[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:23

Het onderwerp scherp en de achtergrond wazig heeft te maken met je scherptediepte en diafragma, dat heeft deels te maken met je instellingen en je hebt een (ietwat) lichtsterk objectief nodig daarvoor.

De Nikon die je post is een prima body om mee te starten, tweedehands zou ik niet zo snel aanraden voor iemand die geen kennis heeft van een DSLR (er kan veel mis zijn met een body, zeker instap modellen gaan niet zo lang mee qua sluiter). Ik zou starten met de kitlens (de 18-55 zit er denk ik bij) en eerst een beetje gaan testen met je instellingen en daar kennis mee opbouwen. Daarna kun je gaan kijken naar andere gear.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:20

AssileM, ik doe zelf een hogeschool opleiding fotografie en ga nu naar mijn laatste jaar.

Mijn advies, wacht tot je school begonnen is, informeer je bij de docenten. Dat eerste jaar geraak je wss wel door met een 1200d, ergens na een paar maanden zal je wss een 50mm bij kopen, je kitlens vervangen. Dan lukt het normaal gezien perfect.

Vanaf dat je het gevoel hebt daar alles uitgehaald te hebben kijk je naar een nieuwe body, zo is het bij mij allesinds gegaan.

Ik ben gestart in mijn eerste jaar met een 600D, kitlens en een 70-200f4 (die ik voor mijn opleiding echt nooit gebruik). Na een maand ongeveer gelijk een 50mm erbij gehaald, en dan zo een half jaartje door gegaan. Daarna heb ik een 24-70f4 gekocht als nieuwe 'kitlens'. Zo zat ik met mijn glas ook oké om over te stappen naar fullframe. Half mijn 2de jaar heb ik een 6D gekocht, en nog altijd heel tevreden van.

Een statief is wel aan te raden, die heb ik gelijk mijne eerste jaar meteen gekocht, gelijk een stevige. Bij ons werd er heel hard aangeraden vanop statief te werken, zo moet je veel meer je tijd nemen en nadenken over je kader. Ook een opzet flitser heb ik na een half jaar gekocht, we kregen hier toen specifiek paar mode invul flits opdrachten voor, in mijn 2de jaar heb ik hem wel meer gebruikt.

Zoals courses zegt, de hogere opleidingen fotografie zijn wel écht niet voor iedereen weg gelegd. Wij zijn gestart met 60 in ons eerste jaar en er blijven er maar 20 over die volledig in het 3de jaar zitten nu. Daarom koop niet gelijk een dure body, start met dit model en je gaat vanzelf bijleren en aanvoelen wat je mist in je opleiding.

edit: ik heb even terug gekeken in je post en met al die tele lenzen die je bezit ga je waarschijnlijk zo goed als niets kunnen doen in je opleiding. Een fish eye die je aanhaalde gaan ze heel waarschijnlijk ook vreselijk vinden. Daarom zou ik echt gewoon wachten tot je start, nu gewoon nog wat doen met het materiaal dat je hebt, je merkt vanzelf waar je tegen aan loopt wanneer je de opleiding start.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:30

Dinsdag hebben wij onze nieuwe spiegelreflex camera in huis. Wij hebben een Canon 700D Gekocht maar nu vroeg ik mij af welke lens ik hier bij zou halen? er zit uiteraard een standaard lens bij maar ik zou graag nog een lens er bij halen voor waar ik mij wil in verdiepen. Dit zou gaan om portretfotografie en sportfotografie.

welke lens raden jullie dan aan of wat gebruiken jullie zelf? Als ik rond snuffel op internet kom ik al aantal dingen tegen maar ben zeker benieuwd naar jullie ervaring!

gr.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:49

Sport fotografie en portret fotografie vereisen allebei helaas wel echt compleet andere objectieven. Sportfotografie heeft zoom nodig waar portret meer prime is. Een leuke eerste aanvulling zou de 50mm 1.8 kunnen zijn :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:16

Courses schreef:
Sport fotografie en portret fotografie vereisen allebei helaas wel echt compleet andere objectieven. Sportfotografie heeft zoom nodig waar portret meer prime is. Een leuke eerste aanvulling zou de 50mm 1.8 kunnen zijn :)

Prima dan ga ik even kijken dankjewel ;)

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:16

Ik begrijp dat dit niet de bedoeling is van dit topic maar is er hier ook iemand met verstand van compactcamera's? (a) ik heb een vraag gesteld in het soortgelijke topic over compactcamera's maar dat wordt volgens mij niet gelezen... Zou iemand misschien daar naar mijn vraag kunnen kijken? :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:15

Helleuw people!

Omdat ik het best wel leuk vind om foto's te maken, wil ik zo langzaam aan gaan sparen voor een camera(tje) om voor de hobby te fotograferen. Nou heb ik nog niet zo heel veel verstand van camera's ( :') ) dus wil ik via deze weg wat adviezen vragen wat voor camera verstandig is om mee te beginnen, een richtprijs van de camera ect. ect.  :)
Dus, barst los  :P

Xx

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:12

Een instap DSLR :) Zit rond de 350 euro.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:38

canon d3100 is een echte aanrader! Heb hem zelf. Goeie kwaliteit en super gebruiksvriendelijk. Zit ook in de buurt van jou budget!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:14

Canon heeft geen D3100, dat is een Nikon body ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:20

Ik heb een Canon 750D met 18-135 lens die was rond de €800 dacht ik. Maakt hele mooie foto's!

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:03

Oeps bedoel nikon ja haha. Was net aan canon aan t denken dus schreefik dat perongeluk op oeps :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:22

Afbeelding
Oeps.
Was al tijden op zoek naar een 2e hands maar die zijn nog zo slecht te vinden of voor maar 200 euro minder dan de nieuw prijs. Dan maar een nieuwe :o
Denk dat ie wel snel vriendjes wordt met de 500mm lens.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:35

Oeps... _O-

Tof! :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:41

Ja nu m'n vader ook weer meer fotografeert, heb ik zijn 5DII niet meer als 2e body en sommige reizen doe ik liever niet zonder backup body.
Nu gaat de 70-200 mooi op de 1DIV bv naar Afrika over een paar weken. Groothoekje nog mee en dan eens kijken hoe alles in de handbagage gaat passen _O-

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:54

Ik kom hier ook even binnenvallen in de hoop dat iemand even met mij mee kan denken :)

Helaas is mijn volledige set van mij ontvreemd door een handige harrie...omdat ik een vakantie in Schotland voor de boeg heb wil ik toch eigenlijk wel snel vervanging voor max €1000 :o

Maar dan de vraag...wat...

3 jaar geleden ben ik begonnen met de Nikon D3200. Qua body was ik heel tevreden, vond het compacte formaat en beperkte gewicht heel fijn tov andere camera's die ik vast gehad heb.

Allereerst heb ik natuurlijk de optie om toch over te stappen op Canon. Opzich was ik heel tevreden met Nikon, enige nadeel dat ik merkte is dat lenzen over het algemeen duurder zijn dan bij Canon.

Mijn 2e overweging: overstappen op een ouder model, occasion FF. Voor nu heeft dit voor mij geen toegevoegde waarde. Ik denk dat ik mijn kleine ergenissen nu ook voor een groot deel kan oplossen door te upgraden in glas.

Aan de ene kant denk ik: ik koop voor een relatief prikkie een D3200 occasion terug. Maar, de hogere series zijn inmiddels ook betaalbaarder geworden.
Zou bijv een D3300, D5200 of weinig gebruikte D300 significant iets toevoegen?

Qua lenzen had ik een kitlens, Nikkor 50mm 1.8 en Nikkor 70-300mm en dat was leuk :)
Natuurreizen, paardjes en mee op stedentrips.

Ik heb wel ervaring met MP maar nu ik dit hele circus heb meegemaakt wil ik echt facturen hebben, dus ik koop liever een occasion via een winkel.

Ik ben benieuwd wat jullie als advies hebben.
Iets out of the box is ook van harte welkom :)

Even ter aanvulling op objectieven gebied om een indruk te geven van m'n ideeën:
Ik zat al een poos te azen op een 17-55 2.8 omdat ik mijn kitlens qua bereik perfect vind, maar ik toch de beperkingen duidelijk merk. Qua zoomlens zou ik toch tzt de overgang willen maken naar een 70-200 f4, 2.8 is me te duur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:12

Canon versus Nikon is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je dik tevreden bent met hoe de Nikon in de hand ligt en te bedienen is, zou ik gewoon bij Nikon blijven.

Ga zo hoog in de range zitten als je budget toelaat. Zeker als occasion (via de winkel vaak met garantie) een optie voor je is, zoek dan een set bij elkaar die je graag wil en doe daar geen consessies op! Ik zou eerder een kleinere set nemen dan inleveren op kwaliteit van lenzen of een "lagere" body, maar dat is dan weer mijn opvatting.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:29

Bedankt! Mijn gevoel zegt gewoon bij Nikon blijven. Is ook bekend voor me dus dat scheelt toch weer...

Ik hoef inderdaad niet direct een volledige set terug. De telelens gebruikte ik sowieso eigenlijk te weinig :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:32

MariekeS_ schreef:
Bedankt! Mijn gevoel zegt gewoon bij Nikon blijven. Is ook bekend voor me dus dat scheelt toch weer...

Ik hoef inderdaad niet direct een volledige set terug. De telelens gebruikte ik sowieso eigenlijk te weinig :o

Dan zou ik, afgaand op je bericht, een body uit het hoge(re) segement nemen, met die f2.8 lens die je beschreef. Heb je dan nog over, zou je kunnen kijken voor een flitser of andere, passende accesoires.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:38

Je zou kunnen kijken naar de D7100 (of iets dergelijks uit de 7000 range). Die geeft je veel meer dan de 3000 serie. Er zijn ook mooie tweedehands FF bodies te koop alleen zit je dan met gewicht. Vaak zijn die een stukje zwaarder.

Qua lenzen ga ik met ikke mee. Ga gelijk voor kwaliteit wanneer het budget het toelaat. Ga eens kijken naar een tweedehands 70-200 f4 (hij is fantastisch). En bedenk wat je wilt doen en baseer daar je keuze op.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:05

Aardig was bladzijdes doorgelezen, maar het blijft lastig kiezen.
Ik heb nu nog een simpele Canon 1000-D met een Canon 55-250 lens.
Nu wil ik graag verder met fotografie en wil daarom een nieuwe camera aanschaffen.
Zou deze vooral gebruiken voor productfotografie, portret en af en toe rij-foto's.

Wat voor camera zouden jullie aanschaffen. Wil best meer betalen. Wil geen instapmodel meer hebben. Zat zelf naar een Canon 80-D te kijken of een Canon Mark III. Die laatste is alleen een beetje duur haha. Zit er nog iets tussen in?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:09

De 6 of 7d zitten er nog tussen.
De 80d en 7d is crop, de 6d en mIII fullframe.
Denk bij een overgang naar fullframe aan of je lenzen geschikt zijn (voor canon lenzen; ef lenzen passen op crop en ff, ef-s lenzen passen niet op ff).

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:17

Wanneer zou je fullframe echt nodig hebben?
Vraag me af je echt verschil gaat zien bij portret-productfoto's.
De 7-D is volgens mij wat ouder en heeft ook geen WI-FI mogelijkheden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:18

haf2008 schreef:
Wanneer zou je fullframe echt nodig hebben?
Vraag me af je echt verschil gaat zien bij portret-productfoto's.
De 7-D is volgens mij wat ouder en heeft ook geen WI-FI mogelijkheden.

7D II heeft dat wel (opvolger van de 7D)

Als je met een crop-camera op het randje van je mogelijkheden zit, gaat een FF nog een paar stappen verder.
Algemene produktfotografie gaat prima met een crop maar als je echt details zeer sterk uit wil gaan vergroten (achteraf), dan zou een FF wellicht net dat stapje meer kunnen bieden.

Overigens zou ik bij de 6D wel heel goed vergelijken of FF opweegt. Qua specs is ie minder dan de 7D en de 7D II, behalve dat ie FF is.
Wil je serieus FF dan zul je toch voor de 5D III (prijzen goed monitoren!!) of als je het kunt betalen de 5D IV moeten gaan.
Goed zoeken wil je op dit moment ook wel aan een 1D X helpen (occasion) voor de prijs van een 5D III.
Het is ook maar wat je uiteindelijk wil en hoeveel je kan en wil betalen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:06

Even een terugkoppeling: ik ben inmiddels helemaal happy met m'n nieuwe set.
Het is een nieuwe D5200 geworden (in de aanbieding nog een slag goedkoper dan een D7100 occasion) en een Nikon 17-55 2.8 occasion erop.
Heb nu echt al heel wat meer camera in m'n handen, helemaal happy en bedankt voor het advies! <3