[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:49

Voorbeeld foto : Afbeelding |(

Er is wel geld voor een nieuwe body, alleen ik ben totaal niet zuinig. Dus ik weet niet of ik daarin wil investeren zegmaar. Zou het probleem ook opgelost zijn met alleen nieuwe lens? Zelf denk ik van wel.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:50

Raw maakt dus eigenlijk mooiere foto's.
Ik weet niet of ik er elke keer op zit te wachtten, maar ik zou het wel willen proberen.
Zijn die programma's voor raw te downloaden?
Kritisch, dat ligt er aan, ik wil geen bewogen foto's en wel mooie kleuren.
Ik wil leren,en wil best bezig zijn met de foto's, maar geen weken over 1 serie doen bij wijze van spreken.
Wat ik zag op een site, is dat er een programma is, weet nog niet hoe die heet btw. Maar dat je daar zelf de kleuren moet instellen? En dat lijkt me dan weer lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:01

SIEMxFUNNY schreef:
Zou het probleem ook opgelost zijn met alleen nieuwe lens? Zelf denk ik van wel.

Dat is heel eenvoudig te testen door er eens een ander objectief op te zetten. Heb je zelf bijvoorbeeld nog een telelens, of heb je een kennis die ook een Canon DSLR heeft?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:48

Nouks schreef:
@Snackie: RAW heeft zeker voordelen en is zeer zeker niet iets dat puur en alleen door professionals gebruikt wordt. Uiteindelijk geeft daarin naar mijn idee vooral je eigen persoonlijkheid de doorslag, vind je het leuk om ook na het fotograferen met je foto's bezig te zijn ja/nee, hoe kritisch ben je, hoe leergierig ben je, etc etc.

@Siem: Een nieuwe kitlens kost geen drol. Of je ook een nieuwe body wil hangt natuurlijk af van je eigen wensen en eisen. Past een nieuwe camera in je budget ja/nee, en (vooral!) zijn er dingen waar je tegenaan loopt met je huidige camera? Dingen die je dolgraag anders zou willen zien?

Edit: denk niet dat schoonmaken hier de oplossing zal zijn, klinkt meer alsof de lens een flinke tik heeft gehad...
En oh, wat bedoel je (Siem) precies met "komt geen scherpe foto meer uit"? Wil het objectief niet meer scherpstellen? Heb je al eens een ander objectief geprobeerd (van jezelf of van een ander)? Geeft je camera dan wel scherpe foto's?
Klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof de buis scheefzit in Siem d'r 18-55. Gevolg is 1 of meerdere elementen scheef in het objectief (waardoor ws. het scherpstelvlak schuin op de sensor ligt en er gee enkele foto scherp wordt). Het feit dat ie aan de linkerkant scherper wordt in bovenstaande foto doet dit vermoeden versterken. Een tweede gevolg is dat zoomen niet volledig meer mogelijk is. Repareren van een dergelijk objectief is kind of useless (gezien de nieuwprijs - handmatige uit elkaar halen en weer monteren kost je sowieso al 200+), maar ik zou gewoon eens naar een camerawinkel gaan, daar een objectiefje vragen om even te testen op je eigen camera en als die het doet 'm gewoon meenemen.
Mits de camera nog in orde is is dit een uitgelezen kans om een wat beter objectief te kopen mocht je die gedachte toch al hebben, een andere body kan nog altijd.

@Snackie: Volledig eens met Nouks d'r antwoord ;)

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:51

@Siem: Als je overigens niet zuinig bent op je camera maar regelmatig een nieuwe kopen is te duur.. heeft het dan uberhaupt wel nut om een DSLR te hebben? ;) >> Ik ben niet heel "soft" met m'n camera's, ze liggen weleens op de grond en ik fotografeer/film ook wel in het stof (meel! :+ ) of regen, maar ze stoten nooit ergens tegenaan en vallen probeer ik zo goed mogelijk te voorkomen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:04

Nu jullie dit zo lezen, wat raden jullie dan aan?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:28

Snackie schreef:
Nu jullie dit zo lezen, wat raden jullie dan aan?
Je vroeg ons min of meer om wat uitzoekwerk voor je te doen, en da's voor jou misschien moeilijker omdat je er geen ervaring mee hebt. Voor (sommigen van) ons is het prima te doen maar erg tijdrovend (maw: ik begin er niet aan tenzij de vraag dusdanig lastig is dat ik verwacht 1 van de weinigen met een antwoord te zijn - wat een ander doet is zijn/haar zaak).
Nu vraag je ons om een keuze te maken en dat zal je echt zelf moeten doen. Wij kunnen niet in de toekomst kijken om jouw leervermogen, leergierigheid, wensen en eisen te voorspellen.

Wederom niet bot bedoeld, maar als je het antwoord nog niet weet moet je er verder induiken OF een gok wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:34

Ik zou je best iets willen aanraden Snackie, maar dan is een concreter budget toch wel errug handig.

Bovendien: wat voor fotografie wil je vooral gaan doen (wat voor genres)? En wil je met de camera ook kunnen filmen ja/nee?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:42

Nouks schreef:
SIEMxFUNNY schreef:
Zou het probleem ook opgelost zijn met alleen nieuwe lens? Zelf denk ik van wel.

Dat is heel eenvoudig te testen door er eens een ander objectief op te zetten. Heb je zelf bijvoorbeeld nog een telelens, of heb je een kennis die ook een Canon DSLR heeft?

Dat ik hier zelf niet op gekomen ben. Bedankt! Ik het is proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:36

Ik heb vandaag een spiegelreflex gehaald! :D
De Canon EOS 1000d met de standaard lens 18-55mm.
Nu nog sparen voor de 50-250mm lens.

Was net even foto's aan het maken in de binnenbak met goede verlichting, maar dat moet is nog even uitzoeken hoe dat moet..
Fliter ging automatisch aan dus alle fotos natuurlijk donker.

Is er iemand die mij kan helpen met de instellingen?
Had de ISO op 1600 gezet voor donkere binnenruimtes en alle standen geprobeerd maar hielp niks :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:37

Megansk schreef:

Was net even foto's aan het maken in de binnenbak met goede verlichting, maar dat moet is nog even uitzoeken hoe dat moet..

Had de ISO op 1600 gezet voor donkere binnenruimtes en alle standen geprobeerd maar hielp niks :+

Die lenzen zijn ook niet lichtsterk, dus met name 's avonds zul je dan niet echt kunnen fotograferen (in binnenbanen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:38

SSDesign schreef:
Megansk schreef:

Die lenzen zijn ook niet lichtsterk, dus met name 's avonds zul je dan niet echt kunnen fotograferen (in binnenbanen).

Ja dat dacht ik dus al!
Zou die 50-250 daar wel goed voor zijn of moet ik dan aan iets heel anders denken?
Vind het wel handig als ik ook s avonds fotos kan maken in de binnenbak. :j

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:39

Dan zul je al snel aan een lichtsterke lens als de 70-200 f/2.8 moeten gaan denken. Die 55-250 is daar niet echt geschikt voor :P

Maar zelfs met een 70-200 is het nog lastig hoor zo 's avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:42

SSDesign schreef:
Dan zul je al snel aan een lichtsterke lens als de 70-200 f/2.8 moeten gaan denken. Die 55-250 is daar niet echt geschikt voor :P

Maar zelfs met een 70-200 is het nog lastig hoor zo 's avonds.

Haha oke dankje, heb er zelf echt géén verstand van :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:46

Ik snap ook dat een keus maken moeilijk is,
Maar er zijn zoveel meer fototoestellen dan canon.
Toch spreekt deze mij aan,
Over de toekomst, dat zien we bij een volgend toestel wel.Want ook ik kan niet in de toekomst kijken.

Wat ik nu wil is :
Actie foto's, evt een aparte flitser voor een beter bereik bij evt portret foto's, en ik wil graag wat gaan proberen te vogelen met blackfoto's.
En of het Raw of JPG is maakt me voor dit moment niet uit.Allebei mag
Filmen hoeft voor mij niet. Dat kan met mijn mobieltje ook wel.

Het budget. Laten we beginnen met ongeveer 500, en dan mag dat evt excl lens zijn. Ik wil best uitschieten naar 700.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:54

snackie...Ik zou zeggen, koop een 1000D met een mooi objectief of een kit met de 18-55 IS en 55-250 IS en ga daar mee aan de slag.
Ik heb de indruk dat het voor jou puur en alleen voor snapshots, leuke foto hier en een mooie foto daar is...dan heb je aan de 1000D meeeer dan voldoende, is een goed toestel, licht, handzaam en gebruiksvriendelijk.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:09

En JPEG of RAW is een keuze...ik schiet alles in RAW en ben alles behalve een professionele fotograaf, maar doe dit domweg omdat ik dan veel meer met mijn foto's kan. Hieronder een klein voorbeeldje wat je kunt doen met RAW foto's, deze bewerking is met JPEG bestanden nauwelijks mogelijk. Ik heb Lightroom 3, Aperture(apple) en CS5 als fotobewerkingsprogramma's.

Orginele foto
Afbeelding

Bewerkt en omgezet naar JPEG
Afbeelding

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:25

Dat bedoel ik dus: Het is een vraag waar je niet op kan antwoorden. Geef mij bovenstaande JPEG en ik doe de zaken die jij gewijzigd hebt zonder moeite... zonder RAW.

Verder: Je kan beter 200 uitgeven voor een body en 500 voor een objectief dan andersom.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:59

Ja maar jij bent handig kevin :D , ik bevind mij pas een klein half jaar in de wereld van fotobewerking en ben daarin nog een echt rookie ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:04

Het is wel een heel duidelijk verschil inderdaad.
Dat maakt het Raw fotograferen wel weer een heel stuk leuker dan jpg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:00

Ik ga met het eerdergezegde mee, koop een kit met 18-55 en 55-250. Dan ben je lekker allround. Ik denk dat voor jou een 1000D prima zou zijn, maar je zou eventueel ook kunnen kijken naar de nieuwe 1100D.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:03

Idd, denk dat ik uiteindelijk op zoiets uit kom,en dan kan ik later altijd nog verder gaan kijken.
Thanks iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:09

Geen dank hoor :)

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:37

Hallo :wave:

Ik kom mij ook even melden. Ik ben van plan binnenkort een spiegelreflexcamera aan te schaffen, omdat ik mijn compacte camera’tje
nou wel zat ben, en ik verder wil gaan in de fotografie. Nu heb ik op zich niet erg veel verstand van spiegelreflexcamera’s, maar met
genoeg oefenen en tips en hulp kom ik er wel.

De foto’s die ik wil maken, zijn vooral van landschap - mensen en paarden. Portret, black- en actiefoto’s. Maar dit ook in een binnenbak.
Zelf zat ik te denken aan aan Canon 50D, Canon 500D of Canon 1000D. Olympus E500 of Olympus E-510. Of de Kodak 60D.

Maar ik dacht dat jullie me hier wel verder mee konden helpen, ook wat de lenzen betreft. Wat is het verschil hiertussen,
welke raden jullie aan? En welke lenzen zijn handig om aan te schaffen bij mijn ideeen?

Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:48

teneerste: de 60D is een Canon ;) Ten tweede: Heb je al op de diverse typen camera's in het topic gezocht? Over alles behalve Olympus is al veel geschreven..