[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:49

@Darwin: gebruik even de zoekfunctie onderaan deze pagina, daarmee zoek je alleen binnen dit topic. Over de 1000D is echt al ontzettend veel gezegd.

Wil je vooral paarden (of andere sporten) gaan fotograferen, dan zou ik je aanraden direct te kijken naar een tele-objectief. Met een 18-55 zal je dan niet ver genoeg kunnen inzoomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:52

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:59

Nouks schreef:
@Darwin: gebruik even de zoekfunctie onderaan deze pagina, daarmee zoek je alleen binnen dit topic. Over de 1000D is echt al ontzettend veel gezegd.

Wil je vooral paarden (of andere sporten) gaan fotograferen, dan zou ik je aanraden direct te kijken naar een tele-objectief. Met een 18-55 zal je dan niet ver genoeg kunnen inzoomen.

oke bedankt, das wel handig.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:52

Hoi,

ik ben vandaag naar de camerawinkel geweest.
Mijn oog is toch echt gevallen op de Canon 1000 D.
Mijn vraag is, is de camera niet te ingewikkeld voor mij?
Ik heb nu een klein compact cameratje, en ik heb verder geen ervaring met grotere camera,s.:+
Ik ben zowieso van plan om les te nemen, als ik een nieuwe camera heb. ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:43

Een spiegelreflex is wennen en oefenen om de instellingen onder de knie te krijgen. Maar als je van plan bent om les te nemen, zou dat geen probleem moeten zijn (mits je lessen goed zijn natuurlijk :) ).

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:01

Oke, bedankt! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:00

Ik heb nooit les gehad in de camera, maar het heeft me wel heel wat uren gekost voor ik 'm goed begreep, en ik ben nog steeds aan het leren ;) Een spiegelreflex is veel duurder dan een compactcamera en er komen vergelijkbare resultaten uit tenzij je je erin verdiept. Dan wordt het ineens héél erg mooi :D

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:39

Ik heb ook nooit les gehad. Eerder altijd met een compact camera gefotografeerd. Weet nog wel dat m'n ouders er tegen waren toen ik de Canon 350D wilde kopen (Het zou te moeilijk voor mij zijn). Toen ik de camera net had heb ik het boekje wat door gelezen, en ben daarna gelijk gaan fotograferen. Heb er nooit spijt van gehad dat ik een SLR gekocht heb, eerder spijt dat ik niet eerder ben overgestapt :D.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:35

Oke bedankt :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:38

De 1000d is een prima instap toestelletje. Het is gewoon belangrijk om je er goed in te verdiepen. Of het voor jou te moeilijk is kan een vreemde nooit zeggen.

Ik heb zelf in de eerste instantie geen lessen gehad en gewoon mijn eerste SLR gekocht. Later heb ik diverse cursussen en opleidingen gevolgd.
Nu een aantal jaar later leer ik nog altijd.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:28

elmiran schreef:
Ik heb ook nooit les gehad. Eerder altijd met een compact camera gefotografeerd. Weet nog wel dat m'n ouders er tegen waren toen ik de Canon 350D wilde kopen (Het zou te moeilijk voor mij zijn). Toen ik de camera net had heb ik het boekje wat door gelezen, en ben daarna gelijk gaan fotograferen. Heb er nooit spijt van gehad dat ik een SLR gekocht heb, eerder spijt dat ik niet eerder ben overgestapt :D.

Ik heb nooit de handleiding van mijn spiegelreflex gelezen. :o Heb hem uitgepakt, en begon gewoon een beetje met de instellingen te prutsen. Ben daarna begonnen met het boek D3100 from snapshots to great shots, maar hier halverwege gestopt omdat ik de diafragma niet snapte en het in het engels een beetje te lastig was :) Dan ben ik maar wat boeken bij de bieb gaan lenen en nu lukt het al redelijk aardig :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:46

tesseke schreef:
Ik heb nooit de handleiding van mijn spiegelreflex gelezen. :o Heb hem uitgepakt, en begon gewoon een beetje met de instellingen te prutsen.

En toch is het zinnig om dat ding eens door te lezen....
Hoe kom je er anders achter wat de custom-functies inhouden en wat de consequenties zijn van bepaalde instellingen?

Als je geen bewuste keuzes maakt in de instellingen van je camera, dan weet je ook niet waarom een foto wel of niet lukt en dan weet je ook niet wat je een volgende keer hetzelfde of juist anders moet doen. En dan blijft fotograferen altijd een loterij met onvoorspelbare resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:47

Inderdaad :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:04

JolandaS schreef:
En toch is het zinnig om dat ding eens door te lezen....
Hoe kom je er anders achter wat de custom-functies inhouden en wat de consequenties zijn van bepaalde instellingen?

Als je geen bewuste keuzes maakt in de instellingen van je camera, dan weet je ook niet waarom een foto wel of niet lukt en dan weet je ook niet wat je een volgende keer hetzelfde of juist anders moet doen. En dan blijft fotograferen altijd een loterij met onvoorspelbare resultaten.

Precies, ik heb mijn handleiding helemaal doorgelezen en ik snapte de functie van ISO, diafragma, sluitertijd etc. wel allemaal, maar het praktisch toepassen lukte gewoon niet. Daarom ben ik een cursus gaan volgen, waar het allemaal heel duidelijk werd uitgelegd en waar veel ruimte was voor toepassingen, vragen, feedback, persoonlijke begeleiding. Daardoor ben ik mijn camera veel beter gaan gebruiken en maak ik nu veel bewustere keuzes in diafragma, ISO en sluitertijden.

Ik zeg niet dat iedereen een cursus moet volgen want iedereen is anders, maar voor mij heeft het zeker geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

Ik merk zelf ook dat het heel belangrijk is om goed te kijken of de cursus goed aansluit op je wensen. Ik heb soms cursisten die voor de derde keer een cursus volgen en pas bij mij leren de techniek bewust toe te passen.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:30

JolandaS schreef:

Dan krijg je de welbekende "lucky shots". En die zie je zo ontzettend veel voorbij komen. Ook hier op FotoKunst.

Het begrijpen van je camera en de techniek is zo ontzettend belangrijk. Het is fijn als je een mooi plaatje krijgt door met de instellingen te "prutsen", maar het is fijner als een plaat zo wordt als jij hem in je hoofd hebt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:24

Ik las ooit eens ergens: zorg ervoor dat lucky shots geen lucky shots meer zijn. Vond ik wel een goeie :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:55

Wie heeft er ervaring met de Nikon D3100, complete set voor 750 , incl uv filter, 4gb sdkaart en tas bij de bcc.
Heb hem gister in handen gehad bij bcc, en het lijkt me een fijn toestel,.
Bij de foto topics heb ik nog niks kunnen vinden.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:58

Een kennis van mij heeft deze set. Ik heb hem in mijn handen gehad en was er niet van onder de indruk. Hij oogt en voelt heel plastic.
Wat betreft de kwaliteit. Ja dat is maar net wat jouw eisen zijn. Voor mij is hij bij lange na niet voldoende, mijn kennis is er godsgelukkig mee.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:22

Heb je evt voorbeeldfoto's van die.
Ik vond het een enorm voordeel dat je best wat zelf in kan stellen,en hij erg licht is.
Maar idd plastic achtig. maar dat is dan niet zo erg verder

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:56

Ik heb er zelf geen foto's van. Ik kan wel mijn kennis even vragen naar een voorbeeld foto. Alleen is hij niet zo'n bedreven fotograaf ;-)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:46

Ik heb de D3100 nu een maand ongeveer en ben er erg tevreden van. De body vind ik niet echt spectaculair, maar voor mij sterk genoeg. Heb hem met een 18-55 en een 50-200 kitlenzen. (Het is mijn 1e spiegelreflex).
Ben (op jullie aanraden) daarstraks begonnen met de handleiding te lezen, en ben er nog niets slimmer uit geworden dan ik al was door met de instellingen te spelen en te kijken wat je precies veranderd.
Je hebt er ook een guide opzitten, maar heb deze nog niet gebruikt. Heb hem wel eens een keertje bekeken, en er staan tips in over sluitertijden enzo. Ik heb momenteel niet elke dag tijd om er mee bezig te zijn, maar voor mij persoonlijk vind ik de camera aan de eisen voldoen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:29

Wat waren jou toesteleisen? en jou fotorichting?
Heb je voor mij misschien wat voorbeeld foto's

Amarach, maakt niet uit, iedereen begint bij het begin! thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:08

En vanwaar "niet spectaculair" als ik vragen mag? Ben wel benieuwd wat je bijvoorbeeld eventueel anders had willen zien :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:12

De body vind ik lichter (en voor mij persoonlijk wel beter) dan ik de body van mijn broer (D80) vast had. De D80 voelt wel steviger aan, en heeft ook zo'n extra schermpje. Momenteel mis ik dit nog niet, maar later misschien wel. Maar als je dan voor een D90 (ondertussen ook al verouderd) gaat kijken zit je toch weer in een andere prijsklasse. Voor mij persoonlijk vind ik de body van de D3100 goed genoeg.

Mijn toesteleisen: het moest zowiezo een Nikon zijn, zodat ik de lenzen en flitser van men broer kan lenen en andersom :). Ik ging eigenlijk naar de winkel voor de D5000, maar deze hadden ze niet meer en de D3100 stond met de 2 lenzen in aanbieding. Even dit toestel vastgehad en vond deze ook wel goed.
Fotorichting weet ik eigenlijk niet echt wat je ermee bedoeld, maar heb vroeger altijd met een compact getrokken waar je niets van iso, witbalans, ... kon instellen (ik had enkele de automatische stand en voorgeprogrammeerde zoals portret enzo). En elke keer dat mijn broer zijn D80 bij had, had ik hem wel vast. Toen wel altijd op automatische stand.
Ondertussen staat mijn D3100 bijna nooit meer in automatische stand, dus ik ben er vrij snel mee weg.
Voorbeeldfoto's: ik heb er wel een aantal, maar deze staan thuis op de pc. Ik zal ze zo snel mogelijk via pb doorsturen, maar het kan wel even duren wegens te weinig tijd.