[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:47

Bokkers, help?!

Ik ben al een tijdje in het bezit van de Nikon D90, heerlijk toestel.
Nu heb ik toen ook een boek gekregen, genaamd: Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D90 en D80.
Heb het erg druk gehad en dus niet meer aan dat boek toegekomen. Nu vanavond me even lekker op de bank genesteld, met het boek erbij.
Zit even bij de lenzen te kijken, en tot mijn grote verbasing kom ik de volgende tekst tegen:
'De keus is beperkt omdat enkele lenzen niet automatisch kunnen scherpstellen op uw D90, vanwege het ontbreken van de motor in de camera'
:= :=
Nouja, ik dacht 'typfoutje, zal wel D80 moeten staan'. Ben dus lekker verder gaan lezen, waarnaa ik de volgende tekst tegen kom: Let er bij aankoop altijd op dat ze geschikt zijn voor uw D90. Z moeten een interne autofocusmotor hebben.

Beweren ze nou dat de D90 helemaal geen autofocus in de body heeft zitten? Daar heb ik dat ding op uitgezocht, zodat ik niet zulke dure lenzen (de AF-S lenzen) hoefte te kopen.... Wat is dit nou?! :') Hij heeft toch gewoon een autofocus in de body?! Staat zelfs op m'n camera :+ ... Help?
Maar ehm.. is dit boek nu nog eigenlijk wel te vertrouwen? :') hoe weet ik nou of de andere informatie wel klopt? :D

tesseke

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:24

Ik dacht toch ook dat de D90 een autofocus in de body heeft zitten en daardoor alle lenzen kan hebben. Daarom dat die ook duurder is in vergelijking met de D5000 en de D3100.
Misschien is naar de bib voor een ander boek? :-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:30

Hmm even een vraagje wbt filmen op de D5000.

Vind het ook wel eens leuk als mn moeder dan mn foto's maakt van springen, dat ze een rondje filmt...alleen, de filmpjes zijn echt overbelicht..
Iemand enig idee of dit te maken kan hebben met de ISO?
Ik heb geen verstand van filmen en het hoeven echt geen geweldige kwaliteit filmpjes te zijn hoor, maar bijv het filmen van een rondje springen is echt overbelicht.

Iemand daar verstand van oid? heb er nog niet echt mee gesleuteld eigs.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:44

@Melanie: Ik had inderdaad hetzelfde met mijn D5000! Alleen heb ik gefilmd in het Circustheater (was toegestaan :P) en dacht dat het aan de belichting op het podium lag...

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:45

Nikki__ schreef:
Bokkers, help?!

Ik ben al een tijdje in het bezit van de Nikon D90, heerlijk toestel.
Nu heb ik toen ook een boek gekregen, genaamd: Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D90 en D80.
Heb het erg druk gehad en dus niet meer aan dat boek toegekomen. Nu vanavond me even lekker op de bank genesteld, met het boek erbij.
Zit even bij de lenzen te kijken, en tot mijn grote verbasing kom ik de volgende tekst tegen:
'De keus is beperkt omdat enkele lenzen niet automatisch kunnen scherpstellen op uw D90, vanwege het ontbreken van de motor in de camera'
:= :=
Nouja, ik dacht 'typfoutje, zal wel D80 moeten staan'. Ben dus lekker verder gaan lezen, waarnaa ik de volgende tekst tegen kom: Let er bij aankoop altijd op dat ze geschikt zijn voor uw D90. Z moeten een interne autofocusmotor hebben.

Beweren ze nou dat de D90 helemaal geen autofocus in de body heeft zitten? Daar heb ik dat ding op uitgezocht, zodat ik niet zulke dure lenzen (de AF-S lenzen) hoefte te kopen.... Wat is dit nou?! :') Hij heeft toch gewoon een autofocus in de body?! Staat zelfs op m'n camera :+ ... Help?
Maar ehm.. is dit boek nu nog eigenlijk wel te vertrouwen? :') hoe weet ik nou of de andere informatie wel klopt? :D

Boek is fout volgens wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D90
wikipedia schreef:
Unlike less expensive models such as the D40, D60, D3000 and D5000, the D90 has a high resolution rear LCD screen, as well as a built in autofocus motor, which means that all Nikon F-mount autofocus-lenses (except two for the rare Nikon F3AF) can be used in autofocus mode.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:07

Ilse_C schreef:
@Melanie: Ik had inderdaad hetzelfde met mijn D5000! Alleen heb ik gefilmd in het Circustheater (was toegestaan :P) en dacht dat het aan de belichting op het podium lag...

Hmm apart, ik filmde gewoon in de weide gister met een klein beetje gezonde zon :+

Maar vorige keer filmen waren ze ook wel licht maar gewoon netjes, maar nu zie ik echt bijna niks meer...

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:18

Ik heb een vraagje.
Zou er nog interesse zijn in een oude analoge SLR camera? Het is een Ricoh KR-10, met een 50 mm lens. Ik heb www.secondhandcamera.nl al gemaild. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:48

tsjonge jonge,... 221 pagina´s doorlezen is nogal wat.. dus ik stel mijn brutale vraag gewoon hier.
dus voor het geval het al eerder gezegd is.. mijn excuses

ik zit te twijfelen een spiegelreflex aan te schaffen.
en dan vooral voor paarden foto´s. alleen ben ik geen fotograaftalent haha.
ben wel handig met computers en ingewikkelde apparaten.. dus denk wel dat ik dat snel onder de knie heb.. maar het foto´s maken zal nog ff oefenen worden.
daarnaast wil ik uiteraard graag zelf op de foto.. dus als ik hem instel.. moet het daarna makelijk te gebruiken zijn.

welke spiegelreflex raden jullie mijn aan?
mijn budget wat er stond gaat niet lukken haha

maar was aan het sneupen
de Canon EOS 550D
Canon EOS 500D + EF-S 18-55 IS
Nikon D3100

is 1 van deze 3 wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:58

Ik begrijp dat je een klein budget hebt en graag paarden wil fotograferen? Dan zou ik gewoon gaan voor een goedkopere spiegelreflexcamera en daar direct een telelens bij aanschaffen (bijvoorbeeld 55-200, 55-250, 75-300 oid).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:12

en waar moet ik dan aan denken?. wat zijn goedkope merken die wel goed bevallen.
ik hoef geen profesioneel fotograag te worden.. maar wil gewoon mooie foto´s hebben voor in een lijstje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:40

Ach, goedkope merken zijn er niet echt, maar je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Canon 1000D ipv 550D of 500D. Dan blijft er wat meer geld over voor objectieven ;)

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:25

Heeft iemand voorbeeldfoto's van de Fujifilm Finepix S1800 & dan vooral aktiefoto's(Het liefst rennende paarden)? :o

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:02

Nou , ik zal dan ook maar mijn vraag stellen :=

Ik wil al een tijdje een spiegelreflex kopen maar dat wordt dan mn eerste.
Ik kan sowieso wel hulp krijgen van een familielid die veel ervaring heeft , maar dan moet ik uiteraard wel eerst een camera hebben :P
Dus welke camera zou de beste beginnerscamera zijn?
Ik wil (bewegende) paarden op de foto zetten , huisdieren en mensen.
Ik ben geen professional met camera's , maar als ik het doorheb weet ik het wel :j
Budget is niet heel hoog , en ik wil liever meteen een goede camera zonder een aparte lens hoeven te kopen.
Alvast bedankt! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:06

Hier nog 1,

De vorige keer (2jr geleden) toch gekozen voor een compact camera (fujifilm finepix s1000)
Maar daar kreeg ik toch niet de foto's van die ik verwachtte.

Nu wil ik aan een spiegel reflex gaan denken, omdat die veel sneller schieten als een compact. (actie foto)
Heb genoeg budget, maar was niet van plan meer dan 300 uit te geven.
Het mag als het een duurdere camera is, evt ook 2e hands (izgs) zijn.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:47

Ikke zoek juist een cmpact die tegen een stootje kan.
Mijn olympus is overleden...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:49

Die van mij is super, maar het batterijklepje is 'stuk' Er mist een pinnetje, en daardoor heb je een halve mm speling onder de batterij, oke, het maakt niets uit,en de cam doet het prima.
Maar voor mij een mooi excuus om hem op internet te zetten voor 75e en een andere te kopen.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:42

Ik heb een probleempje, mijn camera wil niet meer op het onderwerp scherpstellen wat ik scherp wil hebben. Ik heb dit met al mijn lenzen (70-300, 70-200, 55-250, 18-55). Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn ? Ik heb een Canon 1000D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:52

Kido schreef:

Als je een fototoestel wilt die tegen een echt stootje (of serieuze stoot) kan, moet je eens kijken naar de µ serie van Olympus. Deze kan je laten vallen, op gaan staan en onder water gebruiken.

Mijn vriend heeft deze ook er wordt eigenlijk niet echt zachtjes mee omgegaan.
Die van hem is nu 5 jaar oud, maar het enige naadeel is dat die erg trekt slecht met flitser (vind ik persoonlijk).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:59

horsieslii schreef:
Ik heb een probleempje, mijn camera wil niet meer op het onderwerp scherpstellen wat ik scherp wil hebben. Ik heb dit met al mijn lenzen (70-300, 70-200, 55-250, 18-55). Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn ? Ik heb een Canon 1000D

Staat de AF wel aan? Misschien omgezet en staat hij nu op MF?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:26

tesseke schreef:
Kido schreef:

Als je een fototoestel wilt die tegen een echt stootje (of serieuze stoot) kan, moet je eens kijken naar de µ serie van Olympus. Deze kan je laten vallen, op gaan staan en onder water gebruiken.

Mijn vriend heeft deze ook er wordt eigenlijk niet echt zachtjes mee omgegaan.
Die van hem is nu 5 jaar oud, maar het enige naadeel is dat die erg trekt slecht met flitser (vind ik persoonlijk).

Ik had zo n olympus u geval ;)
En die is dus na een klein valletje stuk nou is hij de afgelopen vier jaar wel erg vaaaak gevallen dat scheelt mischien wel :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:25

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:40

Ik vind het ook wat veel om door te lezen, dus stel mijn vragen ook maar gewoon :D

Wij zoeken een DSRL camera. Eentje die makkelijk is voor beginners. Het liefst niet mega duur. Snap dat zulke camera's al gauw een hoop geld kosten, maar het moet niet over de top :)
Het belangrijkste is: Dat we onze baby straks mooi op de foto krijgen. Portret, badfoto's, in bed etc.
Daarnaast is het leuk als de camera ook bewegende beelden netjes op de foto krijgt. Van mijn paard enzo!

Nu hebben wij er totaal geen verstand van, en de camera hoeft niet meteen gekocht te worden, vandaar dat we ons even oriënteren.
Ingebouwde flitser is wel makkelijk, en beeldstabilisatie op de lenzen ook.
Wlke camera raden jullie aan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:43

Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een spiegelreflex.
Heb nu een gewone digitale Panasonic Lumix DMC-FZ8 maar wil toch een betere.

Ben nu aan het rondkijken welke ik precies wil.
Heb wel besloten voor een Canon te gaan.

Heb niet een super hoog budjet, zit nu op maximaal 400 euro.
Voor een betere lens ga ik daarna sparen, eerst neem ik alleen een camera met de standaard lens.

Zat zelf te denken aan de Canon EOS 400d. Wie heeft hier ervaring mee?
Of kan ik beter voor een ander type gaan en zoja, welke?

Hij is bedoelt voor -als eerste- hobbyfotografie, wil misschien wel -mocht ik het goed onder de knie hebben- op concoursen fotograferen.
Bij mij thuis is hij echt voor de dieren bedoelt, honden/katten/paarden, dus bewegend.

Zag dat er ook een 400d Body was. Wat is het verschil met de 'gewone' 400d?
En zijn er meer dingen waar ik op moet letten?
Want las dat je dan degene moet hebben waar IS achter staat? (Image stabilisiser)

:D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:52

Even iets: ik dacht dat bol.com altijd goedkoper was, maar kwam er net achter dat de camera die ik wil kopen als pakket met 2 lenzen in de winkel 110 euro goedkoper is!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:59

Megansk schreef:
Zat zelf te denken aan de Canon EOS 400d. Wie heeft hier ervaring mee?
Of kan ik beter voor een ander type gaan en zoja, welke?

Canon 400D wordt (normaal gezien) niet meer nieuw verkocht. Het "nieuwe" broertje is de 500D. (Volgende geldt ook voor Nell_:) Je kan ook eens kijken voor de 1000D, die is een stukje goedkoper en ook een prima instapmodel. Van de kitlens die er meestal bijzit, de 18-55, wil je inderdaad de versie met IS (Image Stabilizer) hebben en niet die zonder. Nell_, als je veel portretten wilt maken, kan je er ook een zoomlens bijnemen. De 55-250 is een prima zoomlens en wordt ook als pakketjes verkocht met de 1000D en 500D (al dan niet met de 18-55 IS er ook bij).