Er is wel geld voor een nieuwe body, alleen ik ben totaal niet zuinig. Dus ik weet niet of ik daarin wil investeren zegmaar. Zou het probleem ook opgelost zijn met alleen nieuwe lens? Zelf denk ik van wel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof de buis scheefzit in Siem d'r 18-55. Gevolg is 1 of meerdere elementen scheef in het objectief (waardoor ws. het scherpstelvlak schuin op de sensor ligt en er gee enkele foto scherp wordt). Het feit dat ie aan de linkerkant scherper wordt in bovenstaande foto doet dit vermoeden versterken. Een tweede gevolg is dat zoomen niet volledig meer mogelijk is. Repareren van een dergelijk objectief is kind of useless (gezien de nieuwprijs - handmatige uit elkaar halen en weer monteren kost je sowieso al 200+), maar ik zou gewoon eens naar een camerawinkel gaan, daar een objectiefje vragen om even te testen op je eigen camera en als die het doet 'm gewoon meenemen.@Snackie: RAW heeft zeker voordelen en is zeer zeker niet iets dat puur en alleen door professionals gebruikt wordt. Uiteindelijk geeft daarin naar mijn idee vooral je eigen persoonlijkheid de doorslag, vind je het leuk om ook na het fotograferen met je foto's bezig te zijn ja/nee, hoe kritisch ben je, hoe leergierig ben je, etc etc.
@Siem: Een nieuwe kitlens kost geen drol. Of je ook een nieuwe body wil hangt natuurlijk af van je eigen wensen en eisen. Past een nieuwe camera in je budget ja/nee, en (vooral!) zijn er dingen waar je tegenaan loopt met je huidige camera? Dingen die je dolgraag anders zou willen zien?
Edit: denk niet dat schoonmaken hier de oplossing zal zijn, klinkt meer alsof de lens een flinke tik heeft gehad...
En oh, wat bedoel je (Siem) precies met "komt geen scherpe foto meer uit"? Wil het objectief niet meer scherpstellen? Heb je al eens een ander objectief geprobeerd (van jezelf of van een ander)? Geeft je camera dan wel scherpe foto's?
Snackie schreef:Je vroeg ons min of meer om wat uitzoekwerk voor je te doen, en da's voor jou misschien moeilijker omdat je er geen ervaring mee hebt. Voor (sommigen van) ons is het prima te doen maar erg tijdrovend (maw: ik begin er niet aan tenzij de vraag dusdanig lastig is dat ik verwacht 1 van de weinigen met een antwoord te zijn - wat een ander doet is zijn/haar zaak).Nu jullie dit zo lezen, wat raden jullie dan aan?
Nouks schreef:SIEMxFUNNY schreef:Zou het probleem ook opgelost zijn met alleen nieuwe lens? Zelf denk ik van wel.
Dat is heel eenvoudig te testen door er eens een ander objectief op te zetten. Heb je zelf bijvoorbeeld nog een telelens, of heb je een kennis die ook een Canon DSLR heeft?
Megansk schreef:Ik heb vandaag een spiegelreflex gehaald!
De Canon EOS 1000d met de standaard lens 18-55mm.
Nu nog sparen voor de 50-250mm lens.
Was net even foto's aan het maken in de binnenbak met goede verlichting, maar dat moet is nog even uitzoeken hoe dat moet..
Fliter ging automatisch aan dus alle fotos natuurlijk donker.
Is er iemand die mij kan helpen met de instellingen?
Had de ISO op 1600 gezet voor donkere binnenruimtes en alle standen geprobeerd maar hielp niks
SSDesign schreef:Megansk schreef:Ik heb vandaag een spiegelreflex gehaald!
De Canon EOS 1000d met de standaard lens 18-55mm.
Nu nog sparen voor de 50-250mm lens.
Was net even foto's aan het maken in de binnenbak met goede verlichting, maar dat moet is nog even uitzoeken hoe dat moet..
Fliter ging automatisch aan dus alle fotos natuurlijk donker.
Is er iemand die mij kan helpen met de instellingen?
Had de ISO op 1600 gezet voor donkere binnenruimtes en alle standen geprobeerd maar hielp niks
Die lenzen zijn ook niet lichtsterk, dus met name 's avonds zul je dan niet echt kunnen fotograferen (in binnenbanen).