[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:21

Daar ben ik nu mee bezig. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:23

En dit vind ik persoonlijk ook weer jammer... Mensen plaatsen hele lappen teksten om jou te helpen en dan krijgen ze met regelmaat enkele neutrale zinnetjes terug. Ik snap dat je het niet zo bedoeld, maar gezien je hier je eigen bedrijfje wilt verbeteren moet je hier ook op gaan letten en meer met inhoud reageren. Het komt namelijk over alsof je het toch niet gaat gebruiken of dat je het toch allemaal beter weet. Nogmaals, dit zal zeker niet jouw intentie zijn, maar zo interpeteren mensen dit. Het is en blijft internet.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:27

Ik zou gewoon lekker dit topic dicht gooien en zelf aan de slag gaan. Je hebt niks aan miljoenen meningen van hoe jij je foto's zou moeten bewerken.

Ik bewerkte hoe ik het mooi vond en als ik nu terug kijk zag het er niet uit, maar dat is dan aan jezelf om daarachter te komen. Er zijn ook zat mensen die mijn stijl nu niet mooi vinden, maar ik ga niet naar al die mensen luisteren en het aanpassen tot zij het wel mooi vinden :+ Ik doe het zo omdat IK het mooi vind. Als jij fotografeert omdat jij het leuk vind moet jij fotograferen hoe jij het leuk vindt. In jouw stijl, met jouw bewerkingen, schijt wat anderen vinden. Als er dan boekingen komen is dat leuk meegenomen.

Fotografeer je omdat je geld wil verdienen, moet je goed luisteren wat anderen zeggen en aan zoveel mogelijk wensen voldoen en de perfecte foto afleveren om zoveel mogelijk mensen aan te spreken.

Ik denk dat het heel belangrijk is om een van deze opties te kiezen. Nu zweef je ertussenin, en dat is nu redelijk verwarrend voor mensen, en ook voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:48

Dat is inderdaad niet de bedoeling, Lifaya. :)
Ik heb een ziekte waardoor ik eigenlijk voor vandaag al teveel heb gedaan en als ik verstandig was nu alleen nog maar zou slapen voor de rest van de dag.
Aan het begin van de dag en op goede momenten lukt het me om alles te onthouden en overal op te reageren, maar ik ben nu eigenlijk al compleet uitgeput en dan lukt me dat niet meer.

Dit is ook de laatste bewerking die ik heb gedaan voor vandaag.
Deze ziet er op mijn laptop extreem flets en kleurloos uit.
Afbeelding

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:50

ik ga compleet mee met wat marit zegt!
ik heb ook steeds foto's gemaakt en bewerkt naar hoe ik het vond, voor mijn plezier en mijn eigen stijl
en uiteindelijk kwamen de mensen tot bij mij omdat ze zo een foto's wouden, pas omdat er velen kwamen ben ik een prijs gaan vastleggen, maar anders deed ik het ook gratis en voor niets
je kan natuurlijk altijd tips meenemen ivm bewerking enzo, maar probeer niet een stijl van een ander volledig over te nemen, probeer het eens, maar vind je het zelf niets, niet verder doen, zoek dan verder naar wat jij zelf leuk vindt om te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:52

Dat is inderdaad ook wat ik zelf vind. :j

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:52

Bij mij ziet hij er ook aardig flets uit, maar het geel/groene is er af dus je bent op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:55

Ik zal binnenkort zo'n kalibreersetje kopen. :j

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:18

KoudbloedKim schreef:
Dat is inderdaad niet de bedoeling, Lifaya. :)
Ik heb een ziekte waardoor ik eigenlijk voor vandaag al teveel heb gedaan en als ik verstandig was nu alleen nog maar zou slapen voor de rest van de dag.
Aan het begin van de dag en op goede momenten lukt het me om alles te onthouden en overal op te reageren, maar ik ben nu eigenlijk al compleet uitgeput en dan lukt me dat niet meer.

Dit is ook de laatste bewerking die ik heb gedaan voor vandaag.
Deze ziet er op mijn laptop extreem flets en kleurloos uit.
[ Afbeelding ]

Flets inderdaad wel.
Maar niet overbewerkt, zeker niet!
En ik vind hem ook niet heel kleurloos hoor, ik vind het zelf wel mooi!
In ieder geval niet meer overbewerkt zoals de vorige foto's die je liet zien!
Gaaf dat het grasspul voor het paard ligt is en naar gelig toenijgt en het gras/riet naast het paard juist wat donker en grauw is. Dat geeft een leuk effect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:19

Op mijn mac ziet het er uit zoals jij beschrijft inderdaad. :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:32

MarlindeRooz schreef:
Wat ik persoonlijk mooier zou vinden:

[ [url=m/0UwFP9.png]Afbeelding[/url] ]

Als ik de tijd had genomen had ik het gezicht en het paard wel weer normaal gemaakt etc. :+
Nu geen zin om te prutsen met 2 lagen etc. :o

Dit is nou ook biet echt een verbetering sorry :+ alles is paars uitgeslagen.

Kbk van bovenstaande foto vind ik het origineel het fijnst qua kkeur. Ja ietwat flets maar wat wil je? Er staan alleen maar takken en wat gras op de achtergrond. Je bewerking is te geel/oververzadigd.

Wil je meer kleur in je foto's dan zal je ten eerste kleurrijkere achtergronden moeten kiezen. Je kan dan wel iets sterker maken maar goed op letten dat je de verzadiging niet te hoog doet.

Maar ten alle tijden als jij dat mooi vind lekker doen natuurlijk :) maar je topic ging over betaalde shoots dus met oog op wat de klant wil.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 11-12-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:34

Pandameisje schreef:
SSDesign schreef:
Ik vraag me stiekem ook wel een heel klein beetje af waarom je zo'n foto pakt om je Photoshopkunsten uit te proberen. Je vindt het zelf geen goede foto maar je bied jezelf wel aan als fotograaf :D?

ik krijg het idee dat je niet wilt dat ze shoots gaat doen omdat jij dat wil doen?

Serieus?? :') alsof ze elkaar in t vaarwater zitten, dacht het niet :')

Ook kwestie van beter lezen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:38

Spelenderwijs kleur aan he foto toevoegen kan bijv ook door juist iets op de voorgrond te hebben

Bijv
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:52

Klopt, daar heb ik ook al een paar van gemaakt. :j
Vind ik ook erg leuk om te doen!
Het lijkt me ook mooi om bijvoorbeeld een frame van bladeren te hebben.

Totaal niet realistisch en ik zou het ook niet aan mijn portfolio toevoegen, maar ik vind het wel een grappig resultaat.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:55

Hier heb ik ook wat van zulke foto's met iets ervoor.
Het moge duidelijk zijn; ik moet daar nog flink mee oefenen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:56

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik snap echt niet waarom er nog geen Mod ingegrepen heeft. Foto's beoordelen en nav tips anders bewerken en nogmaals plaatsen? Op LZP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:58

Ik snap niet dat je je er aan stoort.
Het is i.m.o een zeer nuttig topic geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:58

Maar ik zal een berichtje sturen met het verzoek om hem te sluiten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:17

verography schreef:
Lieverd je moet niet iedereen over een kam scheren ;) . De enige reden dat ik bijv doorging over het fantasy was om de opmerking van maar 1 fotograaf. En dat maakt ons samen 2 en dus niet alle fotografen. Daarnaast spreek je alleen maar in je voorbeeld over fantasynabewerking. Dan is de link snel gemaakt (ja heb je post voor de zekerheid nog even doorgelezen). Enne ik ben groot fair bezoeker. :D

KBK: je origineel is beter.

Sorry schat, niet zo bedoeld Y;(
Was meer een droge constatering, geen uithaal.

Had aangegeven dat ze ook met kleur op de modellen kon werken, dus het model naar je hand zetten :)
Zal eens wat voorbeelden zoeken die ik mooi vind.

Kim, Heel eerlijk.
Ik zou jullie beiden niet boeken voor een shoot. Het zijn naar mijn idee net niet foto's. Net de kleuren verkeerd, net de verkeerde uitsnede. Maar troost je, er zijn maar weinig bokkers die ik zou betalen voor een shoot.
Met mijn spiegelreflexje fotografeer ik namelijk ook en daar haal ik veel lol uit. (ik doe alleen geen shoots etc. Teveel verwachtingen en tijdgebrek (En dan zullen we het maar niet hebben over mijn stijl en niveau ;) ).
Maar ik vind het fijn dat je lekker experimenteert. Houdt dat gewoon vast, over 3 jaar ben je al stukken verder. Geld zou ik nu ook nog niet vragen, leer eerst je sterke kanten en oefen met zn tweeen een eind raak.

Ik vind bijv. de fletse bewerking mooi, maar er zijn er ook zat die dat niet mooi vinden.
Waarom het topic sluiten en niet laten verplaatsen? Of samenvoegen?

@lifaya, als kim over 5 jaar dat niveau heeft kan ze dat prima aanbieden.
Als je goed wilt zijn kost dat tijd en energie, daar gaan jaren overheen en geen weken. Geloof dat mensen dat soms een beetje vergeten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:20

Topic sluiten lijkt me niet nodig toch? De mods kunnen het toch gewoon verplaatsen als het verkeerd staat?

Had al even niet meer gereageerd en was het eigenlijk ook niet meer van plan te doen omdat ik er een beetje klaar mee was maar vind dat de discussie nu wel weer een interessante wending heeft genomen.

Die tip van je beeldscherm kalibreren is een goede, je bewerkte foto's zijn echt ontzettend geel/groen en ik weet niet of dat nu echt je bedoeling was of niet (mijn beeldscherm staat ook niet helemaal goed, kan heel vervelend zijn. Ik kwam daar ook pas later achter en toen bleek dat mijn foto's veel geler waren dan ik dacht).

Hoor regelmatig dat ik een herkenbare stijl heb (even voor de duidelijkheid dat wil nog niet meteen zeggen dat mijn foto's dan goed zijn :+ ) en ik denk dat dat deels ook komt door de kleuren. Ik gebruik ook redelijk veel kleur in mijn werk, ook vrij felle soms.
Met Photoshop kan je heel veel (ik ken zelf Lightroom niet) maar de basis van fotografie zul je toch met je camera moeten leren, een slechte foto kun je niet beter maken in Photoshop. Een goede foto kun je echter wel nog beter maken, net even die finishing touch geven.
Als je van veel kleur houdt zul je daar bij het fotograferen al op moeten gaan letten. Je kunt de kleuren wel omhoog schroeven in Photoshop maar veel verzadiging wordt er vaak niet mooier op. Je bereikt mooiere kleuren in je werk door contrasten op te zoeken en te spelen met de verschillende tinten naast elkaar, en dus niet alleen geel/groen omhoog gooien bijv want dan wordt het al snel heel flets. Juist die contrasten maken het spannend! Qua bewerking haal je ook meer uit selective color dan vibrance of saturation omdat je daarmee veel meer en kleiner kan aanpassen.
Ik kan je niet vertellen hoe je 'moet' bewerken want dat is iets wat iedereen op zijn eigen manier doet. Het is leuk om mee te spelen en zo kun je de programma's die je gebruikt ook meer ontdekken (ik heb zelf nooit tutorials gebruikt, ik vind het fijner om gewoon zelf te prutsen, maar er zijn een hoop mensen die juist heel veel aan tutorials hebben dus als jij iemand bent die zulke dingen graag leest en mee oefent zou ik er zeker wat opzoeken).
Uiteindelijk ga je merken dat je stijl van fotograferen en je stijl van nabewerken in elkaar op gaat. Dat is iets wat vanzelf gaat.
Ik ben zo'n 14 jaar geleden heel simpel analoog begonnen (daarna begon digitaal ontzettend veel ontwikkelingen door te maken en tegenwoordig is praktisch alles digitaal natuurlijk), ik liet mijn rolletjes toen ontwikkelen en had dus geen invloed op de nabewerking. Toen ik overstapte op digitaal eerst met een simpele compact camera, later spiegelreflex ben ik ook meer gaan prutsen met Photoshop.
Van dat analoge fotograferen leer je imo heel veel omdat je maar een beperkt aantal foto's kunt maken en ze niet kunt terug zien. Je leert er veel beter van kijken en op het juiste moment afdrukken. Ik kan het dan ook elke fotograaf aanraden om een keer analoog te oefenen (tegenwoordig kun je al voor heel weinig geld analoge spiegelreflexen kopen op MP). Desnoods laat je gewoon je rolletjes ontwikkelen bij de Hema oid, je hebt zelf dan wel geen invloed op de nabewerking, maar je gaat tijdens het fotograferen wel veel bewuster kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:23

Klopt, ik zou het allerliefste fotoshoots doen van meisjes met een verzorgpony of mensen die zelf geen camera hebben én geen mooie foto's.
Mensen blij maken is eigenlijk het hoofddoel, geld verdienen bijzaak.
Ik ga lekker door en wie weet zie ik volgend jaar dit topic en lach ik er hard om. :)

De "gele" foto (wit paardje) heb ik wel bewust geel gemaakt inderdaad. :j
Ik wou zonreflectie nabootsen. :+

Fiffill, ik heb de rest van je reactie ook gelezen en ga daar eens mee aan de slag als mijn energie weer terug is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:23

Van mij hoeft het topic trouwens ook niet op slot, maar ik heb wel een berichtje naar een moderator gestuurd, omdat ik er gewoon enorm onzeker van word.
(Van reacties als "Ik heb getemd", "Waarom grijpt er geen Mod in????")

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:26

Gewoon langs je heen laten gaan zulke reacties, als een mod het nodig zou vinden om in te grijpen merk je dat vroeg of laat wel :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:34

"Dankjewel voor je tip, Ik ga kijken hoe ik dat kan toepassen. Weet jij daar nog handige foefjes voor of hoe speel jij dat klaar?" :D :+

Foto's waar ik dan weer de lol van inzie :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

etc..

edit: Vergeet ik mn vleugelpaard :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:40

Haha, Minikatje, ik ben altijd bang dat ik een rot antwoord terug krijg als ik zoiets vraag. :D
Die bloemetjes is echt een heel leuk idee, ik ben dat eerder tegen gekomen!
Ik was trouwens van plan om een keer naar de Action/Xenos te gaan en dan wat van zulke accesoires te kopen voor tijdens Shoots. :j
Die derde foto ziet ik er ook makkelijk te maken uit! :)) En die manen... krijg meteen inspiratie. _O-
En die laatste. :')