Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Agossie schreef:Het viel me ineens op dat niemand de foto van Yvonne beoordeelde, dus bij het checken van de lijst zie ik dat zij er niet op staat. Yvonne heeft wel degelijk een week 1 ingezonden en er is dus wat fout gegaan met copy/pasten. Hierbij dus de aanvulling op de lijst:
Yvonne_V
Bellatrix schreef:binky: wat een ontzettend schattige foto!Ik stoor mij wel aan het takje ervoor en ik mis wat scherpte. Ik denk ook dat ik wat meer kleur erin had gezet.
Balou_k schreef:Heel fijn alle kritiek, maar kan iemand mij wellicht beantwoorden op mijn vraag? Ik kom er zelf niet echt aan uit namelijk, de ene keer is een foto glashard scherp en de andere keer net niet, of enkel op een onderdeel zoals een neus/oor..
Balou_k schreef:Het was gewoon een leuk paard heb ik hé plaatje! Geen voorbereidingen getroffen, nu merkte ik later wel op dat mijn lens vies was, dit heb ik schoon gemaakt maar er zit of in de zoeker of ergens anders een vlek/haar? Ik heb zo'n kwastje met pompje maar die ben ik kwijt niet handig..
Op de foto's zie ik de vlek/haar niet.
Ik vind het soms lastig om goed scherp te stellen moet ik toe geven, maar heb dan ook maar +/- 10 keer foto's gemaakt. Zeker als er een paard en mens op de foto staan dan is er vaak een van de twee niet scherp. Ik heb al geprobeerd om scherp te stellen met die puntjes die je kan wijzigen, en met auto focus etc.
Ik weet nu wel dat ik het paard mooi scherper kan hebben als ik eerst scherp stel op de ogen en daarna de foto maak. Had van mijn paard maar 4 foto's gemaakt even snel snel omdat ik van een stal genoot foto's ging maken. Deze vond ik wel erg leuk overigens, wellicht dat mensen deze willen zien en hier 'commentaar, feedback' over willen geven.
Tips voor het scherp stellen zijn welkom! Zeker voor rij/beweging foto's, ik gooi de ISO nu hoger en de sluitertijd op 450 wellicht dat ik deze nog hoger moet gooien?
Marit schreef:Balou_k schreef:Heel fijn alle kritiek, maar kan iemand mij wellicht beantwoorden op mijn vraag? Ik kom er zelf niet echt aan uit namelijk, de ene keer is een foto glashard scherp en de andere keer net niet, of enkel op een onderdeel zoals een neus/oor..
Allereerst, je sluitertijd moet eigenlijk minstens de lengte van je millimeters zijn. Dus als je schiet op 250mm, moet je sluitertijd minstens 1/250 zijn. Dat is waar je mee begint. Vervolgens kun je een diafragma rond de 5.6 kiezen, daarmee komen mens en paard nog prima allebei scherp op de foto. En vervolgens werken aan een stille hand en goed focussen, en foto's vergelijken. Natuurlijk speelt de kwaliteit van je lens ook mee, en of hij schoon is natuurlijk
Revanches schreef:Balou_k schreef:Het was gewoon een leuk paard heb ik hé plaatje! Geen voorbereidingen getroffen, nu merkte ik later wel op dat mijn lens vies was, dit heb ik schoon gemaakt maar er zit of in de zoeker of ergens anders een vlek/haar? Ik heb zo'n kwastje met pompje maar die ben ik kwijt niet handig..
Op de foto's zie ik de vlek/haar niet.
Ik vind het soms lastig om goed scherp te stellen moet ik toe geven, maar heb dan ook maar +/- 10 keer foto's gemaakt. Zeker als er een paard en mens op de foto staan dan is er vaak een van de twee niet scherp. Ik heb al geprobeerd om scherp te stellen met die puntjes die je kan wijzigen, en met auto focus etc.
Ik weet nu wel dat ik het paard mooi scherper kan hebben als ik eerst scherp stel op de ogen en daarna de foto maak. Had van mijn paard maar 4 foto's gemaakt even snel snel omdat ik van een stal genoot foto's ging maken. Deze vond ik wel erg leuk overigens, wellicht dat mensen deze willen zien en hier 'commentaar, feedback' over willen geven.
Tips voor het scherp stellen zijn welkom! Zeker voor rij/beweging foto's, ik gooi de ISO nu hoger en de sluitertijd op 450 wellicht dat ik deze nog hoger moet gooien?
Heb je door wat alle instellingen echt precies doen? En waar iedere instelling voor dient?
Je geeft namelijk aan dat je je iso omhoog wil doen en sluitertijd op 450?
Iedere foto, iedere positie, en iedere beweging kan een verschillende instelling nodig hebben.
450 is niet het magische getal. Grote bewegingen moet je misschien wel op 1/2500 doen. Om echt de hele beweging te kunnen bevriezen en scherp te krijgen.
En iso heeft te maken met je lichtomstandigheid.
Gewoon heel veel oefenen. Test je verschillende instellingen eens uit. Ga proberen met vanalles.
Zo krijg je inzicht in je camera, instellingen en in je fotoresultaten.
En zonodig lees de gebruiksaanwijzing van je camera eens door, verdiep je in diverse informatie die overal op internet te vinden is.
Maar het motto is en blijft: oefenen.
Dat moeten we, en doen we allemaal.