[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:44

Bagheera_206 schreef:
MarjanB schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met de canon 750D maar ook daar wel last van ruis mee heb in binnenbak ook met een 2.8 objectief en lage iso. In lightroom kan ik veel ruis wegwerken maar vind dan ook wat details minder worden. Zit eerlijk gezegd al te twijfelen om te kijken voor een FF set en m'n huidige in te ruilen.

Heeft dat met ruis verminderen te maken of met verscherpen dat jij detail verliest? Lr heeft een briljante functie om ervoor te zorgen dat je alleen verscherpt daar waar het nodig is en lijkt erop dat als je erna ruis gaat verminderen je minder detail verliest in scherpe delen van de foto.

Nou ik gebruik wel beide maar heb het ook misschien nog niet helemaal onder de knie hoor :D dit is 1 van de foto's van afgelopen weekend in een donkere binnenbak

heb de ruis aardig weg gekregen maar durfde niet verder te gaan.

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:47

ralphtdw schreef:
Ik kreeg nog wel een 5d mark i ofzo aangeboden voor 300 euro alleen is dat dan niet te oud? En is dat wat
En zit een 50mm F1.8 lens bij

Die is wel heel oud, komt uit 2005. Die gaat je wensen niet beantwoorden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:49

maaikemuis schreef:
ralphtdw schreef:
Ik kreeg nog wel een 5d mark i ofzo aangeboden voor 300 euro alleen is dat dan niet te oud? En is dat wat
En zit een 50mm F1.8 lens bij

Die is wel heel oud, komt uit 2005. Die gaat je wensen niet beantwoorden.

Nee dat dacht ik al wel maar was van kennis. Dat ga ik dan maar niet doen dus

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:53

Voor 300 euro heb je een Nikon d3300 body.

Ga eerst een gedegen onderzoek doen naar wat je precies wilt. Welke eisen zijn dealbreakers. En ga eens naar de mediamarkt om wat modellen in handen te houden. Zonder iets te kopen, alleen om te voelen wat het prettigste in je hand ligt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:55

maaikemuis schreef:
Voor 300 euro heb je een Nikon d3300 body.

Ga eerst een gedegen onderzoek doen naar wat je precies wilt. Welke eisen zijn dealbreakers. En ga eens naar de mediamarkt om wat modellen in handen te houden. Zonder iets te kopen, alleen om te voelen wat het prettigste in je hand ligt.

Ja klopt daar ben ik dus al geweest en die man die me daar hielp had ik helemaal niks aan. Heel erg ongeïnteresseerd. Maar bij ons in de buurt hebben wij ook een grote winkel in Urk camera.nu dacht ik bedankt voor al jullie reacties

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:00

Voor wat fijn in de hand ligt heb je geen verkoper nodig, dat is gewoon voelen.

Wil je heel basic of wil je wat meer functionaliteit?
Wil je werken door menu's, of wil je instellingen onder knopjes?
Wil je WiFi?
Wil je gps?
Wil je veel scherpstelpunten?
Wil je een motor in je body?
Wil je een kantelbaar scherm?
Wil je een touchscreen?

Allemaal zaken die je nu al kunt onderzoeken en bekijken?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:08

maaikemuis schreef:
Voor wat fijn in de hand ligt heb je geen verkoper nodig, dat is gewoon voelen.

Wil je heel basic of wil je wat meer functionaliteit?
Wil je werken door menu's, of wil je instellingen onder knopjes?
Wil je WiFi?
Wil je gps?
Wil je veel scherpstelpunten?
Wil je een motor in je body?
Wil je een kantelbaar scherm?
Wil je een touchscreen?

Allemaal zaken die je nu al kunt onderzoeken en bekijken?

Oké ik ga eerst eens voelen en uitzoeken wat ik nou precies wil.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:07

Hallo allemaal! Ik kom hier binnenvallen met een vraag. Ik ben op zoek naar een spiegelreflex camera, maar zie soms door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie mij misschien een beetje op weg helpen?

Ik fotografeer nu zo'n twee jaar met een Sony Cybershot HX400. Deze zogenoemde Bridgecamera beviel eigenlijk erg goed, totdat ik er meer paardensport mee ging fotograferen. Ik kom dan toch al snel aan de limiet van deze camera, want: de verwerkingstijd is behoorlijk. Na elke 10 foto's is de camera bezig met verwerken, wat minimaal een halve minuut duurt. En dan mis je dus soms een moment. Een nieuwe camera moet dus zeker een snelle verwerkingstijd hebben.

Verder vond ik het bij deze camera af en toe lastig instellen: alle functies zitten in een menu. Liever zou ik een knopje hebben waarmee ik in een keer naar bijvoorbeeld de ISO kan, en deze dan meteen kan instellen.

Ik heb nu een beetje ervaring in de instellingen, maar ben fototechnisch nog wel een beginner. Ik zoek met name een camera waarmee ik voorlopig nog kan gaan groeien, maar ook iets wat écht een aanvulling is ten opzichte van mijn huidige bridgecamera. WiFi en GPS hoeven voor mij niet. Eenvoudig gebruik en snel scherpstellen wel.
De camera zal met name gebruikt gaan worden voor paardensport.

Mijn oog is nu gevallen op de Sony Alpha68, omdat a) ik bekend ben met het merk, b) omdat deze mij lekker in de hand ligt en c) omdat deze 8fps haalt. Maar, heb ik dat wel nodig? En, volgens mij heb ik met Canon of Nikon meer mogelijkheden qua objectieven, en dus qua groei. Of valt dat mee?

Verder zou ik voor een Canon denk ik op een 760D of misschien een 70 of 80D uitkomen. Wat zou hierin aan mijn eisen voldoen? Wat raden jullie aan?
Bij Nikon is me nog niet geheel duidelijk in welke serie ik zou moeten zoeken.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:02

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:02

Een 5D met 24-70mm en 70-200mm erbij is idd een superfijne set. :j

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:39

Van de 5D twijfel ik inderdaad of het niet té veel mogelijkheden gaat bieden. Voor nu is deze ook nog boven budget eigenlijk. Dus dat zou dan nog even extra sparen worden ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:50

Zo vandaag even rond gekeken tot nu toe werd mij de Nikon d5300 en de canon 70d
En mediamarkt weer canon 750d
Dus nu weet ik het even niet meer Haha.
Alleen vind ik de prijsklasse wat minder leuk van de 70d voor persoon die misschien maar heel weinig foto's maakt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:50

ralphtdw schreef:
Zo vandaag even rond gekeken tot nu toe werd mij de Nikon d5300 en de canon 70d
En mediamarkt weer canon 750d
Dus nu weet ik het even niet meer Haha.
Alleen vind ik de prijsklasse wat minder leuk van de 70d voor persoon die misschien maar heel weinig foto's maakt

Ik heb besloten om toch maar de Nikon d5300 hopelijk heb goede keuze gemaakt haha

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:18

Dat is zeker een fijne camera waar je echt heel wat jaren mee vooruit kan. Heel veel plezier met je aankoop!

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:43

Op het moment heb ik een sony a300 en zou graag een andere body willen. In verband met het aanbod van lenzen en uitbreidings mogelijkheden wil ik graag overstappen naar een ander merk. Ook mede omdat de body van sony a68 erg groot en zwaar is.
De camera's van Nikon vond ik in de winkel het meest fijne om vast te houden.

Nu had ik de volgende camera's gezien:
Nikon d3400
Nikon d5500
Nikon d610

Ik fotograveer het liefste honden en paarden buiten.
Ik ben opzoek naar een camera waar ik een langere tijd plezier van kan hebben aangezien ik wil investeren in een goede bijpassende lens.

Met welke camera zou het beste passen bij mijn wensen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:55

Tja, lastig. De 3000 en 5000 lijn zijn de instap lijnen, eigenlijk beginners dslr's. De 5000-lijn zul je het meeste aan hebben (ik zou in jou geval de 3000-lijn laten liggen), maar ik weet niet wat je precies wilt.

De 610 is de instap fullframe camera. Mijn eerlijke mening over deze camera is dat deze dan wel fullframe is, maar verder eigenlijk weinig te bieden heeft. Hij is echt uitgekleed. Als je dan toch fullframe wilt gaan, pak dan de d750.

Nikon heeft ook nog de 7000-lijn, dit is de prosumer crop. Fijne camera's waarbij je meer functionaliteit krijgt dan bij de 5000 lijn.

Een andere (maar prijzige optie) wanneer je de beste crop ever wilt is de D500, maar in alle eerlijkheid zou ik dan weer de de d750 pakken.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:21

maaikemuis schreef:
Tja, lastig. De 3000 en 5000 lijn zijn de instap lijnen, eigenlijk beginners dslr's. De 5000-lijn zul je het meeste aan hebben (ik zou in jou geval de 3000-lijn laten liggen), maar ik weet niet wat je precies wilt.

De 610 is de instap fullframe camera. Mijn eerlijke mening over deze camera is dat deze dan wel fullframe is, maar verder eigenlijk weinig te bieden heeft. Hij is echt uitgekleed. Als je dan toch fullframe wilt gaan, pak dan de d750.

Nikon heeft ook nog de 7000-lijn, dit is de prosumer crop. Fijne camera's waarbij je meer functionaliteit krijgt dan bij de 5000 lijn.

Een andere (maar prijzige optie) wanneer je de beste crop ever wilt is de D500, maar in alle eerlijkheid zou ik dan weer de de d750 pakken.

Bedankt voor je antwoord.
Ik hoef (nog) geen full frame camera, maar wil wel de mogelijkheid hebben om uit te breiden naar full frame zonder dat ik alles moet vervangen. Ik maak het liefste buiten foto's zowel bewegende als 'stilstaande' foto's. De camera zal vooral gebruikt worden als hobby, al vind ik een fotomeeting of een fotoshoot (evt. In een studio) ook leuk om te doen. De snelheid van het aantal foto's(al is een juiste timing erg van belang), ruis en iso zijn de punten waar ik nu tegen aan loop. Op het moment maak ik geen gebruik van de auto functie of de voorgeprogameerde standen.

De 7000 zal ik misschien overheen hebben gekeken of deze was op dat moment niet aanwezig. Ik zal een s naar deze camera kijken.

De d750 is boven mijn budget aangezien ik ook een 70-200 f2.8 lens wil hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:56

Prijstechnisch (voor de nieuwste modellen):
D5500, 600 euro
D7200, 1000 euro
D610, 1500 euro

De D500 is overpriced en tikt een dikke 2000 aan. Hij is gaaf (10fps!!), maar dat is te gek. De D750 tikt ook 2500 euro aan.

Dan is het een kwestie van de zaken naast elkaar leggen en je budget bekijken. De 5500 is een prachtig ding. Relatief simpel, maar toch best bepakt. De D7200 heeft dat alles en net nog een beetje meer en heeft daarnaast meer directe functietoetsen. Maar ja, daar betaal je dan ook wel weer meer voor.

De 610 ben ik zelf geen fan van. Ik ben namelijk van mening dat qua functionaliteit de 7200 hem voorbijstreeft. Het enige voordeel is dat het een fullframe is. Het is een beetje een vlees noch vis camera.

Mocht ik voor deze keuze staan, dan zou ik persoonlijk kijken naar de 7200. Maar ik ken je budget niet.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:35

Ik denk dat mijn vraag in dit topic thuishoort, maar ik weet het niet zeker.

Ik ben mijn zicht in mijn rechteroog vrijwel verloren door een aandoening. Het is onbekend of het nog terugkomt. Maar mijn rechteroog was uiteraard mijn zoekeroog. Zijn er mensen hier die met hun linkeroog door de zoeker kijken? Dit zou voor mij de oplossing zijn maar toen ik het ging proberen had ik er heel erg veel moeite mee. Ik zou het onwijs jammer vinden als ik zou moeten stoppen met fotograferen hierdoor.

Ik ben benieuwd!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:54

Ik ben een linkeroog kijker. :D Heeft ook 1 voordeel tov de rechteroogkijker. Je kunt namelijk je body op je linkerschouder laten rusten als er een batterygrip onder zit. Zo heb je altijd soort van statief bij je. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:20

Joys :(:)
Ik denk dat het een kwestie van oefening zal zijn voor je om van je linkeroog nu je 'dominante' oog te maken. In het begin ben je (door automatisme) gewend om de zoeker voor je rechteroog te houden maar je kan jezelf denk ik wel aanleren om anders te kijken hoor :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:36

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:05

Hopelijk kom de Nikon d750 rond 13 januari op die site te staan. Dan mag ik mijzelf een verjaarscadeautje geven....

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:00

Ha Bokkers! Jullie kunnen mij vast helpen. :)

Ik wil erg graag beginnen met fotografie, en nu heb ik de kans gekregen om een Canon EOS 350D voor een zacht prijsje over te nemen (denk ik, ik weet niet wat ze waard zijn tweedehands := ).
Is dit een fijn toestel om mee te beginnen? Of kan ik beter verder zoeken? De collega van mijn vriend zei namelijk dat deze camera's behoorlijk bagger zijn als je al wat schemer krijgt, dus dat in het donker fotograferen geen optie is hier mee. Klopt deze informatie?

Edit: ik wil overigens vooral bezig gaan met mensen fotografie. Maar hoop in de toekomst dus ook een mooie lowkey plaat te kunnen gaan schieten.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:02

De 350D is echt een heel erg verouderd model.
Ik denk dat je niet heel erg blij gaat worden met die camera.