WildChild schreef:@Ladypaard: Nu was ik laatst bij een fotowinkel, waar wij het advies gekregen hebben goed op te letten dat we een Nederlands model kochten. Zijn uitleg (die van de fotograaf) was, dat bij een buitenlands model, een buitenlandse verzekering zit. Ik heb het niet helemaal begrepen, maar volgens mij kwam het erop neer dat als er na een jaar standaard verzekering van de fabriek iets mankeert aan je toestel, je naar het buitenland moet om deze te laten repareren. Ik kan niet garanderen dat dit waar is, het is enkel een advies wat ik gekregen heb. Wel merk ik dat veel winkels duidelijk benadrukken (vooral bij acties of aanbiedingen) dat het een Nederlands model is. Dit zal dan waarschijnlijk toch wel belangrijk zijn, anders is het het vermelden niet waard, denk ik zo..
Er wordt inderdaad wel eens moeilijk gedaan als de camera een buitenlandse bestemming had. Bij Canon maakt het in ieder geval niet uit als het uit een ander Europees land komt. Alle Canon vestigingen in Europa vallen onder hetzelfde Europese hoofdkantoor. Modellen uit de VS bv willen ze dan wel moeilijk over doen, maar als je een bepaald merk koopt kun je er op staan dat dat merk dezelfde behandeling krijgt als een Nederlands model. Het is tenslotte uiteindelijk dezelfde fabriek die de camera gemaakt heeft. Met verzekeringen kan het anders liggen. Dat valt vaak buiten de verantwoordelijkheid van de fabriek. Maar als een fotohandel bij een toestel een verzekering verkoopt zullen ze dat ook bij dat toestel moeten toepassen. Anders hadden ze dat toestel niet met die verzekering moeten verkopen. Dan is het dus het pakkie an van die winkel.