[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:22

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:48

*Waait binnen in topic, en hoopt dat zij welkom is.
@ Marlies: Mooie scherpe foto's, maar i kvind ze wat flets en donker overkomen... Misschien nabewerkign o.i.d.? Naja, ik heb er ook niet veel verstand van hoor Tong uitsteken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:51

Donker..je bent niet de eerste die dat zegt...Bloos
En dat terwijl ik ze juist wat donkerder heb gemaakt omdat ik ze te licht vond..Clown

Edit:

Deze had ik ook nog...is die ook te donker?

Afbeelding

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:18

Ze zien er helemaal niet gek uit hoor. Dit soort foto's krijg je nu eenmaal als je tegenlicht opnames maakt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:12

traan_beauty schreef:
Ik heb even een vraagje over mijn Kodak EasyShare C643 Knipoog (gewone huis-tuin-keuken-camera)

Kan ik met mijn camera, de achtergrond vervagen en écht iets op de voorgrond zetten? Ik heb de handleiding gelezen (alleen maar Engels,Frans en duits dus Nagelbijten / Gniffelen ) maar daar kan ik het niet in vinden of ik kan heb het niet begrepen. Als ik gewoon ''focus'' dan word ''het'' punt wel heel scherp, maar de achtergrond krijg ik niet wazig(er).

Kan iemand mij helpen?

Iemand Bloos ?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:15

Doordat je sensor slechts 5.760x4.290mm groot is heb je te maken met een 6x cropfactor en dat is dus een objectief van 6 tot 18mm branpuntafstand. Objectieven met zo'n klein brandpunt hebben een erg grote schrerptediepte. Als je hem op 18mm zet en het diafragma volledig open, normaal de stand dat je scherptediepte het kleinst is die bij een dergelijk objectief nog steeds erg groot. een resultaat zoals bij de spiegelreflexen is dan onmogelijk.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:53

Oké, bedankt Haha!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:39

traan_beauty schreef:
Oké, bedankt Haha!

Je kan evt. wel nabewerken met de Blur-tool Lachen

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:39

*komt ook even binnestappen zeg.
Hoi Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:46

Frozenstar schreef:
traan_beauty schreef:
Oké, bedankt Haha!

Ja, dat is echt een super handig dingetje. Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:58

Even een vraag voor de macro-kenners. Vork

Wat is een ganbare betaalbare macro lens, waarbij je mooie macro foto's kunt maken van bloemen en insecten?
Ik zoek geen lens die elk haartje laat tonen, want die zijn veel te duur, maar waarbij ik op een lichte afstand een mooie macro foto kan nemen.
Ben in het bezit van een nikon D50 met een 18-55mm lens en een 55-200 mm lens, als je daar wat aan hebt.
Ben niet een 100% macro kenner, integendeel, dus ik heb een beetje hulp nodig Tong uitsteken

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:28

Heb sinds een paar dagen nieuw sd kaartje bij bol.com gekocht. Zolang het kaartje in de camera zit werkt hij prima, maar op de pc word het kaartje genegeerd en ken ik dus geen bestanden overzetten, ook niet op de pc van een vriendin. hebben jullie een idee wat er met het kaartje kan zijn?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:53

@smoetjoew, een mooi en goedkoop setje:
Een Nikkor 50 f1.8 + setje tussenringen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:28

Frozenstar schreef:
traan_beauty schreef:
Oké, bedankt Haha!

Heb er nog nooit van gehoord Bloos
Is het iets dat je kunt downloaden?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:41

De Blur-tool is een 'tool/functie' in bewerkingsprogramma's als Photoshop, Paint Shop Pro, enz. Knipoog

Die zul je dan wel moeten hebben ja, maar die moet je betalen of downloaden d.m.v. een 30-days-trial.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:20

Sander_ schreef:
De Blur-tool is een 'tool/functie' in bewerkingsprogramma's als Photoshop, Paint Shop Pro, enz. Knipoog

Die zul je dan wel moeten hebben ja, maar die moet je betalen of downloaden d.m.v. een 30-days-trial.

Oké, ik heb wel paint shop pro dus dat komt mooi uit.

Ik ga het wel even proberen Vork

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:35

JW18 schreef:
@smoetjoew, een mooi en goedkoop setje:
Een Nikkor 50 f1.8 + setje tussenringen.

Hoe werken tussenringen nou eigenlijk? Van alles wat bij een camera hoort weet ik de werking ongeveer wel, bijna alle functies, assecoires (?) en alles, alleen tussenringen heb ik nog nooit veel over gelezen. Kan je ze uitleggen? Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:36

Tussenringen.

Een leuke en goedkope oplossing om je met macrofotografie bezig te houden zijn tussenringen.
Een tussenring is niets anders dan een opvulstuk tussen de lens en je camera.

Daardoor wordt de afstand van lens tot sensor groter. Dit heeft tot gevolg dat je voor het
scherpstellen veel dichterbij kunt komen. En automatisch wordt je onderwerp dan ook veel groter
in beeld gebracht.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:53

Ah, super! De Canon 50mm F1.8 staat in bestelling voor me, vooral als portretlens, want daar wil ik me meer op gaan richten.. Maar wil ook wel erg graag meer macrofoto's gaan maken, en dat kan dan dus wel erg makkelijk..

Het lijkt me dat tussenringen dan niet heel duur zijn, als er verder geen bijzondere dingen aan te pas komen, behalve wat metaal (??)?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:59

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:11

Senkjoe! Ga eens even kijken, en als mijn geld-verzameling weer eens wat is aangevuld (heb gisteren ook al een externe harddisk gekocht, en dat tikt allemaal lekker aan Knipoog ) vast wel een setje kopen!

[Edit] Oeh, dat klinkt wel goed, een vergroting van meer dan 1:1 met die tussenringen die daar staan.. Dat vind ik echt wel wat! Neemt de lichtsterkte wel af van je lens want dat kan ik nergens vinden? Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:20

idd. Ik ben ook van plan om die tzt. op eosdigitaal.nl (ben ik regelmatig te vinden) te kopen. Daar hebben ze een mooie aanbieding.Een setje van 3 tussenringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:21

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:35

Er bestaan 2 soorten tussenringen. De eenvoudigste soort zijn gewoon een aantal tubussen met aan voor en achterkant een koppeling met je toestel. Deze geven niet autimatisch instellingen door dus diafragma ed. moet je met de hand instellen en die gaat ook niet automatisch op de juiste waarde als je de foto maakt. Deze zijn niet duur, want het zij simpele dingetjes. Wil je nog dichterbij komen dan bestaat er ook nog een apparaat met een balg die een nog verdere vergroting geeft. De duurdere tussenringen geven alle funkties aan het objectief door en daarmee kun je zelfs automatisch scherp stellen. Die zij dus aardig wat duurder. Kijk bij het aanschaffen dus wel welke je precies koopt en of je dat wel wilt.

Naarmate een objectief verder van de sensor af komt en je dus meer tussenringen of een balg ertussen zet, neemt ook de lichtopbrengst af. Nu heb je daar geen problemen mee als je je interne belichtingsmeter van je camera gebruikt, want die meet alleen het licht zoals dat op de sensor komt. Wil je dat met een externe belichtingsmeter meten dan zul je die uitkomst moeten aanpassen. De formule hiervoor is (M+1)². M is de afbeeldingsmaatstaf ofwel het aantal malen dat een voorwerp groter op je sensor wordt afgebeeld als dat die in werkelijkheid is.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:10

Ik had een vraagje ik denk ik zet het hier maar neer want hier zitten veel kenners Knipoog Ik zit er over te denken om een nieuwe camera te kopen . Wat voor merk, type enz raden jullie mij aan?