[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:13

ikke schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb een oude Olympus camera en aangezien die tegenwoordig niet zoveel meer doen qua spiegelreflexen (of dat was iig zo) heb ik toch nog geen lenzen die ik kan gebruiken, dus zou alles nieuw moeten kopen. Wat dat betreft maakt het dus niet uit.

Neig wel meer naar full frame na eea gelezen te hebben.
Gaat wel een duur grapje worden vrees ik met lenzen er nog bij. :')

https://www.cameratools.nl/acties/outle ... rt-outlet/

Waar u bij staat :D :D

Maar dat is dus geen spiegelreflex maar een systeemcamera.

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:14

Voor landschap is FF zeker fijn, maar ondertussen doe ik het al 10 jaar met een cropje, gaat ook prima. Vanuit het nikonkamp:

-de D610 is de instap FF camera van Nikon. Maar zoals eerder gezegd ben ik geen fan van deze camera. Hij is relatief kostbaar voor wat je uiteindelijk krijgt. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen blijer worden van een camera uit de 7000-lijn dan van de d610.
- de D7100/7200 dan maar. Een prosumor cropcamera. Zeer goede specs en geeft het beste van twee werelden. Hij geeft meer in functies ten opzichte van de instappers (3000 en 5000 series) alleen door de cropsensor is hij een stuk betaalbaarder.
-de D500. De opvolger van mijn geliefde D300s. De snelste en meest veelzijdige cropcamera van Nikon op het moment. Hij heeft werkelijk alles wat je op de FF bodes terugvind en meer waaronder een ongekende snelheid. But cores at a price.
-de D750. De FF camera van Nikon die op dit moment de meeste waar voor zijn geld biedt wanneer het gaat om de FF camera's. Kantelbaar scherm, WiFi, super iso, iso invariatie, vele scherpstelpunten. En de opvolger van mijn werkpaard, de 300s.

Overigens, FF wordt vaak in 1 adem genoemd met landschappen. Toch is niet iedereen daar helemaal mee eens. Zeker wanneer je reist en landschappen doet, dan is crop handig. Door de 1.5 vergroting kun je toe met een cropsensor groothoek en verlies je niets aan de onderzijde, maar je 70-200 gedraagt zich als een 105-300 lens. Meer zoombereik met minder gewicht.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:38

Ik weet niet of dit mag maar wist niet waar ik mijn dilemma kon voorschotelen. Ik fotografeer nu al 2,5 jaar. Ik heb dit afgelopen jaar bijna geen foto's gemaakt en ik was vandaag op een evenement en had gewoon geen zin om mijn camera uit mijn tas te halen. Ik vindt het fotograferen niet meer zo leuk als eerst.. ook maak ik 9 vd 10 keer foto's voor mezelf.

Zou ik ermee stoppen en mijn materiaal verkopen? (Canon 70d, canon 70-200 f4, canon 50 mm, schoudertas) het viezere weer komt er sowieso weer aan en haal mijn camera dan sowieso niet uit de kast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:44

Fenrir schreef:
ikke schreef:

Maar dat is dus geen spiegelreflex maar een systeemcamera.

Oh, oeps, niet opgelet. :o

Nou, Canon als vergelijk op de uitleg van Maaikemuis:

De 6D is de instap FF, maar technisch minder dan de (crop) 7D en de 7D II.
De 5D is de FF om voor te gaan als je echt FF wil.
Met de 5D VI net uit, is de 5D III opeens een alternatief want als occasion prima betaalbaar aangeboden. Nieuw zal de prijs binnenkort wel iets zakken maar als het waar is wat ze me verteld hebben, zou de 5DIII gewoon in produktie blijven (lijntje 5DIII 5Dr, 5Drs, 5DVI)

Is dat net boven budget, ga dan vooral voor de 7D II.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:31

ikke schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb een oude Olympus camera en aangezien die tegenwoordig niet zoveel meer doen qua spiegelreflexen (of dat was iig zo) heb ik toch nog geen lenzen die ik kan gebruiken, dus zou alles nieuw moeten kopen. Wat dat betreft maakt het dus niet uit.

Neig wel meer naar full frame na eea gelezen te hebben.
Gaat wel een duur grapje worden vrees ik met lenzen er nog bij. :')

https://www.cameratools.nl/acties/outle ... rt-outlet/

Waar u bij staat :D :D

Wouw! Oooooh, daar gaat mijn hartje wel sneller van kloppen. Maar aaaaargh! Geen geld! Maar dat is wel echt een hele mooie prijs.

Dat is overigens wel een mirrorless/systeem camera met micro four thirds systeem en geen DSLR.

[edit] oeps, had een pagina gemist :++

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:55

Mag ik jullie om hulp vragen? Wij zijn op zoek naar een leuke spiegelreflex camera voor onze dochter(16 jaar, geen ervaring met spiegelreflexcamera's). Na al wat te hebben ingelezen (als complete leek) vandaag de Mediamarkt bezocht om camera's in de hand te hebben.

De camera zou dan met name gebruikt worden voor het fotograferen van de paarden, zowel actiefoto's (stap, draf, springen) als portretfoto's (oortjes naar voren) maar ook bijvoorbeeld van wakeboarden en natuurfotos. Hoe belangrijk zijn het aantal fotos per seconde hiervoor? Want ik kan me voorstellen dat je anders bijvoorbeeld bij springen net het moment mist.

Met wat voor lenzen fotograferen jullie? Optische zoom, stabilisatie, AF punten, VR, diafragma (voor de foto's met een wazige achtergrond), ISO (voor de schemering en nachtfoto's) wat is allemaal belangrijk om naar te kijken? Er zijn zoveel mogelijkheden :? :+

In de mediamarkt hebben we een aantal fijne camera's gezien zoals bijvoorbeeld: -Nikon D3100 18-55/55-200 (3bps) -Nikon D5300 18-105 VR (5bps) -Nikon D3400+AF-P18-55 VR (5 bps)

Deze eerste (de D3100) is een wat ouder model en aangezien we graag een toestel willen waar ze lang plezier mee kan hebben en dat we niet over een jaar weer een nieuwe aan moeten schaffen leek de nikon D5300 ons misschien beter. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Alvast bedankt :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:22

Met de 3100 krijg je ook de lens die het meest ideaal is voor het fotograferen van paarden binnen een laag budget er bij, namelijk de 55-200. Dat is een enorm fijne lens om mee te beginnen bij de paarden. Wel buiten, voor binnenbakwerk is hij niet geschikt, daar heb je zeer kostbaar materiaal voor nodig.

De 3100 is inderdaad al een behoorlijk ouder model en draait op een wat meer gedateerd binnenwerk. De 3400 is meer up to date. De 5300 is in zijn algemeen een klasse hoger en biedt meer functionaliteit en vooral een fijnere bediening.

De vraag is dus wat het budget is en waar je voorkeur naar uit gaat. Ga je voor een goede, up to date body. Of ga je voor de lens die bepaalde foto's mogelijk maakt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:37

Dank je voor je snelle antwoord, oke de lens 55 / 200 is dus fijn om mee te beginnen voor de paardenfoto's. Nu hebben we snel even gekeken alle Nikon lenzen passen op alle Nikon bodies, toch? Tjonge vlgs mij moeten we nog heel wat denkwerk doen. Een lens van 18 - 105 bij de 5300 is eigenlijk niet geschikt om paarden mee te fotograveren of wel?
O ja wat is het verschil met 3 bps of 5 bps, is dat een groot verschil bv op een hindernis of oortje naar voren of oortje naar achteren? Sorry voor de vele vragen :o, en alvast weer bedankt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:53

De 18-105 is minder geschikt, de 55-200 is een fijne lens voor een fijn budget. Voor paarden zit ik meestal tussen de 150 en 200 mm, dit geeft een mooi beeld zonder vertekening. Daarnaast haal je je onderwerp mooi dichtbij. De 18-55 is verreweg het minst geschikt. Dat is meer voor steden en beginnend landschapswerk (en voor wanneer je een paard in de wei wil fotograferen met veel wei er omheen).

Niet alle lenzen passen op alle bodies. De 3000 en 5000 serie hebben geen interne motor waardoor je met lenzen op moet letten dat deze zelf een motor hebben, de genoemde lenzen hebben dit allemaal en zullen probleemloos werken.

De bps staat voor beelden per seconde. Voor actiefotografie is meer bps wenselijk, voor gewoon portretwerk is het minder van belang.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:41

Maaikemuis, weer bedankt voor je info. We gaan nog is even denken en in overleg.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:19

Toevallig twijfel ik ook over bijna dezelfde camera's als jobamara, namelijk de Nikon D3300 en de D5300. Nu las ik dat er niet heel veel verschil tussen zit, maar toch weet ik het niet zo goed. Koop toch gevoelsmatig altijd liever een wat nieuwer model. Wie kan mij advies hierover geven?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:00

De 3300 is al weer een stuk nieuwer dan de 3100. Tussen de 3300 en de 5300 zit minder verschil. De 5300 biedt net even wat meer aan gebruiksgemak en net even wat meer functies.

Beide camera's zijn goed en fijn om mee te beginnen. Wil je net wat meer luxe en heb je het er voor over, dan is de 5300 fijn. Vind je het teveel van het goede of wil je echt kijken of je het überhaupt wat vindt, dan is de 3300 ook heel fijn.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:32

Bedankt. Ik fotografeer al een tijdje (niet professioneel, gewoon van mijn eigen paarden), heb nu een Olympus E330 maar die is echt aan vervanging toe.
Zijn de extra functies van de 5300 echt dat extra geld waard of dragen deze functies verder niet bij aan de kwaliteit van de foto's?
De 5300 heeft bijvoorbeeld een meerpunts autofocus dan de 3300, maar merk je dat echt aan de foto's?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:43

Beetje gevaarlijk om aan mij te vragen, ik zou blindelings voor de 5300 gaan. De focuspunten, WiFi en het klapscherm zouden voor mij doorslag geven. Maar ik ben nog groter en meer functies gewend.

Ik kan niet in iemands portemonnee en liefhebberij kijken.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:48

Oke bedankt voor je mening. Ik zal het internet nog wat verder uitpluizen om te kijken wat de beste keuze is :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:44

Arantes, lastig he al die keuzes, suc6

Maaikemuis, zo nog is volop ah zoeken naar de 5300 en kwam weer iets tegen :o. Een AF-S dx nikkor 18-55 mm lens erbij of een AF-P dx nikkor 18-55 mm lens. Die met de AF-S lens is 50,00 euro duurder maar pfff wat is het verschil hierin nu weer :o.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:30

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:41

Bedankt voor de hulp maaike, we zijn eruit net een D5300 besteld met kit lens 18-55. Maar met kerst nog maar de 55-200 erbij kopen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:44

Ik denk dat je dochter een groot gat in de lucht springt! En met kerst nog een keer. *-:)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:50

Dat weet ik wel zeker, en ik ook eindelijk is betere kwaliteit foto's van onze paardjes. :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:25

Hallo allemaal,
Hier een echte leek!
Ik ben op zoek naar een goede camera om foto's te maken van mijn pups en volgend jaar van de veulens. Het moet dus echt een camera zijn die goed bewegende beelden scherp kan schieten zegmaar :P ook op grote afstand . Verder heb ik echt 0 verstand van camera's dus ook simpel in gebruik. Wie oh wie ?? Welke camera zou geschikt zijn voor mij...

En wat is nou het voordeel van een spiegelreflex??

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:30

Als ik jou was zou ik voor dit doel voor een leuke compactcamera gaan :) die hebben (vaak) een leuke ingebouwde zoomlens, dus dan hoef je alleen maar een camera te kopen en dan zit alles er al in :) Daar is trouwens ook een apart topic voor!

Een spiegelreflex is voor een serieuzere hobbyfotograaf of fotograaf aantrekkelijker omdat de kwaliteit wat beter is, en omdat de lenzen verwisselbaar zijn. En dan nog een aantal dingen hoor :) Alleen voor je eigen dieren fotograferen zou ik denk ik toch gaan voor een leuke compactcamera van een goed merk. Daarmee kan je echt al hele leuke plaatjes schieten! De meeste kan je ook handmatig instellen, dus als je verder wil gaan is dat een leuke opstap :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:38

Ik had al een leuke compact camera. Tenminste 6 jaar geleden was het een van de beste... helaas is deze overleden... Vandaar dat ik iets anders wil ;) Ik maak niet alleen foto's van mijn eigen dieren maar ook op alle IJslander evenementen. Vandaar dat ik iets van goede kwaliteit wil maar wel simpel zegmaar. Een kennis van mij heeft een spiegelreflex canon en daar kon ik fijne foto's mee maken. Mijn schoonmoeder heeft een pentax maar dat vind ik echt een onding. Ze gebruikt hem voor natuurfotografie.. daar is hij prima voor maar als er maar iets een klein beetje beweegt in de hele foto wazig en de instellingen zijn zooooooo inwikkelt... Ze zweert erbij maar ik vind het een rotding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:55

Ik denk dat je eerst moet gaan bedenken wat voor eisen je hebt want veel verder dan 'ik wil een doosje waar plaatjes uitkomen' kom je nu nog niet. De kans dat je met het verkeerde thuiskomt.

Wanneer je voor een spiegelreflex gaat zul je ervoor kiezen om een assortiment met lenzen aan te schaffen welke gewisseld moeten worden afhankelijk van de situatie. En je moet willen investeren in kennis en kunde van het gebruik. En dat is nu net waarom die ene camera het niet doet bij jou. Je mist de kennis en de kunde om de instellingen zo te zetten dat er geweldige platen uitkomen. Je kan natuurlijk een spiegelreflex op automaat zetten, maar dan heb je een duur apparaat waar je geen gebruinvan de mogelijkheden maakt.

Wanneer je het simpeler wilt kun je kojken naar bridge camera's. Goedkoper en simpeler. Nog simpeler woorden de compacts.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:07

Ik heb wel eens een canon 1200D in mijn handen gehad als ik het goed heb onthouden. Ik vond dat op zich een hele fijne camera alleen kan hij maar 3 beelden per seconde maken en dat is voor mij net iets te weinig... De kans dat ik dan een goed moment in de Tölt te pakken heb is heel klein :P. Hij moet een snelle reactietijd hebben. Mijn budget is zo'n 350 euro ongeveer denk ik. Ik vind fotograferen wel erg leuk alleen het is dus echt het begin en ben natuurlijk gewoon van plan me te verdiepen in de instellingen zodat ik betere foto's kan maken.
Ik zet er even een paar foto's bij zodat jullie een beetje een beeld kunnen krijgen van mijn niveau hahaahaha :')
Afbeelding
Afbeelding