ook vaak naar andere camera's grijp. Je bent soms met noodgrepen beelden aan het maken en nog veel vaker zie ik in montage pijnlijks & lelijks dat dan weer weggewerkt moet worden. De 5DII heeft nogal z'n beperkingen v.w.b. video, aan de andere kant zijn de prestaties bij slecht licht vrijwel ongeëvenaard (ja behalve door de 1D Mk4) waardoor ik bijv. op bruiloften, evenementen en feestjes kan filmen zonder (sfeerverstorend) licht. Ook kan ik iemand (met lichtsterke objectieven) op bijv. een rustige dansvloer zó isoleren dat je eigenlijk niet meer echt goed kan zien of 't nou druk is of toch niet zo. Dat is wat de 5DII sterk maakt voor video, maar compromisloos is ie zeker niet.

Ja daar kan ik niet goed over oordelen. Ik ben echt niet thuis in filmen. Dus dat zal ik op je woord nemen ;-) Maar de aflevering van House vond ik erg mooi.

HLPhoto schreef:
Klopt, maar veel leken zullen een slechte en een goede foto zo niet herkennen. Een slechte film zie je veel sneller, het oogt al gauw goedkoop.

Dat is zeker waar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:26

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:17

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar waar moet je op letten als je een tweedehands camera gaat kopen? Het gaat om een Canon eos 550D waar nog een klein jaar garantie op zit. :)

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:01

Hallo
Paar jaar geleden heb ik een canon eos 400d gekocht met een tamron 28-300 1:3.5 - 6.3 macro lens.
Alleen mijn camera begint nu toch echt wel oud te worden en ben ik dus opzoek naar een nieuwe.
Ik zit alleen de laatste tijd helemaal niet meer zo in de camera's en fotowereld als ik heb gezeten.
Welke camera met evt. lens raden jullie me aan? Budget maakt mij in principe niet veel uit (moet wel beetje reeël blijven) maar geef liever wat meer uit dat ik weer dat het goed is dan dat ik met een jaar weer moet ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:05

Wat bedoel je met dat je camera oud wordt? Wat is niet naar jouw wens? Welke soort fotografie wil je doen?