[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:43

@ Mossel: Even zoeken via het zoekvakje linksonderin. Er is al veel geschreven over de D3100 en de 1000D.
@ judithh: de 70-200 f/4 L IS USM is ook een heel mooi objectief.
@ elmiran: de 40D is alles behalve veel sneller dan een 1000D tenzij je in RAW schiet. 6 fps zonder AF tussendoor is nogal useless. Overigens redt een 70-200 f/2.8 L USM het qua resolutie niet helemaal voor een 60D of 7D, het objectief is dan echt de bottleneck aan het worden (dat is op een 40D ongetwijfeld al meetbaar, maar nog niet zichtbaar). Overigens, wat wil je hebben voor je 40D (in de huidige staat)?
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 21-03-11 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:44

Oooh oke, ga ik dat even doen. Dankje :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 02:08

HLPhoto: Die 40D doet het niet meer (spiegelhuis is kapot, reparatie is 200 euro dus dat word mij te duur). Denk dat ik hem gewoon bewaar voor de sier :D.& hoe bedoel je dat de 70-200 f/2.8 L USM het qua resolutie niet redt?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:35

elmiran schreef:
HLPhoto: Die 40D doet het niet meer (spiegelhuis is kapot, reparatie is 200 euro dus dat word mij te duur). Denk dat ik hem gewoon bewaar voor de sier :D.& hoe bedoel je dat de 70-200 f/2.8 L USM het qua resolutie niet redt?
@ elmiran: Daar was ik me van bewust, daarom is ie juist interessant. Heb niks aan een 40D behalve dat 't een leuke oefening is voor de reparatieskills ;)
Verder: de 70-200 f/2.8 L USM is een objectief dat niet scherp genoeg is om een 550D/600D/60D/7D van voldoende informatie te voorzien voor iedere pixel. Buiten dat is de AF niet nauwkeurig genoeg, dus niet iedere foto is even scherp op het exacte punt waar jij 'm wil hebben. Dat maakt dat objectief beter in balans met een 1000D dan met een 550D.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:47

Ben ook op zoek naar een spiegelreflexcamera, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Marktplaats staat vol met die dingen.
Iemand suggesties voor een beginner ?
Ik wil vooral aktiefoto's maken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:25

@HLPhoto: Welke objectieven zijn dan wel geschikt voor de 7D? Ik dacht dat de L objectieven juist de beste zijn die er op dit moment te krijgen zijn...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:37

elmiran schreef:
@HLPhoto: Welke objectieven zijn dan wel geschikt voor de 7D? Ik dacht dat de L objectieven juist de beste zijn die er op dit moment te krijgen zijn...
Ik zeg niet dat ie niet geschikt is, maar je haalt iig niet het onderste uit de kan.

Verder: L is de Luxury-serie van Canon, maar dat betekent niet dat die dingen nooit verouderd raken oid. Het ontwerp van de 70-200 f/2.8 L USM stamt alweer uit 1995 - in die tijd maakte Canon zelf nog niet eens digitale spiegelreflexen (de Kodak DCS niet meegeteld); de EOS D30 stamt uit 2000 en de 1D uit 2001.

De 70-200 f/2.8 L USM is op zich nog steeds een behoorlijk scherp objectief en de autofocus is ongelofelijk snel, maar ik heb met meerdere (zowel nieuwe als oude) objectieven de ervaring dat ze niet altijd even zuiver scherpstellen. Dat geldt dus ook voor mijn eigen 70-200 f/2.8 L USM voor ik 'm verkocht: Zelfs na 2 retourtjes servicecenter had ie verre van een 100% hitrate. Een tweetal willekeurig gekozen 70-200 f/4.0 L IS USM's hadden dit probleem niet; met die objectieven ervaar ik de focus als "altijd raak tenzij ik zelf iets stoms gedaan heb". Bekenden (van wie ik oa 70-200 f/2.8 L USM's geleend heb om te testen) onderschrijven bovenstaand probleem - het is alsof het objectief "te snel wil".

15 jaar ontwikkeling zorgt er blijkbaar voor dat men iets dergelijks op kan lossen: De 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 is minstens net zo goed als de 70-200 f/4.0 L IS USM. Aan al die ontwikkeling zit helaas ook een prijs: De f/4 L IS USM is even duur als de f/2.8 non-IS met een stop minder lichtopbrengst.. de f/2.8 L IS USM II is 2x zo duur als de f/2.8 non-IS.

darwin schreef:
Ben ook op zoek naar een spiegelreflexcamera, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Dat laatste kan ik me met jouw nickname op de een of andere manier heel goed voorstellen :D :+ :=

Overigens: Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Al een budget of een paar modellen op het oog?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:41

HLPhoto schreef:
darwin schreef:
Dat laatste kan ik me met jouw nickname op de een of andere manier heel goed voorstellen :D :+ :=

Overigens: Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Al een budget of een paar modellen op het oog?

:=
Nee ik heb echt nog niks op het oog, voor mij lijken die dingen allemaal op elkaar en qua technische informatie zegt he me allemaal niks.
Ik fotografeer nu met een FujiFinepix S7000, maar die is niet snel genoeg voor fatsoenlijke aktiefoto's en het duurt altijd een uur voordat je weer beeld terug hebt nadat je een foto hebt genomen, dat vind ik zo iritant, je moet gewoon meteen weer kunnen knippen.
Ik zoek gewoon een 2de handsje van rond de 200 euro.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:54

@ Darwin, zoek anders eens op occasions van fotozaken. Laatst zag ik nog een Nikon D70s voor 150€ gecontroleerd en nog met 12 maanden garantie van de fotozaak. In de prijsklasse waarin jij zoekt zijn het vaak oudere toestellen, dus dan zou ik het veiliger vinden om via een fotozaak te kopen. Nieuwere modellen die er nog goed uitzien zijn vaak maar 100-150€ goedkoper dan de nieuwprijs. Op marktplaats bieden zelfs mensen hun D90 aan voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat hij nieuw kost, die hebben dan, denk ik, niet door dat de prijs in de winkel inmiddels een stuk lager is dan waarvoor zij hem een jaar geleden gekocht hebben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:26

Oh, dat is idd een goed idee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:23

Fleurtje100 schreef:
Op marktplaats bieden zelfs mensen hun D90 aan voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat hij nieuw kost, die hebben dan, denk ik, niet door dat de prijs in de winkel inmiddels een stuk lager is dan waarvoor zij hem een jaar geleden gekocht hebben.
...of hij is daar simpelweg niet meer te krijgen. Mijn eerdere 550d ging ook gewoon voor de actuele nieuwprijs weg. Als een ander het wil betalen, waarom zou ik 'm dan goedkoper plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:37

@Darwin ik zou je met jouw budget inderdaad van harte aanbevelen om vooral op zoek te gaan naar occasions bij fotozaken. Voor dat budget kom je toch uit bij de oudere modellen en als je geen verstand hebt van spiegelreflexcamera's zou ik je niet willen aanbevelen die via bijvoorbeeld Marktplaats aan te schaffen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:41

Ook winkels bieden hem aan voor 550€ met normale gebruikssporen, terwijl hij dan nieuw bij dezelfde winkel te bestellen is voor 590€. Het is gewoon een hele populaire camera blijkbaar. Maar van een particulier op marktplaats zou ik niet snel tweedehands kopen met amper prijsverschil, als hij ook nieuw nog te krijgen is met 2 jaar garantie. Ik las laatst ook van iemand die een tweedehands camera met nog 12 maanden garantie van de winkel had gekocht. Was de sensor zwaar beschadigd door verkeerd schoonmaken, daar heb je dan dus geen garantie op. Je moet er wel een beetje verstand van hebben wil je zulke dingen zien. Maar inderdaad als mensen het ervoor betalen (en dat is blijkbaar zo, want zo'n fotozaak weet heus wel hoe de markt is). Zou zelf eerder voor nieuw gaan met zo'n garantieplan erbij als het prijsverschil klein is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:39

Fleurtje100 schreef:
Ook winkels bieden hem aan voor 550€ met normale gebruikssporen, terwijl hij dan nieuw bij dezelfde winkel te bestellen is voor 590€. Het is gewoon een hele populaire camera blijkbaar. Maar van een particulier op marktplaats zou ik niet snel tweedehands kopen met amper prijsverschil, als hij ook nieuw nog te krijgen is met 2 jaar garantie. Ik las laatst ook van iemand die een tweedehands camera met nog 12 maanden garantie van de winkel had gekocht. Was de sensor zwaar beschadigd door verkeerd schoonmaken, daar heb je dan dus geen garantie op. Je moet er wel een beetje verstand van hebben wil je zulke dingen zien. Maar inderdaad als mensen het ervoor betalen (en dat is blijkbaar zo, want zo'n fotozaak weet heus wel hoe de markt is). Zou zelf eerder voor nieuw gaan met zo'n garantieplan erbij als het prijsverschil klein is.
Bestellen is wachten, een tweedehands kopen = direct hebben.
Verder: Een zwaar beschadigde sensor zie je direct als je gaat fotograferen. Of hij doet 't niet, of er zitten rariteiten in de foto.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:59

:wave:
ik wil me graag melden, kan goedkoop aan een goed werkende body van Canon komen, kan kiezen uit de eos 350d of een 400d.
Welke raden jullie aan, en wat is een goede 'beginnerslens?'
De camera zal gebruikt worden voor paardenfoto's en vakantie kiekjes! wil graag uitbreiden met lenzen amar moet eerst maar eens gaan oefenen :')

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:49

Ik heb sinds een tijdje een Canon 1000-D (standaard lens zit erop).
Alleen tijdens het foto's maken en je wilt klikken doet hij soms niet. Dan moet je paar tellen wachten en dan doet hij het pas als je opnieuw drukt.
Weet iemand toevallig wat dit kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:05

Klinkt een beetje alsof je je camera onvoldoende in de gelegenheid stelt om eerst scherp te stellen. Eerst je ontspanknop half indrukken zodat je camera kan scherpstellen, dan pas de ontspanknop helemaal indrukken. Als je je ontspanknop direct helemaal indrukt zegt je camera in feite: "ja hallo, ik heb nog niet scherpgesteld hoor!"

Klinkt dit bekend of druk je altijd wel netjes je ontspanknop eerst half in?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:04

Ik zou daar is goed op gaan letten. Zou zomaar kunnen ;)
Alleen waarom doet hij het de ene keer wel en de andere keer niet?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:10

C_Star schreef:
Ik zou daar is goed op gaan letten. Zou zomaar kunnen ;)
Alleen waarom doet hij het de ene keer wel en de andere keer niet?

Omdat niet alle situaties even makkelijk zijn voor je camera om scherp te stellen.
Als er weinig licht is of weinig contrast in je onderwerp of juist veel contrast (bij tegenlicht) of veel beweging.
In de meeste handleidingen staan wel wat voorbeelden van moeilijke situaties.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:00

Sporen in de sneeuw vindt de mijne ernstig moeilijk :').

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:02

Hij heeft het trouwens alleen als ik ga inzoomen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:49

C_Star schreef:
Hij heeft het trouwens alleen als ik ga inzoomen.

heb je toevallig een 18-200 objectief ofzo van Sigma/Tamron?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:50

Nee gewoon de standaard lens die erbij zit.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:52

okee, dan is dat iig niet het probleem. krijg je wel scherpe foto's als je een stukje ingezoomd bent? en kies je zelf een scherpstelpunt of ben je daar nog niet mee bezig?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:40

Ik heb een camera op het oog die wel betaalbaar is, nl de Canon EOS 1000D + 18-55mm.
Heeft iemand ervaring met deze camera ?
En is deze geschikt voor aktie foto's, dus knipt ie snel genoeg ?