[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 00:17

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:46

XUlyssesX schreef:
Hallo

is hier ook iemand met verstand van canon lensen?

hier 2 lenzen waar ik tussen twijfel de prijs is vrijwel bijna gelijk dus daar hoeft de keuze niet om voorbij te gaan
de lens gaat gebruikt worden voor de paardensport fotografie

op een Canon EOS 40 D

optie 1.. met image stimilizer
http://www.camera.nl/view_product.php?p ... prod=Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM ( Nederlands)

optie 2
een L serie lens
http://www.camera.nl/view_product.php?p ... prod=Canon EF 70-200/4.0 L USM ( Nederlands)

Das een hele moeilijke.
Beide objectieven zijn nl goed. Van de 70-300 wordt weleens gezegd dat die eigenlijk de aanduiding L ook zou moeten hebben en dat is ook eigenlijk zo. De 70-300 is het enige Canon objectief die UD lenselementen heeft van een bijzondere soort glas waardoor bepaalde lensfouten worden gecorrigeerd. Alle andere objectieven van Canon die dat hebben, hebben de aanduiding L. De 70-300 heeft tevens een Image stabilizer die de genoemde 70-200 niet heeft. Die is wel te krijgen met IS maar is dan weer duurder. Voordeel van de 70-200 is dat die over het hele bereik van 70-200mm een diafragma heeft van 4.0 en de 70-300 heeft bij grotere tele een diafragma van 5,6. De 70-200 is dus wat lichtsterker. De scherpste is zonder meer de 70-200, maar dan moet je wel heel goed kijken, want de 70-300 is ook erg goed. Als je per se met een wit objectief wilt rondlopen moet je de 70-200 nemen. Als de lichtsterkte (voor binnenopnamen beter ) moet je ook de 70-200 nemen. Voordeel van de 70-300 zijn natuurlijk de IS waardoor je 2 stops winst hebt bij het voorkomen van beweging van je camera. En hij heeft iets meer tele. Je moet voor jezelf te rade gaan wat voor jou het belangrijkste is. Om de beweging van een paard te bevriezen heb je meer aan meer lichtsterkte dan aan de IS. De IS is alleen om de beweging,trillen, van de camera tegen te gaan, niet om beweging van het onderwerrp te brvriezen. En van de 70-200 ben je zeker dat je een van de vier scherpste zoomobjectieven hebt die er uberhaupt te koop zijn. De andere 3 zijn: de 70-200 4.0 IS, de 70-200 2,8 en de 70-200 2.8 IS.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:34

Ik wil jullie even bedanken voor jullie hulp Haha!

Ik ben nu in het bezit van een 75-300 en 50 mm 1.8 van Canon Haha!

Ben er erg blij mee Haha!!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:34

@Kokomo

harstikke bedankt!!

ik ga er nog even goed over na denken
ik neig iets meer naar het L objectief

Laura_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:03

Kan iemand mij informatie geven over de volgende lens: Lens Canon EF 75-300 - 1:4-5.6

Is dit een goede lens? Biedt hij veel meer mogelijkheden als de standaart kitlens die bij de canon 400D zit?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:08

Laura_89 schreef:
Kan iemand mij informatie geven over de volgende lens: Lens Canon EF 75-300 - 1:4-5.6

Is dit een goede lens? Biedt hij veel meer mogelijkheden als de standaart kitlens die bij de canon 400D zit?

Ik heb deze lens, vind het een heel fijn exemplaar!
Zijn deze foto's mee gemaakt Lachen

viewtopic.php?f=10&t=821865&hilit=
Op mijn site staan ook enkele foto's gemaakt met deze lens Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:05

Laura_89 schreef:

Die heb ik ook (al is hij nu kapot) en op zich een fijne lens. Ik zou wel de USM-versie nemen. Ik heb zonder en vond hem vaak net te langzaam Bloos

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:15

Ik heb mijn Nikon D80 nog niet zo lang (maandje of 2-3), maar ben helemaal weg van fotografie. Ben nu al aan het zoeken naar een nieuwe lens met andere mogelijkheden, ik mis namelijk met sportfotografie het een en ander aan scherpte en heb er niet zo'n grote macro op zitten (hoe zeg je dat eigenlijk 'correct', de macrofunctie? Als ik er met anderen over begin snappen ze niet waar ik het over heb. Wil niet voor gek staan in de winkel Clown)
Heb nu een Tamron 18-200 mm f 3.5 - 6.4.
Voor sportfotografie heb je neem ik aan een zware lens nodig die veel licht kan vangen en een zo groot mogelijk diafragma heeft? Wat voor een lenzen vallen in deze categorie voor de Nikon D80? (Merk maakt op zich niet zo veel uit, mits kwalitatief goed natuurlijk!) Ben bang dat deze lenzen nogal prijzig zijn. Waar moet ik dan aan denken?

Voor de macro-fotografie. Wat is dan een betere keuze: Tussenringen of een aparte lens? Moet je met tussenringen rekening houden met abbaratie (zo heet dat toch? of kraam ik nu onzin uit Bloos ). En voor beide alternatieven geldt de vraag: Waar moet ik naar op zoek? Wat geeft aan hoe groot de macro is? Waar bijvoorbeeld staat '1:3' ?

Veel vragen, ik weet het. Ben ook zeker niet van plan twee lenzen te gaan kopen, voor wie dacht dat ik de loterij gewonnen heb Clown. Ik probeer me een beetje te orienteren, that's all.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:35

GuitarLove schreef:
Ik heb mijn Nikon D80 nog niet zo lang (maandje of 2-3), maar ben helemaal weg van fotografie. Ben nu al aan het zoeken naar een nieuwe lens met andere mogelijkheden, ik mis namelijk met sportfotografie het een en ander aan scherpte en heb er niet zo'n grote macro op zitten (hoe zeg je dat eigenlijk 'correct', de macrofunctie? Als ik er met anderen over begin snappen ze niet waar ik het over heb. Wil niet voor gek staan in de winkel Clown)
Heb nu een Tamron 18-200 mm f 3.5 - 6.4.
Voor sportfotografie heb je neem ik aan een zware lens nodig die veel licht kan vangen en een zo groot mogelijk diafragma heeft? Wat voor een lenzen vallen in deze categorie voor de Nikon D80? (Merk maakt op zich niet zo veel uit, mits kwalitatief goed natuurlijk!) Ben bang dat deze lenzen nogal prijzig zijn. Waar moet ik dan aan denken?

Voor de macro-fotografie. Wat is dan een betere keuze: Tussenringen of een aparte lens? Moet je met tussenringen rekening houden met abbaratie (zo heet dat toch? of kraam ik nu onzin uit Bloos ). En voor beide alternatieven geldt de vraag: Waar moet ik naar op zoek? Wat geeft aan hoe groot de macro is? Waar bijvoorbeeld staat '1:3' ?

Veel vragen, ik weet het. Ben ook zeker niet van plan twee lenzen te gaan kopen, voor wie dacht dat ik de loterij gewonnen heb Clown. Ik probeer me een beetje te orienteren, that's all.

Voor sportfotografie is een 70-200mm met diafragma 2.8 het meest ideale objectief. Nikon heeft er zelf een die echt behoorlijk prijzig is, maar een van bijna dezelfde kwaliteit is er van Sigma nl. de 70-200mm F/2.8 EX DG Macro New. Ook altijd nog flink wat geld, maar je ziet ze af en toe ook 2e hands.
Voor macro zijn er een scala aan objectieven waarvan de objectieven van rond de 100mm erg populair. Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit welk merk je daarvan koopt, want ze ontlopen elkaar niet zo veel in kwaliteit. Deze objectieven gaan tot een bereik van 1:1.
Die 1:1 en 1:3 duid de vergrotingsmaatstaf aan. 1:3 wil zeggen dat het onderwerp 3x verkleind wordt weergegeven op je sensor. Zou je bv een beestje van 6 cm fotograferen komt die als 2cm op je sensor. Je sensor heeft een formaat van 15,8x23,6mm, dus in het voorbeeld zou zo'n beest beeldvullend in beeld komen. Nu zijn er officieel grenzen wanneer we een foto een macrofoto en wanneer een microfoto noemen. Officieel is een foto tot 1:1 een close-up als je erg dichtbij komt. Van 1:1 tot 5:1 noemen we Macro en kleiner dan 5:1 noemen we microfotografie. Dus bij echte macro wordt een onderwerp meestal vergroot. Als die bv. 8mm in werkelijkheid is en je fotografeerd hem op 16mm op je sensor is dat een 2:1 opname en dus echte macro. Erg vaak wordt dus tegenwoordig de naam macro verkeerd gebruikt. De meeste speciale macro objectieven gaan tot een vergroting van 1:1, dus geen vergroting maar precies levensgroot, precies waar het macrobereik begint. Wel kun je die macroobjectieven heel goed gebruiken samen met tussenringen. Dan wordt het wel echte macro. Tussenringen kun je ook gebruiken met gewone objectieven. Er vindt geen ankele abberatie door de tussenringen plaats want er zit geen lens in die tussenringen. Wel kan het zijn dat er objectieven niet zo goed presteren op die korte afstand en dus minder scherpzijn doordat ze daar niet voor geconstrueerd zijn. Een andere mogelijkheid zijn voorzetlenzen. Je hebt zelfs setjes van 5 close-up lenzen waarmee je behoorlijk dicht op je onderwerp kunt komen en waarmee je soms ook echte macro kunt maken. Daarnaast heb je nog een balg die je tussen je camera en het objectief kunt zetten, en die werkt net als tussenringen, maar dan wat extremer. Sommige balgapparaten kunnen tot wel 25 cm. worden uitgetrokken en daarmee kun je dus vaak kleiner dan macro. Wel is het dan het beste speciale objectieven te gebruiken, bv een macroobjectief is daar beter geschikt voor dan een gewoon objectief. Met de speciale macroobjectieven kun je overigens ook gewone foto's maken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:37

De Sigma 70-200 lens waar Kokomo het over heeft is voor een mooie prijs te vinden op Marktplaats. Ik ben daar ook aan het kijken voor die lens, maar dan voor een Canon camera.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:44

Heel erg bedankt Kokomo OK dan! Nou weet ik tenminste waar ik naar moet zoeken! Onwijs duidelijke uitleg. Lachen

Mag ik trouwens vragen waar 'EX' en 'DG' voor staat? Ik ben namelijk rond aan het kijken op marktplaats en ik zie zoveel termen voorbijkomen! Ook dingen als 'HSM' en 'APO', wat wordt daar precies mee bedoelt?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:41

Afkortingen worden gebruikt om aan te geven wat de bijzondere aspecten van een bepaalde lens zijn. Iedere lensfabrikant gebruikt zo z’n eigen afkortingen om bijzonderheden aan te duiden.

Een aantal afkortingen zijn natuurlijk universeel, zoals AF (auto focus) en MF (manual focus)

Hieronder vinden jullie een verklaring van alle afkortingen die door lensfabrikanten gebruikt worden.

Verklaring van de afkortingen gebruikt door CANON

EF = Enhanced Focus (benaming voor de bajonet die alle Canon EOS camera’s gebruiken)
EF-S = benaming voor een lens die speciaal ontwikkeld is voor het kleiner formaat APS-C sensor (bijv. EOS 300D / 350D) Deze lens kan alleen gebruikt worden op body’s met EF-s fitting
USM = Ultra Sonic Motor (een AF-motor die ultrasone geluidsgolven gebruikt met als resultaat een razendsnelle, fluisterstille en zeer nauwkeurige autofocus)
IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
ED = Extra Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
DO = Diffractive Optics (speciale lenselementen maken het mogelijk om ultra-compacte objectieven te fabriceren)
IS = Image Stabiliser (een dispositief die in deze lenzen is ingebouwd ter compensatie van bewegingsonscherpte / trillingen)
L = Vaak aangeduid als luxe, maar afkomstig van de aanduiding "Low Dispersion Glass", wat betekend lage brekingsindex waardoor een scherper beeld ontstaat. De lichtstralen worden minder afgebogen, minder gebroken. Alle "L" objectieven hebben één of meerdere UD (Ultra Dispersion Glass) lenselementen. Algemeen kun je zeggen dat de "L" objectieven de professionele objectieven zijn van Canon. Door het gebruike van speciaal glas zijn de objectieven behoorlijk prijzig.

Verklaring van de afkortingen gebruikt door SIGMA

EX = Extra Quality (volgens de fabrikant de meest hoogwaardige serie)
DG = voor Digitaal (speciaal gemaakt voor de karakteristieken van digitale SLR's)
DC = voor Digitaal (ontworpen zodat de beeldcirkel overeenkomt met de kleinere sensors in APS-C body''s)
UC = Ultra Compact (zoals de naam al aangeeft…)
ASP = Aspherical (ook wel Asf. / de lens heeft asferische elementen)
APO = staat garant voor de hoogte beeldkwaliteit door toepassing van "Special Low Dispersion" glas welke CA verminderd
OS = Optical Stabiliser (= IS bij Canon / VR bij Nikon)
HSM = Hyper Sonic Motor (ultrasonische geluidsgolven worden gebruikt om de focusring te bewegen bij autofocus / = USM bij Canon)
RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
CONV. = deze lenzen kunnen worden gebruikt met een APO Teleconverter EX om het bereik te vergroten.

Verklaring van de afkortingen gebruikt door TAMRON

LD = Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
XR = eXtra Refractive-index (extra refractie elementen zorgen voor correctie van vertekening en CA)
Di = Digital Integrated design (geproduceerd voor gebruik op de digitale spiegelreflex camera)
Di II = Digital Integrated design (verbeterde / vernieuwde techniek van Di)

Verklaring van de afkortingen gebruikt door NIKON

DX = Digital eXpanded (objectieven speciaal ontwikkeld en alleen te gebruiken met Nikon DSLR's)
DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
ED = Extra-low Dispersion (speciaal glaselement welke zorgt voor correctie van chromatische abberatie)
VR = Vibration Reduction (tegenhanger van IS bij Canon / OS bij Sigma)
SIC = Super Integrated Coating (zorgt voor hoogwaardige correctie van overstraling)
ASP = ASPherical lens elements (speciale asferisch geslepen lenzen zorgen voor correctie van alle mogelijke lensafwijkingen)
CRC = Close Range Correction (bepaalde lenselementen treden in werking bij het scherpstellen dichtbij)
SWM = Silent Wave Motor (tegenhanger van USM bij Canon / HSM bij Sigma)
D-Nikkor = Lenzen met een ingebouwde processor die zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatibel met Nikon DSLR's)

Verklaring van de afkortingen gebruikt door PENTAX

ED = …zie ED bij Nikon
IF = …zie IF bij Nikon en Sigma
* = duidt op de aanwezigheid van asferische elementen; zie ASP bij Nikon en Sigma

Verklaring van de afkortingen gebruikt door MINOLTA

SSM = Super Silent motor (zie USM bij Canon / HSM bij Sigma)
Alle andere afkortingen zijn gelijk aan die van Sigma en Nikon.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:30

Wauw! Hartstikke bedankt! Afgod Wow! Heb het direct opgeslagen (als je het niet erg vindt), echt ontzettend handig! Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:26

Jeej, ik heb een Sigma AF 70-200mm F2.8 DG EX APO HSM gekocht voor mijn Canon! Go jij! Go jij! . Vanavond ga ik hem ophalen, ben helemaal blij! Heb a.s. vrijdag een bruiloft waarbij ik ga fotograferen, dus top dat ik deze lens mee kan nemen Lachen .

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:14

Gaaf!! Gefeliciteerd! Ik moet helaas nog even (jaartje of twee Huilen van het lachen ) wachten, heb nl al zoveel geld uitgegeven aan de camera en lens die ik nu heb dat ik vind dat ik ff geen geld meer uit mag geven. Maar vind het zo leuk! Haha!
Laat je wat foto's zien!?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:24

Ja hoor, ik zal een topic aanmaken met voorbeeldfoto's. Moet me deze week maar eens verdiepen in bruidsreportages, want dat heb ik nog nooit gedaan (ook al gaat het om mijn zwager en zijn vriend Haha! ) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:49

Kan iemand mij vertellen wat voor mogelijkheden er zijn aan (voorzet)lenzen voor op de Fuji Finepix S5600? Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:48

Dat is een compactje, daar kun je geen andere lens op doen Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:36

Paoline schreef:
Kan iemand mij vertellen wat voor mogelijkheden er zijn aan (voorzet)lenzen voor op de Fuji Finepix S5600? Lachen

Voor compactcamera's bestaan voorzetobjectieven om de tele of de groothoek uit te breiden. De prijs ligt dacht ik rond de 100 euro. Bedenk wel dat je dat geld in de regel niet weer terugkrijgt als je de camera verkoopt of inruilt omdat het geen gangbare artikelen zijn. Op de link zie je een hele serie mogelijkheden. De fotozaken hebben deze meestal niet in voorraad maar kunnen ze natuurlijk wel bestellen.
http://raynox.co.jp/english/digital/s5600/index.htm

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:33

Ik weet niet of iemand het hier al over heeft gehad, maar ik heb pas geleden een nieuwe lens aangeschaft, namelijk de Tamron 70-300 F4-5.6 Telemacro. Ik heb eigenlijk nog vrij weinig van deze lens gehoord, maar voor een prijsje van 170 euro bij de dixons kon ik hem niet laten liggen. Ik moest erg wennen aan de wat tragere AF dan mijn kitlens, aangezien die USM heeft. Verder wil ik wel zeggen dat het echt een enorm fijne lens is, zeker om mee te beginnen. Je kunt er heerlijke onscherpe achtergronden mee creeeren en ook het bereik bevalt heel goed. Degelijke kwaliteit en een zonnenkap krijg je erbij. Binnekort zal ik wat voorbeeldfoto's plaatsen. Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:28

WildChild schreef:
Ik weet niet of iemand het hier al over heeft gehad, maar ik heb pas geleden een nieuwe lens aangeschaft, namelijk de Tamron 70-300 F4-5.6 Telemacro. Ik heb eigenlijk nog vrij weinig van deze lens gehoord, maar voor een prijsje van 170 euro bij de dixons kon ik hem niet laten liggen. Ik moest erg wennen aan de wat tragere AF dan mijn kitlens, aangezien die USM heeft. Verder wil ik wel zeggen dat het echt een enorm fijne lens is, zeker om mee te beginnen. Je kunt er heerlijke onscherpe achtergronden mee creeeren en ook het bereik bevalt heel goed. Degelijke kwaliteit en een zonnenkap krijg je erbij. Binnekort zal ik wat voorbeeldfoto's plaatsen. Lachen

Ik heb al een keer wat foto's geplaatst van deze lens: Tamron AF 70-300 F/4-5.6 Di LD Macro
viewtopic.php?f=68&t=825855

Ik vind het voor die prijs een super lens. Scherpstellen vindt ie soms wat moeilijk in een drukkere omgeving en hij maakt ook vrij veel geluid. Om vogeltjes te fotograferen zul je wel wat stillers moeten hebben.
DE foto's op de volgende site zijn er ook allemaal mee gemaakt:
http://www.roskamplaza.nl/Concorus%202007/fotos.htm

Ik ben voor dat geld meer dan tevreden!! Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:35

WildChild schreef:

Welke kitlens heb jij dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:45

Kokomo schreef:
Paoline schreef:

Voor compactcamera's bestaan voorzetobjectieven om de tele of de groothoek uit te breiden. De prijs ligt dacht ik rond de 100 euro. Bedenk wel dat je dat geld in de regel niet weer terugkrijgt als je de camera verkoopt of inruilt omdat het geen gangbare artikelen zijn. Op de link zie je een hele serie mogelijkheden. De fotozaken hebben deze meestal niet in voorraad maar kunnen ze natuurlijk wel bestellen.
http://raynox.co.jp/english/digital/s5600/index.htm

Bedankt voor de link. Lachen ik heb net even lopen zoeken op andere forums en ben de Raynox DCR-2020 Pro (€150) tegengekomen, kan iemand mij vertellen of dat een verstandige keus is als ik voornamelijk 'gewoon' foto's van paarden wil maken, geen macro of wat dan ook dus. Lachen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:01

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:07

[quote="Paoline"

Bedankt voor de link. Lachen ik heb net even lopen zoeken op andere forums en ben de Raynox DCR-2020 Pro (€150) tegengekomen, kan iemand mij vertellen of dat een verstandige keus is als ik voornamelijk 'gewoon' foto's van paarden wil maken, geen macro of wat dan ook dus. Lachen[/quote]
Op de Fuji zit al een zoomobjectief waar je normaal gesproken genoeg aan hebt.